Fit & strong - søvn, styrke og sund mad

Bjergtrold

Recommended Posts

18 timer siden, vestjyden skrev:

"I dag bare 20 minutters jog"

Med det vejr vi har lige nu, kan 20 min. jog i solen være ret livsgivende. (eller det er det for mig)

Tak kære Vestjyde. Ja og du har helt ret. Lige nu med Hechmann programmet, så er jeg dog meget optaget af virkelig at løbe langsomt og derfor afvikler jeg mange af passene på løbebånd. Det burde jo også være muligt at løbe langsomt udenfor men erfaringsmæssigt, så sætter jeg ofte mere fart på. Går jo så stadig en del skridt udenfor i solen og det er også godt :hippy: Ville rigtig gerne i gang med at gå lige fra morgenstunden. 

18 timer siden, Davai skrev:

x2 :)
Ulempen er klart at jeg kæmper i længere tid fremfor at få spurgt om hjælp, omvendt så får jeg lært at lave utroligt mange ting selv. Men rart at være bevidst om, så jeg også kan arbejde med det.

Det lyder godt, at du nok får en forbi til at se på el, men ellers vil jeg ligesom som Gregers foreslår slå sikringen eller hele forsyningen fra inden :)

Tak for at dele Davai :hippy: og ja god pointe med,  at vi bliver gode til mange ting og der er også noget rart i at være selvberoende. Og ja tak for omtanke mht el også 

12 timer siden, Henrik S. skrev:

Ork jo, som de andre også er inde på, kan man sagtens være uheldig og få et ordentligt rap over nallerne ved kun at slukke på kontakten. Been there, done that. Det er ikke sjovt at få et stød på 220 V. Læg hele systemet dødt med HPFI-kontakten, så kan du bare rode løs. Eller allerbedst, få tilkaldt en elektriker. I den forbindelse findes der et initiativ - Bessekompagniet - hvor det er pensionerede, erfarne handymænd og håndværkere, der rykker ud. Det er et sjovt initiativ.

https://www.bessekompagniet.dk/privat/haandvaerker-handyman/

Tusind tak kære Henrik :hippy: det er jo et aldeles pragtfuldt og så behøver jeg ikke bekymre mig om, at det er for lille en opgave. Og lur mig om ikke jeg hurtigt bliver stamkunde og får mod på at få taget hånd om alle mulige ting. 

11 timer siden, Gregers TF skrev:

Virkelig god ide, der passer perfekt til at sætte en lampe op. 

Og enig + tak kære Gregers :hippy: 

Træning d 7.4

Styrke

Overkrop minus skulderøvelse i Smith stativ, som jeg snart har haft sprunget over alt for mange gange. Stativet er bare kronisk optaget og ja jeg burde bare vælge en alternativ øvelse. 

Stadig dejligt også lige at nå 

Løb

Hechmann uge 2 dag 1, 20 minutters jog-Ae1. Kroppen føltes alment lidt mærket både af bentræningen søndag og både lørdagens og søndagens lidt mere intense løbepas. Stadig godt at få det gjort inden 3 x dejlig gus. 

Må bare erkende, at jeg er bedre til struktur og program som fx i dag, hvor jeg skulle op og afsted med tog til møde i Roskilde. Nåede faktisk at blive meget nervøs for torsdagens oplæg i går, hvor jeg skulle sidde og forberede mig. Syntes slet ikke, at jeg var så langt, som jeg havde troet og der er nogle andre ting, hvor jeg slet ikke føler, at jeg gør det godt og har svært ved at komme videre. 

Nå en ting ad gangen og oplever jo egentlig, at jeg hele tiden bliver lidt klogere på mig selv. Madmæssigt har jeg nogle gang haft lyst til at give op, for kan jo se, at jeg ind imellem binger = meget almindeligt som led i ADHD og så har jeg jo faktisk alligevel formået at ændre vaner i løbet af det sidste 3/4 år. Selvom at det ikke lykkes hele tiden, så har jeg grundlæggende fået nogle meget bedre vaner med sunde måltider og jeg ved faktisk godt, hvor det indimellem går galt for mig. Ja så der er ikke nogen grund til at give op. 

Er klart blevet lidt tungere af de sidste 2-3 ugers mere løse stil, som jo kom ovenpå en periode, hvor jeg nok lå lidt for lavt kaloriemæssigt. Men igen synes at jeg har genfundet et mere konstruktivt mindset nu og læste også nogle gode forslag på instagram. For mig er det ofte om aftenen når energien er lav og jeg er mere ligeglad, at jeg kommer til at spise for meget. Og/eller når jeg fx sidder og ser Netflix og ikke er bevidst om at få tygget og mærket maden. Og så gælder det også om slet ikke at have chokolade eller slik i lejligheden. Det går ikke. 

Stats: 

Alkohol dag 199, kaffe dag 143, decaf dag 37, slik dag 9, chokolade dag 3, vægt 55.6 kg 

Dejlig dag til boardet fra solfyldt morgen på skinner gennem Jylland :hippy: 

Ikke lige noget træning at opdatere endnu, men er i mit "drikker the mens jeg kigger ud i haven" afslappede modus = et godt tidspunkt til dagbogsskriveri. 

Havde egentligt pakket tasken til meget tidlig træning og gus kl 8. Men ja så var jeg vågen ved 2-3 tiden og besluttede mig for at sove til jeg vågnede. I morgen skal jeg tidligt op og med tog til Odense + har behov for at være så klar i hovedet som muligt. 

Vil nå ned til bentræning + Hechmann pas senere og kl 16 svøm med miss Spinderella. Jeg har opdaget, at der på fredag er gus på svømmestadion kl 16, 17 og 18 og tænker da, at jeg måske kunne prøve at nå en eller to af gangene. 

Jeg har foreløbigt fået taget billede af lampe som skal pilles ned og den som skal sættes op = første skridt til at få skrevet til Bessekompagniet. 

Super, super dejlig dag i går med inspirerende møde i Roskilde og fik også undervejs gjort foredraget til i morgen færdigt. Nu er det i hvert fald i en form, hvor jeg føler, at mine budskaber kommer tydeligt frem og jeg glæder mig faktisk rigtig meget til at holde det. 

Jeg havde også i går en god oplevelse af at få min egen gode mad i tilpassede mængder og det føles som om, at jeg har fået brudt destruktiv cyklus, hvor jeg bare spiste hele tiden og cravede usunde ting. I toget fik jeg en lille chokolade men det var ok og indenfor budget på 2000 kcal. 

Og også god oplevelse med aften oprydning. Jeg har gode erfaringer med at høre lydbog og så er det som om, at jeg får brudt modstanden mod at tage fat. Nogle gange er min udfordring jo også, at jeg har 100 x mindre energi når det bliver aftentide, sammenlignet med om morgenen. Men alt bliver bare meget bedre når jeg vågner op i fin lejlighed og ikke skal starte med at bruge timer på helt basale opgaver. 

I går morges nåede jeg lige at få bogen "Understanding AuDHD" = ganske tynd og lidt skuffende. For fagfolk er der rigtig mange referencer men for virkelig virkelig mange ting, så står der bare:

.. distinctive patterns

... following specifik protocols

.. demonstrating unique features

..characteristic patterns

... displaying particular tendencies 

Det kommer til at virke meget floskel agtigt og ikke særligt konkret, når det ikke er klart, hvori det specifikke, særlige, eller unikke består. Dog skriver bogen noget meget interessant omkring kommunikation mellem neurodivergente, kontra mellem neurodivergente og neurotypiske. Der har haft været en meget udbredt forestilling om, at fx autister manglede kommunikationsevner. Men bogen fremhæver, at det er ligesom at sende på en anden kanal og at fx neurodivergente kommunikerer glimrende med hinanden. Det bestyrker mig i den oplevelse, som jeg flere gange har haft af fx at have næsten telepatisk kommunikation med lille smukke enhjørning og med fx Lasse fra mit Stifinder hold, hvor jeg også havde oplevelsen af, at vores hjerner talte med hinanden uden ord. Hans datter fik en Asperger diagnose og han er tydeligvist selv lynende hurtig men nok også obs for det meget impulsive. 

En ting som betryggede mig lidt, er at medicin bliver nævnt som en mulig del af behandlingen. Min bekymring har haft været, at fx ADHD medicin ikke ville komme på tale, hvis jeg ender ud med en blandingsdiagnose. Autisme alene tror jeg ikke umiddelbart, at der ville være en medicinsk behandling for. Well og igen så ved jeg jo ikke noget og nok også derfor, at disse dage er lidt med tilbageholdt åndedræt. 

Under alle omstændigheder, så synes jeg, at jeg er blevet bedre til at lure mig selv mht, hvad der virker adfærdsmæssigt, inklusiv mht mad. 

Dagens stats inden at jeg hellere må begive mig lidt ud i dagen

Alkohol dag 200 :cooldance: (egentlig er det ikke noget særligt, da jeg slet ikke craver det som kaffe), kaffe dag 144 (har heldigvis ikke haft fyldt så meget på det seneste), decaf dag 38, slik dag 10, chokolade dag 1, vægt 55 kg 

Dejlig forårsdag til boardet :hippy: 

Træning d 9.4

Styrke 

Leg day. Fik taget mig sammen til at komme op på 90 kg i Barbell Hip Trust med 8 gentagelser og ja syntes, at det brændte godt.

Løb

Uge 2 dag 3 i Hechmann grundtræning = 30 min. Jog vekslende med Ae2. Har fundet et godt set up, hvor jeg på min tlf kan se Garmin pulszonerne og så regulere løbebåndshastigheden efter det. I gamle dage fastlagde jeg jo tempo ud fra test på henholdsvis 60 og 10 min + Anaerob tærskel måling hos Hechmann gruppen. Alligevel tror jeg ofte tidligere, at jeg løb for hurtigt og var for presset, for ambitiøs. Nu er jeg bare så overordnet taknemmelig for overhovedet at være kommet i gang igen og så er jeg ligeglad med, hvor langsomt det går. Sjovt nok så går det egentligt ganske godt og jeg tænker, at det er på baggrund af al den gode mad og HIIT træningen også.

Noget træt da jeg nåede til 

Svøm

500 m = mere end dobbelt så langt i forhold til hvad vi forestillede os, da ingen af os rigtig orkede da vi mødtes. Masser af hygge og gode samtaler som altid dog. 

Syntes at jeg sov meget uregelmæssigt. Tidligt vågen og så var jeg alligevel ved at sove over mig og drømte om fester med saunagus = lidt spøjst. Føler mig ikke så skarp som jeg havde håbet og har gevaldige poser under øjnene. Ved ikke om der er lidt pollen attack i luften i øjeblikket... Eller det ved jeg jo, at der er, måske det spiller en rolle. 

Kom dog ud af døren inkl egen mad + rygsæk pakket til sauna gus når jeg lander tilbage i Århus. Betød så at jeg skulle cykle til Banegården men formentligt mulighed for at tanke skridt når jeg når til Odense med 2.4 k ud til stedet, hvor jeg skal til møde.

Stats:

Alkohol dag 201, kaffe dag 145, decaf dag 39, slik dag 11, chokolade dag 2, vægt 55.2 kg

Fik dog en dessert på Fika i går med noget skumfidus og chokolade men lader det tælle som dessert og er jo ikke det samme som at kværne en halv plade Lindt. 

Fik hentet lille ny vaskerobot men var for træt til at bøvle med installering i går aftes :hippy: 

Dejlig solskinsdag til boardet 

Hvis den virker godt når du har erfaring med den, må du gerne nævne det, hvis du husker det. Ellers hvis jeg må spørge om nogle uger?
Min egen lille husalf, er gider nemlig ikke længere at vaske og støvsuger kun. Og samtidigt er han begyndt at sjuske med kanter og hjørner, så han er efterhånden pensionsmoden.

47 minutter siden, Gregers TF skrev:

Hvis den virker godt når du har erfaring med den, må du gerne nævne det, hvis du husker det. Ellers hvis jeg må spørge om nogle uger?
Min egen lille husalf, er gider nemlig ikke længere at vaske og støvsuger kun. Og samtidigt er han begyndt at sjuske med kanter og hjørner, så han er efterhånden pensionsmoden.

https://www.irobot.dk/products/braava-jet-m6-hvid-bla?variant=45387310498065&utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=Google Shopping DK&utm_content=Braava jet® m6 hvid%2Fblå&gad_source=1&gbraid=0AAAAABQ3mTz5VpE8gI-_GBAKurMLZnqjX&gclid=Cj0KCQjw2N2_BhCAARIsAK4pEkU7iywVVSBPjMbZ1zyidWxKUDDHLzRkvoklaj4OlBk8gvvDqc5mBw0aAjHhEALw_wcB

Det er denne model som jeg nu har min 3.udgave af. Altså har ikke haft holdt i  så mange år som robotstøvsugeren men kører også meget. Ja og i øjeblikket er den jo så til halv pris. 

Jeg overvejede ellers lidt om jeg burde gå efter en model med både suge og mobbe funktion men lyder ikke til, at det er den helt store succes hos dig. Den lille fidus kan hurtigt blive lidt forslugen i engangs klude og særligt rens men jeg har haft købt nogle vaskbare og ja det fungerer godt med det rens, som passer til. 

Ellers triller jeg atter nordpå ovenpå god dag i Odense. Body Battery helt nede på 20. Ja så tydeligt, at dagen har haft været præget af noget spænding og nervøsitet. Synes alligevel, at oplæg gik rigtig fint med aktiv deltagelse fra tilhørerne + mange gode spørgsmål og tilkendegivelser = næsten vigtigst, at folk følte, at de kunne bruge det til noget. 

Lykkedes også fint med min egen mad inklusiv tidlig aftensmad, som jeg har spist her i toget. Og så  efterlod jeg diskret goodie bag, som var loadet med diverse chokolade + Nescafe med vanille smag. Well indenfor dørene skulle det ikke = for meget chokolade til, at jeg ville kunne administrere det derhjemme. Har så igen i toget fået noget rigtig lækker chokolade men det er noget andet. Jeg har tidligere i meget høj grad følt, at jeg skulle forklare, retfærdiggøre og tænkte på at sige til arrangørerne, at jeg ville pille noget ud mv mv. Og på samme måde har jeg også tidligere siddet med min egen mad til frokost og syntes, at jeg skulle fortælle hvorfor. Det er fabelagtigt befriende bare at mærke, at jeg gør, hvad der passer mig. Selvfølgelig så længe, at jeg stadig er ordentlig ved andre mennesker mv mv. Men jeg behøver IKKE at forklare, hvorfor at jeg vælger at gøre de rigtige og gode ting for mig. Og det giver så meget mere mening, at jeg kan mærke, at jeg har haft været meget mere klar i hovedet og veltilpas. Ja og det sammenlignet med, hvis jeg havde spist alt muligt tilfældigt. Tror også, at modellen med tidlig aftensmad kunne være rigtig god i andre sammenhænge. Typisk får jeg jo en stor del af dagens måltider fra tidligt på dagen og går tidligt i seng. Så det at have aftensmaden med på farten. Ja det gør jo, at jeg ikke snacker inden alt for sen aftensmad og på den måde overskrider budgettet + går i seng alt for mæt. Lærer hele tiden nyt og det er dejligt. 

Ser således lige nu ud til at kunne lykkes med at komme til gus kl 19 uden at være ved at omkomme af sult og det (gus) vil være godt til en god nats søvn (omsider) inden i morgen. Jeg skal først ud af døren kl 8, så behøver heller ikke at være mega tidligt oppe. 

Eftermiddagssolhilsner fra toget

:hippy: 

Kære Lone,

Sov rigtig godt!

Hvor er det dejligt at læse, at du lykkes :sun:

Med rigtig mange ting på en gang! Bliv ved med det!

(Og tilgiv/giv dig lov til at nyde de gange, du ender med noget andet (bevidst eller ubevidst))

Kæmpe kram og solhilsner retur!

13 minutter siden, Tinapigen skrev:

Sov rigtig godt!

Ja, det ville jeg ønske, at jeg selv kunne. Kan sagtens falde i søvn, men vågner altid kl. lort, og er oppe kl. 5-5.30. Har overvejet at prøve de der chill gummies med CBD. Skal absolut ikke til at drikke porter alt for tit, selv om det er min foretrukne sove-mikstur.

På 10.4.2025 at 21:26 , Tinapigen skrev:

Kære Lone,

Sov rigtig godt!

Hvor er det dejligt at læse, at du lykkes :sun:

Med rigtig mange ting på en gang! Bliv ved med det!

(Og tilgiv/giv dig lov til at nyde de gange, du ender med noget andet (bevidst eller ubevidst))

Kæmpe kram og solhilsner retur!

Tusind tak søde du inklusiv for gode pointer. Kæmpe kram i din retning og håber, at din påske bliver fyldt med gode oplevelser og gode mennesker :hippy: 

På 10.4.2025 at 21:43 , Oksen fra Århus N skrev:

Ja, det ville jeg ønske, at jeg selv kunne. Kan sagtens falde i søvn, men vågner altid kl. lort, og er oppe kl. 5-5.30. Har overvejet at prøve de der chill gummies med CBD. Skal absolut ikke til at drikke porter alt for tit, selv om det er min foretrukne sove-mikstur.

Uha kære Okse. Nu ved jeg jo ikke om du har problemer med reelt for lidt søvn? Og jeg skal jo ikke lege hverken læge eller søvnekspert men begge metoder lyder til også at kunne have nogle downsides. Også rigtig god påske til dig og dine og måske med timer på vandet i solen :hippy: Ved så ikke om det blæser for meget? 

Well ellers tid til update :hippy: 

Føler at jeg har haft så mange tanker og ord og ja så bliver det måske alligevel en "short & sweet" udgave bare lige nu og her.... (well det blev det så ikke alligevel men føles godt for mig at sætte ord på tingene) 

Først og fremmest meget, meget positivt møde med psykiater. Hold da op han var dygtig til at tale med mig og helt sikkert også mennesker i al almindelighed. Ja og også meget dygtig til at tilbyde eksempler på, hvad folk i min situation kan have oplevet. Det føltes virkelig særligt og meget livsbekræftende, at en totalt fremmed person kunne gennemgå med mig oplevelser, som egentlig har haft været (og er) svære igennem et langt liv. Ja for ikke at sige traumatiske og så få det til at lyde, som noget helt dagligdags og naturligt. Det føltes så befriende. Afstigmatiserende, aftabuiserende og trøstende. Havde virkelig mange gode metaforer og indsigter. Mange gode venner og familiemedlemmer har jo haft travlt med at fortælle mig, at jeg da umuligt kunne have ADHD eller autisme. Har haft travlt med at sige, at jeg var for velfungerende mv mv mv. Og ja jeg har jo selv haft været super meget i tvivl. Har haft frygtet at blive afvist og ikke taget alvorligt. Og så ovenpå forholdsvis kort tid kunne J sige til mig, at han da bestemt mener, at jeg har ADHD og også, efter lidt længere tids samtale, autisme. Nu skal jeg igennem supplerende udredning ved neuropsykolog men har allerede fået lov til at komme i gang med ADHD medicin. Jeg mærker allerede en meget positiv effekt og ja det er underligt at kunne føle mig så grundlæggende lykkelig og tilfreds med at få at vide, at jeg i så mange år har haft båret rundt på, ikke bare en, men to diagnoser. Selvfølgelig er der også sorg over at have været på konstant overarbejde. Sorg over at have prøvet at passe ind i en "normal" skabelon, hvor jeg skulle have haft hjælp og langt tidligere have lært at tage mig rigtig godt af mig selv. Og det på den måde, som jeg begynder at lære det i de her år. Tror også, at det er derfor, at det gør så stor en positiv forskel mentalt, når jeg vover at lade goodie bag ligge nede i Odense forleden. Det er, i baby step skala, et eksempel på, at jeg faktisk står op for mig selv. Og at jeg omfavner at være anderledes + have anderledes behov. Det var dejligt i går at kunne tale med J om, at jeg faktisk har haft været heldig efterhånden at lære folk at kende, hvor jeg har haft turdet at være ærlig omkring, at jeg ikke er som andre. Har turdet at stole på, at folk kunne synes godt om mig og også selvom, at jeg ikke var til standard fest og farver mv. Det som jeg så tænker, eller oplever lige nu. Ja det er også en fornemmelse af, at min ubehandlede ADHD og den træthed, som har haft været fulgt med. Ja at den somehow har haft forstærket nogle af mine autisme træk. Synes allerede i går og i dag, at jeg har haft følt mig mere udadvendt. Det er som om, at fraværet af følelsen af at "kravle gennem mudder" har gjort det lettere lige at smile til folk, nyde træning, eller fx til gus have super meningsfuld samtale med gus veninde A. Og det at mit koncentrationsvindue synes udvidet betydeligt fra få dyrebare morgentimer til, ja måske ligefrem døgnets vågne timer. Ja det muliggør jo en helt anden grad af kontakt med omverdenen. Plus at jeg allerede i går + indtil nu i dag, ja har haft nået rigtig meget. Det er som om, at jeg ikke hele tiden ligesom skal "tage tilløb", førend at jeg får gjort noget. Og det er jo lige fra at komme ud af sengen, til at få fyldt opvaskemaskinen, træne. Ja selv "pile of doom" = bunke af ting, som jeg igennem et halvt år har haft til at ligge i et stort rod og undertiden, så har haft gemt væk i stor pose. Ja den fik jeg styr på i løbet af går aftes og min lejlighed er i det hele taget pænere og mere hyggelig og ryddelig end længe. Det skyldes jo så en indsats med en masse andre tiltag, som har været på vej længe. Men ja allerede nu en klar fornemmelse af, at det er meget lettere at vedligeholde og nå længere med, når jeg ikke hele tiden har følelsen af "at cykle på flade dæk", som var en af J's fine metaforer for ubehandlet ADHD. Den medicinske behandling svarer så til at få pustet luft i dækkene. Og ja føler mig i hvert fald langt mindre som en punkteret badebold end længe. Det spændende bliver jo så på sigt, hvordan det kommer til at gå med at sove, falde ned og ja mange, mange ting som jeg ikke ved. Udover ADHD medicin, så har psykiater anbefalet Melatonin til at styrke søvnen. Og også, at jeg får noget hormon baseret overgangsalder støtte. En periode, som er berygtet for markant at forværre ADHD symptomer. I min verden har der haft været så mange andre faktorer ind over, så har svært ved at pinpointe, hvad der skyldes det ene og andet men er absolut i en overgangsfase, hvor cyklus er en en by i Rusland og hvor jeg associerer min livmoder med en slags dødsstjerne, hvor der absolut ikke længere synes at være holdepunkt for liv. 

I går fik jeg medicin = en halv tablet en gang ca ved 3 tiden om eftermiddagen. Og i dag fik jeg så i morges en halv tablet og så igen her til eftermiddag, hvor jeg kunne mærke, at jeg var ved at køre lidt død. Jeg må tage op til en hel fire x om dagen til en start. Og så ved jeg ikke om kroppen på sigt vænner sig til det mv mv. I morges vågnede jeg så kl 4 med migræne men det kan have skyldtes hele spændingen og den lange dag i går. Håber i hvert fald ikke, at det er en bivirkning men det får vi se. 

Noget af det som føltes svært, da vi talte om autisme delen. Ja det var da J sagde, at han måske syntes, at jeg virkede mere med en intellektuel, snarere end følelsesmæssig væren i verden. Jeg tror, at jeg oplevede det hårdt af 2 grunde. Dels fordi, at det er sådan, at jeg nok egentlig oplever (og altid har oplevet) min far = spejler ikke følelser = ikke ret godt for lille Lone (og heller ikke for store Lone for så vidt) og dels så bilder jeg mig ind, at jeg er i stand til at være følelsesmæssigt forbundet med andre mennesker. Jo nok en lille skare ganske vist, hvor jeg føler mig set og hvor der er en connection. Og jeg håber i hvert fald også, at det er sådan de har haft oplevet mig = nærværende og hjertevarm. 

I det hele taget, så er det lidt fascinerende, hvor meget min mor og far er i stand til at betragte det her med diagnoser på afstand og uden grundlæggende indsigt i, at det jo ikke er noget som er landet pladask ned i min generation, men højst sandsynligt, i meget høj grad, stammer fra dem og deres familier. Når det er sagt, så har det været positivt, at vi har kunnet tale om det og de har faktisk haft været søde og indfølende og fri for tabu + skyld og skam = meget positivt sammenlignet med, da jeg prøvede at tale med dem om udredning for lidt mere end 2 år siden. 

Nå kan love, at det ikke var det sidste jeg har skrevet om alt dette men tror måske, at det var nok for nu.

Dog har jeg med medicinen opdaget lige præcis hvorfor, at jeg har haft så svært ved at styre kaffe forbruget. Kan mærke hvordan, at oplevelsen inde i hovedet, når medicin begynder at virke. Ja at den svarer fuldstændigt til det som kaffen har haft gjort. Ja så i erkendelsen af, at jeg nu har medicinen til at hjælpe, så har jeg faktisk tilladt mig selv at købe og drikke en lille smule kaffe. Nu får vi se men håbet er, at jeg kan nøjes med ganske lidt og måske slet ikke hver dag. 

Har også tilladt mig selv både lidt slik i går og købt lidt chokolade i dag. Foreløbigt har jeg slet ikke rørt chokoladen og har en god fornemmelse af, at jeg ikke behøver at binge for ligesom at prøve at få energi niveauet op. Det er!!! svært at beskrive men ja føles så rart og anderledes. 

Havde også virkelig lyst til at fejre diagnoserne i champagne i går, selvom det lyder helt skørt. Nøjedes så med at købe nogle blomster til mig selv i stedet. Om jeg også på sigt får det så godt, at jeg vil bløde lidt op på alkohol ting. Ja det vil kun tiden vise. 

Anyhow træning

Træning d 11.4

Styrke

Overkrop 

Løb + HIIT

15 minutter med indlejrede 8 x 20 sekunders spurt 

Træning d 12.4

Styrke

Ben 

Havde også regnet med at nå jog og HIIT men pludselig var det gus tid. Who knows om jeg er i stand til at jogge en tur senere i dag i det dejlige vejr. Et mål kunne være badebroen ved Ballehage og så måske et havdyp :hippy: 

Stats: 

Alkohol dag 203, slik dag 1, chokolade dag 1, vægt ?

Rigtig dejlig weekend og påske til boardet :hippy: 

Mange tak for tanker og opdatering!

Godt beskrevet! Hører gerne mere! 

Hvor er det dejligt, at du har taget initivativ og fundet en værdig "hjælper".

Jeg har altid kun kunne mærke varme, betænksomme og empatiske ord og handlinger fra din side!

Du har kastet dig modigt ud i mange projekter og situationer gennem årene. Vi lærer hele tiden - og de "hårde tider" er også med til at skabe os og gøre os til dem vi er.

Når man er afklaret, er det meget lettere at håndtere, den situation man nu er i!

Vil meget gerne fejre med dig og synes, at du har fortjent mange blomster! :sun::beerchug::wub:

Kram!

På 12.4.2025 at 17:59 , NielsS skrev:

Det lyder godt, at du er igang med at blive udredt. Jeg håber, det giver dig nogle afklaringer, du kan bruge. bedste ønsker herfra. 

Tusind tak kære Niels :hippy: 

På 12.4.2025 at 19:46 , Davai skrev:

Det lyder helt fantastisk og noget af en mundfuld på samme tid :)
Rart at få valideret din egen mistanke og få skubbet til din egen tvivl. Og godt at høre du allerede responderer positivt på det første medicinpræparat.
Kæmpe virtuel krammer Bjergtrold!

Mange tak kære Davai og ja lige præcis begge dele (fantastisk og stor mundfuld) 

Virtuel krammer og god påske tilbage til dig og dine 

På 12.4.2025 at 19:55 , Gregers TF skrev:

Virkelig dejlig læsning, at det er faldet ud som det gjorde.

:hippy: Tak kære Gregers og tak for at følge med 

11 timer siden, Tinapigen skrev:

Mange tak for tanker og opdatering!

Godt beskrevet! Hører gerne mere! 

Hvor er det dejligt, at du har taget initivativ og fundet en værdig "hjælper".

Jeg har altid kun kunne mærke varme, betænksomme og empatiske ord og handlinger fra din side!

Du har kastet dig modigt ud i mange projekter og situationer gennem årene. Vi lærer hele tiden - og de "hårde tider" er også med til at skabe os og gøre os til dem vi er.

Når man er afklaret, er det meget lettere at håndtere, den situation man nu er i!

Vil meget gerne fejre med dig og synes, at du har fortjent mange blomster! :sun::beerchug::wub:

Kram!

Tusind, tusind tak søde du inklusiv for indsigtsfuld tilbagemelding. Og dejligt, at du har oplevet mig sådan + kan kun skrive så meget i lige måde og ja føles som en fejring her allerede :hippy: 

Påske knus til dig og hele familien 

Træning d 13.4

Løb

Ca 11-12 k både løb og gang og med HIIT 8 x 20 sekunder indlejret. The Gym har påskelukket og det var jo også helt vidunderligt at være ude og se både skoven og havet. Ville egentlig have løbet bare 22 min ud og hjem men så ringede min chef og turen blev noget længere + med noget mere gang. Føltes ok i kroppen og også selvom, at tempo ikke blev holdt nede af bånd. Dejligt at vide at udendørs løb er en mulighed. 

Ellers fortsat meget positive oplevelser med medicin. I går fik jeg 3 halve piller = kl 8, 12 og 16 og kunne godt falde i søvn forholdsvist tidligt. Tog så også Melatonin pillen allerede kl 19 og plantede mig inde i sengen. Vågnede af mig selv lidt i 4 og vovede at tage en hel pille, som lige nu føles meget naturligt. Altså bortset fra mere energi og ja tænk, at det er muligt lige at fylde i opvaskemaskinen mens jeg ordner frokosten og pakker tasken + rydder op i lejligheden. 

I går fik jeg desuden ordnet et meget svært hængeparti med afrimning af køleskab og fryser, som jeg har haft udskudt ALT, ALT for længe. Det var så dejligt. Når det er sagt (skrevet), så er det jo ikke sådan, at jeg pludselig er en helt anden. Der er stadig opgaver, som jeg overspringshandler på. Eller jeg sad også i min seng nogle timer i går morges. Men fik så kommunikeret virkelig, virkelig meget med omverdenen frem for bare at scrolle bevidstløst. Der er kort fra noget kommer på "to do" listen til at jeg faktisk får det fixet. Det føles dejligt og ja meget priviligeret. Og ja der er også ting som jeg tidligere følelsesmæssigt ville have været meget mere berørt af, hvor jeg nu så absolut ikke er ligeglad, men har ikke den samme følelse af at gå fuldstændigt i stykker indeni. 

Havde også en positiv oplevelse af, i forbindelse med frokost, pludseligt at føle mig mæt og stoppe med at spise. Kan virkelig se, at jeg slet ikke har behov for at bruge maden til at tanke dopamin på samme måde som tidligere = ekstremt positivt. Tror så til gengæld, at jeg skal være bevidst om ikke at få for lidt at spise + huske at få drukket nok. 

Nå nærmer mig Gødstrup. Oprindelig plan lød på 3 overnatninger derude med de her 4 arbejdsdage. Men ja har vovet at stole på, at jeg i min mere friske tilstand godt kan overkomme at komme frem og tilbage her mandag + tirsdag og så overnatter jeg fra onsdag til torsdag, hvor jeg har henholdsvis lang dag + at tog er mere bøvlet pga helligdag. 

Om jeg så ligefrem er frisk nok til at få jogget 20 min når jeg kommer hjem? Well det vil tiden vise

Dejlig dag og evt påskeferie til dem der måtte have det :hippy: 

På 14.4.2025 at 10:39 , Henrik S. skrev:

X2 til alt det, de andre har skrevet :alright:

Tak kære superløber :hippy: 

På 15.4.2025 at 11:56 , vestjyden skrev:

X2 til det skrevne. Håber du hurtig finder en balance med dosering af medicinen, liv osv.

Og tak kære Vestjyde og ja det er lidt af en titreringsproces at finde dosis som holder energien oppe og samtidigt ikke generer søvnen :hippy: 

Ikke så meget træning af opdatere men ja 4 foregående travle dage, hvor jeg har haft følt mig lidt som en lille forsøgskanin men mest på den rigtig god måde. Det er virkelig dejligt at have kunnet koncentrere mig + fx kunne rydde lejligheden selv om aftenen i træt tilstand. Og efterhånden som mine dage bliver mere aktive. Ja så synes jeg også, at søvnen har haft været mere tiltrængt og dybere. Forstår 100 %, hvorfor at J (psykiater) anbefalede Melatonin, for det er helt klart sværere at få sovet nok, når jeg er super vågen til kl 9-10 om aftenen og samtidigt skal op ved 4 tiden. Mere er ikke nødvendigvis bedre og de sidste dage har jeg ligget ret stabilt omkring 4 halve tabletter (20 mg) i døgnet. Har så også haft fået en enkelt kop kaffe om morgenen og det har haft været fuldstændigt problemfrit at holde det til en kop men kan mærke, at mave bøvler lidt. Ja så må hellere træne at have dage, hvor jeg springer over. 

Rigtig meget føles som at starte fra scratch og skulle lære mig selv at kende fra bunden af. Hvem er jeg når jeg omfavner at have vanskeligheder og ikke har travlt med at have et kæmpeskjold rundt omkring mig. Foreløbigt synes jeg, at jeg har haft enormt mange positive oplevelser med det og det er både i samtaler og dialog på anden måde. Jeg havde jo også lagt planer efter at overnatte på hotel og pludselig når jeg har været meget mere frisk om eftermiddagen, end jeg plejer at være, så har jeg haft mest lyst til at komme hjem til mig selv. 

The Gym har lukket og jeg kommer på sigt ikke til at være i Yo Højbjerg. Ja så bare hjemme overkrops styrketræning i går = også enormt smart, at jeg kunne rydde lidt op imellem sættene og så fik jeg efterfølgende gjort bare de 20 minutters yoga / pilates + mediteret bare 12 min inklusiv vejtrækningsøvelser. 

Som tidligere nævnt også vildt bare at kunne spise nogle få stykker slik, eller lade chokolade ligge ude i køleskabet. Jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg for praktiske formål har haft været spiseforstyrret som led i ADHD og det er life changing nu at spise, eller lade være af de rigtige grunde. Jeg kan se, at coach P, når vi er i dialog om det, stadig mest tænker, at det handler om disciplin. Men også, at flere af mine bøger om emnet beskriver, at det simpelthen er et reelt problem. Det er ikke noget som vi bare kan selvstyre os ud af. Medicinen gør en kæmpe forskel af en grund. 

Nå må hellere videre med forskellige opgaver og tror nu alligevel nok, at jeg vil overveje at trille til Yo for lidt tungere vægte. Kunne evt jogge derud. 

Fortsat dejlig påske til boardet :hippy: