Gregers TF Posted December 30, 2024 Report Share Posted December 30, 2024 Sagtens. Statistisk ligger årets koldeste dag midt i februar. Selvom den generelt højere temperatur muligvis flytter på balancen mellem indstråling og udstråling af varme, så er det vel stadig deromkring, det vender rundt. Og så kan vejret jo altid drille os med en kuldeperiode, bedst som vi mentalt er ved at indstille os på forår Mht krudt, så er “man” begyndt at skyde efter åbne vinduer her i bebyggelsen. Og selvom jeg heldigvis ikke har set det i år, så plejer man også at muntre sig med at skyde med bomberør efter tilfældige. Jeg er ellers blevet mild mht. at ønske alt muligt forbudt, fordi nogle få ødelægger det for de mange. Men lige i dette tilfælde er de få for mange, konsekvenserne store, og jeg ser også andre ulemper. Så for min skyld måtte man godt forbyde fyrværkeri o. lign. fuldstændigt, undtaget for proffer med en eller anden form for uddannelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted December 30, 2024 Author Report Share Posted December 30, 2024 8 minutter siden, Gregers TF skrev: Sagtens. Statistisk ligger årets koldeste dag midt i februar. Selvom den generelt højere temperatur muligvis flytter på balancen mellem indstråling og udstråling af varme, så er det vel stadig deromkring, det vender rundt. Jeg vender altid tilbage til en vinter - tror, det var ved årsskiftet 79/80 - hvor vi havde haft en 'grøn vinter' med milde temperaturer ligesom nu. Den 31. december skulle jeg cykle op i den anden ende af byen til en, der hed Ole, der holdt nytårsfest. Samme dag blev det isnende koldt med stærk blæst fra øst, og så slap vinteren ikke sit greb de næste 2-3 måneder. Det kan fint nås endnu (hvis man ligefrem længes efter den slags). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted December 30, 2024 Author Report Share Posted December 30, 2024 10 minutter siden, Gregers TF skrev: Så for min skyld måtte man godt forbyde fyrværkeri o. lign. fuldstændigt, undtaget for proffer med en eller anden form for uddannelse. Jeg er sgu også lidt træt af det efterhånden, og det er ikke kun pga. hunden. Det skal dog siges, at de nye, strammere regler er begyndt at virke (til dels). Der har ikke været nær så meget i år, og det er begyndt langt senere end sidste år, hvor det gik helt balalajka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted January 4 Author Report Share Posted January 4 Med is på vejene er jeg glad for at kunne trække inden for i PureGym og hoppe på spinningcyklen i stedet for. Jeg har aldrig været nogen ørn til at cykle i glat føre, og det bliver ikke bedre med alderen. Har dog nået en enkelt tur ned til Avedøre Holme, hvor jeg kørte et par runder på sommerhuscyklen, der er udstationeret herhjemme vinteren over. Har bestilt skærme til den og nogle Crank Brothers-pedaler, så jeg bruge mine cykelstøvler på den også. De er nemlig indstillet til mountainbiken. Så vidt jeg har eksperimenteret mig frem til, kan jeg stadig køre på raceren ned til omkring 3-5 plusgrader. Det har jeg tøj til, og cykelstøvlerne kan holde fødderne nogenlunde varme. Derunder må det blive mountainbike eller spinning. Har kørt et par spinningtimer siden sidst og fundet en instruktør, der også kørte, da jeg sidst gik til den slags. Han er faktisk rigtig god og har sådan nogle lidt mere old-school-programmer med lidt tunge houserytmer, så ham vil jeg nok følge. Ellers håber jeg, alle er kommet godt ind i det nye år. Bjergtrold and kahlua-kalv 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NielsS Posted January 4 Report Share Posted January 4 Ja der kan ikke ske så mange ulykker til en spinningtime. En pedalarm, der knækker er nok det værste, der kan ske. Henrik S. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted January 5 Author Report Share Posted January 5 Apropos spinning har jeg nuppet en time både i går og i dag, og der er noget, der er dæmret for mig i spinningsalen, hvor jeg kan sidde under 'laboratorieagtige forhold' og mærke godt efter: jeg er simpelthen i møghamrende dårlig form Jeg har jo ikke rigtig kunnet træne igennem i snart meget lang tid, så det er måske ikke den helt store overraskelse. Men nu er det hold i ryggen efterhånden så meget på retur, at jeg ikke rigtig kan bruge det som undskyldning længere. Den irriterende lyskebrok bøvler stadig, men jeg kan faktisk godt køre en spinningtime uden de store problemer. Så er det, at det går op for mig, at formen er helt til hest. De små joggingture gør jo ikke rigtig noget for pulsen, så der er vist al mulig grund til at holde fast i spinning lige nu for at have et 'safe space', hvor pulsen trods alt kan presses lidt. På grund af de spejlglatte veje løber jeg frem og tilbage til PureGym, men det er beskedent og egentlig kun for at bevare den type bevægelse i benene. Thank God for de mange ture med hunden, der er med til at forhindre, at vægten stikker helt helt af. Den er kun øget med 1-2 kg, og ifølge InBody-apparatet i fitnesscentret holder fedtprocenten sig trods alt et stykke under 20, så det er ikke alarmerende. Bare jævnt træls. Nå, januar byder på årskontrol for blodtrykket, så der tager jeg en lang liste over skavanker med til lægen, så vi sammen kan lave en plan NielsS, vestjyden and Bjergtrold 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahlua-kalv Posted January 7 Report Share Posted January 7 Hiit er uomgængeligt hvis alderen ikke skal trykke umådeholden meget... Henrik S. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted January 8 Author Report Share Posted January 8 15 timer siden, kahlua-kalv skrev: Hiit er uomgængeligt hvis alderen ikke skal trykke umådeholden meget... Nemmerlig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted January 8 Author Report Share Posted January 8 To whom it may concern Per Bausager har på sin FB-siden bragt en række råd fra Kristof De Kegel om træning. Jeg gengiver her hans holdning til 10 forslag som gengivet i Het Nieuwsblad. Det er vist maskinoversættelse, men kan snildt forstås alligevel: De fleste cykler for hurtigt til træning JA I sig selv er der ikke noget problem med at køre hurtigt under træning. Men de fleste motionister er fristet til at cykle for hurtigt om foråret, fordi deres gruppe cykler for hurtigt. De er stadig midt i forberedelserne – de rigtige cykelmål er stadig fire til fem måneder væk – og de har al mulig interesse i at opbygge deres grundlæggende kondition, men kører for hurtigt. Især hvis de har booket et ophold i Spanien, og det gode vejr stimulerer dem, cykler de allerede langt over deres korrekte puls- eller wattzone. For hurtigt, så ikke et problem i sig selv, forudsat at 70% af træningen består af træning i den stille blå udholdenhedszone, eller den lave side af den grønne tærskelzone. Hvis du kører for hurtigt i starten af sæsonen, vil du ikke opbygge pyramiden for din kondition korrekt. Når du cykler med en gruppe i tre timer, er der fare for, at du hele tiden kører over dit niveau og faktisk cykler i ingenmandsland. Bunden af pyramiden springes over, og det er forkert. En motionist, der kører med 35 km i timen med medium hastighed under hele træningen, træner i det ingenmandsland. Så: Byg langsomt op, og først derefter stimuli med spurter og intervaller. Det er bedre at køre alene i ny og næ, end altid at slutte sig til en gruppe i høj fart JA Find den gruppe, der passer til dit niveau. At cykle meget i en gruppe er behageligt, men det er ofte ikke en produktiv træning. Du kan sammenligne det med elcykling. Du afvikler mange kilometer, men kvaliteten af træningen er lav. Du sidder på hjul hele tiden, mærker ganske lidt modstand fra vinden og afslutter din træning med et gennemsnit på 130 til 140 watt. Du vil have en falsk positiv fornemmelse af din kondition, hvis du altid træner med grupper. Medmindre de cykler over dit niveau, men det er heller ikke godt at gøre det systematisk. Det er derfor ofte bedst at træne på egen hånd med jævne mellemrum, hvis du ønsker at gennemføre din tidsplan for opbygning af form. Jeg skal træne en gang om ugen i en time på tom mave NEJ Det er ikke nødvendigt. Træning på tom mave eller med et lavt kulhydratindhold har fordele for at have mere træningseffekt. Men frem for alt skal du gøre det, der får dig til at føle dig godt tilpas. Overdriv det ikke. Det er en god øvelse til at få gang i din fedtforbrænding. Med andre ord: også at bruge dieselen i din krop som brændstof. Kulhydrat er benzin, dit fedt er dieselolie. Begræns faste- eller low carb-træninger. Men se det ikke som et middel til at tabe sig. Hvis du begynder at se det som en del af en diæt, så er du virkelig i fare, også hormonelt. Så: fastetræning tjener kun til at lære din krop at bruge fedt som brændstof, ikke at tabe sig. Når det er koldt, træner jeg bedre indendørs JA Lad os tage fem grader som en grænse. Lavere temperatur : indendørs. For under de fem grader kan du næppe cykle i tre timer med en krop, der holder sig tilstrækkelig varm. Effektiviteten af sådan udholdenhedstræning falder enormt. Du løber også større risiko for luftvejssygdomme. Tip: Prøv at trække vejret gennem næsen så meget som muligt, når du træner udenfor. Næsen har flere filtre end munden. Så fortæl ikke dig selv, at du er en bedre Flandrien ved at træne udenfor om vinteren. Flandriens fra det professionelle felt er mere i Spanien i dag om foråret, fordi de varmere temperaturer på omkring femten grader sikrer en bedre forbedring af konditionen. I rigtig kolde perioder går jeg ind for træning på ruller, i et køligt rum. Desuden er disse træninger meget effektive. Med to timers indendørs træning har du samme effekt som tre timers udendørs cykling. At dunke mod vinden er den ideelle træning til at lære at klatre, hvis jeg alligevel ikke har bjerge NEJ Vinden vil skabe modstand på en flad del, som du kan sammenligne med en lille hældning. Men der skal være meget vind for at kunne sammenlignes med en col. Du simulerer sådan bjergtræning bedre på dine ruller. Du kan også sætte forhjulet på din cykel på nogle bøger, hvilket gør din cykel mere skråt og simulerer en stigning. Dit styr vil så også komme lidt tættere på dig. Kort sagt, med rigtig klatring sidder du anderledes på din cykel, du kører med et andet gear. At cykle mod vinden er en god øvelse, men virkelig at efterligne en col, kan man ikke. Jeg skal sørge for at være skarp og derfor veje mig hver dag NEJ Jeg siger nej med stor overbevisning. Vej dig selv en gang om ugen, fastende, på den samme hverdag hver gang. For eksempel mandag morgen. Sæt vægten i din dagbog. Og følg derefter din ugentlige trend. Det vil fortælle dig nok. Hvis du vejer dig dagligt, vil du se store udsving mellem din træning før og din træning efter, før og efter dit toiletbesøg, forskelle, når du spiser et måltid aftenen før med en masse kulhydrater, der holder på en masse væske og vægt osv. Ingen af disse er rigtige kilo på vægten, de er øjebliksbilleder, og de bedrager. Jeg skal proppe mig godt ind om morgenen inden en træning, så jeg overlever træningen NEJ Først skal du bestemme målet med din træning. Hvis du skal træne i længere tid, skal du sørge for at spise mad nok. Men hvis du virkelig propper dig selv med kulhydrater, lukker du helt ned for dit fedtforbrændingssystem. Så længe der er kulhydrater i din krop, bruger den energi som benzin. Fedtforbrænding er dieselen i din krop, og du udnytter den kun, når det andet brændstof er væk. Hvis du går efter en intensiv træning med mange intervaller, styrkeblokke osv., vil din krop kun bruge kulhydraterne. Og så har du brug for at have tilstrækkeligt. Fordi det dieselbrændstof fra dit fedt ikke virker under en hård træning. Ud over mængden synes jeg også, det er vigtigt at være meget opmærksom på tidspunktet for dit sidste måltid før en træning. Mange motionister klager over, at deres maver var generende under intervaltræning. Du bør derfor have spist mindst halvanden time og gerne to timer før starten på den intensive periode i din træning. Strava er min bedste guide til at se, hvor jeg er NEJ Strava er en god guide til at se trends, men brug den ikke til konstant at prøve din hastighed eller dine KOM'er. Lær selv at lytte til din krop. Efter en tur skal du give dig selv point om den følelse, du havde under din træning. Og sammenlign den følelse bagefter med dataene fra Strava. Motionister gør sig for afhængige af data. Prøv at cykle 'blindt' igen. For eksempel fem minutters puls 150 pr. minut og 250 watt. Tjek derefter dine målere for at se, om du rent faktisk har gjort det. Uanset om du cyklede for hurtigt eller for langsomt. De, der kender deres krop og følelsen med den godt, vil have en meget bedre fornemmelse af, om de for eksempel kan opretholde en rytme til at bestige Mont Ventoux i to timer. Jo flere kilometer jeg har i benene, jo bedre NEJ Regelmæssighed er meget vigtigere. De, der cykler meget, vil selvfølgelig køre flere kilometer. Men jeg vil hellere have tre gange om ugen træning om ugen end en med tre timer ad gangen. Derudover er det også vigtigt, hvordan du ruller de kilometer af. Hvis du altid kører 10.000 km om året på samme måde i en gruppe, vil du sandsynligvis have en mindre værdifuld tilstand end en person, der træner 7.000 km om året med en masse variation, herunder individuelle ture. Fra januar og frem er det kun cykeltællinger, løb eller andre sportsgrene, der er udelukket fra da af NEJ Cyklister skal selvfølgelig træne deres specifikke muskler og udføre cykelbevægelsen meget. Alligevel går jeg fortsat ind for 85 % cykel, 15 % ved siden af cyklen. Cykling er en stillesiddende sport, fører også til mange rygproblemer og sætter skuldrene voldsomt under pres. Det er derfor godt at dyrke andre sportsgrene derudover: løb, indendørs sportsgrene som badminton, padel, svømning. Det vil gøre din krop mere komplet, men også forebygge skader – såsom rygproblemer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted January 12 Author Report Share Posted January 12 Har beholdt løbeuret på - næsten - siden årsskiftet. Har indset, at jeg har en januar og en februar måned, hvor den skal køres hjem på god, gammeldags disciplin og det er lettere med tracking. Indtil der er afklaring med brokket har jeg affundet mig med, at det bliver med en masse mikrotræningspas. En kort løbetur i ny og næ, en cykeltræningstur, jogging hen til PureGym, styrketræning og spinning i centret. Og ja, i den situation virker det faktisk motiverende at tracke indsatsen. Det giver så vildt mange aktiviteter, fordi den korte joggingtur til centret tæller som 1 aktivitet og turen hjem ligeså, men det er lige meget. Jeg satser på bare generelt at holde kroppen i gang og drysser så mange aktiviteter som muligt ind i hverdagen. Indtil videre er det blevet 22 aktiviteter i år ekskl. styrketræningen og alle hundelufterturene. Kan mærke, at jeg allerede nu står et lidt andet sted end jeg gjorde den 1. januar. Ikke fordi træningen inden døre er inspirerende, men så er det jo, at den skal køres hjem på disciplinen. Mit hekseskud var en kraftig advarsel om, at jeg ikke må forsømme styrketræningen, så det gør jeg ikke. Det er ikke vildt, voldsomt og avanceret, men det får lige rettet kroppen. Forbløffende nok er der stadig en smule ømhed efter hekseskuddet, men ikke noget, der forhindrer mig i at træne igennem. Det var vist det hele. Keep truckin'. kahlua-kalv and Bjergtrold 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted January 13 Author Report Share Posted January 13 Går for øvrigt til årskontrol for blodtrykket i denne uge. Den består af to dele: først prøvetagning og analyse - det var i dag - og dernæst en snak med lægen - det er på torsdag. Prøvetagningen gælder blod og urin, og allerede i eftermiddags tikkede resultaterne ind i form af en hel syndflod af målinger af hæmoglobin, kolesterol og fanden og hans pumpestok. Og voila, for første gang lå samtlige tal trygt og godt inden for normalområdet. Der plejer at være 1-3 tal, der stikker lidt af, men ikke denne gang. Grønt lys hele vejen ned. Det er rigtig fint, for så er der mere tid til at tale brok med lægen på torsdag. Og nå ja, det er da også meget rart at vide, at samtlige variable ligger lige, hvor de skal. vestjyden, Bjergtrold, Gregers TF and 2 others 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted January 17 Author Report Share Posted January 17 Var hos lægen torsdag, og det meste var jo heldigvis en formalitet. Fik diskuteret broksituationen, og han har smidt besked videre til Bispebjerg om, at jeg skal tilbage til dem. Var til en præliminær undersøgelse hos dem sidste år, så jeg står i deres system. Så der burde følge en indkaldelse til undersøgelse i e-Boks i den nærmeste fremtid. Det bliver spændende at høre deres vurdering, og hvad de foreslår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted January 17 Author Report Share Posted January 17 Vupti, og så kom der lige en besked fra Region Hovedstaden og indkaldelse til undersøgelse på onsdag allerede. De spilder da ikke tiden. kahlua-kalv and Davai 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted January 23 Author Report Share Posted January 23 Var på Bispebjerg i går og fik en undersøgelse og en snak med en læge, der gjorde det glimrende. Ikke alene kom jeg til klokken 13:00:dut som aftalt; hun kunne også fortælle mig, at der kun er omkring 8 ugers ventetid på brokoperationer i det offentlige system. Det, synes jeg faktisk, er ret kort tid. Så jeg har stadig et glimrende indtryk af det danske sundhedsvæsen Selve brokporten er ikke blevet større, selv om symptomerne er blevet lidt værre (uden at være dramatisk-akutte). Dernæst gennemgik hun hele lektien vedr. operation i lysken og bekræftede mit indtryk. Det er ikke et 100 % rutineindgreb med 100 % garanti for 100 % symptomfri nirvana bagefter. Hun malede ikke fanden på væggen, men det var heller ikke et skønmaleri. Så på den måde blev bolden spillet tilbage til mig. Jeg kunne trykke på knappen med alt, hvad det indebærer. Eller jeg kunne vælge leve med de symptomer, jeg kender og afvente, hvordan det skrider fremad. Og efter lidt betænkningstid kom kyllingen op i mig, og jeg besluttede at vente lidt endnu. Lige nu har jeg jo også fundet nogle fixes, så jeg trods alt får bevæget mig. Det var interessant at få skubbet beslutningen tilbage i hovedet; så må man sgu gøre sine prioriteter op. Jeg havde måske tænkt, at lægen havde kigget på situationen og sagt, at jeg bare skulle 'under kniven' hurtigst muligt, men dér er vi ikke. Nu er jeg godt orienteret, og så kan jeg løbende opveje det mod symptomerne og trykke på knappen, hvis det hele bliver for besværligt. NielsS, Bjergtrold and Gregers TF 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted January 29 Author Report Share Posted January 29 Indtil videre går det meget godt med mit Garmin Body Battery i år. Den 19.-20. januar var jeg en smule småsløj, og den 25. januar strejkede løbeuret simpelthen. Bortset fra de outliers ser det meget fornuftigt ud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted January 29 Author Report Share Posted January 29 'Hemmeligheden' er nok søvnen, der også ligger stabilt (på nær den 25.). Bjergtrold and Gregers TF 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahlua-kalv Posted January 29 Report Share Posted January 29 Crazy stabilt Tror mine ligner et randomiseret roschack Henrik S. and Bjergtrold 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted January 29 Author Report Share Posted January 29 42 minutter siden, kahlua-kalv skrev: Crazy stabilt Jeg trives bedst med faste sengetider (og det har jeg i øvrigt altid gjort). Eneste ulempe er, hvis det fra tid til anden alligevel glipper på grund af en komsammen, der trækker ud, eller en hund, der bliver sløj midt om natten. Så dingler jeg rundt som en tømmermandsramt allike næste dag og er helt ude af den. Kermit and Bjergtrold 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davai Posted January 30 Report Share Posted January 30 Faste og fornuftige sengetider er sexet! Gid det var min statistik :) Er det cirka 22:30 til 6:15 - Så cirka 7 timer og 45 minutter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted January 30 Author Report Share Posted January 30 23 minutter siden, Davai skrev: Er det cirka 22:30 til 6:15 - Så cirka 7 timer og 45 minutter? Jeps, det passer meget godt. Min egen teori er, at det bl.a. bidrager til en vægt uden de vilde udsving. Men under alle omstændigheder er det bare dét, jeg trives bedst med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted January 30 Author Report Share Posted January 30 By the way: Fandt ved et tilfælde den danske version af Joe Friels bog i Rød Kors-butikken i Sorø for en flad 10'er. Jeg tror lige, jeg vil genbesøge den for at opfriske alle de gode argumenter for at få pulsen op og styrketræne - selv i en moden alder P.t. er det ikke de lange ekspeditioner, det bliver til på cyklen eller i løbeskoene, og presser jeg pulsen lidt til spinning, kan jeg mærke, at det kniber. Så det er jo nok netop dét, jeg skal. Det samme på løbeturen den anden dag, hvor jeg satte lidt tempo på langs Damhussøen på Roskildevejen. Det var ikke voldsomt, men kunne da godt gøre en gammel mand forpustet. Joe Friel har i bogen samler bunker af evidens for, at det betaler sig at fastholde pres på pulsen og styrke, som jeg husker det. Det vil jeg læse op på igen. Davai, vestjyden, Kermit and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted January 30 Report Share Posted January 30 Et stærkt fund i en Røde Kors butik! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted January 30 Author Report Share Posted January 30 30 minutter siden, Kermit skrev: Et stærkt fund i en Røde Kors butik! Tænker, det er en oldboys-rytter i Sorø BC, der har tænkt: "Fuck det, mand, jeg gider ikke mere. Nu vil jeg ryge og drikke og nyde livet." Og så er cyklen solgt, og bogen røget til genbrug Kermit 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted Monday at 06:31 AM Author Report Share Posted Monday at 06:31 AM En nærmest endeløst lang januar har været præget af god, gammeldags disciplin. Mandag og fredag står jeg for den lange frokosttur med hunden, da min bedre halvdel er anderswo engagiert, men jeg har trænet/motioneret 'et eller andet' alle de øvrige dage. Derfor er jeg allerede nu et helt andet sted end i november/januar. Jeg har holdt fast i 2-3 gange styrketræning om ugen, 2 gange spinning, et par udendørs cykelture hen over måneden og så ellers lidt løbeture for resten af pengene. Der er ikke sat nye hverken tempo- eller distancerekorder, men jeg kan mærke på kroppen, at vedholdenhed og hyppighed gør en forskel for mig lige nu. Samtidig må jeg jo tage konsekvensen af min (foreløbige) beslutning om indgreb og leve med at bruge bælte til at holde den lille bule på plads under træning. Og jeg ved sgu ikke ... når der ikke rigtig er noget valg, er det på en måde lettere. Det har faktisk fungeret fint nok, og jeg kan både løbe og cykle til husbehov. Brokken er så heller ikke værre, end at jeg i det daglige ikke mærker så meget til den. Her kan jeg undvære bæltet og nøjes med at tage det på som en sikring, når jeg skal løfte bæreposer eller træne. Er i øvrigt ved at være igennem de første kapitler i Joe Friels bog +50 og hurtig. Det sjove er, at januars træning med nogle pulstoppe på løbeturen og på spinningcykel, lidt cardio og jævnlig styrketræning ligger meget tæt på hans anbefalinger i forhold til at bevare en god form med alderen. Gregers TF, kahlua-kalv, Bjergtrold and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted Wednesday at 12:26 PM Author Report Share Posted Wednesday at 12:26 PM LIFE HACK: Brug Søndermarken, hvis du skal have pulsen op og ikke lige har Rocky Mountains uden for hoveddøren. Jeg fortsætter i sporet med at finde veje til at få pulsen og én af dem er afgjort at tonse op og ned ad bakkerne i Søndermarken. Ja, ja, du griner, men Søndermarken har i tidernes morgen lagt terræn til DM i crossløb. Der er ikke ild i fodsålerne (endnu), men små, stejle stigninger er afgjort måden at presse pulsen på. Jeg noterer mig, at jeg for 5-6 år siden kunne kæmpe mig op i nærheden af 140/minut, mens det i dag indtil videre holder hårdt at ramme 130/minut. Desto mere grund er der vist til at fortsætte med denne her taktik. Noterer mig også, at der går en rum tid, inden pulsen falder ned igen, hvilket også er et tegn på sløj form. Meeeen det går fremad. Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts