Motion i balance™

Henrik S.

Recommended Posts

Ja Søndermarken er dejlig at løbe i.  Fint med stigningerne til at få pulsen lidt op. Jeg kan godt lide at kombinere med Frederiksberg Have, så bliver det for mig en 10 km tur, og så kan man hilse på elefanterne i ZOO, når de er ude. 

10 timer siden, NielsS skrev:

Ja Søndermarken er dejlig at løbe i.  Fint med stigningerne til at få pulsen lidt op. Jeg kan godt lide at kombinere med Frederiksberg Have, så bliver det for mig en 10 km tur, og så kan man hilse på elefanterne i ZOO, når de er ude. 

Jeps, det er et skønt terræn, som jeg har brugt tidligere og nu finder tilbage til for at arbejde lidt mere målrettet med pulsen. Frederiksberg Have og Søndermarken kombineret er noget af et 'legeland' til løb, for man kan løbe fladt, bakket og kombinere tingene efter forgodtbefindende. Kort, langt, alt er muligt, og som noget unikt midt i byen, er man dejlig fri for bil- OG cykeltrafik.

Bruger også fra tid til anden fortovet nede fra krydset Vesterbrogade/Pile Allé og så hele vejen langs med Søndermarken op til lyssignalet ved Carlsbergs nye hovedkvarter. Stigningen er ikke helt så voldsom, men til gengæld kan man arbejde over en længere strækning på 420-440 meter. Der er stort set aldrig mennesker på det fortov, så det er også en fin og fokuseret løbebane.

• 2 weeks later...
På 9.2.2025 at 20:13 , Henrik S. skrev:

Kan se på badevægten, at jeg har et lille sideprojekt, der hedder at smide et par kilo :raisebrow:

Har strammet lidt op, siden jeg skrev dette, og himmelflugten er bremset. Nu ligger vægten stabilt mellem 78 og 79 kg. Det er stadig 1-2 kg over, hvor jeg egentlig gerne ville være, men det betyder sgu ikke noget. Gider ikke lige yderligere restriktioner lige nu.

Træningsmæssigt er der heller ikke meget at berette, men jeg holder nogenlunde disciplinen med lidt løb, spinning og styrketræning - og naturligvis en dejlig udendørs cykeltur i weekendens fantastiske vejr. Føler langt mere overskud nu end i efteråret.

Kan godt mærke, at min interesse i professionel cykelsport fortsætter sin dalende kurve fra sidste år, når jeg ser den måde Pogacar lægger fra land på i denne sæson. Ved godt, det er sådan nogle lidt 'mystiske' opvarmningsløb og showarrangementer, men det tegner ikke godt for i år. Og her tænker jeg ikke med klaphatten på Vingegaards vegne, men bare sådan generelt. Kæft, det er kedeligt, når nogen bare er for suveræne. Lidt, som når herrelandsholdet slentrer sig igennem til endnu et håndbold-VM.

https://www.msn.com/da-dk/sport/other/pogacar-knuser-al-modstand-og-laver-hattrick-i-emiraterne/ar-AA1zBLu1

... til gengæld storhygger jeg mig med en lille føljeton på min gamle cykelklubs Facebook-side. Klubben bliver 50 år i april, så efter årsskiftet kastede jeg mig ud i en fortsat historie om cykelliv i 1970'erne, grundlæggelsen af klubben, de første løb etc. Er nået til kapitel 6 og er faktisk ikke helt færdig endnu. Så det ender nok med, at jeg høfligt, men bestemt bliver bedt om at stoppe på et tidspunkt :laugh:

Det er vist en åben gruppe, hvor man bare kan gå ind og læse med:

https://www.facebook.com/groups/108895115842437

Jeg håber da at du får lov at fortsætte.
Det er 100 gange mere interessant, end et eller andet “dopingvrag” der sidder på en scene og fortæller om et liv i en osteklokke, som man på ingen måde kan forholde sig til.

Noget andet… shit, hvor var folk slanke dengang. Jeg ved godt at det ikke er 20 år siden, selvom det føles sådan, men SÅ lang tid er der trods alt heller ikke gået.

15 minutter siden, Gregers TF skrev:

Noget andet… shit, hvor var folk slanke dengang. Jeg ved godt at det ikke er 20 år siden, selvom det føles sådan, men SÅ lang tid er der trods alt heller ikke gået.

Jeg kender ikke tallene, men jeg vil også tro, at gennemsnitsvægten var lavere for en 30-40-50 år siden, end den er i dag. Da jeg gik i folkeskolen var der et begreb, der hed 'klassens tykke dreng/pige', og når jeg ser min egen klasse og de øvrige klasser for mit indre blik, så var der i hver klasse vitterligt 1 eller 2, hvor vægten stak af. Men ikke flere. Så kombinationen af at bevæge sig mere, mindre skærmtid og knap så mange ultraforarbejdede fødevarer har sikkert gjort en forskel.

19 minutter siden, kahlua-kalv skrev:

Det var for de få i 70erne...

Indeed. I en by som Haderslev var styrketræning en sag for den lokale bokseklub, de få vægtløftere, der var, kasterne i atletikklubben og så et ganske stort kontingent roere, hvoraf mange var nogle tunge drenge. Styrketræning var sgu ikke noget, hr. og fru Kakkelbord forholdt sig til eller beskæftigede sig med.

Der har også været mange sportsgrene, hvor det slet ikke har været et (stort) emne.

Tager man fodboldlandsholdet fra dengang, bliver de dwarfet af dagens ungdomsspillere.
I tennis er der er flere muller på mange af damespillere anno 2025, end på datidens mandlige spillere.
Det er faktisk en RET heftigt udvikling. Selv de der spiller computerspil på konkurrenceplan, er hoppet på fysisk træning. Men dart måske? 

1 time siden, Henrik S. skrev:

Indeed. I en by som Haderslev var styrketræning en sag for den lokale bokseklub, de få vægtløftere, der var, kasterne i atletikklubben og så et ganske stort kontingent roere, hvoraf mange var nogle tunge drenge. Styrketræning var sgu ikke noget, hr. og fru Kakkelbord forholdt sig til eller beskæftigede sig med.

Nå ja, i gymnasiet gik jeg i parallelklasse til et par stykker, der spillede på ishockey DM-vinderne fra Vojens. De var sateme også brede, så dér blev der også løftet vægte. Jeg var som landevejsrytter tynd som makaroni ved siden af. Jeg vejede så også kun omkring 67-68 kg til 185 cm.

On 2/24/2025 at 7:40 AM, Henrik S. said:

Tak for at dele linket videre her på MOL, Henrik - skøn læsning!
Ser frem til næste indlæg :)

Søgte lige efter overvægt og fandt denne fra denne hos 3F, som er baseret på rapporten "Danskernes Sundhed 2021" fra Sundhedsstyrelsen. "Sjovt" at se hvordan hovedstaden og især kommunerne nord for skiller sig ud - og så lige Tårnby der trækker i den anden retning. Jeg har ikke dykket dybere ned i det, så jeg ved ikke hvad de baserer "svær overvægt" på.

På 24.2.2025 at 07:40 , Henrik S. skrev:

... til gengæld storhygger jeg mig med en lille føljeton på min gamle cykelklubs Facebook-side. Klubben bliver 50 år i april, så efter årsskiftet kastede jeg mig ud i en fortsat historie om cykelliv i 1970'erne, grundlæggelsen af klubben, de første løb etc. Er nået til kapitel 6 og er faktisk ikke helt færdig endnu. Så det ender nok med, at jeg høfligt, men bestemt bliver bedt om at stoppe på et tidspunkt :laugh:

https://www.facebook.com/groups/108895115842437

Hvis jeg ikke tager meget fejl, så er Jeppe Tolbøll en ledende skikkelse i den klub i dag, og kan kun forestille mig at han er helt med på at historien bliver fortalt. 

På 24.2.2025 at 07:36 , Henrik S. skrev:

Kan godt mærke, at min interesse i professionel cykelsport fortsætter sin dalende kurve fra sidste år, når jeg ser den måde Pogacar lægger fra land på i denne sæson. Ved godt, det er sådan nogle lidt 'mystiske' opvarmningsløb og showarrangementer, men det tegner ikke godt for i år. Og her tænker jeg ikke med klaphatten på Vingegaards vegne, men bare sådan generelt. Kæft, det er kedeligt, når nogen bare er for suveræne. Lidt, som når herrelandsholdet slentrer sig igennem til endnu et håndbold-VM.

https://www.msn.com/da-dk/sport/other/pogacar-knuser-al-modstand-og-laver-hattrick-i-emiraterne/ar-AA1zBLu1

Lige præcis i år tror jeg man skal passe på med Pogacar, ment på den måde at jeg tror han møder noget mere modstand efter sin vilde sæson sidste år. Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men jeg håber at han rammer et plateau i år, hvor de andre ryttere kan være med igen. Men du har ret, kigger man tilbage på sidste år var det ret kedeligt. Pogacar vandt de løb han kørte, MvdP vandt de løb han kørte. Og så var det egentlig det. Det er der fandme ikke meget spænding i. 

Men Van Aert tror jeg kommer til at køre markant bedre i år end de andre år. Mads P har satset alt på Paris Roubaix, og jeg tror virkelig han kan gøre noget der. Når vi så når til Touren, så tror jeg at ham og Vingegaard kommer til at have nogle vilde dueller, og forhåbentlig med Vingegaard som vinder. 

Så har ikke afskrevet sæsonen helt endnu. 

16 timer siden, Kermit skrev:

Hvis jeg ikke tager meget fejl, så er Jeppe Tolbøll en ledende skikkelse i den klub i dag, og kan kun forestille mig at han er helt med på at historien bliver fortalt. 

Der er i hvert fald én med det navn, der er meget aktiv, men jeg har slet ingen føling med, hvem der ellers tegner klubben i dag. Men jeg kan forstå, at de skal arrangere licensløb igen i år, åbenbart, og det er jo fint.

16 timer siden, Kermit skrev:

Lige præcis i år tror jeg man skal passe på med Pogacar, ment på den måde at jeg tror han møder noget mere modstand efter sin vilde sæson sidste år. Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men jeg håber at han rammer et plateau i år, hvor de andre ryttere kan være med igen. Men du har ret, kigger man tilbage på sidste år var det ret kedeligt. Pogacar vandt de løb han kørte, MvdP vandt de løb han kørte. Og så var det egentlig det. Det er der fandme ikke meget spænding i. 

Men Van Aert tror jeg kommer til at køre markant bedre i år end de andre år. Mads P har satset alt på Paris Roubaix, og jeg tror virkelig han kan gøre noget der. Når vi så når til Touren, så tror jeg at ham og Vingegaard kommer til at have nogle vilde dueller, og forhåbentlig med Vingegaard som vinder. 

Så har ikke afskrevet sæsonen helt endnu. 

Håber, du har ret, for ellers er der sgu ikke meget spas ved det.

• 2 weeks later...

Intet nyt er godt nyt. Fastholder fornuftig kadence i træningen, og det går egentlig ganske godt med løberiet. Det er også blevet til en god prøvetur på Scott'en, som passer mig perfekt. Eneste minus var, at jeg med 8-10 km hjem måtte bestille afhentning af min bedre halvdel, da kæden knækkede(!). Jeg sad heldigvis ned, så der skete ikke noget. Ham, jeg købte cyklen af brugte den også på sin hometrainer, så jeg tror, han skiftet lidt mellem forskellige hjul, kæder og kassetter, og så har han ikke fået samlet kæden ordentligt. Oh well, en ny kæde er en overskuelig investering. Kan i øvrigt mærke, at den bedste effekt af indsatsen siden nytår er de 2-3 ugentlige besøg i PureGym med lidt styrketræning. Ryggen er tiptop igen, og hele kadaveret har det bedre. 10-4.

34 minutter siden, Kermit skrev:

Det er ret sjovt at det at grebene er blevet vinklet ind, faktisk giver en markant mere ergonomisk stilling. 

Min første reaktion var, at der skulle et bredere styr på, og at de der greb bare skulle pege lige ud. Men efter en tur er jeg blevet i tvivl. Man sidder markant mere kompakt på denne måde. Ikke fordi vindmodstand er mit største problem :raisebrow: men jeg beholder det indtil videre, fordi det umiddelbart føles rigtigt godt. Højst overraskende.

Hvis man rækker armene frem og slapper af i hænderne, vil de ikke stritte frem i forlængelse af underarmene, men vinkle indad. Mine gør i hvert fald.
Allerede for 10 år siden vinklede jeg derfor grebene lidt indad (ikke så meget som tidens aero-tendenser), men nok til at Heino hver år cyklen var til forårsklargøring, rettede dem op så de var lige. Jeg måtte bede dem om ikke at flytte dem, hvis jeg ikke selv skulle gøre det.