Bjergtrold Posted June 3 Author Report Share Posted June 3 (edited) Well meget lidt træning at rapportere fra i går. Var faldet over både forkogte linser og forkogt spelt = mega godt til frokost salat. Men skar mig så på låg til dåse og ja det pis blødte og var bare super irriterende. Havde nok haft godt af et enkelt sting men tanken om at sidde på skadestuen i mange timer var ikke fristende. Endte tilgengæld med at få forberedt en del forskelligt pakkeri; Ålborg møde i dag, overnatte i Gødstrup i morgen, fredag til Roskilde og lørdag er det jo så Skjoldungemarchen i Lejre, hvor jeg fik fundet powerbank da det kræver en del tlf batteri at køre GPS i de mange timer vi skal være undervejs. Også kop da der bliver serveret kaffe i depoter undervejs. Altså det skal jeg ikke have men måske noget varmt vand til the. Mentalt har jeg selvfølgelig også Amalfi i tankerne. Endte dog med ca 12 minutters jog frem og tilbage til supermarked og så ellers chille med resten af “Slow horses” sæson 1 = mega godt. Drak også noget mere alkohol fri Rose og positivt overrasket over, at sortiment var udvidet i Føtex og rigtig stort. Dagens stats Kaffe dag 174, alkohol dag 177, slik dag 20, morgenvægt 55.5 kg Både i går og i dag spist de 20 g chokolade = ok, så længe, at det ikke er mere end det. Jeg har gymnastiktøjet med i tasken men om det bliver PureGym på vej hjem fra tog, eller homegym ovenpå aftensmad, ja det får vi se. Under alle omstændigheder skulle der gerne blive noget gang frem og tilbage til universitets hospital i Ålborg. Dejlig dag + uge til boardet Edited June 3 by Bjergtrold Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gregers TF Posted June 3 Report Share Posted June 3 Rose er hyggeligt - især på lys sommeraften. Jeg har bare ikke lyst til at sidde og “pimpe”, nu alkoholisme ligger til familien. Er der noget specielt du kan anbefale, altså uden alkohol, eller er det bare at prøve sig frem? Jeg kan næsten forstå at Føtex ikke er et dumt sted at begynde. Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted June 7 Author Report Share Posted June 7 På 3.6.2024 at 10:48 , Gregers TF skrev: Rose er hyggeligt - især på lys sommeraften. Jeg har bare ikke lyst til at sidde og “pimpe”, nu alkoholisme ligger til familien. Er der noget specielt du kan anbefale, altså uden alkohol, eller er det bare at prøve sig frem? Jeg kan næsten forstå at Føtex ikke er et dumt sted at begynde. Enig kære Gregers og ja jeg er også meget bevidst om, at særligt forbruget på min mors side af familien er højt, også selvom, at det i høj grad er camoufleret som det bedre borgerskabs vaner med fester og høj cigarføring. Og jeg har slet ikke forstand på almindelig vin men ja udvalget i Føtex er kæmpe stort og jeg har nok sådan en naiv forestilling om sammenhæng mellem pris og kvalitet, så valgte nogle af de ikke alt for billige. Selvom at det var alkohol fri vin, så havde jeg for første gang meget længe, svær migræne natten til onsdag og hele onsdagen med, hvor ikke engang mine næsesprays lettede på det, så vil nok alligevel holde mig fra vin i det hele taget. Ved ikke om der er et eller andet i, som jeg reagerer på. I hvert fald tankevækkende, at jeg så sent som for få uger siden tænkte, at det var skørt, at jeg havde al den Imigran liggende. Ellers super kaotisk uge, hvor jeg egentligt primært er glad for, at jeg synes, at jeg har haft håndteret masser af udfordringer og faktisk stadig har haft prioriteret at få gjort gode ting mht mad og træning. Mandag var jeg så i Ålborg og skulle være smart med bare tæer i højhælede sandaler. Fuldstændigt ligesom sidste år inden halvmarathon. Ja så fik en blivende vabel og de andre er heldigvis gået i sig selv igen. Altså det er jo ikke fordi, at jeg skal noget særligt, bortset fra 40 km's vandretur i morgen. Anyhow prioriterede jeg mandag at have styrketræningsgear med og kom ind i centret, trods lang dag frem og tilbage. Dejlig overkropstræning med skøn musik og mens jeg lå der og bænkpressede, så kom jeg til at tænke på Betty Boops dygtige online coach Peter Lagermand. Og ja lykkedes mig at få kontakt og etableret et forløb = nok noget, som jeg burde have gjort for lang tid siden. Men måske jeg ikke har haft været klar til det med at se på maden, sådan som jeg er det nu. Anyhow andre tider og "anderen methoden", hvor jeg skal spise gode sunde ting og op i kalorieindtag. Facts of life, at jeg det sidste års tid ikke rigtigt er blevet stærkere. Det er 100 % mit ansvar men siger meget om, at der skal noget god næring til at bygge en sund, stærk og velfungerende krop. Jeg er klar og også fordi, at jeg jo så småt har haft været i gang med den proces på det seneste med mere sunde måltider, masser af protein osv. Og ja kan allerede en dag som i går se, hvor meget friskere jeg faktisk var fra kl 3 morgen til 22 aften trods et helt sindssygt program. Tirsdag også meget tidligt oppe og kom bare tidligt i seng ovenpå dejlig kylling på hotellet. Onsdag morgen 10 minutters yoga, 15 minutters jog, 4 runder af Bulgarian split squat supersettet med Stines balleøvelser. Som nævnt fortsat migræne fra morgenstunden, så var enormt stolt af at komme op og ligeså stille få gennemført noget træning. På et tidspunkt blev det så for meget for min skadede finger, som begyndte at p..bløde igen. Ja så nåede ikke mere men igen et godt eksempel på, at lidt er bedre end ingenting. Masser af gode balleDOMS bare ovenpå den ene øvelse. I går endte jeg så med at gå på løbebånd i knapt 45 min i stedet for planlagte 15 da en kollega ringede. Herefter debut på Peters program tema overkrop med 7 øvelser. De 2 sidste var core. De første 5 var 4 sæt af 8-10 gentagelser. Træning af store muskler vekslende med mindre. Alt var kaos i centret pga renovering men app fungerede perfekt med indlagte pauser, instruktionsvideoer og lige præcis, hvad jeg har brug for til at træne selv og alligevel blive guidet. I dag pakke marathon fra morgenstunden og restitutionsdag. Skal nå tog til Sjælland. Også lidt en udfordring at få pakket mad både til i dag og i morgen men har alligevel masser af gode sunde ting med og lærer hele tiden nyt. Stats Kaffe dag 178, alkohol dag 181, slik dag 24, morgenvægt 54.9. Den skal på sigt nok stige noget med Peters program men så længe, at det er gode stærke muskler, så skal jeg nok også lære at leve med det. Dejlig dag og snart weekend til boardet Gregers TF and Henrik S. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted June 7 Report Share Posted June 7 3 timer siden, Bjergtrold skrev: ... bortset fra 40 km's vandretur i morgen. Det var sgu da alligevel en sjat Følger i øjeblikket en af min kones bekendte på Instagram, som er ved at have gennemført caminoen (ruten fra St. Jean i Frankrig hen over Pyrenæerne til Santiago de Compostela). Det er godt nok også nogle solide dagsmarcher, hun tilbagelægger. Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted June 11 Author Report Share Posted June 11 På 7.6.2024 at 11:20 , Henrik S. skrev: Det var sgu da alligevel en sjat Følger i øjeblikket en af min kones bekendte på Instagram, som er ved at have gennemført caminoen (ruten fra St. Jean i Frankrig hen over Pyrenæerne til Santiago de Compostela). Det er godt nok også nogle solide dagsmarcher, hun tilbagelægger. Tak super løber og ja det lyder også som en pragtfuld ting at gå caminoen og bare sætte det ene skridt foran det andet, dag efter dag Skjoldungeløbet blev også en festlig og dejlig dag men også en hård dag. En ting at gå de 40 km men jeg havde ikke helt på forhånd gennemskuet, at vi jo også helst skulle ligge næsten forrest i feltet, stort set ikke holde pauser og endelig ikke lade nogen passere os. I løbet af de første km tog vi nogle gevaldige ryk for ikke at gå inde midt i stor klump og allerede efter 10 km (dvs en 1/4 af turen) kunne jeg mærke min krop. Fra dengang, hvor jeg løb marathon, så vidste jeg jo altid, at det vigtigste var at finde et tempo, hvor det føltes let og rart. Well not so much på denne tur. Men anyhow super smukt og god mental træning, hvor jeg trods alt fik sagt til mig selv, at jo hurtigere vi gik, jo hurtigere var vi i mål. Vejret ville jo også i løbet af dagen slå om og det var fedt, at vi var nået til hjemtur i bus, da regnen pludseligt høvlede ned. Der var et dejligt depot efter 20 km, hvor jeg skejede ud i dejligt slik, ligesom da jeg kom i mål. Og ellers fungerede ny camelbag med vand super, super godt. De er absolut blevet smartere og smartere med tiden og det var så nemt bare at suge vand til mig. Kroppen holdt men har absolut haft været meget ør i nogle dage og sov virkelig godt natten til søndag. Valgte så også at drikke et enkelt glas rosé vin med mine forældre, hvilket absolut føltes virkelig godt. Tænker ikke, at det skal til at være standard men er måske alligevel klar til at bløde lidt op. Har meget en fornemmelse af, at meget af min hjernetåge og træthed har haft skyldtes for dårlig og for lidt ernæring og ja klar oplevelse af, at alt fungerer meget bedre, nu hvor jeg i højere grad er begyndt at indtage mere mad og især en masse protein. Søndag rejse hjem dag og ingen træning og i går fik jeg så jogget 15 min, gjort balleøvelser, mave + yoga. I alt ca en times træning, som føltes super godt. Centret på Dalgas Avenue skal være lukket nogle dage sidst i juni men allerede nu, er det så meget under renovation, at alt er stuvet sammen og meget ufremkommeligt. Vil derfor træne i Scandinavian center i dag og prøve på at komme videre med program fra coach Peter. Synes godt nok, at de her dage flyver virkelig, virkelig hurtigt. Lidt vildt, at jeg samtidigt med udpakning fra weekend, samtidigt skal i gang med at pakke ned til nyt eventyr og endda et lidt mere luksus et af slagen, hvor jeg også skal tænke i kjoler, hør på hør og ikke kun vandre gear. Fredag eftermiddag kører tog mod KBH for overnatning i lufthavnen og så afgang mod Napoli lørdag morgen. I lørdags havde jeg så ovenpå vandreturen dejlig bus tur bare mig og Finn og det var med samtaler lige så gode og vedkommende, som dem vi plejer at have på messenger. På en tidspunkt var jeg ved at falde og var nødt til at gribe fat i Finns lår og så lagde han simpelthen så sødt sin hånd ovenpå min. Well det var fint men vist ikke nok til overhovedet at oppebære forestillingen om potentiale mht flirt, eller dating og det er også ok. Som jeg allerede har haft været i gang med, så handler anti Limerence proces jo om ikke at bygge nogen luftkasteller, med mindre, at en eller anden virkelig begyndte at flirte med mig tydeligt og uomgængeligt. Det er en god proces og sund for mig. Stats: Kaffe dag 182, alkohol dag 3, slik dag 3, morgenvægt 55.3 kg Nå dejlig dag/uge til boardet fra den lille pakke trold NB i går mødte jeg på vej hjem fra stationen svømme/tri veninde Anne Marie, som har haft været på Amalfi kysten flere gange og bla på skrive refugie i San Cataldo klostret i byen Scala og kunne fortælle masser, masser af vidunderlige ting om stedet = super dejlig inspiration. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted June 11 Report Share Posted June 11 3 timer siden, Bjergtrold skrev: ... det var fedt, at vi var nået til hjemtur i bus, da regnen pludseligt høvlede ned. Ha, haaa, win-win Når man før i tiden løb det store halvmaraton med start i Lyngby og mål i Nærum, blev man også transporteret tilbage til Lyngby i bus. Dér sad jeg også engang og så striben af løbere, der stadig var ved at kæmpe sig op ad bakken ved Lyngby og manglede hele turen til Nærum. Jeg sendte dem en venlig tanke. Hvor hurtigt går I egentlig, når I virkelig smider kul på kedlen? 6-7 km/timen? Er 5 km/t ikke sådan almindeligt rask gåtempo? Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted June 12 Author Report Share Posted June 12 (edited) 18 timer siden, Henrik S. skrev: Ha, haaa, win-win Når man før i tiden løb det store halvmaraton med start i Lyngby og mål i Nærum, blev man også transporteret tilbage til Lyngby i bus. Dér sad jeg også engang og så striben af løbere, der stadig var ved at kæmpe sig op ad bakken ved Lyngby og manglede hele turen til Nærum. Jeg sendte dem en venlig tanke. Hvor hurtigt går I egentlig, når I virkelig smider kul på kedlen? 6-7 km/timen? Er 5 km/t ikke sådan almindeligt rask gåtempo? Tak kære super løber og jeg tror nok, at 60 km ruten kom forbi mål efter 40 k og så skulle de lige ud på 20 ekstra. Den er godt nok barsk. Som jeg hørte mine super livgarde venner, så lå vi meget af tiden omkring de 6 km/t. Det er ikke svært på asfalt men en del af turen var jo både kuperet og på mere ufremkommelige trailstier. I går begyndte jeg at føle mig mere som mig selv igen men stadig haft behov for at hvile og sove og måske også meget naturligt ovenpå virkelig vild afslutning på job i sidste uge. Har stadig haft ting, som jeg har haft været nødt til at få gjort færdigt men det har haft været ok med bare nogle få timers arbejde. Træning d 11.6 Løb 15 min roligt løb som opvarmning. Tør næsten ikke skrive det men synes, at det er et godt stykke tid siden, at jeg har haft mærket noget til min hofte Styrke Bentræning med coach Peters program Hip thruster, sumo dødløft, squat, barbell bulgarian split squat og så leg extension i maskine Var i Scandinavian center og kom til at regne helt forkert på de første to øvelser. Tænkte, at det måtte være pga alt proteinet, at jeg følte mig så stærk men så havde jeg altså 20 kg mindre på, end jeg troede. Well vil også gerne træne ben i morgen, så i det perspektiv tænker jeg, at det er ok. Stadig dejligt træt bagefter og ja havde så det første tidspunkt, hvor jeg jeg tænkte, at jeg ville kaste op, hvis jeg skulle have endnu et 600 kcal måltid spækket med protein. Spiste bare nogle majskiks med peanutbutter til "aftensmad" og chillede med sidste sæson af "Slow Horses" som jeg bare ikke kan anbefale varmt nok = det er så godt. Stats: Kaffe dag 183, alkohol dag 4, slik dag 4, morgenvægt 54.7 kg Senere i dag styrketræning overkrop og pønser lidt på om jeg skulle prøve at have noget at Peters HIT træning med = meget tæt på nogle af de overvejelser, som jeg tidligere selv har haft mht at prøve at løfte konditionen mere hurtigt og effektivt. Nå anyhow dejlig dag til boardet herfra Nå ja og så må jeg lige have denne vidunderlige cover sang med. Glad for at de yngre generationer får øjnene (ørene) op den. Edited June 12 by Bjergtrold Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted June 14 Author Report Share Posted June 14 (edited) Update Synes virkelig at de her dage har haft fløjet helt vildt afsted men heldigvis også med gode ting og en eller anden grundlæggende fornemmelse af, at jeg trods alt fik pakket de ting, som jeg umiddelbart kunne komme i tanke om til vandretur. Inklusiv hvad der stod på pakkelisten og også lange uldne underbukser, hue og handsker og også selvom, at vejret i høj grad peger i en meget varm retning og vi skal jo ikke højt op som på Korsika. Også en masse dejligt sommertøj, hvor jeg håber at kunne liste rundt i lange dejlige lette kjoler og pæne sko. Lejlighed også rimelig pæn og ryddet = værdifuldt i forhold til at komme hjem og skulle i gang med nogle meget travle måneder. Drømmer om at kunne være effektiv og slippe for at skulle bo alt for meget i Gødstrup + udnytte noget af transporten til træning. Træning d 14.6 Løb 15 minutters løb som opvarmning. Føltes godt. Styrke Ben træning nr 2 i Peters super program. Fungerer rigtig godt med app, indlagte pauser, min egen musik og tulren rundt. Træning d 13.6 Svøm Første svøm længe med miss S og længere end intenderede 500 m nemlig 600 m i alt. Fik også besøgt udendørssaunaen og hørt mere til sauna gus, som lyder ret lækkert og værd at prøve. Bagefter dejlig middag med gode samtaler og et enkelt glas Cremant. Nød det virkelig men syntes ikke, at jeg sov så tungt i nat, så siger noget om, at det nok alligevel er godt at begrænse det. Har allerede lyst til at drikke mere alkohol i aften på hotel sammen med del 2 af Bridgerton, så må bare erkende, at jeg har smag for det. Træning d 12.6 Løb 30 minutter Styrke Overkropstræning med Peters program = også super godt og hyggede mig vældigt. Stats: Kaffe dag 185, alkohol dag 1 (hvis jeg ikke falder i), slik dag 6, morgenvægt 54.9 Har taget yoga måtten med og kunne godt drømme om lidt jog og gulvøvelser den næste uges tid, når jeg ikke er ude at vandre inklusiv yoga. Men ja nu får vi se. Har ikke meget fornemmelse af, hvordan den næste uge bliver men ja det er jo også netop eventyret i det. Det som giver kriller i maven, rejsefeber, turen ud i det ukendte og det som jeg grundlæggende elsker. Nogle gange lidt mere når jeg først er afsted, end når sommerfuglene rumsterer rundt som nu og jeg har mest lyst til at ligge på sofaen, spise slik og se Netflix. Hvis der bliver tid og lejlighed opdaterer jeg lidt undervejs og ellers må jeg opsummere når jeg (forhåbentligt) er trygt hjemme i DK. Og en sang som er flyttet lidt ind i mit hoved til turen Edited June 14 by Bjergtrold Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gregers TF Posted June 14 Report Share Posted June 14 Rigtig god tur Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted June 14 Author Report Share Posted June 14 27 minutter siden, Gregers TF skrev: Rigtig god tur Tak kære Gregers Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted June 15 Report Share Posted June 15 19 timer siden, Gregers TF skrev: Rigtig god tur X2 Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted June 15 Author Report Share Posted June 15 4 timer siden, Henrik S. skrev: X2 Tak Er velankommet til det her dejlige sted. Alt er godt Henrik S. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted June 16 Report Share Posted June 16 22 timer siden, Bjergtrold skrev: Tak Er velankommet til det her dejlige sted. Alt er godt Det er ikke den værste plet på guds grønne jord Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vestjyden Posted June 17 Report Share Posted June 17 Lige et forsinket god tur herfra. Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted June 29 Author Report Share Posted June 29 (edited) På 16.6.2024 at 15:58 , Henrik S. skrev: Det er ikke den værste plet på guds grønne jord Så enig super løber. Det var virkelig et helt vidunderligt sted På 17.6.2024 at 13:57 , vestjyden skrev: Lige et forsinket god tur herfra. På 17.6.2024 at 13:57 , vestjyden skrev: Tusind tak kære Vestjyde og kom vist lige til at citere dobbelt her i rystet tog Update Vandretur ved Amalfi kysten som nævnt helt vidunderlig. Virkelig søde mennesker, dejlige landskaber, vandreture, spændende kultur oplevelser som fx besøg i Pompei og så masser af dejlig mad og vin. Havde det ikke på nogen måde dårligt med at nyde croissant på vores morgenmadsterrasse (med morgen Earl Grey) og fik også lidt vin hver dag men ikke så jeg følte mig skidt tilpas. Bare lidt tipsy og fin i sommerkjoler som jeg listede igennem vores stille dejlige landsby under (næsten) fuldmånen og med udsigt til havet højt oppe fra. Stiftede også bekendtskab med Lemon spritze = svarende til Aperol spritze men bare med Lemoncello i stedet for Aperol. Det var så om eftermiddagen ovenpå vores længste og hårdeste vandretur, så den ramte lidt hårdt lige der men igen det var ferie og det var dejligt. Det samme gjaldt lille glas champagne som vi fik på bådtur den sidste dag ovenpå helt forunderligt havdyp. Ja jeg har smag for det, så nok meget godt at være tilbage til rutinerne og afholdenhed I det hele taget så har det været dejligt at komme hjem og for alvor kunne gå i gang med Peter Lagermands madplan og få det til at spille. Meget travl uge, så hidtil kun nået en styrketræning og så 2 x cykeltur t/rt til Hasselager, som led i at følges med kollega i bil til Gødstrup. Håber at nå mere styrketræning både i dag og i morgen og så på sigt udnytte, at jeg allerede mærkbart er meget mere frisk, fokuseret og udhvilet. Begynder faktisk at have en fornemmelse af, hvordan at en stor del af mine kaotiske tanker, ufokuserethed og fx frygten for at have ADHD, måske i højere grad har haft skyldtes manglen på rigtig god mad i rette mængder. Det er virkelig dejligt at mærke cravings forsvinde og ikke længere være bange for, at jeg forgriber mig på en slikskål, kagen i kaffestuen, eller en hel plade chokolade. Har også efterhånden pejlet mig ind på nogle måltider, som fungerer og på den måde kan jeg fokusere på at købe ingredienserne ind til dem og undgå at have alt for meget forskelligt, som jeg ikke får spist. Er også sågar kommet i gang med at tilberede "overnight oats" med bla græsk yoghurt, som er en af de fødevarer, som jeg oftest ser promoveret, som del af en sund kost. Ja men som jeg med min kræsenhed ikke ville spise frisk fra køleskabet. Who knows om jeg måske alligevel kunne få tilberedt et eller andet. Det er træning, træning med at få pakket køletasken, sørge for at holde frokostpause, få brugt lidt tid på aftensmaden etc etc. Men igen mærker tydelig god effekt af det, så kun en vej. Stats Kaffe dag 200 Slik dag 7, alkohol dag 8, chokolade dag 4. Må gerne spise lidt chokolade men har en halv plade liggende hjemme i køleskabet, som jeg ikke har haft rørt de sidste dage. Håber at få brugt den til at få tilberedt nogle muffins som vil være gode snacks til "on the go". Morgenvægt 55.2 kg. På sigt er planen jo, at den skal stige med nogle gode muskler og jeg tror også gerne, at Peter vil have mig højere op i kalorieindtag men lige nu er det godt for mig at lære, at de knapt 2000 kcal jeg indtager er af god sund kvalitet. Det vil være dumt, hvis jeg begynder at have nogle usunde vaner for at ramme et højere indtag. Dejlig weekend til boardet og håber på lidt mere regelmæssig opdatering igen nu NB og glemte lige denne skønne sang som bjergtrold Finn sendte til mig inden afgang og som blev dejlig lydkulisse til busture med svimlende smukke udsigter, fly og nætter på balkonen, hvor jeg sad og tankede op på elektrolyt drik for at kunne følge med i varmen. Vildt at vi allerede er forbi midsommer men det er jo sådan det går. Hurtigere og hurtigere rundt i årshjulet Edited June 29 by Bjergtrold vestjyden, Henrik S., Gregers TF and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted July 7 Author Report Share Posted July 7 Update Vildt som dagene flyver men synes heldigvis, at jeg har haft travlt med mine madplaner, få nået de 8000 skridt, trænet og sovet. Ikke alle dage, at alt lykkes men synes, at Peter har nogle virkelig gode pointer i forhold til, at det er livsstilsændringer - ja for livet og at det er alle de små valg som tæller. Det kan også godt være, at det er det at rejse sig hyppigt og gå ud og tanke noget vand, som gør en forskel i forhold til antallet af skridt. Vigtigst så føler jeg mig stadig meget mere frisk. Jeg skal simpelthen til at lære, hvad jeg skal stille op med de aftener, hvor jeg ikke længere bare kollapser på sofaen. Kvaliteten af søvnen er jo også super vigtig og selvom, at jeg de sidste uger, gennemsnitligt har haft sovet kortere, så har jeg egentligt stadig haft været friskere om morgenen. Det er også lykkedes mig at powernappe i toget og på den måde være frisk til fx styrketræning onsdag. Tirsdag fik jeg også styrketrænet men "kun" lidt over 30 minutter. Dog stadig et godt eksempel på, at jeg kan nå meget på kort tid. Til gengæld måske ikke så tungt men var rigeligt øm bagefter. Torsdag også frisk på svøm med miss Spinderella trods Gødstrup t/rt men der havde vi misset, at svømmestadion har sommerferie åbent, dvs lukker kl 18 og så måtte vi nøjes udelukkende med god italiensk middag. Tirsdag prøvede jeg også at løbe ca 20 minutter og en del øm i hofte bagefter. Ikke voldsomt men bare kontrast til længere periode nærmest uden smerter. Tilskriver det mest, at jeg ikke har haft løbet så meget på det seneste og heller ikke gjort regelmæssige øvelser. Well som HenrikS også skriver, så er det alt afgørende at få maden på plads og der synes jeg i hvert fald, at jeg er nået meget langt. I går spiste jeg faktisk lidt slik og det var egentlig ok. Bare et godt eksempel på, at jeg manglede min sunde formiddagssnack og så blev fristet af en lille pose i helsekost butik. Det her med, at positive vaner sagtens kan nivellere de dårlige, så det ikke behøver at fylde. Og også, som Peter også siger, at det kan være en del af planen, at der ind imellem er plads til lidt udskejelse. Slik eller chokolade skal bare ikke være den dominerende fødekilde, sådan som det nogle gange har haft været det hos mig. Apopos det med søvn og energi niveau, så glemte jeg mit apple watch i kittellommen lørdag og begyndte derfor at bruge Garmin svømmeuret mhp at tracke søvn og skridt. Ja og på den måde er jeg jo hoppet på body battery bølgen, som jeg egentlig også har haft været i gang med at læse/lytte til bog om. I hvert fald et interessant bidrag til alt det andet. Kan jo hvert fald tydeligt se, hvornår at søvnen fører til et helt opladet batteri og hvornår, at jeg mere er i "running on empty" mode. Nå i går ben træning og senere i dag overkrops træning. Desuden en del food prep at gøre og så også en del arbejdsrelateret, omend med spændende nye perspektiver. Stats: Kaffe dag 208, alkohol dag 16. Vægt 55.5. I går 55.1, så siger noget om, at jeg nok skal højere op i kalorie indtag, hvis jeg ikke bare skal være i vedligeholdelsesmode. Og til sidst en lille dejlig sang, som er nem at høre på repeat og som lyder som croissant med espresso på en lille balkon i morgensolen i Paris Henrik S. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted July 7 Report Share Posted July 7 11 timer siden, Bjergtrold skrev: Ja og på den måde er jeg jo hoppet på body battery bølgen, som jeg egentlig også har haft været i gang med at læse/lytte til bog om. Jeg har også lige fået øje på Body Battery, og den er ret fin som visualisering. Garmin er gode til at gøre noget ret komplekst enkelt og forståeligt. Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gregers TF Posted July 7 Report Share Posted July 7 Synd, at vi ikke har ret åbne øjne over for fransk musik. Udover at fransk er et fantastisk lækkert sprog, der tilmed gør sig godt i sang, så er lydbilledet ofte en dejlig afveksling til alt det amerikansk (og danske) musik vi bliver bombarderet med. Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted July 9 Author Report Share Posted July 9 (edited) På 7.7.2024 at 21:45 , Henrik S. skrev: Jeg har også lige fået øje på Body Battery, og den er ret fin som visualisering. Garmin er gode til at gøre noget ret komplekst enkelt og forståeligt. Enig kære superløber og også gode eksempler du har i din egen log i disse dage. Og du har helt ret i det med, at det passer med ens egen fornemmelse men jeg bliver i hvert fald også overrasket over nogle ting. Ja og forhåbentligt, så kommer jeg til at blive klogere på, hvad jeg kan gøre i løbet af dagen, for at stabilisere og måske endda få ladet op i løbet af dagen. Foreløbigt har jeg i hvert fald opdaget, at power eftermiddags nap i toget er lig med opladning = gør det så meningsfuldt at sætte Harry Potter lydbogen på og decideret falde hen. Også selvom, at det nogle gange føles lidt pinligt at sidde der og små savle/rutche rundt. Og jeg opdagede fx også søndag formiddag, hvor jeg egentligt holdt mig meget i ro, men samtidigt stressede over noget svært, som jeg skulle i gang med. Ja at der fossede energien i hvert fald ud af mig og så havde det måske været bedre med en frisk gåtur. Ovenpå træningen søndag eftermiddag og lidt aften chillen med "Baby Reindeer" serien, så så det i hvert fald bedre ud igen. Egentligt så havde jeg også i dag sat vækkeuret til kl 4 for at nå over og styrketræne inden dagens arbejde. Men ja så kunne jeg se, at jeg kun var ladet op til lige over 70 og følte mig heller ikke tilstrækkeligt frisk. Efter yderligere et par timers søvn var jeg helt oppe på 100 og følelsen lige derefter. Rigtig spændt på at se, hvad fx en god yoga session gør og er i hvert fald mere top motiveret end længe for at snige så meget søvn som muligt ind. Ikke så meget træning af rapportere. Søndag en god gang styrketræning for overkroppen. Senere i dag svøm og vil også gerne nå en bentræning men muligt, at det først bliver i morgen tidlig. Stats: Kaffe dag 210, alkohol dag 18, slik dag 3, vægt 55.4 kg I weekenden får jeg besøg af en kær gammel veninde fra gymnasietiden og kommer til at servere både Nespresso og hvidvin for hende (eller rose). Kaffe skal jeg selvfølgelig ikke have og overvejer at klistre et billede af Finn og Jesper op til at hænge ved siden af kaffe maskinen til at minde mig om, at det først er om 90 dage, at vi fyrer den af med kaffe. Af hensyn til søvnen hælder jeg også mest til alkohol fri vin (til mig) men et enkelt lille glas kunne måske godt fungere. Og en enkelt lille gammel kending som er flyttet ind i mit hoved. Det er som melodiøs Depeche Mode, som møder sækkepiberne fra Simple Minds og et strejf The Cure også På 7.7.2024 at 21:54 , Gregers TF skrev: Synd, at vi ikke har ret åbne øjne over for fransk musik. Udover at fransk er et fantastisk lækkert sprog, der tilmed gør sig godt i sang, så er lydbilledet ofte en dejlig afveksling til alt det amerikansk (og danske) musik vi bliver bombarderet med. Og enig kære Gregers Tak Edited July 9 by Bjergtrold Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted July 9 Report Share Posted July 9 34 minutter siden, Bjergtrold skrev: Og en enkelt lille gammel kending som er flyttet ind i mit hoved. Det kan jeg da godt forstå. OMD er da skønne. Deres lp Crush er en af mine all-time favoritter. Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted July 16 Author Report Share Posted July 16 På 9.7.2024 at 13:31 , Henrik S. skrev: Det kan jeg da godt forstå. OMD er da skønne. Deres lp Crush er en af mine all-time favoritter. Tak kære superløber. Jeg har ikke haft nået at høre så meget af dette album men "Maid of Orleans" er allerede højt på min "Igen og igen" liste. Ellers tid til en update. Forstår slet ikke, at der allerede er gået en uge men har jo travlt med at leve op til alle kravene mht træning, mad, søvn og skridt. Absolut en trial and error proces, hvor ikke alt lykkes men synes grundlæggende, at jeg er blevet meget bedre. Lykkedes fx både onsdag, fredag og i går mandag med at komme til træning ovenpå togtur og hyggede mig vældig meget. Fik endda også lagt HIIT på med 8 x 20 sek pres på løbebåndet med 20 sekunders pause + lidt opvarmning og afjog. Kan ikke sige, at jeg slet ikke har kunnet mærke min hofte men egentligt lidt en fornemmelse af, at det er bedre med det korte intense pas. Og det sammenlignet med fx 30 minutters langsomt løb. Forhåbentligt slår det også på et tidspunkt igennem med den øgede styrketræning inklusiv balleøvelser. Lørdag blev det også til styrketræning. Søndag svøm hvor vi endda fik kastet os i udendørsbassinet ovenpå udendørs sauna = mega lækkert. Vandet er kun 24 grader men føltes ok når først vi var i. Tirsdag i sidste uge også svøm. Mht vaner, så har Peter været god til at coache mig mht, at der vil være dage, hvor jeg ryger lidt over målet men kunsten er jo så at skrue lidt ned de andre dage. Allerede fredag var jeg således et par hundrede kalorier under de 1750. Lørdag indtog jeg ikke så meget inden sushi aftensmad og jeg serverede jordbær i stedet for nødder + lidt chokolade frem for is. Søndag fik jeg min egen morgenmad og frokost også selvom, at jeg havde besøg af en god veninde fra Sjælland. I går og i dag er planen også at ligge lidt under niveau i forhold til at kompensere for større italiensk middag søndag aften. Fik også et enkelt glas vin lørdag og søndag. Det føltes ok men kan egentligt grundlæggende mærke, at jeg har det ligeså godt uden. Derudover var jeg nødt til at have Nespresso maskinen ned fra skab for at kunne servere god kaffe men kom selv igennem på Decaf fra Starbucks = smager meget bedre end almindelig Decaf men synes alligevel, at jeg fik ondt i maven. Ja så nu er maskinen tilbage oppe i skabet. Og nok et godt eksempel på, at jeg glæder mig til at kunne drikke kaffe igen men det kommer til at blive on off og ikke i for store mængder. Resultat mæssigt føler jeg allerede, at jeg har lært meget og er blevet betydeligt bedre både mht mad og træning + vaner i det hele taget. På det ydre, hvor Peter analyserer billeder, som jeg up loader hver anden uge og på vægten, så fornemmer jeg, at han ikke rigtig synes, at der sker nok = lidt en skuffelse for hans butik. Men igen jeg skal jo ikke være fitness prinsesse og synes egentlig, at det er ret godt, hvad jeg når i betragtning af vilkårene fx lige nu, hvor min nærmeste kollega sygemeldte sig 2 dage før min ferie og jeg egentlig er ret alene med det hele. Desuden kom jeg heller ikke fra et sted, hvor jeg slet ikke trænede og slet ikke arbejdede med maden, så der er ikke sådan nogen mirakuløs overnight make over. Stats: Kaffe dag 217, alkohol dag 2, slik dag 1, vægt 55.1 Ellers fik jeg set sæson 3 af "Hacks" færdig. Det er jo ikke fordi, at jeg er den store comedy fan men serien handler super meget om inspiration, samarbejde og det at være kreativ med ord. Plus et super spændende clash mellem generationerne, hvor de to hovedkarakterer lærer af hinanden. Og mange virkelig fine og relevante indspark mht cancel culture mv mv Guess that's it. Og så en lille sang som jeg hørte på repeat både fredag og lørdag Gregers TF and vestjyden 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vestjyden Posted July 17 Report Share Posted July 17 På 16.7.2024 at 09:21 , Bjergtrold skrev: hvad jeg når i betragtning af vilkårene fx lige nu, hvor min nærmeste kollega sygemeldte sig 2 dage før min ferie og jeg egentlig er ret alene med det hele. Desuden kom jeg heller ikke fra et sted, hvor jeg slet ikke trænede Hatten af, for det du når. Dagligdagen kan jo fylde en del. Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted July 18 Author Report Share Posted July 18 17 timer siden, vestjyden skrev: Hatten af, for det du når. Dagligdagen kan jo fylde en del. Tak kære Vestjyde og ja føler heldigvis, at de her livsstilsændringer, som jeg har gang i, ja at de giver mere overskud, inklusiv til at træffe gode valg og være lidt mere "on top of things". Plus at jeg er meget mere fokuseret og i stand til at koncentrere mig. Træning d 16.7 Svøm 1000 gode meter med altid skønne miss Spinderella Træning d 17.7 Styrke Ben pas Dødløft, squat, bulgarian split squat, hip thruster + seated leg extension. Hiit Romaskine 8 x 15 kalorier med 30 sekunders pause Yffer Pyffer det var hårdt og GODT, at jeg kom i gang med det = genial måde at booste kredsløbet på og det uden at smadre min hofte. Bagefter fik jeg købt ind og ryddet op samtidigt med, at jeg talte i tlf med god veninde T. I går lykkedes det mig også at tage trappen i stedet for elevatoren op til 5.sal = igen små ændringer, som gør en forskel og som nu er mulige fordi, at jeg ikke konstant er i zombie mode. God oplevelse af at file ganske lidt på måltiderne, sådan at det ikke føles som afsavn men hvor jeg alligevel kompenserer for fx restaurant besøg tirsdag. Der skal være plads til den slags men glæder mig nu også til en weekend med ro og regelmæssighed, masser af søvn og træning. Stats: Kaffe dag 219, alkohol dag 4, slik dag 2, vægt 54.7 kg That's it. Jeg har gymnastik tøjet med i tasken for potentiel overkropstræning, eller evt bare noget mere HIIT, eller gang med hældning. Hvis det ender med en hviledag, så kan det også fungere. Dejlig (omsider) solfyldt dag til boardet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted July 21 Author Report Share Posted July 21 (edited) På 18.7.2024 at 07:01 , Bjergtrold skrev: That's it. Jeg har gymnastik tøjet med i tasken for potentiel overkropstræning, eller evt bare noget mere HIIT, eller gang med hældning. Hvis det ender med en hviledag, så kan det også fungere. Well og det blev torsdag så. Til gengæld dejlig overkropstræning fredag aften. I går 30 mins gang med hældning + jog efterfulgt af 10 minutters core og 10 minutters yoga = super skønt at komme i gang med igen. Træning d 21.7 Yoga Dejlig hatha holdtime Styrke Leg day med lidt ekstra på i flere af øvelserne. Der er en øvelse som er meget dynamisk = reverse split squat med håndvægte og der er så meget balance, at jeg ikke hidtil har haft turdet at bruge mere end 10 kg's håndvægte. Men både hip thruster, rumænsk dødløft, benpres + lying leg curl var med mere vægt og god følelse af power + kontrol Cardio (HIIT) Assault bike 8 x 15 kalorier med 30 sekunders pause Yffer Pyffer det var (igen) virkelig hårdt men en super god måde at træne kredsløbet på. Mere af den slags. Ja og så fik jeg købt ind, spist frokost og nu tror jeg seriøst, at jeg kunne bruge en lille middagslur. Og til sidst en lille smuk sang som bjergtrold F sendte til mig i dag "To tiører der vil svæve rundt for evigt" "Men nu (er) du er her og jeg skal ingen steder hen" "Lad os to rykke hjem" Ups var lige ved at glemme stats: Kaffe dag 221, alkohol dag 7, slik dag 2, chokolade dag 7. Morgenvægt 54.8. Gårsdagens kalorie antal 1591 kcal og har en ide om, at ligevægtsindtag ligger lige der omkring. Edited July 21 by Bjergtrold Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted August 4 Author Report Share Posted August 4 Update Uha er da helt vildt, at der lige er gået 14!! dage uden opdatering. Well hvad kan jeg skrive. Har haft travlt med at prøve at få det hele til at gå op i højere enhed med mad, skridt, søvn, styrke pas, HIIT og hvad har vi. Samlet set ganske godt tilfreds. Ovenpå eftermiddagens overkropstræning (som jeg forventer at nå), så lander jeg på 4 x styrke og 2 (måske 3) x HIIT i den sidste uge. I går var HIIT endda løb og foreløbigt 7-9-13, synes jeg ikke, at jeg har haft mærket noget til hofte. Det kunne være virkelig dejligt, hvis jeg kunne begynde at løbe lidt igen. Dog super bevidst om, at det er de korte spurter, som giver boostet til konditionen og jeg er ikke til udtærende lange pas i øjeblikket. Prøver til gengæld at få så mange skridt ind som muligt og er blevet ret glad for at udnytte små ærinder til lige at få listet et par tusind skridt ekstra ind. I det hele taget, så har jeg i de her uger fortsat haft følelsen af at nå mere, have mere energi og være mere effektiv. Men kan også mærke, at mere hård træning kræver mere hvile. Ja så selvom at mine gennemsnits søvn tal har set pæne ud. Ja så er jeg alligevel klar til at gøre en ekstra indsats. Det gode ved den her proces er, at jeg faktisk er begyndt at være mere kreativ og fleksibel inde i hovedet mht at identificere muligheder og steder jeg kan skrue på. Fx så er det jo også lykkedes mig at komme til træning på hverdage og det også selvom, at jeg har haft været afsted med tog til og fra Gødstrup. For at lykkes med mere søvn, så skal mine aftener optimeres med oprydning og forberedelse. Tasker skal pakkes om aftenen og samtidigt så SKAL jeg sove tidligere. Tænker senest kl 9 når jeg skal op kl 5. Og for at kunne sove til kl 5 kræver det, at mine morgener er ekstra effektive. Dvs fx mad forberedt. Et hurtigt (gerne koldt) bad og så afsted. Slut med at prøve at stå op kl 3-4 for liiige at gøre et eller andet arbejde. Det må jeg nå i toget, eller have gjort noget tidligere. Telefon SKAL helt ud af soveværelset og jeg må gøre tingen med at høre lydbog på USB højtaleren. Fokus funktion tænder kl 20.15 og så er det slut med liiige at se om nogen har skrevet bla bla. Selvom at mange siger, at det bedste er at have faste op + i seng tider alle ugens 7 dage, så tror jeg alligevel, at jeg vil udnytte muligheder i weekender + på hjemmearbejdsdage til lige at få listet en time eller 2 mere ind. Ovenpå en del uger, hvor jeg kun har haft en hjemmearbejdsdag om ugen, så skulle det gerne blive lidt bedre nu med 2 stk. Dvs 4 dage om ugen, hvor der forhåbentligt er lidt mere overskud til fx træning. Sjovt nok har jeg så opdaget, at risikoen på hjemmearbejdsdage faktisk er, at jeg får gået og bevæget mig ganske lidt. Og i det hele taget, så er det i overgangene mellem forskellige aktiviteter; fra arbejde til træning, fra træning til husalfeting, fra sove til op, at jeg nogle gange drysser mest rundt, går lidt i stå. Der tror jeg, at det vil hjælpe mig med nogle meget fastsatte aftaler/planer med enten mig selv, eller fx som svøm med søde miss Spinderella. I dag er der 2 mdr til vi rykker mod Nepal og jeg kan mærke, at jeg lige er klar til at give den en ekstra skalle. Beast mode ON På det seneste har jeg skejet lidt ud i decaf men synes ikke, at jeg har så mange gener, som jeg tidligere har haft. Har også haft stået og savlet lidt ved kaffehylden men ja måske trangen ikke er så stor længere. Stats: Kaffe dag 235, alkohol dag 21, slik dag 8, chokolade dag 21. Vægt 56.3 kg = tungt og nok lidt kunstigt højt ovenpå en del kulhydrater både i form af pita brød og sushi i går + is. Har dog også en strategi for, hvordan jeg får nivelleret ud i løbet af ugen. Har talt meget med coach Peter om, at det ikke i så høj grad er et spørgsmål om tallet men mere det her med samlet at få smidt noget fedt og alligevel have noget motor tilbage. Det er ikke let men synes, at jeg lærer lidt hele tiden. Fortsat dejlig weekend og sommer til boardet Davai and Gregers TF 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts