Henrik S. Posted August 14 Author Report Share Posted August 14 7 timer siden, Gregers TF skrev: Jeg tror at MOL har slået en bøvs i forbindelse med en opdatering. Ja, muligvis. Jeg kan i hvert fald ikke rette et tidligere indlæg og sætte billeder ind. Det er muligvis nogle russsiske internettrolde, der sidder og øver sig på et større angreb senere på centraladministrationen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted August 14 Author Report Share Posted August 14 Har lige prøvet efter, og jeg tror altså, at MOL - igen - går på krykker med rollator og støttestrømper, hvad angår it-sikkerheden. Mine indlæg bliver 'hængende', når jeg prøver at skrive og uploade. Så jeg krydser fingre for, at Gregers har ret mht. opdatering eller service af siden. Optimist som jeg er, prøver jeg lige at uploade et billede af fodens ledbånd igen. Det er på indersiden af min venstre fod, at de er blevet overbelastede og nu skal arbejdes på plads igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted August 14 Author Report Share Posted August 14 Halløjsa, det virkede. Her er mere fod - den nederste set fra indersiden: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MOL-Admin Posted August 14 Report Share Posted August 14 TL;DR - Det hele virker forhåbentlig nogenlunde nu og er blevet fremtidssikret --- Der er heldigvis ikke tale om russiske hackere. Men forummet synger rigtignok på sidste vers rent teknisk. Der er nogle (sikkert meget gamle) fejl i teknikken der kommer frem i takt med at php- og forumsoftwaren bliver løbende opgraderet. Måske kan de rettes, men det kommer til at tage lang tid. Og da forummet, selv med reklamer, i bedste fald går i 0, kan jeg ikke hive dage ud af kalenderen for at (måske) ordne det. Jeg brugte dagen i går på at flytte fra motion-online.dk/fora til fora.motion-online.dk og en ny server (det kunne ikke længere blive liggende på /fora da selve motion-online skifter system. Det var helt enormt besværligt, og det var tæt på at jeg blev nødt til at lukke forummet og kun beholde det som "arkiv" - for jeg kunne hverken opgradere, bruge den outdatede version eller få noget til at virke. Men jeg ved det betyder noget for folk herinde, så hvis jeg kan vil jeg gerne holde det kørende. Og, efter mange frustrationer lykkedes det til sidst, og forhåbentlig kan forummet nu hoste sig videre de næste mange år. Der er stadig nogle ting der driller, med SSL og de gamle fejl. F.eks. prøvede jeg at lave en meddelelse om at der var skiftet url, men den cuttede af halvvejs og bagefter kunne den ikke rettes. Det var det Gregers nævnte. Henrik, grunden til at du ikke kan rette i dit indlæg er at det var skrevet på den gamle version, efter at databasen var kopieret over. Så jeg kopierede bare indlægget direkte i databasen så det ikke gik helt tabt, men der var åbenbart flere steder det skulle kopieres. Sig til hvis jeg skal slette det og du vil skrive et nyt i stedet :-) I øvrigt - jeg kan se at der nogle gange er nogle der skriver spam-indlæg med links. Hvis nogle af jer "gamle brugere" vil være administrator så I selv kan fjerne den slags så sig til :-) Og ligeledes - hvis der er noget der er nemt for mig at ændre, som vil gøre det bedre herinde så gør jeg gerne det (men er nok lidt begrænset i hvad jeg kan og ikke kan). Men hvis der er noget så sig det og så kigger vi på det :-) Davai, kahlua-kalv and Kermit 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted August 14 Author Report Share Posted August 14 (edited) 1 time siden, MOL-Admin skrev: TL;DR - Det hele virker forhåbentlig nogenlunde nu og er blevet fremtidssikret --- Der er heldigvis ikke tale om russiske hackere. Men forummet synger rigtignok på sidste vers rent teknisk. Der er nogle (sikkert meget gamle) fejl i teknikken der kommer frem i takt med at php- og forumsoftwaren bliver løbende opgraderet. Måske kan de rettes, men det kommer til at tage lang tid. Og da forummet, selv med reklamer, i bedste fald går i 0, kan jeg ikke hive dage ud af kalenderen for at (måske) ordne det. Jeg brugte dagen i går på at flytte fra motion-online.dk/fora til fora.motion-online.dk og en ny server (det kunne ikke længere blive liggende på /fora da selve motion-online skifter system. Det var helt enormt besværligt, og det var tæt på at jeg blev nødt til at lukke forummet og kun beholde det som "arkiv" - for jeg kunne hverken opgradere, bruge den outdatede version eller få noget til at virke. Men jeg ved det betyder noget for folk herinde, så hvis jeg kan vil jeg gerne holde det kørende. Og, efter mange frustrationer lykkedes det til sidst, og forhåbentlig kan forummet nu hoste sig videre de næste mange år. Der er stadig nogle ting der driller, med SSL og de gamle fejl. F.eks. prøvede jeg at lave en meddelelse om at der var skiftet url, men den cuttede af halvvejs og bagefter kunne den ikke rettes. Det var det Gregers nævnte. Henrik, grunden til at du ikke kan rette i dit indlæg er at det var skrevet på den gamle version, efter at databasen var kopieret over. Så jeg kopierede bare indlægget direkte i databasen så det ikke gik helt tabt, men der var åbenbart flere steder det skulle kopieres. Sig til hvis jeg skal slette det og du vil skrive et nyt i stedet :-) I øvrigt - jeg kan se at der nogle gange er nogle der skriver spam-indlæg med links. Hvis nogle af jer "gamle brugere" vil være administrator så I selv kan fjerne den slags så sig til :-) Og ligeledes - hvis der er noget der er nemt for mig at ændre, som vil gøre det bedre herinde så gør jeg gerne det (men er nok lidt begrænset i hvad jeg kan og ikke kan). Men hvis der er noget så sig det og så kigger vi på det :-) Tak for info - og tak for indsatsen! Edited August 14 by Henrik S. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gregers TF Posted August 14 Report Share Posted August 14 Også tak herfra - indsatsen er MEGET værdsat Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted August 16 Author Report Share Posted August 16 Har anskaffet mig indlæg til både gåsko og løbesko. Det er jo stik imod mine principper at bruge indlæg, for når man støtter svangen, bliver den bare svagere og skal have mere støtte, og så har man gang i en dårlig cirkel. MEN lige nu giver det mening af lave en simpel, rent mekanisk 'bremse' for venstre fods falden indad. Så jeg er blevet den stolte ejer af sådan nogle indlæg med en ret håndfast svangstøtte i plast. Det er altså ikke en blød skumgummisål, men et ret fast stop for den indadgående bevægelse. Jeg har nu haft dem i på mine hundelufteture og på en enkelt løbetur, og jeg vil mene, at de gør en markant forskel. De tilbyder i hvert fald en form for instant stress relief og supplerer derfor tapen og mine øvelser til styrkelse af ankel og ledbånd. Så jeg bruger dem frem til næste visit hos fyssen, som er den 30. august. I øvrigt kan jeg godt mærke, at ugerne helt uden løbetræning har været længe nok til, at løbeformen er helt i skoven. Det er en udfordring bare at krabbe hen og løbe rundt om Damhussøen. Det er ikke kønt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted August 19 Author Report Share Posted August 19 Ikke meget at tilføje om den foregående uge. Har som nævnt gået og løbet med indlæg, og det har været en succes. Har vedligeholdt elastikøvelser, og så er det blevet til tre cykelture - to ret korte og én lidt længere, da jeg cyklede hjem fra fritidshuset i går. Det gik rigtig fint, for der er lidt mere bund i tråddet, uden at jeg ligefrem river asfalten op. Eneste udfordring er, at nu står den tunge sommerhuslåge herhjemme og fylder, så jeg må hellere cykle derned på den næste gang, come rain or shine. Min MTB skulle blive samlet op fra sælgeren i morgen, så den dukker nok op efter en lille uges tid. Altid spændende at få ny 'hardware' fra Postmand Per. Den skal vist have skiftet kassette, kæde og evt. klinger, men det må vi se på. Jeg skal også lige finde ud af, hvordan pedalerne fungerer, for de skal vist skiftes med sådan en dobbeltpedal i stil med Crankbrothers Doubleshot ellerm lignende, så jeg kan bruge både cykelsko og almindelige sneakers. Har tænkt mig at bruge nogle cykelstøvler til formålet, jeg har liggende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted August 19 Author Report Share Posted August 19 Har for en stund droppet at bruge mit Garmin Forerunner som fast ur døgnet rundt og er bare gået tilbage til et helt almindeligt armbåndsur. Men jeg har studeret data, som ser pæne ud med 13.500 skridt om dagen i gennemsnit og en okay søvnrutine. Nu har jeg ikke ført logbog over det, men det ser ud, som om der er en sammenhæng mellem dårlig søvnkvalitet og alkohol. Jeg tror altså, at de dage, hvor søvnkvaliteten ikke ser så god ud, også er de dage, hvor jeg har fået vin, øl eller drinks til maden eller om aftenen. Jeg har ikke noteret det, men det stemmer vist overens med, hvad forskerne siger. Uret mener også, at jeg trækker vejret helt ned til 8 gange/minut om natten, men der tænker jeg, at det er galt afmarcheret. Det lyder af meget lidt. I øvrigt har jeg skiftet til en Google Pixel-telefon og får her en af dagene et Google Pixel Watch 1, jeg har købt via DBA. Det skal lige have en runde, hvor jeg bærer det hele tiden, så jeg kan sammenligne data. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahlua-kalv Posted August 19 Report Share Posted August 19 Er det ikke ca 12 åndedrag i hvile for 'normale'. Du er givetvis bedre end gennemsnittet til at transportere ilt ud, så giver da lidt mening at du har lav frekvens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted August 20 Report Share Posted August 20 På 14.8.2024 at 12:59 , Gregers TF skrev: Også tak herfra - indsatsen er MEGET værdsat x 3. Jeg kan naturligvis kun tale for mig selv men ville gerne give et månedligt bidrag/abonnement for at holde forummet kørende Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gregers TF Posted August 20 Report Share Posted August 20 1 time siden, Bjergtrold skrev: x 3. Jeg kan naturligvis kun tale for mig selv men ville gerne give et månedligt bidrag/abonnement for at holde forummet kørende x 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted August 20 Author Report Share Posted August 20 12 timer siden, kahlua-kalv skrev: Er det ikke ca 12 åndedrag i hvile for 'normale'. Du er givetvis bedre end gennemsnittet til at transportere ilt ud, så giver da lidt mening at du har lav frekvens. Jo, det er nok rigtigt. Det er vist også bare det laveste tal, frekvensen 'dumper ned på', ligesom min hvilepuls, der også dykker ned, så der knapt er tegn på liv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NielsS Posted August 20 Report Share Posted August 20 i følge mit Garmin Forerummer har jeg vejrtrækning på 13x pr. minut og en hvilepuls på som regel 44. Henrik S. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted August 21 Author Report Share Posted August 21 10 timer siden, NielsS skrev: i følge mit Garmin Forerummer har jeg vejrtrækning på 13x pr. minut og en hvilepuls på som regel 44. Ah, ja, det ser ud, som om mit gennemsnit også ligger omkring 13. Det andet er nok bare den laveste værdi, den dumper ned på fra tid til anden. Så passer pengene bedre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted August 21 Author Report Share Posted August 21 (edited) "Motion med høj puls gør din hjerne større - og klogere." Det her vidste vi jo godt https://vorespuls.dk/kost-sundhed/artikler/motion-med-hoej-puls-goer-din-hjerne-stoerre-og-klogere?_cldee=5P3QVaKXBOWbuNez647P9S0wpzM8rEt9dftAKxxqnZ_631BKHN0BZzX7AarRJFhj&recipientid=contact-6eff38717d1ce811a2c100505696023f-c43cff3cfd534eb896339371997e6107&utm_source=ClickDimensions&utm_medium=email&utm_campaign=Vores+Puls+nyhedsbreve&esid=9ef7f07a-b85e-ef11-a337-005056b0bdc4&fbclid=IwY2xjawEybtJleHRuA2FlbQIxMQABHVyyLBzQZio3KPRyPC7BtnivbBvwLIH6TtpB0Xs-rn5NOakRs62F5dj2Kg_aem_wW6j88S8dnckS7PUH9dMqg Edited August 21 by Henrik S. Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted August 22 Author Report Share Posted August 22 Så landede MTB'en punktligt som aftalt på matriklen. Den bærer det virkelig suspekte navn Rocky Mountain og lyder derfor som noget fra COOP eller Bilkas kataloger, men det skulle være et OK mærke. Virker umiddelbart til at være i brugt, men relativt god stand, så den bliver spændende at prøve. Kermit, Bjergtrold and Gregers TF 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted August 23 Author Report Share Posted August 23 En 40 minutters frokosttur har afsløret, at alt fungerer, som det skal på den nye fat bike. Sadlen skal lige 5 mm op og tilbage. Og den ene klampe skal have et vrid på et par millimeter, men ellers sad indstillingerne lige i øjet. Det viser sig desuden, at jeg har et par MTB-cykelbukser liggende fra vores cykeltur rundt om i Danmark i sommerferien 2020. Og mine vintercykelstøvler er egentlig sådan nogle MTB-støvler, man kan gå med uden at ødelægger klamperne, så der er ikke flere anskaffelser lige nu bortset fra et par 29"-slanger, der er på vej fra Cykelgear og skal med i baglommen. Umiddelbart lader det til, at man også kan skyde en pæn fart på landevejen med den. Det er ikke helt uvæsentligt, da jeg gerne vil køre hjemmefra og op til fx Hareskoven for at tosse rundt. Har aldrig brudt mig om konceptet med at tage bilen ud for at cykle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted August 23 Author Report Share Posted August 23 ... i øvrigt kan det være lidt svært at finde rundt i Shimanos hierarki for komponenter i MTB-segmentet. Jeg troede, at XT lå et stykke oppe på skalaen, og at Deore var mere basic. Men på min Rocky Mountain hedder komponenterne forvirrende nok Shimano Deore XT(?). De virker umiddelbart lækre og gedigne nok, men navngivningen giver ikke rigtig nogen mening. Kermit 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted August 27 Author Report Share Posted August 27 Ingen nyheder herfra. Jeg skiftevis løber og cykler, og det går egentlig fint nok. De der indlæg i både gå- og løbeskoene har virkelig aflastet, så på løbeturene sætter jeg sågar tempoet en lille smule op en gang imellem. Var på et 1-dags besøg i fritidshuset søndag, hvor det blev til en 40 km cykeltur, selv om blæsten på den første halvdel godt nok stod lige i smasken med en vis kraft. Det gav også lidt vand, men det var i form af ultrakorte byger, der nærmest varede få minutter, og så kan det jo være lige meget. Fortsætter som nu små to uger mere, da min fys har skudt næste aftale til den 9. september. Han havde lige overset, at han skulle med til de paralympiske lege, og det har trods alt førsteprioritet. Da jeg aftalte ændringen af aftalen med ham over telefonen, fik jeg også lige hans velsignelse i forhold til at bruge indlæg. Det var jo strengt taget på eget initiativ at anskaffe dem, men det skulle være helt okay. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tinapigen Posted August 27 Report Share Posted August 27 2 timer siden, Henrik S. skrev: Ingen nyheder herfra. Jeg skiftevis løber og cykler, og det går egentlig fint nok. De der indlæg i både gå- og løbeskoene har virkelig aflastet, så på løbeturene sætter jeg sågar tempoet en lille smule op en gang imellem. Var på et 1-dags besøg i fritidshuset søndag, hvor det blev til en 40 km cykeltur, selv om blæsten på den første halvdel godt nok stod lige i smasken med en vis kraft. Det gav også lidt vand, men det var i form af ultrakorte byger, der nærmest varede få minutter, og så kan det jo være lige meget. Fortsætter som nu små to uger mere, da min fys har skudt næste aftale til den 9. september. Han havde lige overset, at han skulle med til de paralympiske lege, og det har trods alt førsteprioritet. Da jeg aftalte ændringen af aftalen med ham over telefonen, fik jeg også lige hans velsignelse i forhold til at bruge indlæg. Det var jo strengt taget på eget initiativ at anskaffe dem, men det skulle være helt okay. Dejligt at høre, at indlæggende (m.m.) hjælper! Jeg har selv haft stor gavn af mine - og lærte i sin tid (på egen krop - og på studiet via fokus på indlæg til hestesko, hvor meget en "forkert vinkel" nede i foden/hoven kan påvirke højere oppe - hvis der tages mange tusinde skridt). Det svære er at se, hvor og hvordan man skal "korrigere" rigtigt. Der er heldigvis andre, der er gode til det! God bedring - og håber at du snart er helt "back on track"! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted August 28 Author Report Share Posted August 28 17 timer siden, Tinapigen skrev: God bedring - og håber at du snart er helt "back on track"! Tak, jeg tror, vi er på rette vej. Bjergtrold and vestjyden 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted September 5 Author Report Share Posted September 5 Hmmm, skulle egentlig have været til stor familiefødselsdag i Sønderjylland lørdag, men har lige fundet ud af, at begge broer over bælterne er påvirket på præcis de tidspunkter, vi skal frem og tilbage på. Det er noget med et motionscykelløb. HVAD FANDEN BILDER DE SIG IND, SÅDAN EN FLOK LYCRATOSSER vestjyden and NielsS 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted September 9 Author Report Share Posted September 9 Nå, det viste sig at gå helt udramatisk med at komme frem og tilbage til Jylland lørdag. Og i det hele taget kan de forskellige udfordringer synes meget små sammenlignet med andre MOL-brugere, der besvimer på cyklen. Av, av, av ... Det skal nu ikke forhindre mig i lige at følge op på føljetonen om min ømme ankel, da jeg har været omkring fyssen i dag. Han er egentlig tilfreds med udviklingen, har givet mig en ekstra øvelse og tilmed givet mig lov til at løbe hver anden dag i stedet for hver tredje dag. Anklen har ellers ømmet sig lidt over 2 x 2 dage de seneste uger. Ikke så slemt som før i tiden, men dog mærkbart. Det var han ikke umiddelbart så bekymret over. Navnlig ikke, da det ikke kommer som udløber af løbeture eller lignende, men lever sit eget liv. Så jeg prøver at skrue en lille smule op for løberiet, tilføjer en ekstra øvelse og fortsætter videre ad samme vej. Jeg ser selv indstillet på at bruge et par måneder mere på projektet, og det er ifølge fyssen nok meget realistisk. Ledbånd er bare generelt lidt mere stive at have med at gøre end muskler, og de tager længere om at komme sig, så det er noget med at væbne sig med tålmodighed. Men alt i alt er det ganske fornuftigt, og vi har i hvert fat i problemets kerne, så det er fint. vestjyden and Bjergtrold 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted September 14 Author Report Share Posted September 14 Det er blevet offentliggjort i dag, at norske Jakob Ingebrigtsen skal løbe CPH Half i morgen. Det er virkelig vildt. Arrangørerne har fået samlet så godt et felt, at Ingebrigtsen vælger København som kulisse for sit første halvmaraton nogensinde. Eftersom han hører til verdens absolut bedste på 1500 meter og mile, løber han også gerne en 5000 meter fra tid til anden. Men 21,1 km er a whole different ball game. Det bliver virkelig spændende, hvad han kan præstere i det stærke selskab (af bl.a. verdensrekordholder Kiplimo (57:31)). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts