Henrik S. Posted May 27 Author Report Share Posted May 27 Med bedre dæk og bremseklodser og med Look Keo-pedaler, så jeg kan bruge mine alm. cykelsko (og ikke cykelstøvlerne som før med de gamle SPD-pedaler), er den tunge Giant blevet ganske fornuftig at køre på. Jeg har en mere oprejst, komfortabel position end på Storck'en, og det gør en forskel. Og så må jeg må bare sige, at de der Shimano Sora-komponenter skifter silkeblødt. I øvrigt havde jeg som sædvanlig planlagt et pitstop på vej til fritidshuset, nemlig i Hvalsø, hvor der er en Shell-tank med en nærkøbmand. Men han var ikke mødt endnu (selv om der burde være åbent). Efter at have ventet en 20-30 minutter kørte jeg lettere indebrændt videre og satsede på Store Merløse. Da jeg kom dertil, gad jeg alligevel ikke holde pause, og susede videre til huset uden problemer. På længere sigt bør jeg dog dog få sat et ekstra flaskestativ på cyklen, så jeg kan have noget væske med, navnlig på varme dage. Så må pumpen på saddelrøret ryge om i baglommen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted May 30 Author Report Share Posted May 30 (edited) Sjældent gensyn med stadion til to lidt mere 'letbenede pyramider' end ellers, nemlig 2 x 100/200/300/400/300/200/100 meter tempo med 100 meter gang/jogging imellem hver. Som det fremgår skal de altså op på 300-400 meter eller derover for at få pulsen bare nogenlunde op. 100 og 200 meter er simpelthen ikke langt nok. Tempoet er stadig ikke fantastisk, men hvis jeg nu gør noget lignende i et halvt år, kan det da være, der sker noget Edited May 30 by Henrik S. kahlua-kalv 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted May 30 Author Report Share Posted May 30 Havde helt glemt, hvor skønt det er at løbe på bane. På med de lette sko og så ellers bare af sted på det dejlige, let fjedrende underlag. Lyder måske kedeligt i forhold til at cykle på landevejen, men det det egentlig ikke. Det er bare ... noget andet. Man træner i sin egen lille boble og kan helt uforstyrret arbejde med puls og tempo. Gregers TF, Kermit and Bjergtrold 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted May 30 Report Share Posted May 30 1 time siden, Henrik S. skrev: Havde helt glemt, hvor skønt det er at løbe på bane. På med de lette sko og så ellers bare af sted på det dejlige, let fjedrende underlag. Lyder måske kedeligt i forhold til at cykle på landevejen, men det det egentlig ikke. Det er bare ... noget andet. Man træner i sin egen lille boble og kan helt uforstyrret arbejde med puls og tempo. Og ikke mindst nemt at holde styr på hvor langt man har løbet uden at skulle måle op efterfølgende :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted May 30 Author Report Share Posted May 30 17 minutter siden, Kermit skrev: Og ikke mindst nemt at holde styr på hvor langt man har løbet uden at skulle måle op efterfølgende :D Nemlig Man befinder sig i en boble, hvor alt går op i noget med 400 meter. Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahlua-kalv Posted May 30 Report Share Posted May 30 Overvej at drop 100 og 200 - det ligner relativt lavt udbytte og med øget hastighed har du formentlig også øget skadesrisiko... 5*400*2 med let løb mellem runder og tre min pause ml. blokke. Er det for ensformigt, så kan du veksle ml. 300 og 400... Skal det være nemt at holde styr på, så jog første kurve og kør tempo omgangen ud... Sidste variant 400 300 200 300 400. Måske kan du holde pulsen oppe på den korte, såfremt du har hævet den inden. Du sku også for gammel til at løbe 100m intervaller ;) Henrik S. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted May 31 Author Report Share Posted May 31 12 timer siden, kahlua-kalv skrev: Du sku også for gammel til at løbe 100m intervaller ;) Det er også min konklusion Men det er meget sjovt lige at få det bekræftet. Jeg satte faktisk løbeuret til at vise puls, og der sker simpelthen et hop på vej mod de 300 meter, hvor kroppen tænker, at nå, han mener det sgu. Jeg tænker også, jeg skal løbe noget i retning af det, du foreslår. Det ER nok for sent at blive en god sprinter, og så kan jeg måske krydre det med nogle andre måder at bevæge benene hurtigt på en gang i mellem. Når jeg genbesøger min gamle træningsdagbog fra '82, kan jeg godt se, at der lå ret meget 400-600 meter arbejde. De der 600 meter dengang lå så på omkring 1:40. Jeg kan godt løfte sløret for, at det gør de ikke i dag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted June 3 Author Report Share Posted June 3 (edited) Har egentlig været en OK træningsuge = jeg har da fået rørt mig Man bliver jo nøjsom med alderen. Mandag en joggingtur til Puregym. Tirsdag 7,5 km løb med 6 + 8 minutters 15/15-sekunders ryk strøet ind. Onsdag en joggingtur til Puregym. Torsdag besøg på stadion som skitseret ovenfor. Fredag ingen træning, men dog knap 15.000 skridt med hunden. Lørdag 7,5 km med 2 x 2 km løftet tempo undervejs Søndag knap 65 km på racercyklen. Har haft voldsomt kløende øjne hele ugen på grund af græspollen. Og så ved jeg ikke rigtig, hvad der skete lørdag/søndag, for det var godt nok nogle tunge dage. Tung, tungt trykkende vejr med varme og måske også høj luftfugtighed? Pyha, og vorherre til hest. Det var ikke kønt, og jeg kunne dårligt se noget, for øjnene løb i vand. Not my finest hour, men jeg kom da afsted. PS: Alt det her lidt flyvske, blandede træning har sjovt ikke banket vægten opad. Jeg troede måske, at jeg ville lægge mig på den tunge side uden de længere løbeture, men vægten har været meget stabil dér, hvor den plejer at være og er i disse dage sågar lige under de 77 kg, fordi jeg har holdt lidt igen med de søde sager. Edited June 3 by Henrik S. Kermit, Bjergtrold and Gregers TF 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted June 4 Author Report Share Posted June 4 Nå, der kommer så mange forhindringer og aftaler i denne uge, at jeg allerede har erklæret den til at være 'restitutionsuge', for der bliver vist ikke meget træning. Det kan være helt rart bare at give sig selv fri på forhånd i stedet for at have dårlig samvittighed over ikke at nå noget Bjergtrold and Gregers TF 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted June 7 Author Report Share Posted June 7 Har af en eller anden grund brugt mit Garmin-ur som fast armbåndsur i lang tid. Det er virkelig let og behageligt at have på, og så er jeg glad for at få opkald, sms'er og mails vist på det. Det lyder som en gimmick, men er praktisk, når telefonen ligger langt væk, og man skal tage stilling til, om det er noget vigtigt. Anyhow, yada-yada, men jeg har pludselig data for en længere periode, og det er meget sjovt at se. Tager vi fx pulsen, så ligger hvilepulsen lavt i hele perioden, og det er godt, for så er der ikke tegn på infektion eller sygdom. Men jeg kan se, at den højeste puls døgnet rundt på dage uden træning ligger omkring 78 (på trods af ture med hunden), og det er ikke meget. Med andre ord: Fortsat fokus på at få pulsen banket op er nødvendigt. Davai 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted June 7 Author Report Share Posted June 7 (edited) ... så er der antal skridt, og de stammer mest fra hunde- og løbeture (i sagens natur). Tallene er dog ikke astronomiske, for jeg løber ikke rigtig lange ture mere. Dagene med få skridt har enten været dage uden hundeture eller cykeldage - eller begge dele. De to topscorere er nok dage med lidt længere løbeture eller dage, hvor jeg har taget samtlige hundeture. Ja, ja, grin bare, men en hund er den bedste garanti for at få de daglige skridt. Edited June 7 by Henrik S. Davai 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted June 7 Author Report Share Posted June 7 ... endelig er der nattesøvnen, og den er unægtelig mere regelmæssig end de to andre grafer. Søjlerne viser sengetid og stå op-tid, og de varierer ikke meget. Lyder kedeligt, men jeg har for længst fundet af, at regelmæssig søvn for mig er nøglen til at fungere nogenlunde driftssikkert i resten af døgnet. Bjergtrold and Davai 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gregers TF Posted June 7 Report Share Posted June 7 Føj for den lede, du er tidligt oppe - alle dage, endda. Men du trives givetvis med det, siden det er så regelmæssigt og uden svinkeærinder Men jeg er misundelig på dine sovetider. Det er godt nok stabilt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted June 8 Author Report Share Posted June 8 11 timer siden, Gregers TF skrev: Føj for den lede, du er tidligt oppe "Tidligt op og tidligt i seng. Dét er godt for en lille dreng." Gregers TF and Bjergtrold 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted June 9 Author Report Share Posted June 9 (edited) Nå, ugen har ikke været helt inaktiv, selv om både mandag og tirsdag endte med et være 100 procent træningsfrie. Siden er det blevet til to joggingture hen til Puregym med lidt styrketræning. En enkelt, kort løbetur ud i det blå og en dag med mine to pyramider rundt om Damhusengen. I dag var vi så på en kort visit i fritidshuset (generalforsamling i grundejerforeningen), og så tog pokker ved mig, så jeg besluttede mig til at suse hjem på den tunge havelåge. Det gik over stok og sten i regn og blæst, for det meste af turen var der sådan en side-medvind. Da det samtidig var iskoldt var der ikke behov for en drikkepause, så det tog 2:14 for de 68 km fra dør til dør, hvad jeg er fint tilfreds med. Utroligt, hvad lidt medvind på cykelstien betyder. Og mærkeligt, at ingen nogensinde er gået til valg på det. Eller vent, det var der vist en, der gjorde engang EDIT: Nå ja, det var ham her: https://www.seoghoer.dk/kendte/medvind-paa-cykelstierne-og-kortere-koeer-i-bilka-husker-du-jacob-haugaards-vilde Edited June 9 by Henrik S. Bjergtrold and Gregers TF 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted June 10 Author Report Share Posted June 10 Altså, jeg har sagt det før og siger det gerne igen: Når man er vant til at køre (i bil) ned til Køge og så hen over Sjælland, så virker det bare mærkeligt, at den direkte vej mellem Sorø og København er tæt på at være øst/vest. Nu ligger vores fritidshus godt nok nogle kilometer nord for Sorø, men jeg har alligevel svært ved at få det ind i skallen. Kermit 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahlua-kalv Posted June 10 Report Share Posted June 10 Shit der er mange kedelige kilometer på den rute... Du kører ellers igennem meget fantastisk cykelterræn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted June 10 Author Report Share Posted June 10 (edited) 34 minutter siden, kahlua-kalv skrev: Shit der er mange kedelige kilometer på den rute... Du kører ellers igennem meget fantastisk cykelterræn... Turen fra Roskilde til København er naturligvis frygtelig med masser af stop, men det kan ikke rigtig være anderledes, når man ikke bare kan tonse kilometer på. Så tager man den direkte rute. Men turen nede fra Munke Bjergby over Store Merløse, Hvalsø, Lejre og ad Ledreborg Allé til Roskilde er helt fin. Det er almindelig landevej, og den er ikke særlig befærdet. Mellem Hvalsø og Lejre kører jeg via noget, der hedder Kisserup, og der er lidt kuperet og rigtig fint. Så det er ikke kun skidt. Meeen de små rundture nede omkring Sorø og omegn er selvfølgelig hyggeligere. De er også et totalt flashback til de landeveje, jeg trænede på i de unge år. Kan godt lide, at man bare sætter af hjemmefra og kører direkte ud på en ikke særlig befærdet landevej uden at bøvle med lyskryds og den slags. Her til sommer skal jeg prøve at udvide min aktionsradius dernede med ture ud til kysten osv. PS: Når jeg betragter rutekortet, kan jeg se, at jeg egentlig kan tage maleriske ruter både nord for og syd for den nuværende, direkte rute. De kommer måske op på en 80-90 kilometer, men nok ikke meget mere. Det må prøves, når jeg får kørt mig til bedre ben. Edited June 10 by Henrik S. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahlua-kalv Posted June 10 Report Share Posted June 10 Nej, der skal selvfølgelig lige være tid og fysisk rum til det... Kisserup og omegn er fantastisk (der træner jeg tit) men efter Roskilde kan du med få ekstra kilometer, køre over sengeløse og tage bagsiden af Glostrup ind ad vestskovvej... men dejligt du har fået lidt cykel træningsglæde tilbage :) Gregers TF 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted June 10 Author Report Share Posted June 10 59 minutter siden, kahlua-kalv skrev: Nej, der skal selvfølgelig lige være tid og fysisk rum til det... Kisserup og omegn er fantastisk (der træner jeg tit) men efter Roskilde kan du med få ekstra kilometer, køre over sengeløse og tage bagsiden af Glostrup ind ad vestskovvej... men dejligt du har fået lidt cykel træningsglæde tilbage :) Præcis, det ville være oplagt at køre noget Vasby og Sengeløse nord for Roskildevejen, hvor jeg har cyklet meget. Alternativt Vor Frue, Tune, Greve Landsby, men så skal man vist også op at have fat i Roskildevejen ved Taastrup, og så er vi næsten lige vidt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gregers TF Posted June 10 Report Share Posted June 10 Bondehøjvej - th ad ???? - Snubbekorsvej - Risby Men så begynder omvejen efterhånden også at være omfattende Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted June 11 Author Report Share Posted June 11 (edited) 10 timer siden, Gregers TF skrev: Bondehøjvej - th ad ???? - Snubbekorsvej - Risby Men så begynder omvejen efterhånden også at være omfattende Ja, det er jo mest for at finde en alternativ rute til Roskildevejen fra Roskilde til København (Frederiksberg). Når jeg rammer Roskilde efter Ledreborg Allé og kører ind ad Ringstedvej, så kan jeg køre ned over havnen og ud igennem Himmelev (tror, den hedder Fynsvej), under Ringvejen og ad St. Valbyvej til St. Valby. Derfra til højre og så går det (næsten) lige ud til Soderup, Vasby, Sengeløse, Vridsløsemagle, Snubbekorsvej og Vestskovvej ned til Hovedvejen i Glostrup. Så er jeg næsten hjemme og kan trille af de sidste kilometer. Når jeg nu ser på kortet, er det vist egentlig kun en 6-8 km ekstra, men noget mere interessant end Roskildevejen. EDIT: Nå, nu blev jeg så nysgerrig, at jeg lige måtte gå ind på Google Earth og trække en 'sti' for at måle efter. Og det viser sig, at The Scenic Route nord for Roskildevejen er præcis 8 km længere end den dødssyge lige vej fra Roskilde og hjem. Værre er det ikke. Edited June 11 by Henrik S. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted June 13 Author Report Share Posted June 13 To ting: 1) Onsdag prøvede jeg en ellers glemt træningssession af, da jeg løb gennem Solbjerg Kirkegård og Frederiksberg Have over til krydset mellem Vesterbrogade og Pile Allé. Herfra løb jeg seks gange op ad bakken til Carlsbergs nye hovedkvarter på toppen af bakken. Det er kun cirka 450 meter, men på grund af stigningen kunne jeg faktisk godt få pulsen op over 135 på et par af turene, og ja, det er højt for mig. Jogger stille og roligt nedad og starter forfra. God træning. 2) Har nu besluttet mig til at bestille lægetid og få en vurdering af min venstre ankel. Det er jo den samme gamle historie, for den ligger stadig og murrer lidt i baggrunden og er lidt hævet (på indersiden af foden). Det er ikke katastrofalt, og jeg kan både gå og løbe, men jeg holder altså også lidt igen for ikke at provokere den yderligere. Ud fra beskrivelserne kunne det rent faktisk godt være et lillebitte træthedsbrud et sted i foden, og nu skal det afklares én gang for alle. Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted June 14 Author Report Share Posted June 14 Hmm, der er ventetid til alting, åbenbart. Bilen kan først komme til service den 24. juni. Og min ankel kan først komme til service den 28. juni. Oh well, det er heldigvis ikke en haster, og der er nok dem med mere presserende behov, der skal til først. I mellemtiden holder jeg den gående med lidt løb, men skruer nok også op for cyklingen. Det er jo noget af det mest skånsomme, man kan foretage sig (når man da ellers ikke lige kører ind i en kantsten ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted June 14 Report Share Posted June 14 Privatsundhedssikring kan noget, måske ikke så meget på bilen, men så på anklen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts