Fit & strong - søvn, styrke og sund mad

Bjergtrold

Recommended Posts

20 timer siden, Bjergtrold skrev:

Vil til gengæld gerne skrive, at jeg var tæt på nærmest super lykkelig, da jeg i morges ved 4 tiden stod op og bryggede kaffe :wub:

Well ja og ovenpå næsten 3 ugers honey moon med det sorte djævelskab, så måtte jeg også i morges være helt ærlig overfor mig selv og erkende, at jeg tydeligvist igen vågnede lidt for tidligt, ikke rigtig var udsovet og igen fandt mig selv lidt i "for vågen til at sove og for træt til at være aktiv" mode, desuden dum mave og ja nok igen lidt for rodet, impulsiv, scrolling, scrolling hjernemode. Dvs de typiske tegn på, at hvad min hjerne nu end lider af, så tåler den ikke for store mængder kaffe. Selvfølgelig har andre ting også spillet ind; jetlag, ekstra astma medicin, sygdom, sukker bla bla bla. Men kunne alligevel ikke rigtig sidde det overhørig, så brugte noget tid på at pakke alting op i skabet igen; elektrisk kaffekværn, skønne espresso bønner, 2 espresso kander og mælkeskummeren. Kender jo i hvert fald metoderne til at få bremset de her triggers og føler mig ret fortrøstningsfuld mht at kunne nyde min the og forhåbentligt ikke få alt for store abstinenser. Erfaringsmæssigt så plejer bedre søvn og bedre mave jo ret hurtigt at hjælpe mig til at se, at jeg er på ret kurs. Og det behøver ikke at være 300 (298) dage denne gang. 

Træning d 26.10

Styrke

Dejligt ben pas fra morgenstunden i "The Gym" - pga al kaffe nedpakningen så nåede jeg ikke hele passet eller HIIT men stadig fint og bagefter 3 x skøn sauna gus med en masse vand plaskeri og hygge ind imellem. 

Ja og så har jeg faktisk haft sovet en kæmpe eftermiddagslur på sofaen og det føltes godt og tiltrængt. Får besøg af god veninde til sushi og det vil derfor være en fordel, hvis jeg er i stand til at holde mig vågen længere end til kl 20. 

Stats:

Kaffe dag 0, slik dag 1, chokolade dag 1, vægt 54.4 kg = forventelig stigning og med en vis risiko vil der gå noget tid førend den falder ned igen. Ved dog helt overordnet hvad jeg skal. 

Fortsat dejlig weekend til boardet :hippy: 

Træning d 27.10

Styrke

Overkrop 

Cardio 

Ført HIIT 8 x 20 sekunders løb, ikke vildt hurtigt i starten men blev fint

Derefter ca 15 minutters jog. Føltes godt. Kunne mærke lidt stivhed i morges i kroppen men ikke decideret smerte i hoften. 

Stats: 

Kaffe dag 2, slik dag 3, chokolade 3, alkohol dag 37, vægt? Turde ikke veje mig i morges. Må se at komme over det. Fik i hvert fald pakket til både snacks og frokost og har plan for aftensmaden og nu har jeg ikke noget i huset at skeje ud af.

Var vågen med knaldende hovedpine kl 2 i nat og håber lidt, at det var abstinenser og at jeg gerne så skulle være på vej på den anden side. Syntes i hvert fald, at jeg følte mig ok vågen da uret endelig fik mig op lidt i 5. 

Opgav på forhånd at pakke til træning i dag. Måske jeg kunne nå noget aften yoga / Pilates hjemme. 

Dejlig dag / uge til boardet :hippy:

På 28.10.2024 at 07:16 , Bjergtrold skrev:

Var vågen med knaldende hovedpine kl 2 i nat og håber lidt, at det var abstinenser og at jeg gerne så skulle være på vej på den anden side

Well både i går tirsdag og igen i dag abstinens hovedpine men allerede i går aftes havde jeg besluttet mig for at prøve at give mig selv et par dage med lov til lidt kaffe. Synes at noget af al jetlag, hjernetåge og almen sygdom var lettet og har haft været i stand til at både arbejde, træne og spise sundt i nogle dage. Ja så er måske illusorisk men vil være parat til at optimere alt andet for at kunne nyde bare en lille smule livskvalitet fra morgenstunden. Hovedpinen forsvandt i hvert fald som dug for solen, da jeg fik brygget lidt på baby espresso kanden og ja foreløbigt synes jeg alligevel, at jeg har været i stand til at gøre vigtige ting. 

Mandag aften endte jeg faktisk alligevel med at være ret frisk og fik både hentet cykel på Banegården (blev kørt hjem) og fik købt lille gave til kær kollega som skal videre. Ja så ikke helt nok timers søvn natten til i går, som så alligevel blev en god dag. Ovenpå job røg jeg nemlig direkte i "The Gym" til træning;

Træning d 29.10

Styrke

Ben træning - nyt program men meget klassisk; squat, dødløft, liggende glute bridge, walking lounges og så noget mave kombi til sidst

Cardio

HIIT - 9 x 20 sekunders løb + lidt jog efterfølgende. Var måske bare 7-8 minutter men super fint og synes ikke 7-9-13, at jeg mærkede noget til hoften bagefter

Derefter 3 x vidunderlig sauna gus. Det var lidt senere på dagen, så ikke så mange mennesker men bare virkelig hyggeligt og lækkert og havde det sindssygt godt bagefter + sov helt fantastisk :hippy: 

Stats: 

Slik dag 5, chokolade dag 5, alkohol dag 39, vægt 54.6 (i går 54.9) vigtigst, at jeg prøver at have fokus på i hvilket omfang, at jeg har den livsstil, som jeg gerne vil have = aktiv med træning og fx gus + skridt og søvn + mine gode madvaner. I går morges havde jeg så ikke fået lukket køleskabsdøren rigtigt, så var nødt til at kassere både fisk og kylling. 

Jeg kunne godt mærke, at jeg i sidste uge var ved at lande lidt i det gamle mindset med, at jeg alligevel ikke kunne lykkes og så ligeså godt kunne vælte mig både i slik og chokolade + opgive kalorietællingen. Synes heldigvis, at jeg har haft fundet tilbage til det nye og gode, hvor det er nogle helt andre ting som jeg er optaget af og taknemmelig for. Helt parallelt med de eksistentielle overvejelser ovenpå bjergene, så handler det meget om at nyde gå turen hjem fra træning i går. Det at hygge mig med en god lydbog. Eller at få ryddet ud i nogle ting. Få pakket rygsækken og glæden mig til eftermiddagens træning og saunagus. Fik nyt program fra Peter Lagermand i går men ligner heldigvis rigtig meget det gamle, så skulle være ret tilgængeligt for mig. 

Guess that's it :hippy: 

Dejlig dag til boardet :hippy: 

Træning d 30.10

Styrke

Overkrop Quick and dirty da jeg skulle nå dejlig gus. 
Ved sidste session (ud ad 3) sad jeg på øverste hylde = vildt men udholdeligt. 

Træning d 31.10

Svøm

Skønt skønt delfin pas med søde miss Spinderella. Vi havde aftalt at 500 m var ok men endte med at svømme 1000 inden dejlig hygge. 

Stats:

Slik og chokolade dag 7, alkohol dag 41. 
Gårsdagens vægt 54.5 kg

De sidste “morgener” har jeg kortvarigt været vågen ved halv fire tiden men er lykkedes med at falde i søvn igen og har haft nydt morgen kaffen, hvor jeg stadig skal passe på, at det ikke trapper for meget op. 
Snart dejlig weekend til boardet :hippy:

Træning d 1.11

Styrke

Træt og presset i løbet af dagen men fik heldigvis mulighed for kørelejlighed til vores lille tempel = "The Gym"

Ja så skøn ben træning og en helt anden afslutning på dagen, end hvis jeg bare var røget hjem på sofaen.

Desuden også dag 1 i "Down dog" challenge 

Yoga

12 minutters hatha, som jeg sagtens kan forestille mig bliver MÅDEN, at jeg kommer til at gennemføre challenge på. Dvs i stedet for at forestille mig lange ashtanga sessioner, som ikke bliver til noget. Ja så hellere noget overkommeligt og muligt, som helt sikkert alligevel vil give lidt til mobiliteten.

Jeg sprang almindelig sauna over men fik gået hjem = perfekt til at ramme skridt på den gode side af 10.000. 

Træning d 2.11

Styrke

Overkrop 

Yoga

12 minutters hatha

HIIT

8 x 20 sekunder på løbebåndet

Var for engangs skyld ret energisk herhjemme fra morgenstunden, så nåede kun lige ned til 3 x sauna gus og derfor udsigt til at skulle styrketræne bagefter = lidt udfordrende, da gus ofte efterlader mig super afslappet og veltilpas. 

Endte imidlertid med at falde i snak i relax området, så blev ret nedkølet og pga mit våde hår, så var jeg faktisk egentlig lidt kold under træningen men gik alligevel. En kvinde fra Uzbekistan var meget interesseret i at høre om min tilgang til træning / træner og jeg kunne selvfølgelig kun anbefale forløbet hos Peter Lagermand af mange, mange grunde. Jeg føler jo stadig, at jeg kæmper for at få styr på en masse ting og føler heller ikke på nogen måde, at jeg er i mål. Men alligevel fedt at kunne skrive til Peter, at jeg simpelthen går rundt og reklamerer for hans butik og skaffer nye kunder :hippy: 

Hjemme bare total afslapning på sofaen. Ind imellem så kan jeg godt få lidt lyst til rejse eventyr og i går faldt jeg over nogle rejser fra "Viktors farmor", som lyder mega spændende. Kiggede også på langrendsture med "Sne og vand", som jeg tidligere har talt med bjergtrold Carsten om. Og i nat drømte jeg, at jeg var på bjergbestigning på noget meget højt og koldt og mine gule bjergstøvler fra La Sportiva var vanskelige at spænde rigtigt. Alligevel så kan jeg bare mærke, at det vigtigste lige nu er hverdagen. Det, at den bliver god og til at holde ud. Og med min nye tilgang med kost og træning, så er jeg virkelig tættere på. 

Har også lyst til at leve mere minimalistisk og enkelt. Og faktisk så gør mine nye vaner det lettere. Jeg foodprepper længere frem i tiden og og har færre fødevarer, som går til spilde. 

I den mere alvorlige ende, så har jeg i nogle uger/måneder tænkt på, at det var længe siden, at jeg havde set noget til vores hoved guide / sherpa fra Mera Peak turen i 2022 = Navang. Han var en rigtig supermand som også var glad for at dele dramatiske billeder af sig selv i bjergene og da jeg så fik ham slået op på facebook, så viste det sig, at han var forsvundet med en klient på Mount Everest d 24.5. De seneste billeder på hans feed var fra camp 4 nogle dage før :cry3::cry3:

R.I.P Navang :hippy: 

Jeg ved godt, at den form for ture, som jeg har haft været på, jo ikke har haft været farlige på det niveau. Alligevel, så er der et eller andet ved bjergfeberen som gør, at vi får lyst til at se alle de røde flag, som bedeflag. Og nu hvor mine luftveje atter arter sig og jeg ikke længere hoster mine lunger op. Ja så kan jeg godt undre mig over, at jeg frivilligt har haft udsat mig selv for noget, som så åbenlyst provokerer mine slimhinder og min astma. En væsentlig grund har helt klart haft været fællesskabet. Jeg elsker det sammenhold og den teamspirit som opstår når vi rejser sammen under de primitive forhold. Ja og alligevel så ved jeg også, at den dimension vil være mindre, jo mere, at jeg er godt tilfreds i mit eget liv. Jo mindre, at jeg føler mig ensom i mit eget liv. 

Stats

Alkohol dag 43, slik dag 2, chokolade dag 2, vægt 54.1, kaffe aktivt forbrugende men sover ok. Mave drillede lidt fredag/lørdag men tror, at det var noget andet. Jeg spiste lidt slik / chokolade på job fredag og var i tvivl om jeg skulle nulstille tælling. Valgte at gøre det. Synes heldigvis at det går meget bedre med at få de planlagte måltider nu og ikke have nået at indtage både morgenmad, snack og frokost før kl 11 = sådan som det var da jeg lige var kommet hjem. Super positivt ved sauna og træning en dag som i går, at jeg faktisk hygger mig så meget, at jeg egentlig ikke føler mig sulten. 

Har meget lyst til at fastholde alkohol stop og også fordi, at jeg tydeligere ser, hvordan at de situationer, hvor jeg får lyst til at indtage alkohol, ja at det typisk handler om noget andet. Handler om at jeg føler mig usikker eller genert. Det må jeg hellere arbejde på på nogle andre fronter. 

Nå det var mest nok eksistentielle tanker fra mig i dag. Vil brygge en lille ekstra baby espresso kande og så er der en masse arbejde at nå. Er ked af at gå glip af formiddagsgus men kan simpelthen ikke nå det jeg skal bagefter. På sigt vil jeg virkelig gerne indrette de her weekender anderledes. 

Dejlig søndag og kommende uge til boardet :hippy: 

Edited by Bjergtrold

Træning d 3.11

Styrke

Ben træning. Meget oldschool; squat, dødløft, liggende hip truster, walking lounges + noget mave.

Kan mærke at jeg er blevet stærkere på den måde, at jeg har mere kontrol i øvelserne, restituerer hurtigere og kan absorbere mere træning. Så på den måde er der progression. Og det også selvom, at jeg ikke nødvendigvis løfter tungere fra gang til gang

HIIT

8 x 20 sekunder i løb

Nu hvor det går så meget bedre med astma, så tænker jeg, at jeg snart på være klar til at teste roning og cykling igen. Selvom at mit nye center ikke er kæmpestort, så er der alligevel en super lækker cross fit afdeling med alt hvad der skal til af ski ergometer, ro maskiner og fan bikes. 

Yoga

De 12 minutters hatha = down dog challenge dag 3

Stats:

Alkohol dag 44, slik dag 3, chokolade dag 3, vægt 54.4 kg = ok ovenpå en masse kalorier i går men gode af slagen. Var bare alt for sulten til ikke at få rigtig aftensmad i går og havde brugt en del i løbet af dagen. Jeg forudser meget travl dag i dag, så måske det kommer til at gå lidt lettere med at ramme kalorie budget. 

Apropos budget så har jeg bestilt ekstra træningstøj fra "I can I will" og et andet mærke, som jeg ikke lige kan huske. Nå efterhånden så tilbringer jeg en stor del af min tid enten i træningstøj eller uniform, så der må jo lidt til. 

Update

Vildt at der allerede er gået en uge. Well ikke sindssygt meget i træning i sidste uge, hvor jeg havde vagt men dejlige gus sessioner og mentalt føler jeg, at jeg har flyttet mig. Har haft så mange indgroede forestillinger om hvad der var muligt og ikke muligt. Ja og synes ligesom, at det har løsnet meget op. Fx i går VILLE jeg bare til gus og så lykkedes det jo (selvfølgelig) alligevel at få ordnet nogle arbejdsmæssige ting i går eftermiddags. 

Det blev til styrke sessioner søndag, lørdag og tirsdag. Torsdag dejlig svøm med miss Spinderella. Nåede ikke noget HIIT. Hviledag mandag, onsdag og fredag, hvor jeg til gengæld var lagt ned af arbejde. 

Mad mæssigt nogenlunde fokuseret på gode vaner og så med noget slik fredag og chokolade lørdag. 

Ved check in hos Peter torsdag kunne jeg godt mærke, at det i hans verden er lidt mærkeligt, at det er så meget et skridt frem og to tilbage. Og ja jeg har haft svært ved at finde tilbage til den lethed jeg havde omkring maden inden Nepal. Well et eller andet sted, så er der jo tale om mange år med trøste + over/under spisning og  jeg prøver virkelig at holde fast i, at jeg bevæger mig langsomt i den rigtige retning og er motiveret for at fortsætte. Det giver mig så meget mere ro, energi og overskud med de vaner, som jeg allerede har fået etableret. Ja så al mulig grund til at fortsætte. Fik også bestilt varer hos Nemlig.com og delvist foodpreppet. Mangler stadig noget da de havde givet mig bondebrød i stedet for spidskål = meget mystisk. 

Anyhow stats. 

Alkohol dag 51, slik dag 3, chokolade dag 2, vægt 54.5 kg, kaffe drikker aktivt  

Gennemsnitlige skridt den sidste uge 9709, gennemsnitlig søvn 6 timer og 39 minutter = for lidt. Ofte et spørgsmål om, at jeg skal tidligt op og ikke kommer tidligt i seng fx hvis jeg kommer sent hjem fra gus og træning. Når jeg sover synes jeg tilgengæld, at jeg sover godt og fx i morges havde jeg ingen problemer med at sove længere da jeg kortvarigt var vågen 3.45. Natten til i går så jeg også i et split sekund, at klokken var halv tre og det næste øjeblik var den halv syv. 

Mht maden så prøver jeg at ramme 1850 kcal dagligt og 130 g protein. Tror at jeg vil prøve at huske at opdatere herinde for at holde mig selv lidt mere op på det. 

Dejlig dag/uge til boardet og en lille sang

https://www.youtube.com/watch?v=PZkdmtbDUnY

Træning d 11.11

Restitution

Havde ellers gjort alt klart til træning og kommen afsted i tide men så var tog aflyst og jeg nåede kun lige præcist to saunagus ud af tre planlagte. Stadig super dejligt.

Træning d 12.11

HIIT

8 x 20 sekunders løb

Lang dag og tog hjem, ja så nåede kun lige præcis til center for kort session inden 3 x sauna gus = igen super super lækkert omend meget varmt 

Træning d 13.11

Styrke

Ben dag hvor jeg for første gang længe havde følelsen af at lægge lidt mere på i flere af øvelserne. 

Det var dejligt. Skippede til gengæld gus for at have god tid. 

I dag svøm og sauna med miss S. og så får vi se, hvad i morgen bringer. Håber på at nå sen aftentræning. 

Stats:

Alkohol dag 54, slik dag 6, chokolade dag 5. 54.4 kg 

Og så denne smukke sang som vi hørte til gus mandag og som nu er flyttet ind hos mig 

https://www.youtube.com/watch?v=RA_HMfzG1ik

Træning d 14.11

Svøm

Dejlige 1000 m med miss Spinderella og skøn mad på Fika bagefter

Træning d 15.11

Styrke

Overkrop og god oplevelse af at lægge mere på i flere af øvelserne. 

HIIT

8 x 20 sekunders sprint. Ramte max hastighed hurtigere og holdt den derfor på de fleste af rykkene.

Cardio

Før sprint havde jeg ca 6 min på trappemaskinen som virkede ok men meget stille og roligt og efter sprint ca 10 minutters jog. Jeg fandt ud af at min Garmin app kan vise skridt i real tid og på den måde sindssygt motiverende. Ofte får jeg jo dagens skridt ved at gå frem og tilbage men de dage, hvor jeg er med tog, der er jeg afhængig af at kunne cykle. 

Kunne mærke hofte lidt i morges men ikke slemt. 

Som evt læsere har bemærket, så måtte jeg opgive yoga challenge i sidste uge. Vil stadig gerne have lidt mobility ind men der er altså temmelig mange andre ting i tiden. 

Heldigvis så havde jeg allerede i går i løbet af dagen erkendt, at det var tid til "kaffe pause" og det i en anden betydning end, hvad vi normalt forbinder det med. Har været vågnet en del midt om natten, synes at maven gjorde ondt i går og lige gyldigt, hvor lykkelig jeg føler mig om morgenen, så bliver jeg mere grumpy, irritabel og lydfølsom senere på dagen. Ja og fik så heldigvis pakket alting sammen og sat op i skab i går aftes. Og havde så en frygtelig nat, hvor jeg var vågen en milliard gange og kartede rundt. Ja så pengene passer og det er godt, at beslutningen var taget. Kunne heldigvis bestille en stor portion af min yndlings Earl Grey the fra Perchs, som så kommer med Nemlig.com i morgen = vigtigt at have følelsen af den lille luksus om morgenen. Er lidt spændt på at se, hvor hurtigt abstinenserne kommer men er umiddelbart indstillet på at holde det længere end sidst (altså for ganske nylig, ikke længere end de 298 dage). Synes også at der er nogle andre tegn, hvor min impulsivitet er mere dominerende og hvor jeg ligesom trænger til at sætte tempoet ned inde i hovedet. Torsdag aften havde jeg også pludselig købt (og spist) en dejlig pose "I like mix" fra Haribo. Well det dør jeg ikke af men det er som om, at jeg slet ikke når at tænke og overveje, hvad jeg egentlig vil. 

Ja så anyhow stats:

Kaffe dag 1, alkohol dag 56, slik dag 2, chokolade dag 7, vægt 54.3 kg 

Nu tid til power walk, ben træning og gus, ærinder og så kunne jeg forestille mig, at jeg kollapsede på sofaen til en eftermiddagslur.

Dejlig weekend til boardet :hippy: 

Træning d 16.11

Styrke

Ben træning. Nåede ikke mave delen da sauna med gus kaldte = mega lækkert og så bagefter den gode eftermiddagslur. 

Træning d 17.11

Styrke

Overkrop. Sov igen virkelig godt og tungt, så var nødt til at tage cyklen for lige at nå passet. Er dog blevet super god til lige at få supersettet nogle øvelser og så alligevel nå næsten det hele. 

Igen masser af dejlig sauna gus. Begynder heldigvis efterhånden at kende de forskellige gus mestre og N som er på om søndagen, har virkelig sans for at fyre godt op. Ja så havde de to første gus på øverste hylde og den sidste på midterste. I en af pauserne faldt jeg i snak med en af de andre, som var en musiker fra Madrid som havde vundet en plads i symfoni orkestret her i Århus. Vi kom til at tale om arbejdsmiljø, hvor han fortalte, at det her i Århus virkelig var en holdindsats med et godt miljø, mens det i Madrid var ekstremt kompetitivt med fokus på fejl og klandren hinanden. Kvalitetsmæssigt fortalte han, at niveauet i Madrid måske nok var højere. Men også, at han trivedes meget bedre her. Meget tankevækkende og i hvert fald spændende og hyggeligt at få indblik i en verden, som er meget anderledes end min og alligevel er der jo noget meget universelt i det med arbejdsmiljøet. Nå direkte videre til Covid vaccination og så mere eftermiddagslur. Har virkelig, virkelig meget som jeg skal nå inden i morgen. Ja og alligevel så havde jeg meget lyst til at skrive her. Sjovt, at jeg i går skrev, at kaffe pausen ikke skulle være længere end de 300 dage og inderst inde, så har jeg meget lyst til at holde op med at bilde mig selv ind, at jeg kan forvalte det og at det ikke er så slemt. Når jeg stopper (som nu), så er det bare så markant med den ro som rammer mig. Min søvn bliver dybere og bedre, maven føles allerede meget bedre og jeg får ro i hovedet til at tænke og gøre, hvad der er godt for mig. Som jeg har nævnt mange gange før, så handler det nok ikke så meget om "kun kaffe" men måske mere om, at jeg måske har ADHD og at det bare bliver meget, meget værre når jeg drikker kaffe. Når jeg er på rehab som nu, så bliver jeg ind imellem ramt af trangen til kaffe men det går jo hurtigt over igen. Bivirkningerne = de negative konsekvenser når jeg aktivt forbruger, ja de virker meget mere omfattende. Og det samme kan jeg jo skrive om alkohol, som jeg så (heldigvis) har haft indtaget ganske sjældent det sidste lange stykke tid og i virkeligheden også håber, at jeg kunne/kan sige helt farvel til. Der, hvor det med alkohol udfordrer, er jo kun i større sociale sammenhænge, hvor jeg kan føle mig genert eller usikker og ligesom kan have lyst til at stive mig af med alkohol. Næste arrangement, hvor jeg skal være opmærksom, er Stifinder jubilæum d 5.12 men hvis jeg allerede er bevidst om det nu, så tænker jeg godt, at jeg kan træffe nogle andre og klogere valg. Et andet større arrangement er min brors fødselsdag i slutningen af året men det bliver et arrangement med gus og eftermiddagshygge og fx hans nye kæreste har ikke indtaget alkohol i 10 år, så det vil også være et trygt forum at sige nej i. Håber at jeg hele tiden bliver lidt stærkere og klogere og har i hvert fald for nu kasseret alt kaffe relateret og kan i hvert fald starte med at skrive her, at intentionen er for altid, dvs ganske meget mere end de 300 dage.

Måske som kompensation spiste jeg noget slik i går og købte også nye støvler men det er jo ikke et problem i forhold til min hjerne. 

Ja så stats:

Alkohol dag 57, slik dag 1, chokolade dag 8, kaffe dag 2. 

Foreløbigt har jeg ikke abstinenser men erfaringsmæssigt, så kommer det også nogle gange først på 3. eller 4. dagen. Vi får se.

Snart dejlig uge til boardet :hippy: 

Lille rehab update 

Endnu en god nats søvn og god morgen, hvor jeg hoppede ud af sengen, som jeg fik redt og fik i det hele taget styr på det meste, inden afgang til Banegården. Her i toget lugter lidt af kaffe men jeg har somehow fået mindsettet, at hvis jeg kunne klare de 300 (298) dage, så vil det være nemt at stoppe helt. Kan på en eller anden måde sige mig til mig selv, at hvis jeg modstod fristelserne så mange gange, som det var nødvendigt på de 300 dage. Ja så vil jeg også kunne sige nej alle de andre gange. Og jeg behøver heller ikke at overveje decaf for det driller også min mave. Men igen så er det først senere, at det bliver rigtig svært. Nemlig når jeg glemmer problemerne og længes efter kicket. Sjovt nok så er jeg netop nu begyndt at læse Anna Lemkes "Dopamine Nation" = tankevækkende bog om misbrug men også om, hvordan at samfundet nu er super gearet til at gøre os afhængige. Alt er bare et klik væk. Sjovt nok så indleder hun med at skrive om hendes crush på "Twillight" serien, som jeg selv hygger mig med i øjeblikket, når jeg tramper rundt på vej mod dagens 10.000 skridt. 

I går inden sengetid tog jeg Ipren og Panodil men det var mest pga smerter efter Covid vaccination, hvor arm føltes totalt smadret. I dag har jeg igen taget smertestillende men det er mere pga antydningen af hovedpine på vej. Måske abstinenser, måske noget andet. Har i hvert fald masser af vand i kroppen. Vægt astronomisk høj til morgen og mine poser under øjnene er så store, at jeg kunne have guldfisk til at svømme rundt i dem. 

Nå det var mest bare morgenens strøtanker som er gode at få fældet ned, da det hjælper mig i processen. 

Bjergtrold F postede i øvrigt et billede i går, hvor han har plastret endevæg til med isøkse og andre bjerg items for at have noget at glæde sig til om morgenen og søde K fra Italiens turen brygger også på ny Nepal tur næste efterår, bjergven Carsten ville gerne have mig med til Manaslu rundt. Det er fuldstændig genkendeligt for mig. Sådan har jeg også haft det ovenpå turene de andre år. Ja og alligevel, så er det dejligt at mærke, at jeg er et andet sted nu, hvor jeg bare gerne vil have en god hverdag med nogle daglige små glæder. Være tilfreds med det der er og ikke konstant jagte eventyr (og dopamin). Om det så skal være mega kedeligt og forudsigeligt, så er det virkelig det som jeg længes efter nu. 

Nå tiden flyver. Anyhow stats:

Alkohol dag 58, slik dag 2, chokolade dag 9, kaffe dag 3

Dejlig dag/uge til boardet :hippy: :hippy::hippy:

Måske en mulighed? Jeg aner naturligvis ikke om de, for dig, gode ting ved kaffe kan holde den denne omvej og ISÆR ikke om de dårlige forsvinder. Men
Den poppede op i morgenens nyhedsstrøm og bare hvis du ikke selv har set det.
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/fremtidens-morgenkaffe-indeholder-ikke-engang-en-kaffeboenne

20 timer siden, Gregers TF skrev:

Måske en mulighed? Jeg aner naturligvis ikke om de, for dig, gode ting ved kaffe kan holde den denne omvej og ISÆR ikke om de dårlige forsvinder. Men
Den poppede op i morgenens nyhedsstrøm og bare hvis du ikke selv har set det.
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/fremtidens-morgenkaffe-indeholder-ikke-engang-en-kaffeboenne

Tak kære Gregers og ja det lyder spændende. Dog er der stadig koffein i og så er jeg vist lige vidt. Men det trigger absolut noget i mig bare at læse om den komplekse sammensætning i smagen af kaffe. Well er absolut fortrøstningsfuld. 

Jeg har investeret i dette produkt men kun drukket en enkelt kop. Skal vist lige eksperimentere lidt mere. Det var meget bittert, sådan som jeg tilberedte det = igennem kaffefilter. Men det kan vist også koges op med mælk for en mildere smag 

https://yourayurvedaconsultant.com/product/rajas-cup-antioxidant-herbal-coffee-substitute-bags/

Under alle omstændigheder så har jeg masser af dejlig the og elsker min Earl Grey. Kan mærke, at jeg finder mig lidt til rette i min identitet som the drikker. Ser mig selv i en Downtown Abbey setting til 5 o clock tea. 

21 timer siden, Henrik S. skrev:

Jamen, keep 'en comin'.

Tak kære Henrik og ja bare rolig :hippy: 

Jeg har ikke nået at træne noget og var træt i går aftes men på en måde, hvor jeg glædede mig til at sove. Dog lidt afbrudt søvn og har stadig massive poser under øjnene. Har 7-9-13 ikke haft mere hovedpine men nu får vi se om det kommer. 

Dagens stats: 

Alkohol dag 59, slik dag 3, chokolade dag 10, kaffe dag 4, vægt = stadig tung. Coach Lagermand bliver ved med at sige, at vi gerne vil have så stor en motor som muligt, dvs at vægt betyder mindre, hvis det bare er muskler men har altså lidt fornemmelsen af, at der har lagt sig lidt på igen, som ikke er muskler. Inden Nepal kunne jeg godt hoppe i et par xxs uniformsbukser men den gik altså ikke igår. Well det er ok. Det er en livslang proces og jeg har lært rigtig meget og er blevet rigtig meget bedre til at spise de rigtige ting i de rette mængder. 

I dag håber jeg, som minimum, at nå gus kl 19 men også meget gerne med noget træning inden. Det kommer meget an på eftermiddag og logistik. Tasken er pakket.

23 timer siden, Henrik S. skrev:

Why, of course! Du skal dog lige spare sammen til en herregård :cool:

B9321151239Z.1_20160302144924_000_GT8DKFC81.1-0.webp

:4jumpy::wub: ha ha pragtfuldt tak Henrik. Det ER lige mig. Ikke flere vilde bjergture. Nu er min nye persona en tilbagelænet the drikkende ældre dame fredfyldt i haven. Ja og så en lille gus-mus resten af tiden. 

På 19.11.2024 at 06:49 , Bjergtrold skrev:

dag håber jeg, som minimum, at nå gus kl 19 men også meget gerne med noget træning inden. Det kommer meget an på eftermiddag og logistik. Tasken er pakket

Her heldigvis super priviligeret at blive kørt til gus og træning og derudover have super hyggelig aften. 

Nogle gange så skal der ikke så meget til.. eller igen... Det behøver i hvert fald ikke at være vilde eventyr. 

Inden fik jeg trænet styrke = legday på 45 minutter. Og så dejlig dejlig aften gus og ja kan næsten ikke huske, hvad jeg foretog mig, efter at jeg kom hjem. Vågnede i nat med antydningen af hovedpine (tog migræne medicin) og havde desuden sagt ja til tidligt virtuelt vejleder møde mellem 7 og 8. Well endte heldigvis med at prioritere masser af søvn og så bare sidde til møde i nattøj. Igen, så er det det mindset, som jeg elsker mest ved bjergene og som jeg skal huske at have med herhjemme. Jeg behøver (squ) ikke altid være så toptunet ovenpå bad + makeup og tøj. Nogle gange (ja faktisk altid), så er det fint bare at være mig med morgenhår og pyjamas. 

Senere i dag dog stort oplæg til møde i Odder og ja der bliver det nok lidt mere business like. Lige nu sidder jeg godt nok i min fleece trøje fra Sherpa, som jeg købte i Kathmandu på min sidste aLone aften dernede. 

Any how stats:

Alkohol dag 60, slik dag 4, chokolade dag 11, kaffe dag 5, vægt 54.2 kg = har måske omsider fået uddrevet noget væske. Om det så var covid vaccinationen, overgangsalder, eller hvad der gjorde, at jeg pludselig vejede meget mere de foregående dage?? I don't know. Føler mig mere som mig selv nu. 

Håber at nå træning inden mere gus i aften. 

Dejlig kold dag derude :hippy:

Træning d 21.11

Styrke

Hurtig overkropstræning inden dejlig gus. 

Onsdag var jeg helt udmattet ovenpå arrangement / oplæg, så endte med 3 x gus. Dog løb jeg med rygsæk de ca 2.5 km ned til træningscenter, da jeg var sent på den. Af en eller anden grund mærkede jeg intet til hofte efterfølgende. Ja så har slået mig om den meget ensidige belastning på løbebånd måske spiller en rolle. Ja så måske tid til at afprøve lidt mere varieret jog udendørs. Og havde så ikke engang løbe men bare vandre sko på. Lige om lidt så kan det godt være lidt mere broget mht føre men vi får se. Distancen frem og tilbage til "The Gym" er jo helt perfekt + at jeg samtidigt får skridtene = meget vigtigt.

Stats: 

Alkohol dag 62, kaffe dag 7, chokolade dag 13. Slik dag 1. Fik nogle lakridskugler onsdag som jeg lige smagte lidt på og i går spiste jeg Superflyers for første gang længe. Som tidligere skrevet, så er lidt slik ok, hvis jeg får det lagt ind i Lifesum i.e. kalorie regnskab. Og det samme gælder chokolade. Erfaringsmæssigt, så ryger jeg bare ofte over budget, hvis jeg har flere plader chokolade liggende (som jeg så spiser forstås)  og ja så udebliver resultaterne, som super coach Lagermand vil sige det. Når det er så sagt, så er jeg nu stadig super glad og taknemmelig for vores fokus på den indre rejse. Det at finde frem til nogle gode vaner, som giver energi, glæde, velvære og mentalt overskud. På den måde, så var det også "nemt" til check ind i går at beskrive min beslutning vedr kaffe, som et definitivt fravalg på sigt. I sidste ende så er det jo et tilvalg af masser af god søvn, ro i hovedet og ro i maven. Til sauna gus talte gus mesteren også meget om Bergamotte olien, som en af de mest selvkærlige. Og ja det kan jeg jo visualisere når jeg nu vælter mig i dejlig Earl Grey the fra morgenstunden.  Mht definitive fravalg så kan jeg mærke, at det for mig også gælder alkohol. Det er bare meget, meget lettere end kaffe. I onsdags fik jeg både rødvin og portvin som gave ovenpå oplæg og det er jo super sødt og velment. Og den dejlige person som inviterede mig til at komme forbi, kender mig jo ikke. I Ålborg fik jeg trods alt skøn skøn the fordi de kendte mig ret godt. Nå vil prøve at give det videre til nogle som har mere glæde af det end mig. 

Vægten til morgen 53.9. 

Guess that's it. Dejlig dag og weekend til boardet :hippy: 

4 timer siden, Bjergtrold skrev:

Mht definitive fravalg så kan jeg mærke, at det for mig også gælder alkohol. Det er bare meget, meget lettere end kaffe. I onsdags fik jeg både rødvin og portvin som gave ovenpå oplæg og det er jo super sødt og velment. Og den dejlige person som inviterede mig til at komme forbi, kender mig jo ikke. I Ålborg fik jeg trods alt skøn skøn the fordi de kendte mig ret godt. Nå vil prøve at give det videre til nogle som har mere glæde af det end mig. 

Nemlig, det er bare op på hylden med det, så har du et lille lager af værts- og værtindegaver til fremtidige visitter hos andre.

På 22.11.2024 at 11:26 , Henrik S. skrev:

Nemlig, det er bare op på hylden med det, så har du et lille lager af værts- og værtindegaver til fremtidige visitter hos andre.

Tak kære Henrik og så kan jeg jo godt mærke, at jeg er lidt skør på det her punkt, for vil ikke give noget som gave, som jeg selv har fået. Men kunne godt finde på at tage det med til miss Spinderella og bare fortælle ærligt, hvorfor at jeg gerne vil af med det. 

Må lige se, hvordan at dagen udvikler sig. For bliver lidt tungt, hvis jeg skal slæbe det til "The Gym" og så tilbage til svømmestadion, hvor vi skal mødes lidt tidligt i dag. 

Ellers hurtig update. Fredag bare dejligt gus event. Lørdag ben træning, søndag overkrop og så fik jeg listet 2 x HIIT ind. Ville ellers gerne have haft nået det lørdag. Af en eller anden grund, så havde jeg både fredag og lørdag problemer med krampe i mavemuskel = virkelig irriterende og også lidt pinligt at skulle ligge nede på gulvet i træningscentret og prøve at få bugt med det. Synes ellers, at jeg er meget omhyggelig med at få elektrolytter nok i forbindelse med de intense svedeture til sauna gus men måske alligevel ikke. 

Lørdag sov jeg til kl 7.30 (= længe i min verden) og sad så bare og drak the + sludrede med miss Betty Boop i telefonen. Så ingen gus lørdag. Søndag til gengæld igen dejlig gus og jeg fik sludret med musiker Hector fra Madrid, som inviterede mig til generalprøve på "Nøddeknækkeren" i Musikhuset. Ihhhh det ville have været festligt op til nytår men er på Sjælland til min brors runde fødselsdag den dag. 

I dag + onsdag / torsdag officielt afspadserings dage = tid til at få løst noget af alt det jeg mangler. Men også mulighed for at få sovet, trænet og chillet. 

Først og fremmest, så har jeg fået tilmeldt mig langrendsferie i Norge med roomie Nadia fra Nepal. Det er jo ikke ekstrem sport og ingen flugt fra hverdag, som jeg synes er blevet god. Meen ser nu alligevel frem til masser af (forhåbentligt) sollys, sne og dejlig langrend. Skal så (igen) til at tanke lidt op på udstyr men kan forhåbentligt genbruge en del fra Nepal. 

Dagens stats:

Alkohol dag 65, Kaffe dag 10, chokolade dag 2, Slik dag 3, vægt 54.3 kg 

Guess that's it. Dejlig dag / uge til boardet :hippy:

3 minutter siden, vestjyden skrev:

Hvis du er til bjerge og åbne vidder er Norge et godt bud på en feriedestination. Jeg har kun gode minder fra langrend i Norge.

Enig kære Vestjyde. Jeg har også haft mange gode langrendsoplevelser i Norge. Dog har jeg haft svært ved at finde nogen at rejse med i de senere år og ja så gjaldt det jo bare om at slå til, da jeg fik et godt tilbud :hippy: 

Træning d 25.11

Svøm

700 m

Vi var ikke super oplagte men stadig godt, at vi gjorde det og masser af hygge med miss Spinderella

Jeg havde gymnastik tøj på hele dagen men nåede ikke andet. Well næste styrke session er ben, så måske meget godt lige at få restitueret lidt. Når forhåbentligt noget senere i dag. 

Stats:

Alkohol dag 66, kaffe dag 11, chokolade dag 3, slik dag 4, vægt? Nåede ikke at veje mig i morges men var ellers rimelig god til at komme ud af sengen og afsted. Synes ikke, at kaffestop rigtig "gør ondt" i øjeblikket. Men er nok også fordi, at jeg levede uden så længe. Er sikker på, at der nok skal komme tidspunkter, hvor jeg i højere grad har fortrængt, hvorfor at jeg stoppede. Nå håber, at jeg vil have åndsnærværelse til at huske de sidste 10 års on / off battle og at der er en grund til, at jeg stoppede. En dag ad gangen :hippy: 

Tilsidst en lille sang fra Matty Healy og band "The 1975" - synes, at de har tyvstjålet melodien fra "Last Christmas" og når jeg først hører det, ja så kan jeg slet ikke lade være med at høre det. Men bortset fra det rigtig fint

https://www.youtube.com/watch?v=tGv7CUutzqU

:hippy:

Træning d 26.11

Styrke

Leg day

Banded hip abduction

Squat

Dødløft

Barbell Hip Thrust

Dumbell walking lunge og så noget mave halløj til sidst.

Teknik i squat god og ramte de 80 kg i dødløft på 6 gentagelser. 

Ellers super dejlig sauna gus bagefter. Enormt hyggeligt og opløftende og det er fuldstændigt fantastisk, så træt jeg er bagefter. 

Når også gus i dag men i morgen har jeg en aftale og både fredag, lørdag og søndag går med vagt :cry3:

Ved selvfølgelig ikke om jeg kunne snige mig ned i almindelig sauna i løbet af weekenden. Og faktisk er der også en sauna ude ved træningscentret i Gødstrup men jeg har aldrig fået prøvet den af. 

Stats: Alkohol dag 67, kaffe dag 12, chokolade dag 4, slik dag 5, vægt 54.2 men det var efter morgenmaden. Fik dog heller ikke helt nok at spise i går, så måske noget efterslæb der. Fik i hvert fald tidlig morgenmad, snack og har spist frokost allerede. Ja så muligt, at der ryger lidt ekstra på i eftermiddag inden træning. Dagens plan overkrop og så skal jeg nu og ud tanke nogle skridt.

Lille update

Onsdag overkropstræning og dejlig dejlig gus.

Meget at se til torsdag og endte med ikke at kunne overskue aftale, så nåede lidt ben træning og lidt aften gus. Heldigvis nåede jeg lige kort at være vågen kl 3 natten til i går, hvor jeg opdagede, at mit vanlige tog kl 6 var aflyst pga alt tog kaosset. Ja så endnu tidligere op og med tog kl 4.57 og så med taxa fra Herning til Gødstrup. Lang, lang vagtdag og var først på hotel værelset sent. Ja og så bare 8 og en halv times dejlig søvn. 

Jeg havde naturligvis overvejelser + gear med til morgen styrke. Ja og så kunne jeg alligevel mærke, at det er meget federe at træne i rigtigt center frem for på hotellets lille sted. Og håber, at den gode nats søvn og gode madvaner bragt med herud. Ja at det somehow giver en anden energi i eftermiddag til at kunne trille til mit lille tempel. 

Helt helt afgørende for velvære er altså kaffe stop. Mave er god. Jeg er i stand til at sove længere (når muligheden byder sig) og ja min morgen the smager så godt. Dermed ikke være sagt, at jeg ikke kunne være fristet, da jeg fx lige før bestilte varer på Nemlig.com og decaf kom op som forslag. I løbet af de 298 dage havde jeg selvfølgelig også dage med decaf, så det er ikke 100 % udelukket men skal bare være begrænset. 

Dagens stats: 

Alkohol dag 70, Kaffe dag 15, slik dag 8, vægt 53.7 (igår) - jeg har haft spist lidt chokolade de seneste dage men har haft været ok. 

Dejlig weekend til boardet :hippy: