Motion i balance™

Henrik S.

Recommended Posts

Som altid, når man har besluttet for at få en rigtig udredning af en skade, bliver træningen lidt ufokuseret, og man kan dårligt vente med at komme i gang. Har dog løbet lidt i denne uge, nappet lidt bakkeintervaller og været en enkelt tur i Puregym. Planen var så at tage den tunge sommerhusracer med herned på landet og kære en god tur her i omegnen. Jeg fik også raceren, cykelskoene og tøjet med, men glemte cykelhjelmen. Med min track-record er det nok bedst at have hjelm på, så det blev en 9 km løbetur i stedet for.

Apropos løb og udredning, så kan en ufokuseret periode op til et lægebesøg også give lidt for god tid til at kigge på sundhedssider. Ved et tilfælde faldt jeg over en skavank/skade, hvor symptomerne flugter 100 procent med mine. Det er et lille træthedsbrud/stressfraktur på den knogle i foden, der hedder naviculare. Det lyder mere dramatisk, end det er, for det kræver typisk hverken gips eller andet end en pause fra vægtebærende aktiviteter (i mit tilfælde skal det være cykling i stedet for løb).

Oh well, er spændt på, hvad lægen siger, men frem til lægebesøget kunne det være sjovt at lægge løbet helt på hylden for at se, om det går den rigtige vej. Og nej, jeg er ikke på vej til at selvdiagnosticere, dertil er min respekt for lægen for stor, men beskrivelsen passer næsten for godt. 

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/knogler-muskler-og-led/sygdomme/knoglebrud/navicularebrud-brud-i-baadbenet-i-foden/

Bortset fra, at mit bøvl er på venstre og ikke højre fod, så var det dette røntgenbillede, der fik mig til at tænke i retning af en lille stressfraktur på naviculare (bådbenet). Det er præcis! her, at jeg har en lille hævelse og en svingende ømhed og smerte.

Skærmbillede 2024-06-17 094754.png

Ha! Cyklede forbi 'gerningsstedet' i dag, hvor jeg tog en saltomortale for nogle uger siden. Jeg er åbenbart ikke den eneste, der haft problemer med den ø, hvor der tidligere var stoppested. For nu har kommunen sat en spritny og fin advarsel op, som man ikke kan overse. Og nej, den stod der ikke, da jeg tog min flyvetur :tongue:

IMG_20240618_1237.jpg

Hmm, her en uges tid, efter jeg stoppede med at løbe, virker det faktisk, som om hævelsen på indersiden af min venstre fod er ved at falde. Den sidder præcis samme sted som på ovenstående røntgenbillede (bare på venstrefoden), så indtil videre holder min teori om en lille fraktur. Den 'burde' nemlig være i stand til at hele sig selv hen over nogle uger, hvis man stopper med vægtbærende aktiviteter som løb. Det bliver spændende at drøfte med lægen om en uge.

Indtil da skal jeg lige holde mig selv i ørerne mht. at komme af sted på cyklen. Det er altså noget af en tidsrøver i forhold til lige at tage løbeskoene på, men ikke desto mindre er mit mål et minimum af tre cykeltræningsture om ugen, gerne fire. Stram op!

9 timer siden, vestjyden skrev:

Håber du finder årsagen til din fod irritation. Småskavanker uden "adresse" er bare træls.

Jeg bliver mere og mere overbevist om, at det er et lille træthedsbrud, der driller. Navnlig nu, hvor det 'lægger sig lidt', når jeg dropper løb og dermed vægtbærende motion. Men jeg er da spændt på snakken med lægen på fredag. Jeg får jo heldigvis afreageret på cyklen imens. Det er heller ikke helt ringe.

Har fået kørt kørt to frokostture á 30 km og en søndagstur på 70 km i denne uge. Desværre ingen besøg i Puregym, det må jeg indhente i denne uge. Måske jeg skal gå på kompromis med mit selvpålagte løbeforbud og bare lige jogge derhen. Der er præcis 1,5 km, og det gider jeg næsten ikke låse cyklen op for. Det er til gengæld lidt langt at gå og modsat alt for kort til bilen.

Der er lidt mere vejgreb i trådet, selv om det naturligvis stadig er lidt sølle, hvad jeg kan skyde af tempo. Til gengæld har jeg gjort en sjov observation af forskellen på de to racere.

Da jeg valgte Storck-stellet var det for at få en 'rigtig' racer, så den har lidt aggressiv geometri og en ret lang frempind. Det valgte jeg nærmest søvngængeragtigt, fordi den selvfølgelig skulle minde om en rigtig racer, omend med nogle år på bagen.

Modsat den tungere Giant Defy, der står i fritidshuset. Den er mere godmodigt anlagt. Jeg sidder en anelse mere oprejst, frempinden er lidt kortere og rækker lidt mere op imod mig. Cyklen er måske ikke rendyrket endurance, men dog mere derhen ad.

Og jeg må bare sige, at jeg er mere mørbanket i kroppen (skuldrene/nakken) efter turene på Storck'en. Det går faktisk ikke så meget langsommere på Giant'en, men de få millimeter og centimeters forskel gør den mærkbart mere komfortabel. 

Hvis/når Storck'en skal skiftes ud, vil jeg derfor i ramme alvor overveje at gå efter en cykel, der er mere endurance end racer. Jeg kan alligevel ikke rigtig udnytte den mere aerodynamiske stilling (og det kan også være lige meget til mit formål).

Posted (edited)
På 24.6.2024 at 09:51 , Henrik S. skrev:

... overveje at gå efter en cykel, der er mere endurance end racer. 

Det slog mig lige på dagens tur, at jeg først lige skal prøve med en kortere frempind. Frempinden på Storck'en er jo str. XXL, så jeg prøver lige at gå en størrelse ned. De koster jo ingenting på DBA.

EDIT: Har fundet en 3T-frempind, der er 3 cm kortere lige herovre i Valby. Den henter og monterer jeg i aften, så må vi se/mærke forskellen.

Edited by Henrik S.

Man sidder bedst på en traditionel damecykel ;)

Der er selvf. lidt tilvænning til at sidde aggressivt, men kan godt selv lide det. Komfort kan du øge betragteligt med brede dæk og optimering af tryk i samme. Hvor brede skøjter har du på din storck? Min nye Ridley kom med 28 foran og 30 bag på. Det er markant mere komfy end de maks 23 der sad på den gamle...

Storck'en var også en udfordring for min nakke og skuldre sidste år, men da kørte jeg så lidt, at det ikke rigtig betød noget. I år kan jeg direkte sammenligne to forskellige opsætninger, og der er intet at mærke med den lidt mere komfortable Giant. Så jeg tror næppe, det har noget med dækdimensioner at gøre, men udelukkende hvor meget jeg skal 'knække nakken bagover' for at se fremad, og hvor meget jeg skal strække kroppen. Jeg tror i øvrigt, der er 23 mm dæk på begge cykler.

Nu prøver jeg i hvert fald med en 110 mm frempind i stedet for 140 mm. Jeg må så bide det i mig, at det er første gang, jeg reducerer længden på frempinden (no pun intended). Back in the day kørte jeg også med lang Cinelli, der hed XA, tror jeg. Som jeg husker det, kunne man få den op til 130 mm.

Cinelli-XA-Vorbau-130-3_2048.jpg

Udfordringen med Storck'en og dækbredde, kan muligvis være at det er så gammel en konstruktion nu, at du måske er begrænset til max 25 mm dæk. Jeg kan huske min gamle Orca fra 2010, der måtte udskiftes fordi der ikke var fysisk plads til de nye "brede" hjul fra Zipp. De var dengang med en ekstern bredde på lige over 25 mm. 

Men tænker den nye frempind gør underværker, og 110 mm er jo ikke ligefrem kort heller. På langt de fleste nye cykler er det jo nærmest langt :tongue:

5 timer siden, Kermit skrev:

Udfordringen med Storck'en og dækbredde, kan muligvis være at det er så gammel en konstruktion nu, at du måske er begrænset til max 25 mm dæk. Jeg kan huske min gamle Orca fra 2010, der måtte udskiftes fordi der ikke var fysisk plads til de nye "brede" hjul fra Zipp. De var dengang med en ekstern bredde på lige over 25 mm. 

Det tror jeg, du har ret i. Der er ikke meget plads at give af, men det er nu heller ikke planen. De 23 mm passer mig fint, og jeg tror ikke, det er her, hunden ligger begravet.

Mission accomplished (tror jeg nok). Frokostturen med den kortere frempind er klaret i sommervarmen, og de 30 mm gør en mærkbar forskel. Jeg bukker langt mere i albuerne med 3T-frempinden på 110 mm og skal ikke række fremad på samme måde som med den længere New Ultimate. Jeg sidder derfor en bønne mere oprejst, og så må vi se på den længere bane, om det bare var det, der skulle til.

Der skal så trækkes en 6-8 mm fra de 30 mm, for det var først under montagen i går aftes, at det dæmrede for mig, at 3T-pinden har en noget mere aggressiv vinkel. Det var lige gået hen over hovedet på mig, så selv om styret nu sidder længere tilbage, så sidder det også nogle millimeter længere nede. Der er jo ingen, der har sagt, at det skal være nemt :tongue:

I øvrigt stod jeg længe og fægtede med mine unbrakonøgler, indtil jeg fik kigget nærmere efter og kunne se, at 3T bruger torx(?) til deres frempinde. Den var ny for mig. Samtidig fandt jeg ud af, 3T-modellen er 10-20 gram tungere end New Ultimate-frempinden. Det piner mig lidt, men jeg må vel leve med det indtil videre.

10000018.jpg

6 minutter siden, polykrom skrev:

Det er ikke muligt at vende 3T-frempinden op, så vinklen bliver modsat?

Jo, jo, man kan bare vende den om, og det kan også godt være, jeg prøver det en dag. Men med den skarpere vinkel kommer den til at stritte endog meget langt op i vejret, hvis man vender den om. Det ved jeg ikke, om jeg rent æstetisk kan klare :raisebrow:

Når jeg sammenligner direkte med den gamle Giant, der står i fritidshuset, kan jeg godt se, at den er mere godmodigt anlagt. Kronrør og frempind sidder ikke så meget dybere end sadlen, og frempinden rækker opad. Ikke så mærkeligt, at der er mere turcykel over oplevelsen.

IMG_20240523_1625.jpg.3f7181d5d913305a6b7e25522b80a364.jpg

20 timer siden, Henrik S. skrev:

Mission accomplished (tror jeg nok). Frokostturen med den kortere frempind er klaret i sommervarmen, og de 30 mm gør en mærkbar forskel. Jeg bukker langt mere i albuerne med 3T-frempinden på 110 mm og skal ikke række fremad på samme måde som med den længere New Ultimate. Jeg sidder derfor en bønne mere oprejst, og så må vi se på den længere bane, om det bare var det, der skulle til.

Der skal så trækkes en 6-8 mm fra de 30 mm, for det var først under montagen i går aftes, at det dæmrede for mig, at 3T-pinden har en noget mere aggressiv vinkel. Det var lige gået hen over hovedet på mig, så selv om styret nu sidder længere tilbage, så sidder det også nogle millimeter længere nede. Der er jo ingen, der har sagt, at det skal være nemt :tongue:

I øvrigt stod jeg længe og fægtede med mine unbrakonøgler, indtil jeg fik kigget nærmere efter og kunne se, at 3T bruger torx(?) til deres frempinde. Den var ny for mig. Samtidig fandt jeg ud af, 3T-modellen er 10-20 gram tungere end New Ultimate-frempinden. Det piner mig lidt, men jeg må vel leve med det indtil videre.

10000018.jpg

Flere producenter er faktisk gået over til torx, det er lidt irriterende. Ved også Zipp gør det med deres dele. 

Og New Ultimate frempinden kom netop frem på at den var ret let, og til en ret fornuftig pris. Skal du fyre den mere af, så skal du se om du kan finde en frempind fra Rotor der hed S3X. Havde en på 110 mm der vejede under 100 gram, og den havde rød faceplate så den ville passe godt til resten af cyklen. 

ROTOR Road / MTB S3X Stem +/-6° Red Cap

Har for øvrigt været omkring lægen i dag med min venstre fod, men det resulterede nu ikke i noget quick fix (hvad det jo sjældent gør). Han kunne ikke helt afskrive teorien om en stressfraktur, så jeg fået en henvisning til en røntgenklinik, hvor jeg kan komme til sidst i juli. Så kan dén teori i hvert fald blive be-/afkræftet.

19 timer siden, Henrik S. skrev:

Har for øvrigt været omkring lægen i dag med min venstre fod, men det resulterede nu ikke i noget quick fix (hvad det jo sjældent gør). Han kunne ikke helt afskrive teorien om en stressfraktur, så jeg fået en henvisning til en røntgenklinik, hvor jeg kan komme til sidst i juli. Så kan dén teori i hvert fald blive be-/afkræftet.

Det er godt nok lidt lang ventetid men lyder meget sandsynligt udfra din research og også det forhold, at det bliver bedre når du ikke løber på det. Fortsat god bedring og god alternativ træning :hippy: 

På 29.6.2024 at 08:17 , Bjergtrold skrev:

Det er godt nok lidt lang ventetid men lyder meget sandsynligt udfra din research og også det forhold, at det bliver bedre når du ikke løber på det. Fortsat god bedring og god alternativ træning.

Tak for det. Ventetiden kan nok ikke være meget kortere i ferieperioden, og det er OK med mig. Symptomerne er ikke akutte, og uden løb er de ikke rigtig noget at tale om, så jeg kan godt vente (og cykle i mellemtiden). Men jeg er da nysgerrig efter at få et 'kig bag facaden' for at se, om der er spor efter noget ballade i de der mellemfodsknogler.

Ikke det store at berette fra sidste uge. Tre cykelture blev det til. Den sidste var lørdag på landet i en ret trykkende varme, før det buldrede løs med dommedagsregn om søndagen.

Kan godt mærke, at det falder mig lidt mere naturligt at sidde og arbejde på cyklen nu i forhold til sidste år, hvor det vitterligt ikke blev til ret mange ture. Tænker, at jeg godt snart kan tage nogle ture, hvor jeg prøver at udfordre lårbaserne lidt mere end hidtil.

Var tæt på at udskifte min hverdagscykel med et godt tilbud på en Canyon på Buycyle, der kunne fungere som både hverdagscykel (flatbar) og som 'fitnesscykel'. Men pludselig blev den slettet, og det samme blev brugerens andre cykler (der også så ud til at være lige lovligt billige). Moralen må vist være, at man også skal se sig godt for, hvis man ikke vil snydes på den platform. Og på DBA for den sags skyld.