Henrik S. Posted April 15 Author Report Share Posted April 15 10 minutter siden, Bjergtrold skrev: Når vores unge kolleger har det, så plejer vi at anbefale et par døgn inden de bevæger sig rigtig ud i samfundet ... God pointe. Tager også kun af sted, hvis jeg føler mig 100 procent ovenpå. Det toppede i går, hvor en simpelt hundeluftertur blev en ægte thriller. Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahlua-kalv Posted April 17 Report Share Posted April 17 Hvilken vpn abonnerer du på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted April 18 Author Report Share Posted April 18 22 timer siden, kahlua-kalv skrev: Hvilken vpn abonnerer du på? Har brugt NordVPN en del år, og det har fungeret glimrende, men der er vist mange andre derude, så man må prøve sig frem. Bruger det meget til at se de offentlige tv-tilbud i primært Tyskland og England. https://nordvpn.com/da/offer/pricing/ kahlua-kalv 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted April 18 Author Report Share Posted April 18 På 15.4.2025 at 09:51 , Bjergtrold skrev: Når vores unge kolleger har det, så plejer vi at anbefale et par døgn inden de bevæger sig rigtig ud i samfundet, så ved ikke om PureGym er det helt rigtige. Dilemmaet løst sig selv, for jeg var på ingen måde klar, da det kom til stykket Har dog været forbi Puregym siden og er 100 procent på ret køl igen. Opfattede det traditionen tro som en katastrofe og vejen mod sikker undergang at springe et par dage over. Og må ligesom hver gang konstatere, at det betyder absolut ingenting. Den vigtigste prioritet er helt klart at blive frisk. Så kan man bare fortsætte, hvor man slap. Gregers TF and Bjergtrold 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted April 18 Report Share Posted April 18 22 minutter siden, Henrik S. skrev: Dilemmaet løst sig selv, for jeg var på ingen måde klar, da det kom til stykket Har dog været forbi Puregym siden og er 100 procent på ret køl igen. Opfattede det traditionen tro som en katastrofe og vejen mod sikker undergang at springe et par dage over. Og må ligesom hver gang konstatere, at det betyder absolut ingenting. Den vigtigste prioritet er helt klart at blive frisk. Så kan man bare fortsætte, hvor man slap. Enig og godt at læse, at det gik til levesiden kære Henrik Henrik S. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted April 22 Author Report Share Posted April 22 Ikke så frygteligt meget at berette om på træningssiden. Det er jo primært vedligeholdelse, så jeg ikke bliver for tyk og slap og doven Det glippede med cykling i weekenden, da hverken vejret eller tiden var til det i påskedagene. Vi var i fritidshus, hvor det var vådt og koldt. Når det ikke lige regnede, var der alligevel så meget vand i luften, at man blev våd. Ikke særligt spændende, men der blev klippet træer og ordnet diverse opgaver, som sådan et lille hus nu engang kræver. Det kan dog noget at komme hjemmefra, for her til morgen havde jeg glemt alt om, hvad jeg egentlig havde gang i på arbejdsfronten, og det er sikkert meget sundt. Har dog fået holdt fast i 2 x besøg i Puregym om ugen med lidt styrketræning og løb næsten hver dag. Er inde i en god stime med løbetræningen, som føles mere 'solid' efter en lang periode med god og stabil vedholdenhed. Hvad angår skavankerne, er jeg vist inde i en 'kold periode' med næsten ingen atrieflimren - og den er ikke savnet. Brokken brokker sig lidt, men jeg har vænnet mig til lige at spænde bælte, når det kræves, og det går også fint under løb nu, så no worries på den front. Så det er ikke så ringe endda, meeeeen nu må temperaturen altså godt snart stige en 3, 4, 5 grader. Vi holdt stor påskefrokost i familien skærtorsdag, hvor der var sol og en 16-18 grader. Det var helt utrolig lækkert, men så gik det ellers ned ad bakke bagefter. Kom maj, du søde milde Bjergtrold and NielsS 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted April 22 Author Report Share Posted April 22 Har i øvrigt løbet mine 6 x bakkeintervaller på Pile Allé i dag, og jeg har lige målt efter. De stiger sølle 12 meter på 400 meter. Ifølge min hovedregning må det give en jævn stigning på 3 % nede fra bunden til toppen. Jeg troede ærlig talt, det var mere, men lidt har også ret. Det er i hvert fald nok til at få en jævn stigning på pulsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted April 23 Author Report Share Posted April 23 Nå, har fået rettet lidt op på cykleriet med en kort frokosttur. Har monteret en lillebitte pumpe på Scott'en og har desuden bidt hovedet af al skam og sat en lille taske under sadlen med slange og dækjern mv. Så nu skal jeg bare hoppe i cykeltøjet, pille cyklen af krogen i udhuset og så køre. Det er - næsten - lige så nemt som at hoppe i løbetøjet og komme af sted. Cyklen er good to go, så jeg tænker, at der måske kommer flere korte ture, når jeg lige kan klemme dem ind uden bøvl. Før lå det hele sådan lidt spredt, når jeg skulle have fat i hjelm og sko, huske en pumpe i baglommen og en opbevaringsflaske med slange osv. Den sidste del af turen viste sig så at være et mareridt, for ind ad Slotsherrensvej og hjem ad Ålekistevej er der stadig fjernvarmearbejde, så man for hver 100 meter skal køre 20 meter på fortovet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted April 28 Author Report Share Posted April 28 Same, same i den forgangne uge. 2 x Puregym, lidt forskelligt løb og 2 x korte ture på racercyklen. Den ene igår søndag med afsæt i landstedet. Det blev så årets første cykeltur i korte rør, og det kan jo noget, når der samtidig er lærkesang foroven og udsigt til vidtstrakte, panggule rapsmarker. Der er så også kommet flere 'jernmarker' siden i fjor. Ved landsbyen Vedde lagde de sidste år grunden til en solcellepark, og nu står den færdig. 100 hektar med sorte solceller! Det er et enormt areal, og rent æstetisk gør det eddersparkeme ikke noget godt for landskabet. Kæft, en øjebæ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted April 28 Author Report Share Posted April 28 Apropos vedholdenhed, så kan jeg også mærke, at min to ugentlige besøg i Puregym siden december giver afkast. Det er jo en særdeles beskeden indsats, og Chris Hemsworth bliver jeg næppe aldrig men det er nok til 1) at holde ryggen nogenlunde i ave, så jeg ikke får tilløb til et hekseskud igen, som jeg havde det primo december sidste år og 2) at holde kadaveret i gang, så jeg heller bliver radbrækket af at plante grantræer om nede på sommerhusgrunden. Det kræver virkelig en indsats med spaden at flytte jord på den grund, men jeg er ikke særlig mærket efter weekenden strabadser. vestjyden 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vestjyden Posted April 29 Report Share Posted April 29 På 28.4.2025 at 11:39 , Henrik S. skrev: rent æstetisk gør det eddersparkeme ikke noget godt for landskabet. Kæft, en øjebæ. Jeg forstår ikke hvorfor de ikke sætter plads af til busk/træ hegn omkring solcelleparker. Så meget koster det ikke, og det vil ikke forstyrre solindfaldet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted April 29 Author Report Share Posted April 29 41 minutter siden, vestjyden skrev: Jeg forstår ikke hvorfor de ikke sætter plads af til busk/træ hegn omkring solcelleparker. Så meget koster det ikke, og det vil ikke forstyrre solindfaldet. Enig, man kunne sagten kamuflere dem lidt i pagt med landskabet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted April 29 Author Report Share Posted April 29 Hoppede i øvrigt på InBody-vægten i Puregym i dag til frokost, da jeg var forbi, og med 19,5 ligger fedtprocenten heldigvis stadig under 20, mens vægten ligger og rumsterer lige under de 79 kg. Har ellers følt mig lidt ekstra både tyk og oppustet, men det har åbenbart ikke rigtig hold i virkeligheden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted April 30 Author Report Share Posted April 30 ULTRANYT - Har løbet ultradistance i dag til frokost med hele 10,1 km - en svimlende distance Og det bliver bedre endnu, for tempoet sagde 5:24/km, og det er da en sjat bedre, end sidste gang jeg havde løbeuret på. Ikke værst. Som det fremgår af pulskurven, var det en tur i ensartet tempo helt uden flimren og flagren fra hjertet. Der er bare lige to dyk i pulsen ved to lyskryds. Ellers er den godt nok jævn. vestjyden and NielsS 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted May 5 Author Report Share Posted May 5 En god uge er lagt bag mig. Den blev denne gang 100 procent efter den (ikke så ambitiøse) motionsplan for ugen, jeg sigter efter lige for tiden. Mandag og fredag: Lange ture med vuffer som eneste motion, mens det er konen, der sveder i motionscentret. Tirsdag og torsdag: Omkring 5,5 km joggingtur med indlagt pitsop til lidt styrketræning i den lokale Puregym. Onsdag og lørdag: Løbeture på 9-10 km, hvor især onsdagsturen blev holdt i et godt tempo. Søndag en 50 km-cykeltur på landet på en ny rute op omkring Mørkøv og tilbage over Undløse og Ugerløse. Det var interessant at komme nordpå fra fritidshuset. Rammer en del af ruten fra Skjoldenæseholmløbet og får lidt flere bakker på. Det tror jeg, at jeg skal dyrke lidt mere. Ellers har min ture på landet mest været vestpå og østpå i forhold til huset i Munke Bjergby. Kermit and Bjergtrold 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted May 7 Author Report Share Posted May 7 (edited) ULTRANYT 2. DEL - Endnu en svimlende langdistancetur, hvor jeg satte indsatsen op til ikke mindre end 13,5 km Samme tempo - cirka - som sidste onsdag, så den landede på 5:25/km med en helt jævn pulskurve. De kan noget, de her ture, hvor der er let pres på pulsen fra første til sidste meter. Men nu lader jeg dem ligge for en stund og fletter nogle ture med bakker og intervaller ind i stedet for. Edited May 7 by Henrik S. Bjergtrold and kahlua-kalv 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted May 8 Author Report Share Posted May 8 'Kinamanden' Trace Velo har været på cykelmesse i Shanghai. Der sker ting og sager. https://youtu.be/WJxZTyI7Ot4?si=Q7dGn1URE5LbPgkp Kermit 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted May 12 Author Report Share Posted May 12 Sidste uge blev præcis som den forrige bortset fra rækkefølgen af dagene, der blev byttet lidt rundt på grund af rund fødselsdag i familien søndag. Det er åbenbart en volumen og en frekvens, jeg trives godt med. Så der er ikke så meget nyt at fortælle som sådan. Nu ser jeg bare frem til, at meteorologerne får ret i, at det efterhånden bliver varmere, for jeg synes godt nok, maj har været på den kolde side indtil videre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted June 4 Author Report Share Posted June 4 Ja, det er altså ikke, fordi jeg er gået helt i stå, der er bare intet nyt under solen. Har efterhånden kørt mange uger som tidligere beskrevet, og det bliver jeg ved med indtil videre. Lidt løb, cykling og styrke til vedligeholdelse af det gamle kadaver. Hverken cykling eller løb (og da slet ikke styrke) er på noget højt niveau, men jeg skal jo heller ikke nå noget. Det er lidt underligt, men jeg er ved at vænne mig til det. Og løbeuret og cykelcomputeren bliver efterhånden aldrig luftet. Jeg ved jo nogenlunde, hvor lange de forskellige ruter er, og om cykelturen bliver 5, 10, 15 km kortere eller længere er ligegyldigt. Som nævnt tidligere, så er vedholdenheden og stabiliteten i træningen en vigtig faktor. Det kan glippe en sjælden gang, men normalt får jeg slæbt min fede mås af sted til det valgte træningspensum, og ja, man fortryder det jo aldrig bagefter Hvad så på lidt længere sigt? Hvad angår mine skavanker, så er jeg ved at mande mig op til at gøre noget ved dem. Jeg er ved at være moden til at få opereret lyskebrokken, som stadig driller fra tid til anden. Så er der min atrieflimren, der kommer og går, som vinden blæser. Den 20. juni er jeg blevet indkaldt til en snak med en hjertesygeplejerske, og så må vi høre, hvad hun foreslår. Der er forskellige veje frem, og også på det punkt er jeg ved at være klar til at skride til handling. Så det er spændende alt sammen. Der er så kommet en ekstra joker ind i billedet på jobfronten, for som freelancer er man underlagt markedets luner og sit gode netværk. Som tiden går, tynder det ud i netværket af naturlige grunde, så jeg vil ikke udelukke at hoppe over på dagpenge, hvis det bliver svært/umuligt at hive opgaver hjem til at holde en fornuftig omsætning. Det vil jeg sådan set have det fint med, da jeg har indbetalt til A-kassen igennem 32 år og sagtens kan få tiden til at gå. Principielt vil jeg naturligvis helst tjene mine egne penge, men det går op og ned i showbiz for tiden, og det er et fælles vilkår, som også gælder mine freelancekolleger. Vi får se, hvor den lander. Indtil videre tager jeg det fra måned til måned. Grunden til, at jeg nævner det, er, at det hænger lidt sammen med behandlingen af alle mine skavanker. Går jeg på dagpenge i en periode, ville det være en fin anledning til at lægge en behandlingsplan og få gjort noget ved alle dårligdommene fra en ende af. Så det hele er på en eller anden måde bundet sammen i en stor pakke med sløjfe omkring. Good times kahlua-kalv, Kermit, vestjyden and 3 others 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted Sunday at 07:32 AM Author Report Share Posted Sunday at 07:32 AM Det går i øvrigt fremad med ombygningen af den hvide Carlton/Raleigh, som jeg ved et tilfælde fik fingre i sidste år. Jeg er ved at bygge den om til en gentleman's express med almindelige pedaler og skærme på, men med fuld Dura-Ace, periodekorrekt fra 1. generation (næsten) hele vejen igennem. Der skal nok komme billeder - mangler bremsekabler og styrbånd. Det har været en sjov oplevelse med masser af improvisation undervejs. Sådan et gammelt engelsk stel er bare skruet anderledes sammen, og så mangler der et geardrop her og et kabelstop der, så man må lege Ole Opfinder for at få de sidste ting ordnet. Men nu er den vist ved at være der, og hvis det holder tørvejr i morgen, regner jeg med at få den færdig. Kermit 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted Tuesday at 05:36 AM Author Report Share Posted Tuesday at 05:36 AM Blev som lovet færdig med mit lille vintageprojekt i går. Den blev rigtig fin, selv om der har været en masse, små pudseløjerlige udfordringer undervejs. Beholder indtil videre de normale pedaler på, indtil jeg har fået kørt nogle lidt længere ture på den og kan bedømme den. Umiddelbart triller den fint. Det der første generations Dura-Ace er sgu noget solidt kram. Davai, Bjergtrold, vestjyden and 2 others 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted Tuesday at 06:01 AM Author Report Share Posted Tuesday at 06:01 AM Det eneste billede fra den første halvdel af sæsonen 1976 (2. års ungdom), hvor jeg kører på den hvide Carlton, jeg havde back in the day. På trods af den åbenlyse forskel i armkræfter, fik jeg kastet cyklen foran ham den anden i kampen om nogle sekundære placeringer - vist nok til JM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted Tuesday at 06:13 AM Author Report Share Posted Tuesday at 06:13 AM I 1975, min første sæson, kom jeg først i gang med at køre licensløb fra juni og frem. Der kørte jeg på min konfirmationscykel, som også var en Carlton. Det var sådan en touringcykel - dog med racerstyr - som nok har vejet en 12-15 kg. Til enkeltstarterne gik det nogenlunde, men samletstart var en katastrofe, hvor jeg blev sat med det samme eller sådan cirka halvvejs. Endelig, til årets sidste licensløb i Sønderborg kunne jeg komme med hele vejen rundt. Der var der imidlertid så udsolgt, at jeg bare så de andre spurte fra en position bagest i feltet. Havde dog overskud til lige at vinke til brormand, der stod ude i grøften. For mig var det en triumf bare at komme med helt frem til målstregen Kermit 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted Tuesday at 06:51 AM Report Share Posted Tuesday at 06:51 AM Det havde været til en advarsel i dag Gregers TF 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted Tuesday at 07:03 AM Author Report Share Posted Tuesday at 07:03 AM 3 minutter siden, Kermit skrev: Det havde været til en advarsel i dag Strengt taget ja, men der var sgu ingen officials, der kiggede på den tunge ende af ungdomsfeltet, når vi som slagne soldater trillede over målstregen Jeg tror i øvrigt, reglerne er uændrede fra dengang. Man måtte ikke slippe styret med begge hænder ved en sejr på stregen. Det var kun profferne, der kunne det. Man måtte lige løfte den ene arm i lidt vejret som her i mit sidste løb i C. Det kunne til nød gå an for de strenge regelryttere. Der var mange fjollede regler dengang. Der skulle bl.a. reflekser og ringeklokke på cyklerne, og det blev nogle år pludselig håndhævet af officials og politi. Så fik vi sat selvklæbende refleksstriber på cyklerne, mens vi fandt de letteste aluminiumsringeklokker og skruede dem op under sadlen, så de ikke tog vinden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts