Motion i balance™


Henrik S.

Recommended Posts

"Jeg rullede fint rundt, så jeg tog ikke fra med hænderne eller noget."

Godt der ikke skete mere. Men jeg er altid imponeret over de mennesker, der lige kan trække et rullefald i et styrt. Jeg stivner fuldstændig og tager typisk hele skraldet med hænderne.

Som skrevet før. Du kan altså et eller andet, med at skrue cykler sammen der ser godt ud.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
44 minutter siden, Kermit skrev:

Men hvorfor så ikke bare smide et par dæk på ala 4Season eller Gatorskin så du slipper for indlæg?  

Det kan man sikkert også, men indlæg fungerer helt OK, og jeg synes da ikke, det er så besværligt. Det er velsignet lang tid siden, jeg er punkteret, når man lige ser bort fra kørsel på kantsten :tongue:

EDIT: Jeg tænker tit på, hvor anderledes det var back in the day, hvor alle - fra ungdomsryttere og op - kørte på lukkede ringe. Der var almindelige dæk på den tunge havelåge, man kørte på om vinteren. Men fra raceren blev fundet frem i marts, til den blev stillet væk i september/oktober blev alle løbs- og træningskilometer tilbagelagt på lukkede ringe. Sammen med licensen og startnummeret var det simpelthen symbolet på, at man var 'rigtig' cykelrytter. Jeg husker det egentlig ikke som særlig dramatisk, og så tit punkterede de altså heller ikke. Og man kunne med lidt fingersnilde godt åbne dem, lappe, sy sammen og bruge dem til træning.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, vestjyden skrev:

...  mennesker, der lige kan trække et rullefald i et styrt ...

Det var helt klart mere held end forstand. Jeg er ikke ligefrem nogen stuntman. Men cyklen røg til højre, og jeg blev smidt af sted til venstre, og så blev det til en slags rullefald. Jeg tror slet ikke, jeg kunne nå at tage fra med hænderne, og det er jeg selvfølgelig glad for. Ud over at slippe for hudafskrabningerne har man da hørt om folk, der kan brække håndleddet på den konto :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Har løbet en lille joggingtur hen og rundt om Damhussøen i dag. Er stadig godt øm i venstre side ved løb, men det var alligevel rart at løbe 'en rigtig tur', om end den var kort og langsom. I morgen står på en lille joggingtur hen til PureGym for at træne lidt styrke, så det er ikke den store udfordring. Så må vi se, hvad der skal ske onsdag. Torsdag skulle den gerne stå på en lidt længere cykeltur - helst uden styrt :hmmm:

Link to comment
Share on other sites

Apropos tidligere opslag, så kunne det være fristende at gå tilbage til lukkede ringe, hvis der en dag skal sammensættes en cykel til l'Eroica, men det kan sgu blive en dyr fornøjelse. Navnlig, hvis arrangørerne vælger ruter med grus, hvad de vist altid gør ...

https://www.cykelgear.dk/reservedele/daek/racerdaek?37[]=Tubular&sorting=price_asc&page=1&products_per_page=90

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt pudsigt at motionsudgaven stadig holder fast i Eroica navnet, hvorimod prof løbet jo har skiftet navn til Strade Bianche, og endnu oftere bliver udtalt Strade Bianchi :D 

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Kermit skrev:

I øvrigt pudsigt at motionsudgaven stadig holder fast i Eroica navnet, hvorimod prof løbet jo har skiftet navn til Strade Bianche, og endnu oftere bliver udtalt Strade Bianchi :D 

Jeg var faktisk ikke klar over, at Strade Bianche udsprang af l'Eroica. Der kan man bare se. Så lærte jeg også noget i dag. Men det giver mening, for det var på de samme veje, det allerførste l'Eroica blev afholdt.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Henrik S. skrev:

Jeg var faktisk ikke klar over, at Strade Bianche udsprang af l'Eroica. Der kan man bare se. Så lærte jeg også noget i dag. Men det giver mening, for det var på de samme veje, det allerførste l'Eroica blev afholdt.

Der står faktisk lidt om det her :) https://eroica.cc/en/eroica-cc/ethos

Link to comment
Share on other sites

Nå, de gamle carbonhjul blev skudt af sted til en yngre knægt, der skulle køre cykelløb. Han kom sammen med sin far og hentede dem, og det blev næsten en nulløsning rent økonomisk for mig i forhold til det nye sæt. Det er jo fint.

Til gengæld opdagede jeg, at jeg kun fik købt ét sæt nye bremseklodser fra Cykelgear den anden dag, så jeg har lige bestilt et sæt mere. De gule klodser til carbonfælge bremser ikke vildt godt på stål og alu (og omvendt).

Apropos den tidligere snak om tubular, dæk, slanger og indlæg, så læste jeg, at flere professionelle ryttere skyder skylden for (nogle af) de mange styrt på brugen af tubeless. De vrider sig åbenbart af fælgen ved punktering i høj fart. Det lyder sgu da foruroligende. Fy for pokker.

Link to comment
Share on other sites

Uden at have dykket helt ned i det, så er det fordi de nye tubeless fælge findes i 2 varianter - hooked og hookless. Hooked fungerer som på en klassisk fælg hvor der er en kant der ligesom holder fast på dækket. Hookless er så uden den kant, og har været udskældt for at være usikker. Der var et styrt i et løb for noget tid siden, hvor producenten fik ret meget opmærksomhed fordi de netop var hookless. Ved nærmere inspektion kunne man dog se at fælgen havde fået så kraftigt et slag inden dækket røg af, at det ikke var hookless teknologien der var årsagen. 

Zipp releases photos debunking hookless rim failure after De Gendt crash |  Cyclingnews

Men ellers rigtigt. Et dæk der er limet på fælgen vil alt andet lige altid være mere sikkert når luften forsvinder fra dækket end et der ikke som sådan sidder fast. Af samme årsag kørte Mads P også med lukkede ringe for et par år siden i Paris-Roubaix frem for Tubeless. Dog mener jeg at han i år var på tubeless, hvilket også er vildt. Vi er nu der hvor tubeless er den hurtigste løsning, og samtidig en løsning der har en del fordele ift. punkteringer. Det er lidt mere besværligt at sætte op, men igen tænker jeg at det bare er et spørgsmål om tilvænning. Jeg har stadig tilgode at stå med en tubeless punktering, og jeg frygter det lidt, for det er markant anderledes end bare at skifte en slange. 

Link to comment
Share on other sites

Halløjsovs, en sand maratontur i dag på over 65 km ... woop, woop! :cooldance:

Det er så tæt på 70 km, at jeg kan begynde at tage ture til fritidshuset, som egentlig var det beskedne mål for turene i maj. Det går jo ikke hurtigt, men der er en smule mere vejgreb i trådet, og jeg sidder bare perfekt på den ramme. De nye hjul ruller også, som de skal, så alt er godt.

Har også jogget frem og tilbage til Puregym en enkelt gang, så nu skal jeg egentlig bare ud at prøve at løbe lidt hurtighed igen, før følgerne fra min saltomortale for en uge siden kan endeligt afskrives.

Skærmbillede 2024-05-09 150120.png

Link to comment
Share on other sites

Hov, glemte helt sidste uges indsats. Den var business as usual med 2 x cykling, heraf én tur, der med sine 65 km blev stratosfærisk lang :cool: Plus et par løbeture med lidt tempo og to med besøg i PureGym. Det er slet ikke noget dårligt ugeprogram, og det giver lidt variation at køre ad to parallelle spor med hhv. løb og cykling. Det bliver dog langt fra sikkert, at cyklingen skal udvides meget mere, får det giver lidt trætte løbeben. Vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Har lagt hårdt ud i denne uge med at jogge lidt mandag med indlagt besøg i PureGym. For i går tirsdag blev det en løbetur med 2 x 6 minutter 15/15-ryk strøet ind. Jeg skulle lige prøve, om det var rigtigt, at det ikke giver syre i benene, og den er god nok.

I dag havde jeg nemlig OK ben til mine sædvanlige to pyramider rundt om Damhusengen. Det var ikke sådan, at jeg ligefrem flåede stierne op, men jeg er nu lige oppe at snuse til en puls på 140/min, og det er altså ret vildt for mit gamle hjerte.

Noget siger mig, at det er dén zone, jeg skal op at arbejde med, hvis jeg skal gøre mig håb at flytte fødderne lidt hurtigere.

Og så har jeg fundet et andet træningspas i de gamle bøger: legspeed. Det foregår på en let skrånende flade (nedad), hvor man bare bevæger benene, så hurtigt man kan. Det er også en god 'frisker' til at rykke lidt ved bevægemønstret og opfattelsen af fart.

Skærmbillede 2024-05-15 1432.png

Link to comment
Share on other sites

Med den her spændvidde er Pogacars setup til dagens etape i Giroen sgu da godt nok klar til lidt af hvert. Det er fuldstændig crazy i forhold til, hvad man kunne gabe over back in the day. Og så de der korte pedalarme ... Men altså, mon ikke han ved, hvad han har gang i :cool:

Skærmbillede 2024-05-16 15395.png

Link to comment
Share on other sites

Sidste uge gik fint indtil torsdag/fredag, hvor jeg pga. arbejde og forskellige arrangementer slet ikke kom af sted. Lørdag skete der heller ikke noget ud over plæneklipning og, nå ja, 17.000 skridt med hunden. Søndag fik jeg så løbet 9 km-turen ved fritidshuset med 7 x 500 tempointervaller smidt ind. De foregik i snegletempo, men alligevel, bedre end ingenting.

Så facit på ugen blev, at de to dages cykling røg ud. Her tog jeg dog revanche ved simpelthen at cykle de knap 70 km hjem i går på den gamle sommerhusracer. Den skal nemlig hjem for at få skiftet dæk og have lidt service med nye bremseklodser mv. Så hvad var mere naturligt end at hoppe på den og køre hjem i stedet for at læsse den på bilen.

Det gik sådan set fint nok. Jeg tog det stille og roligt, og så tankede jeg op undervejs med to colaer og en stor pose vingummibamser. Det blev en lang dag på kontoret, da der blæste en god vind fra øst, det vil sige lige i smasken samfulde 70 km. Det er jævnt udfordrende og buldrer godt i ørerne. Jeg kører først derned på den igen, når jeg kan være sikker på at få tilsvarende medvind hele vejen som kompensation.

Note to self: Jeg havde helt glemt, hvordan vingummibamser går lige i blodet. Det er som at få sprøjtet krudt direkte ind i kroppen. Vidundermiddel.

Hjemturen var i øvrigt et godt eksempel på, at pasform er alt, for den gamle Giant passer mig perfekt, så jeg er hverken øm her eller der. Den er tung som en traktor, men når man sidder godt, så betyder det mindre (i mit tempo).  Og så for sølle 1900 københavnske dollars.

Link to comment
Share on other sites

Meget sjovt at falde over en resultatliste fra den 19. maj 1979 på FB, og så dukker ens navn (stavet forkert!) op som nummer 5 i C-klassen. Jeg kan simpelthen intet huske fra det løb, eller hvorfor filan jeg var i Odsherred for at køre det, men jeg kan se i min gamle træningsdagbog, at jeg blev nummer 5 ud af 72, så den er god nok. Det må have været små fire uger, før jeg rykkede op i B-klassen. I de sidste C-løb blev jeg nr. 5, 4, 9, 1, 4 og 1, så det har var en ganske god stribe :4trumpet:

Det fremgår i øvrigt også - som jeg tidligere har været inde på - at der det år simpelthen ikke var nogen D-klasse på grund af for få ryttere, så de 72 mand var langt fra det største felt. Antalsmæssigt var cykelsport virkelig en nichesport for få, dedikerede tosser dengang ...

436235523_2603248743188578_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

PS: Der står Speed efter mit navn, for det hed cykelklubben faktisk. Den første cykelklub i Haderslev blev grundlagt tilbage i sportens barndom, hvor alt skulle hedde noget engelsk. Så den hed Cykelklubben Speed (det var mange år, før der var tænkt på stoffet af samme navn).

Den gik ned med mand og mus i 1960'erne, men da vi grundlagde en ny i 1975, respekterede vi historien og kaldte den Speed 75. Den var nok ikke gået i dag :nono:

PPS: Løbet blev kørt på Veddinge Bakker og deroppe omkring, så det er nok derfor, der ikke var så mange fuldførende ryttere i A. Det var ellers et iagttagelsesløb.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Pyha, dagens to runder med tempointervaller rundt om Damhusengen blev eddersparkeme en sølle affære. Den der 70 km modvindstur mandag sad stadig benene, så jeg kunne ganske enkelt ikke drive pulsen op over 130. I går joggede jeg hen i Puregym, og lårene føltes som to telefonpæle, så jeg vidste godt, at den ikke var for god. I dag var lidt bedre, men der var ikke rigtig noget at komme med, så jeg gennemførte de to pyramider som ren pligt.

Lesson learned: Hvis jeg skal løbe mere intensiv træning, skal der være lidt luft til de der cykelture, for de tærer på en anden måde på kroppen (når man ikke er i superform). Det mærker man også på sulten, for øvrigt. Under og efter sådan en tre timers cykeltur, kan man bare spise og spise, uanset tempoet på turen. Sådan er det overhovedet ikke med løbetræning. Det er, som om hele tærskeværket kommer i gang på cyklen. Det er virkelig en markant forskel.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

hmm, synes nu det er ret svært at spise når det går stærkt på cyklen...

Men oplever også udfordringer med løb efter cykling. Tænker det kræver noget tilvænning og selvfølgelig genopfyldning af kulhydrat depoter. Det er også ekstremt  svært for triatleterne, så de øver skiftet seriøst.

Link to comment
Share on other sites

Halløjsovs, for en gangs skyld en uge med lidt aktivitet hver dag (ud over hundeturene). 

Mandag cyklede jeg som tidligere nævnt tilbage fra fritidshuset og havde lidt ømme ben bagefter.

Tirsdag joggede jeg hen i Puregym og onsdag blev det de sædvanlige intervaller rundt om Damhusengen. Begge dele med tunge ben.

Torsdag var der kun tid til en forholdsvis kort, tilbagelænet løbetur, og fredag var jeg endnu engang omkring Puregym til lidt styrketræning.

Lørdag morgen kørte jeg cyklen de knap 70 km tilbage til fritidshuset, denne gang uden den stride modvind, så det gik rigtig fint.

Søndag en bette løbetur hen omkring Damhussøen med forventning om stive ben, men de havde det faktisk ganske godt, så det går fremad.

Denne uge bliver muligvis med lidt større vægt på løberiet, men nu må vi se. Kunne godt tænke mig snart at aflægge stadion et besøg.

Hep!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.