Tinapigen Posted September 20 Report Share Posted September 20 Kære Bjergtrold! Vil lige nå at ønske dig en fantastisk tur til Himmalaya! Jeg glæder mig til at høre mere! (jeg tager selv på en lille vandreferie i Albanien fra i morgen, så er nok ikke online nogen tid) Da jeg rullede med en anden "pige"i Rumble i tirsdags, bad hun om, at jeg skulle være "lidt forsigtig", da hun om 1½ uge skulle til Nepal... Mera Peak, så blev verden lige ekstra lille... måske I skal afsted på samme tur i samme gruppe... det finder jeg måske ud af.. I hvertfald kæmpe hilsner og glad energi her fra! Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted September 21 Author Report Share Posted September 21 12 timer siden, Tinapigen skrev: Kære Bjergtrold! Vil lige nå at ønske dig en fantastisk tur til Himmalaya! Jeg glæder mig til at høre mere! (jeg tager selv på en lille vandreferie i Albanien fra i morgen, så er nok ikke online nogen tid) Da jeg rullede med en anden "pige"i Rumble i tirsdags, bad hun om, at jeg skulle være "lidt forsigtig", da hun om 1½ uge skulle til Nepal... Mera Peak, så blev verden lige ekstra lille... måske I skal afsted på samme tur i samme gruppe... det finder jeg måske ud af.. I hvertfald kæmpe hilsner og glad energi her fra! Tusind tak også her seje Tina og og kan næsten kun være samme tur. Glæder mig til at møde din sparringspartner og ja verden er bare så lille Lille Update mens jeg triller igennem landet. Lykkedes både at arbejde og sove i toget i går eftermiddags. Ja så fik trænet overkrop og hyggede mig virkelig. Måske pga overkrop onsdag og måske pga kalorieunderskud, så følte jeg mig ikke superstærk. Well men er nu stadig begejstret for at tabe fedt og var ret spinkel da jeg var lille, så har det fint med fortsat at arbejde med den del. Hjemme lykkedes det mig heldigvis at slippe ud af sofaen og få ryddet op, så at jeg i morges stod op til en dejlig lejlighed. Sov også til kl næsten 7, så body battery højere end i en del dage. Gik til Banegården så de første 4000 skridt er hjemme. Nu får vi se, hvor meget mere det bliver til. Ben pas i morgen, som bliver nødt til at være en effektiv dag = læs skal ikke vælte mig i alkohol i dag. Stats Kaffe dag 282, alkohol dag 68, vægt 54.0 Dejlig dag til boardet NielsS 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted September 23 Author Report Share Posted September 23 På 21.9.2024 at 11:35 , Bjergtrold skrev: Ben pas i morgen, som bliver nødt til at være en effektiv dag = læs skal ikke vælte mig i alkohol i dag. Well faktisk var planen bare at fortsætte helt uden og så meget desto mere kan det undre mig, hvordan at jeg pludselig stod med en større G & T og fortsatte med at drikke hvidvin. Nu ved jeg godt, at verden ikke er gået under men har virkelig brug for ro og regelmæssighed og kan jo mærke, at jeg på det seneste har haft opnået resultater, som jeg tidligere kun turde at drømme om. Netop ved at værne om søvn, gode vaner og holde fast i mig selv. Egentlig havde jeg besluttet, at jeg ikke ville tage over til arrangement pga manglende overskud her så tæt på afrejsen. Og alligevel ville jeg jo gerne være med til at fejre bjergven Jesper. Det ændrer selvfølgelig ikke på, at jeg (igen, igen) lander i et selskab, hvor mange kender hinanden rigtig godt og jeg er sådan en slags fremmed eksotisk fugl og noget aLone. Nu var alle jo super, super søde og det var dejligt at være sammen med Nepaltosserne Finn og Jesper (det kalder de sig). Må bare alligevel erkende, at jeg i sådan en situation er usikker og måske også fyldt op af en lidt romantisk længsel efter noget, som jo så alligevel ikke har nogen gang på jord. Heller ikke selvom, at jeg følte mig super fin i ny balletcore kjole + nye ballerina sko og ja var glad og udsovet. Skriver det mest for at prøve at forstå, hvorfor at jeg ligesom går udenfor de aftaler, som jeg egentlig har haft lavet med mig selv og så måske en anden gang bedre kunne forebygge. Body Battery anyhow helt amok = nok meget godt udtryk for, at min introverte sjæl er på overarbejde når jeg skal socialize på den måde og at min fysiske krop også var belastet af 8 timers transport i tog og taxa. Følte mig faktisk ikke beruset på nogen måde men tilsidst i tog absolut køresyg = om ikke andet god anledning til at trække frisk luft = gå hjem fra Banegården og så havde jeg jo hentet 4000 skridt på søndagens regnskab allerede. Udover en masse skrivebordsmarathon, så lykkedes det mig at få hentet både energi vingummier til turen og nyt fint træningstøj = gjorde lige legday lidt sjovere, at jeg følte mig veltilpas og fin. Nåede også HIIT med 8 x 20 sekunders hurtigt løb. Hjemme fik jeg ryddet en del op + nåede mere arbejde + at bage proteinmuffins. Besluttede mig også for at give kaffe rehab det sidste go med (igen) at sige stop for decaf. Det driller min mave og jeg får ikke drukket nok the og vand fordi at alt handler om mere sort bitterhed hele tiden. Ja så stats: Kaffe dag 284, alkohol dag 2, decaf dag 1, vægt 54.9 kg (forventet steget lidt ovenpå weekendens udskejelser, transport og måske også styrketræningen i går). Kunsten at være tilbage på sporet med det samme og ikke gå i panik, selvsabotage, "så kan det også være ligemeget" mode. Faldt over denne i går med dejlig 80'r energi https://www.youtube.com/watch?v=MwUT5Fa4H7M Dejlig uge til boardet Henrik S. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted September 23 Report Share Posted September 23 Jeg har lige brugt en hel weekend på at undre mig over, at jeg pludselig stod med en G&T i hånden, en Ricard i glasset eller en belgisk øl af de store til maden Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vestjyden Posted September 25 Report Share Posted September 25 Kan ikke lige huske hvornår du skal afsted, men god tur Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted September 28 Author Report Share Posted September 28 På 23.9.2024 at 07:43 , Henrik S. skrev: Jeg har lige brugt en hel weekend på at undre mig over, at jeg pludselig stod med en G&T i hånden, en Ricard i glasset eller en belgisk øl af de store til maden hæ hæ tak kære superløber for lige at tilføre noget humor og lethed. Det virkede squ På 25.9.2024 at 16:04 , vestjyden skrev: Kan ikke lige huske hvornår du skal afsted, men god tur Tak kære Vestjyde. Jeg flyver fredag d 4.10 og lander i Kathmandu d 5.10. Jeg kan se, at du stadig er med i fb gruppen, så du er meget velkommen til at kigge med der. Ja og ellers ikke så meget træning at opdatere. Måske pga weekenden, vagtpres, massiv sygdom omkring mig, eller bare ja hvad ved jeg, så har jeg virkelig haft været vingeskudt i løbet af ugen og på grænsen til noget feber/sygdomshalløj. Så nul træning og bare restitutions dage mandag-torsdag, hvor jeg mest bare holdt mig i ro. Min chef overtog min vagt torsdag og det betyder, at jeg bare har kunnet restituere og passe godt på mig selv herhjemme. I går fik jeg rørt overkroppen lidt og hvis jeg fortsat har det ok senere, så snupper jeg lidt bentræning. Håber, håber virkelig at være frisk til næste uge. Skal jo afsted mod Kbh torsdag og Nepal fredag. Ved jo så fra tidigere, at sygdom undervejs med stor risiko kan optræde og at det i det hele taget gælder om at tage alting oppe fra og ned. Lige nu regner det massivt i Nepal, flyene til Lukla er aflyst og ja sådan er livet i bjergene jo også. Anyhow stats: Kaffe dag 289, alkohol dag 7, decaf dag 6, vægt 54.3 kg Begynder nu at savne kaffe, inklusiv decaf og samtidig så ved jeg jo, at jeg formentligt ret hurtigt erkender, at det forstyrrer mig ret meget når jeg går i gang igen om 11 dage. I Nepal sover jeg jo normalt ret meget og får masser af god uforarbejdet mad + frisk luft og motion. Så plejer at fungere alligevel men vi får se. Nå må hellere til at komme i gang med nogle af opgaverne. Dejlig dag og weekend til boardet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted September 30 Report Share Posted September 30 Hold da op, det er jo lige oppe over. Det bliver spændende at følge med på FB-gruppen. Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted September 30 Author Report Share Posted September 30 1 time siden, Henrik S. skrev: Hold da op, det er jo lige oppe over. Det bliver spændende at følge med på FB-gruppen. Tusind tak kære Henrik men lige nu er jeg faktisk meget i tvivl om hvad der kommer til at ske. Massive oversvømmelser og mudderskred har afskåret en del veje omkring Kathmandu. Og mange er døde. Så ved ikke om det bliver sikkert at komme afsted. Først og fremmest går mine tanker til alle berørte i landet. Vores tur er jo et luksus projekt i den sammenhæng https://edition.cnn.com/2024/09/30/asia/nepal-floods-kathmandu-climate-intl-hnk/index.html Jeg har stor tillid til Kipling og deres samarbejdspartner lokalt men en natur katastrofe som denne er jo ikke at spøge med. Henrik S. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gregers TF Posted September 30 Report Share Posted September 30 Jeg tænkte faktisk på dig, da jeg hørte om det. Håber det lander et godt sted. Både for dig og de lokale. Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted October 2 Author Report Share Posted October 2 På 30.9.2024 at 10:53 , Gregers TF skrev: Jeg tænkte faktisk på dig, da jeg hørte om det. Håber det lander et godt sted. Både for dig og de lokale. Tusind tak Gregers. Og ja Kipling har lavet fin Update og synes at have helt styr på sagerne Der er bare ekstremt meget at nå og logistisk skal jeg lige tænke de næste dage igennem. Vil gerne rejse i vandre gear, så jeg er klar, hvis bagage bliver forsinket som i 2022. Men samtidigt så vil jeg gerne spare mit trekking tøj til turen derude. Jeg kommer til at have ganske få ting at skifte imellem. Fik trænet ben lørdag, overkrop igen søndag og i går lykkedes jeg med at komme til sen aften ben træning trods sent tog. Det var bare fedt. Håber at nå overkrop senere i dag (vil) Og så er det ellers afsted mod job i morgen meget tidligt. København og afgang fredag. Stats: Kaffe dag 293, alkohol dag 11, decaf dag 10, vægt 54.3 Pas godt på Jer selv men muligt, at der kommer lidt mere Update vestjyden and Henrik S. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted October 4 Author Report Share Posted October 4 Lille Update her fra morgen på hotel i lufthavnen. Lykkedes mig at komme til dejlig overkrops styrke træning onsdag og så hjem og pakke videre, rydde op og gøre rent mens jeg fik arbejdet færdig med de sidste ting. Op 3.45 i går og så sidste arbejdsryk inden tog mod Kbh 15.47. Jeg var fuldstændigt waisted da jeg ramte hotel og bodybattery lå virkelig lavt + at jeg overhovedet ikke havde mod på projektet. Well en god nats søvn + en masse dejlig morgenthe gjorde underværker og nu har jeg haft en dejlig morgen med styrke træning i fedt center + lidt yoga. Da jeg åbnede yoga app kom der info om ny pilates app som jeg har downloadet. Ingen ved om vi kommer til at strande i Kathmandu i flere dage, så godt at have lidt at tage mig til. Jeg faldt i med decaf da jeg kom til hotel i går aftes og har spist chokolade til morgen inden træning men tror alt sammen, at det er godt. Stats kaffe dag 295, alkohol dag 13 og har det først og fremmest godt med at vide, at jeg ved lige præcis, hvordan jeg skal træne og spise når jeg kommer hjem igen. Nu kommer en laang rejse dag/nat men forhåbentligt med noget søvn på fly. Pas godt på Jer selv herhjemme og namaste her fra Gregers TF, NielsS, Henrik S. and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted October 14 Author Report Share Posted October 14 Update her fra Lukla, hvor jeg venter på bjergfly til Kathmandu. Som evt følgere af fb gruppe ved, så har jeg valgt af stå af trek pga bihule/lunge betændelse og forværring af astma. Sjovt nok har jeg det bedre end fx for 2 år siden da vi fortsatte herfra og jeg kom på toppen af Mera Peak. Både min form og akklimatisering har haft føltes bedre end tidligere. Men netop pga den gode proces med min træner de sidste 3 mdr, ja så er tærsklen for hvad jeg vil byde min krop helt, HELT anderledes. Og jeg er nok først og fremmest meget mere glad for mit liv derhjemme. Jeg har ikke det samme behov for at flygte fra det. En del af mig havde lyst til at blive hjemme inden afgang og det var på en anden måde end vanlig rejsefeber. I nat fik jeg for første gang banket Body Battery op mod 100 og det modsvares godt af følelsen i krop og sind. Alle dagene ude på trek har den næsten ligget konstant på 5 og tror absolut, at en væsentlig faktor har været, at jeg delte rum med skøn skøn roomie N, som så havde katte hjemme og det vil bare uværgeligt bo i tøj og ting. Jeg er måske også lidt allergisk overfor dun men sov jo også i sovepose i nat og fik jo så alligevel hvilet godt. Når jeg er tilbage på side 1 for at ændre titel, så er det virkelig sjovt at læse både om Mera Peak drøm men også om alt det cardio jeg havde gang i. Det er fedt at vide, at jeg nu har fået hjælp til at finde en anden formel og jeg glæder mig virkelig til at komme hjem og genoptage mine gode mad vaner og få det sat endnu mere i system. Hvor mad tidligere har haft føltes, som en uforudsigelig “Black box” ting for mig, så er det nu meget tydeligt for mig, at jeg i langt højere grad fungerer på en forholdsvis konstant mængde kalorier og især, hvis jeg ikke får spist for lidt, for sent. Og også at søvn, ro og regelmæssighed er alt afgørende. Træning skal primært være styrketræning af en masse gode grunde men vil gerne have min ugentlige svømmetur, nogle HIIT pas og så masser af gang, som jeg helt tydeligt oplevede var super godt mentalt men også når det kom til fedtforbrænding. Mht stats så endte jeg jo med at bryde kaffe ting på dag 298. Vores afgang mod første the hus i Monjo blev lidt sen og jeg kom helt klart til at gå for hurtigt. Fik knaldende hovedpine som nok også var lidt forværret af cyklus ting. Ja så kunne bare mærke, at det var sådan et “ride or die” øjeblik, hvor kaffe var hvad der skulle til. Især de sidste 2 morgener har jeg fået helt vidunderlig cappucino fra morgenstunden på thehus og har seriøst været lykkelig. Nu må vi se, hvad jeg kan hjemme i DK men håber virkelig på, at jeg kunne holde mig til lidt hver dag og ikke trappe sygt op. Ellers så er der også meget dejlig the og det har jeg jo i lange perioder fungeret godt på. Nå guess that’s it. Prognosen for fly i dag virker ikke lige nu super lovende. Mine “naboer” skulle være fløjet kl 7 og kl er nu næsten 10. Mit fly var 9.30 men det ser stadig ret gloomy ud. Stay strong derhjemme mol-boere og Namaste herfra Spinderella, Henrik S., Gregers TF and 2 others 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted October 14 Report Share Posted October 14 9 timer siden, Bjergtrold skrev: I nat fik jeg for første gang banket Body Battery op mod 100 ... Det lyder da som fornuftige beslutninger hele vejen rundt. Lige p.t. er jeg inde i en periode, hvor jeg har mit Garmin-ur på, og jeg har faktisk svært ved at få banket mit Body Battery helt op. Det kommer op på 75-90-stykker, og så vil det ikke rigtig længere. Kan ikke gennemskue, hvad det er, men det svarer sjovt nok meget godt til, at min søvn ikke er helt optimal for tiden. Den er lidt for let og har ikke meget dyb søvn. Må se, om det ændrer sig over tid. stinger and Bjergtrold 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gregers TF Posted October 14 Report Share Posted October 14 Har mest lyst til at skrive øv. Omvendt virker du RET afklaret om det, så det måske alligevel ikke er så skidt, at det ikke er godt for noget. Planerne lyder i hvert fald fine. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted October 15 Author Report Share Posted October 15 14 timer siden, Henrik S. skrev: Det lyder da som fornuftige beslutninger hele vejen rundt. Lige p.t. er jeg inde i en periode, hvor jeg har mit Garmin-ur på, og jeg har faktisk svært ved at få banket mit Body Battery helt op. Det kommer op på 75-90-stykker, og så vil det ikke rigtig længere. Kan ikke gennemskue, hvad det er, men det svarer sjovt nok meget godt til, at min søvn ikke er helt optimal for tiden. Den er lidt for let og har ikke meget dyb søvn. Må se, om det ændrer sig over tid. Tak kære superløber og ja lagt sammen med, hvordan vi i øvrigt har det, så kan der være værdifuld information i BB. Jeg er selv optaget af ikke at blive slave af elektronikken men i de her dage, så er det godt nok tankevækkende at mærke, hvordan jeg får det bedre og pludselig lader godt op om natten = ren bliss. Jeg læste bogen “Pulskuren” af den norske læge med en masse personlige erfaringer og en lang introduktion. Syntes dog ikke helt, at jeg fandt de konkrete anbefalinger til at få BB til at stige, eller modvirke hurtige fald. For mig er søvn tilsyneladende det eneste som får den til at stige og så kan jeg om aftenen aLone komme ind i en flow tilstand fx med pligter, eller arbejde inkl med god musik, hvor den ikke falder men ligger stabilt. Omgivet af mange mennesker og konstant støj, som i de her dage, hvor jeg er meget på the hus, café, ja det er stressende = hurtig afladning for mig. Kunne forestille mig, at yoga og meditation er godt men hotel i Kathmandu var lidt en skimmelrede allerede før afgang = ikke perfekt til dybe vejrtrækninger. 11 timer siden, Gregers TF skrev: Har mest lyst til at skrive øv. Omvendt virker du RET afklaret om det, så det måske alligevel ikke er så skidt, at det ikke er godt for noget. Planerne lyder i hvert fald fine. Tak kære Gregers og ja spot on! Det er øv fordi at jeg elsker Nepal og bjergene men erkendelsen af, at jeg skal hjem og (fortsat) leve et liv, som jeg ikke har et behov for at flygte fra, ja det er ekstremt vigtigt og først noget som er kommet til mig de seneste måneder. Da jeg skrev, at jeg ikke havde lyst til at tage afsted inden afgang. Ja der var det mere end bare rejsefeber. Jeg havde virkelig lyst til at fortsætte de små gode dagligdags ting, som jeg havde gang i. De små gode ting for mig og ikke (kun) for alle andre. Jeg blev i høj grad lokket med udfra tidligere gode oplevelser med bjergtrold Jesper. Og jeg har været glad for at lære Finn at kende. På tur har de to imidlertid været i ekstrem symbiose. Heldigvis har der haft været en masse andre virkelig, virkelig søde mennesker men det gik også bare op for mig, hvor super super absurd det er, at jeg ligesom går ud af mig selv, fx tager på en tur jeg har været på før, udfra en eller forestilling om, at andre vil være der for mig. En forestilling om en connection, som så kun var i mit hoved. Som også skrevet andetsteds, så havde jeg allerede sidste år mange tanker om, at det her bjergliv med støv, højde mv bare ikke fungerede med min astma. Men skulle åbenbart helt herud for at mærke det = have hånden på kogepladen en sidste gang. Sjovt nok så faldt jeg i går over (endnu) en bog om Everest katastrofen i 96. Den bedste bog ever er Jon Krakauers “Into Thin Air” og lige inden min første vandretur nogensinde i år 2000 læste jeg Lene Gammelgaards bog om hendes oplevelser det år. Bogen jeg læser nu er af Graham Ratcliffe og det spændende for mig er jo, at jeg langt henad vejen er med ham i de ting han skriver om; Kathmandu, vandrestierne i Khumbu dalen, Namche Bazaar, Thehuset “Rhododendron lodge” i Dingboche som jeg lige selv har haft overnattet på, rotationer på bjerget, lyden af crampons i sneen, glæden ved det enkle liv. Jeg har udviklet mig så meget på de 24 år, fået erfaringer og udstyr. Bortset fra den første eftermiddag, så formåede jeg langt bedre end tidligere at holde højdesygen væk ved at gå langsomt. Han nævner også det med venskaberne som hurtigt bliver tætte fordi vi er med hinanden gennem tykt og tyndt. Nå for mit vedkommende behøver det ikke være farvel til bjerge men nok alligevel farvel til Nepal. Med klimaforandringerne og de meget fattige forhold, så føltes Kathmandu som en forurenet skimmelfælde for mig og lagde en dårlig grund. Jeg har efterhånden ikke rigtig styr på dagene men ingen fly i går og tvivlsomt om jeg kommer med fly i dag. Har anyhow stadig fået det bedre og hygger mig med små daglige rutiner + en masse læsning (skrivning), kaffe og lidt god mad inkl muffins og chokolade. Læste også Sally Rooneys nye bog “Intermezzo” og ligesom både bogen og serien “Normale mennesker”, så har hun et helt særligt blik for, hvordan at relationer og kærlighed, er utroligt sammensatte størrelser, som er svære at sætte på formel. Namaste og alt godt til boardet herfra vestjyden and Spinderella 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vestjyden Posted October 15 Report Share Posted October 15 Tak for beretningen/billeder. Dine planer lyder meget realiserbare, held med dem. (åndssvag formulering, der er jo ikke meget held med i det, men kan ikke finde en bedre) Noget helt andet. Der er mange bjerge, der er smukke og nemmere tilgængelige end dem i Nepal. (og bedre indkvartering) Hvis du har lyst til bjerge Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted October 16 Author Report Share Posted October 16 21 timer siden, vestjyden skrev: Tak for beretningen/billeder. Dine planer lyder meget realiserbare, held med dem. (åndssvag formulering, der er jo ikke meget held med i det, men kan ikke finde en bedre) Noget helt andet. Der er mange bjerge, der er smukke og nemmere tilgængelige end dem i Nepal. (og bedre indkvartering) Hvis du har lyst til bjerge Tak kære Vestjyde og forstår 100 % hvad du mener Og god pointe mht mange andre bjerge. I løbet af de sidste 24 år har jeg jo primært vandret i Europa; Alperne, Dolomitterne, Korsika, Sardinien og senest ved Amalfi kysten. Der er bare et eller andet, hvor jeg lige skal finde min plads… mhmm skal ikke være ekstremt men i sommer var det måske lidt for meget masser af rødvin, lære at bruge en vandretur, børnebakke agtigt. Ved at det kommer til at lyde arrogant. Omvendt så er jeg heller ikke interesseret i at blive rusket rundt i noget alt for vildt på gletcher kursus af en eller anden psyko instruktør. Nå håb nåede at være oppe i dag. Først for fly og efterfølgende helikopter men alt er kaos i Ramechap lufthavnen, hvor en masse mennesker er strandet og i risiko for st miste deres internationale fly, så i det game skal jeg bare hygge mig. Heldigvis en del kontak med folk både inden og udenfor Nepal = giver lidt liv. Jeg er jo introvert og hof til st underholde mig selv men kan blive for meget. Anyhow i fortsat bedring og glæder mig til at komme hjem. For i morgen har de lovet morgenfly og hvis det glipper helikopter, så håber. Alt godt til boardet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted October 18 Author Report Share Posted October 18 På 16.10.2024 at 15:57 , Bjergtrold skrev: Anyhow i fortsat bedring og glæder mig til at komme hjem. For i morgen har de lovet morgenfly og hvis det glipper helikopter, så håber. Well har jo stort set ikke noget træning at opdatere men tænker, at det altid er terapeutisk for mig at tænke højt her og det er et lidt mere privat forum end fb, så fint sted at lufte lidt mere private tanker. Faktisk fik jeg jo i går en lille gå/løbetur, da der pludselig kom en plan om at fange helikopter i Surkhi = ca 500 m nedenfor Lukla. Ja og efter noget ventetid kom jeg på længe ventet helikoptertur til Kathmandu. Det lyder jo super fedt og action packed på papiret. Men nåede dog seriøst at have følelsen af transportsyge og måtte panisk tænke på, hvor jeg havde evt plasticpose til at kaste op i på den næsten 1 time lange flyvetur. Exit og afhentning i lufthavnen tilgengæld super uproblematisk og virkelig dejligt at være tilbage på hotel. Med reference både til astma og nylig luftvejsinfektion fik jeg også tiltusket mig et fint værelse. Først havde de booket mig ind i et totalt kosteskab men det fik jeg venligt og bestemt forhandlet mig ud af. Fik også arrangeret fly hjem allerede i aften og følte mig egentlig ret badass da jeg gik alene på shopping ved 21 tiden i området i går. Evt læsere vil vide, at jeg har haft forestillinger om turen, forestillinger om F gate og ja hvem kunne vide, at det bedste der kunne ske, ja at det faktisk var den her super gode følelse af 100 % at hvile i mig selv aLone. Også selvom at erkendelsen kom via nogle omstændigheder, som jeg hverken havde forudset eller ønsket for mig selv. Og også, at jeg ikke behøver de ekstreme udskejelser for at have en god følelse af at hygge mig og være god ved mig selv. Havde også god dialog med coach Lagermand om det både i sidste uge og i onsdags. Med hans fortid i elite bodybuilding, så kender han jo også til at ødelægge sig selv gradvist for et givet ekstremt mål og har selv været på rejsen med, at en middelvej kan være betydeligt sundere. Nå må hellere op og pakke det sidste. Har en forestilling om at nå ud på yndlingskaffe bar for frokost men også muligt, at jeg hænger ud her. Namaste og snart dejlig weekend til boardet Henrik S., vestjyden, Spinderella and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted October 20 Author Report Share Posted October 20 Træning d 20.10 Styrke Dejlig overkrops træning. Har længe haft lyst til at teste nyt og mere eksklusivt center i form af "The Gym". Det var jo her min PT Stine tog over men må det tidspunkt kunne jeg ikke rigtig overskue det. Nu er jeg jo blevet betydeligt bedre til at træne selv og alt som ligger lidt længere væk, ja det er jo bare en lejlighed til at få nogle flere gode skridt ind = win win. Et springende punkt for mig er jo altid mine luftveje. Lige i øjeblikket har jeg under alle omstændigheder en del astma / hoste men havde ikke indtryk af, at det blev værre det nye sted. I morgen er jeg meldt til eftermiddags sauna gus og så får jeg ny lejlighed til at teste det, inklusiv i "relax" afdelingen, hvor der skulle være en masse sauna, spa og is bad. Meget spændt på det. I hvert fald dejligt at træne et sted, hvor der ikke var en masse mennesker. Selvfølgelig skulle jeg lige finde ud af det med nye maskiner. På et tidspunkt havde jeg jo meget det forbehold, at jeg ikke kan nå forbi til morgentræning på arbejdsdage da de først åbner kl 6 og ikke ligger på vej til stationen. Men igen hånden på hjertet, hvor ofte er det lige, at jeg har haft været lykkedes med det. Og især når jeg husker mindsettet med, at jeg ikke behøver at træne 7 dage om ugen. Så hellere nogle dage med restitution og nogle dage med fuld smæk på. Følte anyhow ikke for hverken cardio eller HIIT i dag men lad os se om ikke, at det kunne komme. Ellers VIRKELIG virkelig dejligt at være hjemme igen. Ovenpå min uge som strandet i Lukla, ja så var jeg jo lidt spændt på, hvordan hjemtur skulle gå. Men altså det gik bare helt upåklageligt. Sov ikke så meget natten til lørdag, så var meget træt i går aftes og sov noget der lignede 12 timer i træk. Men fik da købt ind, er for praktiske formål pakket ud og har en god plan for min tilbagevenden til job. Føler mig også temmelig træt nu men der er nok også noget jet lag i det, hvor kl jo nu er næsten 22 i Nepal og jeg typisk også gik ret tidligt i seng dernede. Anyhow stats: Alkohol dag 29. Vægt 54.2. Kaffe - er aktivt forbrugende men har investeret i ægte bønner, kaffekværn og lille espresso kande og ja det smager bare godt. Lykkedes med at holde det til morgenkoppen i morgen og så får vi se. Har også bestilt en masse dejlig the og har virkelig, virkelig lyst til at gøre mig umage med at begrænse det. Der er så meget livskvalitet i at kunne drikke bare lidt, Denne lille vidunderlige sang lyder lidt som Norah Jones i starten og der er også lidt "Harvest Moon" over den.. https://www.youtube.com/watch?v=ulOgzjdBdzY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tinapigen Posted October 21 Report Share Posted October 21 Kære, kære Lone! Tusind tak for alle beretninger, tanker og updates! Fedt, at du er allerede/stadig er i gang! Det lyder ret vildt, hvad du har oplevet og "gennemgået" - og det sætter mange tanker og følelser i gang bare at følge med på sidelinjen. Du har været afsted! Du har fulgt en af dine drømme/mål. Tak for at dele! Tænker ikke, at det har været let med alle de udfordringer, uvisheder og ændringer, der har været på både fysiske og ydre planer og så samtidig skulle takle dem alene. Ens tanker kan nemt blive lidt for fantasifulde under visse omstændigheder. Stor respekt herfra! Du er en sej, meget hjertevarm og tænksom personlighed Inspirerende at følge. Det er godt at læse, at "dagligdagen" nu nydes endnu mere! - og ja, Verden er heldigvis så fuld af alle mulige forunderlige og spændende indslag og muligheder, så det er bare om at lære, at gribe, værdsætte og nyde dem... Jeg synes, det er helt okay, at du "nyder" lidt ekstra, når det giver mening (ja, også når det ikke giver mening! Den gyldne middelvej er der jo mange kloge hoveder, der anbefaler. Rigtig god "recovery"! Knus og Namaste! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted October 22 Author Report Share Posted October 22 (edited) 21 timer siden, Tinapigen skrev: Kære, kære Lone! Tusind tak for alle beretninger, tanker og updates! Fedt, at du er allerede/stadig er i gang! Det lyder ret vildt, hvad du har oplevet og "gennemgået" - og det sætter mange tanker og følelser i gang bare at følge med på sidelinjen. Du har været afsted! Du har fulgt en af dine drømme/mål. Tak for at dele! Tænker ikke, at det har været let med alle de udfordringer, uvisheder og ændringer, der har været på både fysiske og ydre planer og så samtidig skulle takle dem alene. Ens tanker kan nemt blive lidt for fantasifulde under visse omstændigheder. Stor respekt herfra! Du er en sej, meget hjertevarm og tænksom personlighed Inspirerende at følge. Det er godt at læse, at "dagligdagen" nu nydes endnu mere! - og ja, Verden er heldigvis så fuld af alle mulige forunderlige og spændende indslag og muligheder, så det er bare om at lære, at gribe, værdsætte og nyde dem... Jeg synes, det er helt okay, at du "nyder" lidt ekstra, når det giver mening (ja, også når det ikke giver mening! Den gyldne middelvej er der jo mange kloge hoveder, der anbefaler. Rigtig god "recovery"! Knus og Namaste! Åhhh bare tusind tak for den her super rørende og dejlige besked kære Tina! Og ja tusind tak for lige at minde mig om, hvor meget der egentlig har haft foregået. Kan mærke, at jeg stadig er jet lagged, vågner ind imellem og ved ikke rigtig hvor jeg er. Da jeg i går var hos lægen, så var han egentlig lidt bekymret for mig og jeg føler jo, at jeg har det milevidt bedre end jeg har haft det. I går fik jeg desuden nogle foruroligende meldinger fra min gruppe i Nepal. En var fløjet på hospitalet, en skulle bæres ned i en kurv, da de ikke kunne skaffe en helikopter og personen var for dårlig med reaktion i lungerne + skulle længere ned. Bjerg trold F var gået ned fra basecamp til Khare i de 5000 meter da han havde det skidt, roomie N var vendt om nogle timer fra toppen pga ingen energi og dårlig mave. Resten af holdet er jeg så ikke fuldt opdateret på men siger noget om, at det ikke er at spøge med og ja jeg må ærligt skrive, at jeg er super taknemmelig for at være herhjemme i trygheden og på vej til at få det bedre. Træning d 21.10 Styrke Ben pas men med lidt nedskaleret moderat belastning. Synes at det var dejligt og at det gik fint i det nye center. Bagefter var jeg til super dejlig sauna gus. Startede med kun 15 min men kan se, at de mere hardcore tager flere sessioner og så med noget pause ind imellem. Hostede helt klart noget men igen, så har jeg ikke oplevelsen af, at det nye sted forværrer. Der skulle efter sigende også være noget hot yoga på vej, hvilket jo bare ville være helt fantastisk. Jeg havde også nået at booke mig til noget mere sauna gus i dag men det er aflyst, så tænker, at jeg kan træne noget tidligere i dag. Jeg har også fået meldt mig til en down dog november udfordring, hvor jeg skal dyrke yoga (eller andet fra down dog) dagligt i hele november måned og jeg kunne nok ligeså godt prøve at komme lidt i gang. Der er et ret dejligt udstrækningsområde i "The Gym", så der ville jeg fint kunne ligge med min måtte og så få gjort noget yoga. Guess that's it Stats: Morgenvægt 54.2 kg, alkohol dag 31. Har allerede haft brygget 2 baby espresso kander men er fristet af en 3. Foreløbigt i hvert fald ingen problemer med at sove og mave har det også, so far, rigtig godt. Tilsidst en smuk smuk sang, som jeg faldt over i går. https://www.youtube.com/watch?v=S9ydgJenbQA Edited October 22 by Bjergtrold Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted October 23 Author Report Share Posted October 23 Træning d 22.10 Styrke Overkrop Cardio Ca 15 minutters jog, synes godt, at jeg kunne mærke det lidt i hoften bagefter men ret diskret og har virkelig lyst til at give det med løb noget tid og opmærksomhed nu. I udgangspunktet, så vil jeg jo gerne gå til træningen for at få de ekstra skridt men en mulighed kan også blive at jogge frem og tilbage. Yoga 12 minutters dejlig hatha med down dog app Måske fordi at jeg omsider begynder at falde ned, måske fordi at jeg ikke længere tager vild astmamedicin, måske pga jet lag.... I don't know... har i hvert fald været virkelig, virkelig træt det sidste døgns tid. Ovenpå træning og tidlig aftensmad, så kollapsede jeg i går i sofaen med "Twilligt" film, som jeg aldrig tidligere har set. Og ja ovenpå tidlig opvågnen og morgenmad i morges, ja så fik jeg lige nogle flere timers søvn. Desuden så er Emma Østergaards bog om hendes Everest bestigning udkommet i går og ja selvom, at det ikke er det, som jeg har været ude i. Ja så er der jo alligevel en masse ting og steder, som jeg kan genkende. Så dejlig læsning og også hård på nogle måder, som nok er lidt svære at forklare her men bla relaterer sig til oplevelser, som en god veninde T havde med Emmas klatremakker J. Nogle gange er det ikke bjerget, som er den største udfordring. Jeg har stadig en del at nå men har også prioriteret at få tanket ro og restitution. I dag har jeg 3 x sauna gus fra kl 17 og skulle gerne nå noget styrke, cardio + yoga inden da. Synes at det har haft været gået så godt de sidste dage i "The Gym", at jeg har meldt mig ud af "Pure Gym". Kan ligeså godt gå all in på at få det til at fungere og få nogle gode rutiner ind under huden. Alt andet lige, så er der ekstremt fredfyldt og lækkert og det giver lige et andet spark til træningen, når jeg ikke skal overvinde tanken om en masse mennesker, som opfører sig mere eller mindre ordentligt. Stats: Alkohol dag 32, morgenvægt ? fik ikke vejet mig i morges. I morgen tjek ind hos coach Lagermand og ved jo grundlæggende godt, hvad jeg skal. Kaffe = stadig meget glad for det. I dag 3 x bryg på baby espresso kanden. Jvf ovenfor ikke søvnproblemer. Mave god so far. Fortsat dejlig uge til boardet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted October 24 Author Report Share Posted October 24 Træning d 23.10 Styrke Lidt kort ben pas da jeg åbenbart var lang tid om at få mig selv fedtet ud af døren. Lykkedes mig alligevel i dag at være øm i benene, så lidt må jeg have opnået. Bagefter var jeg til 3 x sauna gus og den sidste endda på øverste hylde i saunaen = meget intenst og jeg var nødt til at rykke ned til sidst men overordnet super super lækkert. Både øvre og nedre luftveje artede sig rigtig pænt igennem sessionerne, så føltes godt. Træning d 24.10 Styrke Overkrop. Dejlig stilfærdig formiddags træning i "The gym" HIIT 8 x 20 sekunders løb. Har haft været lidt tilbageholdende med HIIT pga f.. up luftveje men føltes faktisk ret godt. Ellers tjek ind hos coach Peter i dag. Er fortsat super super taknemmelig for at have nået den her tilstand af indre ro og tilfredshed med lige så stille at arbejde med mine mål. Ja og det i stedet for de ekstreme ydre projekter. Når det er sagt, så føler jeg mig ikke helt så fit og inde i rutinen, som inden Nepal og sygdom. Jeg er meget sulten og lækkersulten i øjeblikket og har nok også smidt lidt muskelmasse. Plus at jeg også inden Nepal begyndte at blive lidt spændt på om kalorieunderskuddet på sigt er foreneligt med progression i styrke. Lige nu har jeg dog mest af alt lyst til at fortsætte fedttabet og se hvor langt det kan bære. Stats: Alkohol dag 33, kaffe er aktivt forbrugende, vægt 54.1 kg Muligt at jeg skal til at have en periode, hvor jeg sparer lidt på chokolade og slik. I udgangspunktet er der jo ikke noget som er forbudt, men kalorierne tæller. Kom således også til at spise en pose matador mix ovenpå frokost og ja det er jo sådan set aftensmaden, som er røget der. Om ikke andet tankevækkende, at jeg før i tiden overhovedet ikke ville have indset problemet og nu er jeg trods alt bevidst og spiser ikke længere en stor pose slik dagligt. Nå i morgen går det så løs med job igen. Skal nok blive hårdt da jeg stadig er meget træt men tror, at det bliver godt at komme lidt i gang og ud blandt folk. Samlet set, så har jeg haft været meget isoleret og i mit eget selskab i næsten 2 uger nu. Ja og selvom, at jeg er introvert, så kan det jo også blive for meget. Vil næsten tro at i morgen bliver en hvile dag men så skulle der gerne komme nogle gode styrkepas og noget gus i weekenden. Ved ikke rigtig hvorfor at det kom over mig, men i går købte jeg noget alkohol fri Riesling og må sige, at det smager rigtig godt. Dejligt at have boardet tilbage Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted October 25 Report Share Posted October 25 16 timer siden, Bjergtrold skrev: Ved ikke rigtig hvorfor at det kom over mig, men i går købte jeg noget alkohol fri Riesling og må sige, at det smager rigtig godt. Har du et navn/en etiket? Jeg er efterhånden blevet god til at finde alkoholfri øl, der smager godt sammen med maden, men har ikke haft held med at finde alkoholfri vin, der var værd at drikke. Det er åbenbart sværere at trække alkoholen ud vinen end af øllet. Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted October 25 Author Report Share Posted October 25 11 timer siden, Henrik S. skrev: Har du et navn/en etiket? Jeg er efterhånden blevet god til at finde alkoholfri øl, der smager godt sammen med maden, men har ikke haft held med at finde alkoholfri vin, der var værd at drikke. Det er åbenbart sværere at trække alkoholen ud vinen end af øllet. https://vinmedmere.dk/shop/230-alkoholfri-vine/26974-leitz-eins-zwei-zero-sparkling-brut-alkoholfri-75-cl/?gad_source=1&gbraid=0AAAAADrfq25xvcnT4DNvh8J4MbCYvCzrq&gclid=CjwKCAjwg-24BhB_EiwA1ZOx8ls57wPbr35y5lTAs3WB_dtkwSiHEpiZH8EE3x5wzWhy1h_MY64ZgxoCiu4QAvD_BwE Jeg købte denne i Menu til 89,- kr. Der er billigere udgaver men ligesom med meget andet, så er der jo en vis sammenhæng mellem kvalitet og pris. Også i dag smager den i hvert fald rigtig godt og det er rart at vide, at jeg vågner frisk i morgen. Både Menu og Føtex har efterhånden et ret stort udvalg og jeg har efterhånden også set flere alkohol fri vine i Kvickly og selv i Mad og Vin i Magasin = en meget positiv udvikling. Altså for mange mennesker så er alkohol jo ikke et problem men personligt må jeg nok erkende, at jeg er bedre uden. Vil til gengæld gerne skrive, at jeg var tæt på nærmest super lykkelig, da jeg i morges ved 4 tiden stod op og bryggede kaffe God men lang dag og der var ikke til mere da jeg kom hjem fra job. Planen til gengæld styrke og gus i morgen tidlig/formiddag. Fik en pose slik i hjemkomsts gave fra kollega = super sødt men kom (igen) til bare at spise den. Så igen i dag bagud mht kalorier. Nå må stramme op. Alkohol dag 34, vægt 54.0 kg. Flere er begyndt at kommentere, at de synes, at jeg trænger til at blive fedet op men jeg føler mig grundlæggende godt tilpas og vel et godt eksempel på, at altid er nogle som har en holdning til når vi ændrer os. Flere var også i dag super søde til at sige, at det var ærgerligt med bjergtur, nu hvor jeg havde gjort så meget ud af mad og træning. Men jeg tænker jo grundlæggende modsat, at min nye livsstil er kommet for at blive og fortsætter helt uafhængigt af om jeg er i Nepal eller DK. https://www.youtube.com/watch?v=Whe7MURlKLw Sang er ikke ny men bare stadig super stemningsfuld og forunderligt som lyden af sådan en lille triangel bidrager til ja hvad ved jeg, det virker bare godt på min hjerne... Dejlig weekend til boardet Henrik S. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts