Motion i balance™

Henrik S.

Recommended Posts

Tak for lykønskninger. De to kusiner er i god trivsel :4trumpet:

Og nu til noget vigtigere: racercyklen. Tilfældet ville, at der var en (så godt som ny) Ultegra-krank og et sæt Ultegra-hjul til salg på DBA til en særdeles rimelig totalpris. Og nu har jeg fundet en Ultegra-bagskifter til lavpris på eBay, der er på vej fra Tyskland. Så før vi får set os om, bliver det en Ultegra 6800-udstyret cykel til små penge. Jeg får nok først det hele monteret, når frosten sætter ind, men så må sommerhuscyklen og mountainbiken stå for træningen, mens den 'nye' står på kontoret. På et eller andet tidspunkt skal delene fra Scott'en så over på sommerhuscyklen, så den også bliver opgraderet, men når man ikke har et værksted og skal stå udenfor, så giver det sgu kolde fingre at stå og fuske med den slags. 

On a different note: Jeg skal på et tidspunkt tage digterkysen på og skrive nogle små epistler til min gamle cykelklubs FB-side. Tanken er, at historierne skal publiceres drypvis i det nye år frem til april, hvor klubben har 50 års-jubilæum. Den blev dannet den 23. april 1975, efter at Haderslev havde været uden cykelklub en del år. Klubben har skiftet navn nogle gange siden, men eksisterer i bedste velgående. Den har mange medlemmer, men er nok mest en motionsklub nu om stunder med modne herrer, der spreder skræk på landevejen med deres 50.000 kroners-cykler. Klubben har haft nogle gode licensryttere gennem årene, men ved ikke rigtig, om der er nogen lige for tiden. Så meget følger jeg heller ikke med. Til gengæld husker jeg den stiftende generalforsamling, som var det i går :4disguise:

19984115_10209719326995925.jpg

• 2 weeks later...
2 timer siden, vestjyden skrev:

Ang. Brok (bare for at blande mig)

Læste i nyhederne at der er ret lang venteliste. så det er vel bare med at blive skrevet op. Hvis du ikke vil opereres til den tid, er det jo bare at melde fra i så god tid, at pladsen kan gå til en anden.

Ja, jeg ved det. Det har vist lange udsigter inden for det offentlige system. Men det er jo ikke akut, og jeg skal alligevel til årskontrol for blodtryk hos min læge her i januar/februar, så der vil jeg bestille lidt ekstra tid hos ham og gennemgå hele 'mangellisten'. Lyskebrok er sådan en træls ting, som man ikke rigtig kan gøre så meget ved, ud over at vente på, at det bliver værre :hmmm: Nogle lever med det en rum tid, mens det hos andre går hurtigt ned ad bakken med ubehag og smerter. Dér er jeg heldigvis slet ikke endnu. Og for lige at gøre det endnu mere træls, nævnes det flere steder, at en relativt stor gruppe (3-5 procent) oplever smerter efter et indgreb, så den er ikke helt ligetil.

Ikke de store træningsopdateringer herfra. Får stadig lavet mine øvelser for anklen. I takt med det mindre løbepensum er anklen og dens ledbånd dog ikke det helt store problem. Får også løbet nogle småture hen over ugen og har planlagt en fornuftig tur på mountainbiken i morgen. Så jeg får rørt mig lidt og sender en venlig tanke til hunden. Selv om min kone og jeg som regel skiftes til at gå med ham, så gemmer der sig mellem 6000 og 9000 skridt/dag til os hver i de ture, og det er gået op for mig, hvor vigtige de er for ens grundlæggende konstitution. Jeg ved sgu ikke, om jeg om aftenen efter maden ville få gået over en time, hvis jeg ikke havde hund. Jeg tror det ikke. Det skal dog siges, at vi ser ind i nogle uger og måneder, hvor turene efter mørkets frembrud bliver kortere, for han er - bogstavelig talt - hunderæd for kanonslag, og fyrværkerisæsonen er så småt ved at gå i gang :nonono:

• 3 weeks later...

Man skal aldrig - ALDRIG - tro, at der ikke kan komme et ekstra benspænd i trange tider. Forrige onsdag/torsdag fik jeg ud af det blå et gedigent hekseskud - eller hold i ryggen. Uden at have løftet betonfliser eller flyttet flygler. Efter 10-11 dage er det ved at være væk igen, men lad mig komme med et godt råd: Tænker du, at det kunne være hyggeligt med et godt gammelt hekseskud, så kan jeg IKKE anbefale det. Man kan jo ingenting! 

Jeg har aldrig prøvet det før, men tænker, at jeg til dels selv er skyld i miseren. Jeg havde lige tænkt, at jeg skulle i gang med noget styrketræning for min lænd og havde dagen før meldt mig ind i PureGym igen for at komme i gang. Så startede balladen, og det var godt nok nogle stramme dage, vorherre bevares.

Det blev ikke bedre af, at man helst skal holde sig i gang og 'læne sig ind i smerten', når man har sådan et hekseskud. Det er altså ikke lige det, man har mest lyst til, når man knap kan komme ud af sengen om morgenen. Men jeg kom da i gang, og nu laver jeg øvelser og har to gange været i PureGym (og den er god nok, ryggen får det faktisk bedre af at blive belastet, strakt og bøjet).

Men jeg har da lært lektien og holder fast i rygtræningen fremover :beerchug:

8 timer siden, NielsS skrev:

God bedring. Ondt i ryggen er noget lort.

Tak, det er heldigvis langt bedre. Nu er jeg vist der, hvor jeg kan træne mig ud af resten. Men det er ganske rigtigt noget gedigent lort, mens det står på. Tør slet ikke tænke på, hvordan en diskusprolaps ville lamme ens handlemuligheder og bevægelsesfrihed :cry:

På 17.12.2024 at 08:02 , Henrik S. skrev:

Tak, det er heldigvis langt bedre. Nu er jeg vist der, hvor jeg kan træne mig ud af resten. Men det er ganske rigtigt noget gedigent lort, mens det står på. Tør slet ikke tænke på, hvordan en diskusprolaps ville lamme ens handlemuligheder og bevægelsesfrihed :cry:

Fortsat rigtig god bedring og interessant, hvis det bliver hekseskuddet, som ender med at få dig i kontakt med din indre yogi :hippy: 

På 23.12.2024 at 22:12 , vestjyden skrev:

Lige en lidt forsinket god bedring herfra. Håber du kan side med ved julebordet.

Tak, jeps, det er gået fint. Jeg kan træne mig ud af det herfra og fremad. Men jeg har dog en fornemmelse, at der vil være en lille rest ømhed og stivhed nede over lænden i en rum tid fremover. Det minder mig om de to gange, jeg har prøvet at trykke ribben. Det gør virkelig nas i begyndelsen, efter et stykke tid bliver det bedre, og så går der virkelig laaaang tid, før det er 100 procent væk. Men altså, jeg kan både jogge og cykle, sidde ved skrivebordet og gøre, hvad jeg har lyst til, så nu er det mere sådan et lille irritationsmoment. Det har dog som tidligere nævnt givet mig respekt for dem, der skal døje med svære eller kroniske rygsmerter. Det må godt nok være en udfordring.

Har i øvrigt fundet en ganske god løsning på udfordringen med at få pulsen op, når man er delvis immobiliseret af en stadig øm ryg og en lejlighedsvist irriterende lyskebrok :raisebrow:

Jeg kan jo tage en tur i det fri på fx mountainbiken, men jeg skal huske også slæbe mig hen til den lokale PureGym for at styrketræne de udfordrede rygstykker. Så slog det mig, at jeg måske for en stund skulle genoptage noget så oldschool og hyggeligt som spinningtimer.

Som sagt, så gjort, så her i juledagene har jeg haft en del 'blokke' med en omgang styrketræning efterfulgt af en spinningtime. Det tager knap to timer i det hele, hvor jeg både får styrket ryggen (og resten af kroppen) og får pulsen op på en måde, som jeg p.t. slet ikke kan med løb. Jeg er derfor gået fra slet ikke at komme i PureGym til at komme der ret tit.

Nu er det så 100 år siden, jeg sidst har taget sådan nogle spinningtimer, og det er godt nok blevet en 'mekanisk' omgang med sådan nogle præfastlagte programmer med grafer vist på skærme , og jeg skal give dig. Det var hyggeligeligere før i tiden, hvor instruktøren delvist improviserede sig igennem på charmen og en meget 'personlig' musiksmag.

Men hey, who cares, bare pulsen kommer lidt i vejret :alright:

FUT I FEJEMØGET - Vi har jo i øvrigt en hund, som er, ja, hunderæd for fyrværkeri. Der har heldigvis været meget mindre i år end sidste år, så det er fint. Men lige præcis juleaften havde vi en besynderlig oplevelse.

Med en broget, sammensat og voksende familie, er det jo aldrig til at vide, hvem der holder jul med hvem, og i år faldt det sådan, at vi skulle have børn, kærester og børnebørn 2. juledag.

Så vi planlagde at gå en hyggelig juleaftenstur i sindig tosomhed med hunden den 24. og kigge ind ad vinduerne. Der plejer jo netop at være stille som graven den aften.

Sådan var det ikke i år.

Der var egentlig stille nok i løbet af dagen, men lige præcis kl. 18-22, hvor der hygges igennem med julemiddag og gaverne brød helvede løs med et tæppebombardement af kanonslag og fyrværkeri ude vestpå (på Vestegnen?). Det var nærmest på niveau med nytårsaften og sluttede ud på aftenen lige så pludseligt, som det begyndte.

Højst besynderligt. Det lød som ren sabotage af juleaftenshyggen og giver ingen mening.

Jeg har dog ikke læst noget om det efterfølgende, men man tænker sit. Virkelig mærkeligt.

images.jpg

7 timer siden, NielsS skrev:

Ja spinningtimer er blevet noget ganske digitaliseret noget. Jeg kan nu egentligt godt lide de instruktører, der ikke forsøget at lave det op til stand-up-show (stående eller siddende på cyklen), men som bare siger, hvad vi skal lave og fyrer noget ordenligt musik af.

Konceptet fungerer stadig. Det er en udmærket måde at arbejde med pulsen på.

Har for øvrigt fået sat Ultegra-krank og Ultegra-bagskifter på Scott'en. Nu skal jeg bare have have skiftet gearkablerne, så er den egentlig good to go. Vægten er landet på knap 7,8 kg, så det er OK. Har besluttet mig for indtil videre at beholde det ret smalle styr og bremsegrebene, der peger lidt indad. Positionen skal prøves, før jeg ændrer på det.

Den skal jo overhovedet ikke i aktion, før foråret banker på, men det var næsten 10 grader i dag, så det var lunt nok til at ordne cykel ude i det fri. Fandeme en skummel temperatur den 30. december, men lur mig, om der ikke kommer noget vinter lige om lidt. Det kan sagtens nås.