Henrik S. Posted March 6 Report Share Posted March 6 12 timer siden, Kermit skrev: Den usikkerhed jeg havde inden starten er i hvert fald blevet vekslet til en spirrende optimisme. Kermit 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted March 6 Author Report Share Posted March 6 Tak for det. Det er en langt rarere følelse at sidde med end det modsatte Blackice var inde på det tidligere, og hvis nogen skulle have lyst til at tilføje mig på LinkedIn, så kan I finde mig som Kenneth Stolten. Jeg antager at jeg er den eneste i verden der hedder det, så jeg burde være nem at finde De sidste par måneder har bare illustreret, både i min og Gregers log, hvor meget sparring der egentlig er at hente i sit netværk som ikke nødvendigvis er arbejdsrelateret, og det vil jeg egentlig gerne invitere til at få udvidet. Så send endelig en request afsted. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BLACKICE Posted March 6 Report Share Posted March 6 6 timer siden, Kermit skrev: Tak for det. Det er en langt rarere følelse at sidde med end det modsatte Blackice var inde på det tidligere, og hvis nogen skulle have lyst til at tilføje mig på LinkedIn, så kan I finde mig som Kenneth Stolten. Jeg antager at jeg er den eneste i verden der hedder det, så jeg burde være nem at finde De sidste par måneder har bare illustreret, både i min og Gregers log, hvor meget sparring der egentlig er at hente i sit netværk som ikke nødvendigvis er arbejdsrelateret, og det vil jeg egentlig gerne invitere til at få udvidet. Så send endelig en request afsted. Consider it done :-D Kermit 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted March 7 Author Report Share Posted March 7 Fredag, endelig. Det har været en flyvende start på det nye job, og jeg er i den grad i en form for overload når det kommer til information. Virksomheden jeg er blevet ansat i arbejdet med Cybersecurity, og det er sgu ikke lige et felt jeg har den største erfaring med. Men det er super spændende, og ekstremt relevant i den verden vi lever i. Træning har der ikke været skyggen af hele ugen da jeg samtidig har kæmpet med noget forkølelse som jeg i det mindste har kunnet holde nede takket være nogle canadiske piller - det er sgu endda politisk korrekt Jeg har fået gået en tur hver dag i ugen efter arbejde for bare at nyde vejret lidt, men i dag tænker jeg at jeg får taget cykeltøjet på og kører en tur udenfor i forårsvejret. Selvfølgelig med den rigtige mængde tøj på så der ikke bare bliver skubbet til sygdommen. Men jeg føler at jeg er ved at være ovenpå igen, men nu skal der noget bevægelse i kroppen for at få det sidste ud. Davai 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted March 7 Report Share Posted March 7 1 time siden, Kermit skrev: Virksomheden jeg er blevet ansat i arbejdet med Cybersecurity ... Så burde der være rigeligt med opgaver nu og i den nærmeste fremtid Kermit 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davai Posted March 7 Report Share Posted March 7 Fedt at du delte din styrketræning med os. Kører du en form for program eller lignende på squat og dødløft? Nu skriver du godt nok at fokus kommer til at ligge på cyklen, men hvis styrken ikke vokser i squatten henover sommeren, så er jeg sikker på at du nok skal nå dit mål for året, når der igen kommer fokus på styrketræningen :) Det lyder som en spændende branche på det nye job og ja, desværre meget høj aktuelt i den nuværende verdenssituation! Er dine arbejdsopgaver fortsat inden for marketing? :) Kermit 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted March 10 Author Report Share Posted March 10 På 7.3.2025 at 17:04 , Davai skrev: Fedt at du delte din styrketræning med os. Kører du en form for program eller lignende på squat og dødløft? Nu skriver du godt nok at fokus kommer til at ligge på cyklen, men hvis styrken ikke vokser i squatten henover sommeren, så er jeg sikker på at du nok skal nå dit mål for året, når der igen kommer fokus på styrketræningen :) Det lyder som en spændende branche på det nye job og ja, desværre meget høj aktuelt i den nuværende verdenssituation! Er dine arbejdsopgaver fortsat inden for marketing? :) Intet program andet end hele tiden at øge vægten en lille smule. Jeg har overvejet at køre et lidt mere specifikt program i offseason, men jeg synes det er svært når jeg samtidig har min primære fokus på cyklen. Dog kunne det være sjovt at se hvad man reelt set kunne drive det til hvis jeg udelukkende styrketrænede. Og ja, det er stadig marketing jeg arbejder med Er da også kommet frem til henover weekenden at Dubex og Durex (kondomfirma) jo lyder meget ens, og at det handler om at beskytte sig mod virus og langvarige konsekvenser Ved ikke helt om jeg kan få ledelsen med på at lave Dubex kondomer med taglinen "Vi gør Cybersecurity sexet" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted March 10 Author Report Share Posted March 10 Jeg fik trænet lidt i weekenden. Først en fantastisk tur på cyklen fredag i det lune vejr. Så et smut ud på Flyvestationen lørdag med resten af nordsjælland for at køre nogle VO2max intervaller. De var delt op i 2 blokke a 8 minutter hvor man kører 15 sekunder over AT og 45 sekunder under, og så bliver intensiteten højere og højere som man kommer igennem intervallet. Derefter 2x2 minutters VO2max intervaller. Søndag stod den på styrketræning, hvilket var fantastisk. Godt skud i kroppen, og hvor jeg lørdag endte med at være totalt flad, så var der masser af energi søndag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BLACKICE Posted March 10 Report Share Posted March 10 1 time siden, Kermit skrev: Intet program andet end hele tiden at øge vægten en lille smule. Jeg har overvejet at køre et lidt mere specifikt program i offseason, men jeg synes det er svært når jeg samtidig har min primære fokus på cyklen. Dog kunne det være sjovt at se hvad man reelt set kunne drive det til hvis jeg udelukkende styrketrænede. Og ja, det er stadig marketing jeg arbejder med Er da også kommet frem til henover weekenden at Dubex og Durex (kondomfirma) jo lyder meget ens, og at det handler om at beskytte sig mod virus og langvarige konsekvenser Ved ikke helt om jeg kan få ledelsen med på at lave Dubex kondomer med taglinen "Vi gør Cybersecurity sexet" Sjovt at du er havnet i en vikar tjans hos nogen jeg har arbejdet med i en del år Kermit 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted March 10 Author Report Share Posted March 10 Det har du ret i. Og tager mig gerne af vikartjansen :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted March 11 Author Report Share Posted March 11 Min arbejdsdag sluttede i går med en dundrende hovedpine. Jeg har egentlig sjældent hovedpine, men nogle gange bliver jeg ramt af noget ala spændingshovedpine der jo bare er lammende. Hverken panodil eller treo havde den store effekt, så udspænding af nakke og skuldre, et solidt aftensmåltid og så et varmt bad. Dagens træning hedder VO2max og ligner en led omgang. Det er delt op i 5 blokke som jeg lige kan se det, og så tror jeg det er sådan en 15 sekunder, så 30 sekunder, 45 sekunder, 60 sekunder, 45 sekunder, 30 sekunder og 15 sekunder, og så pause. Med godt ømme stænger fra søndagens styrketræning skal det nok blive hårdt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted March 12 Author Report Share Posted March 12 Fantastisk træning i går eftermiddags. Den var led, men overkommelig. Planen er at nå en endurance tur på hjemmetræneren i dag, inden den igen står på intervaller i morgen. Måske det også snart er ved at være på tide med en ny FTP test. Det lader til at det meste sygdom er ude af kroppen igen. Der er en lille smule sejlivet slim der stadig hænger ved, men ellers er det hele væk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted March 13 Author Report Share Posted March 13 Som sagt så gjort - jeg tog en FTP test i dag. Den klassiske rampe og tappede ud et stykke inde i de 400 watt. Ifølge Zwift landede jeg på en FTP på 295 watt, hvilket er en forbedring fra de 285 watt i starten af januar. Alligevel er jeg skuffet. Jeg har trænet kontinuerligt og stabilt, så 10 watt på 2,5 måned er ikke imponerende. Jeg var egentlig ude i at droppe TrainerRoad i en periode og så bare gå tilbage til klassiske 20 minutters intervaller under og omkring FTP, men valgte egentlig at justere min træningsplan. Helt konkret har den fået målsætningen: 40 km enkeltstart, for det var klart det område der ville have mest fokus på at hæve FTP. Så nu prøver jeg det af den næste måneds tid, og ser om det har en effekt. Efter testen kørte jeg et løb - sad egentlig ret fint med, og kørte klogt. På den sidste omgang tænkte jeg at jeg ville give det et skud frem for at komme hjem i en spurt, så jeg angreb med ca. 4 km til mål og kom godt væk. Jeg nåede op på 8 sekunder foran de andre, men på den sidste bakke lukkede de andre helt op og kom op. Jeg gik helt ned da den første passerede, men fik alligevel klemt ballerne sammen så jeg kunne komme med den næste. Her sad jeg egentlig på smækken resten af runden og kunne snuppe en 3. plads. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted March 14 Author Report Share Posted March 14 Dagens morgentræning var 1 time og 50 minutters endurance - stille og roligt og grænsende til det kedelige Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted March 16 Author Report Share Posted March 16 Havde sat min træningsplan op sådan at den egentlig startede for nogle uger siden for at få det til at passe med at det skulle vare en måned fra nu af. Ulempen ved det var så bare at progressionen var lige voldsom nok da jeg røg på hjemmetræneren i går. Meget kort opvarmning, så 14 minutter ved 230 watt, 14 minutter ved 239 watt, 14 minutter ved 260 watt, og så 52 minutter ved 236 watt. Det lyder egentlig ikke så slemt, men det var markant hårdere end jeg lige havde regnet med. Efter de 260 watt kunne jeg bare ikke ramme noget der mindede om 236 watt. Så jeg bailede efter noget tid hvor jeg slet ikke fik det til at rulle. Rundede af med et lille interval omkring 260 watt og kaldte det en dag efter 2 timer. Nogle timer senere hoppede jeg på en af de andre cykler og tog en tur til Farum og retur, for havde egentlig mere energi, bare der ikke skulle presses på. En lille times tid, og nemt at holde temperaturen nede kontra at køre i kælderen Så i alt 3 timers kørsel. I dag blev det så til 1 time og 40 minutters styrketræning. Jeg har også valgt at justere træningsplanen til, og det giver et lidt mere spiseligt program her nu. F.eks. er min træning på tirsdag en gang sweet spot med nogle 10 minutters intervaller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted March 16 Author Report Share Posted March 16 Weekenden er også blevet brugt produktivt. Jeg har længe gået med tanken om at vokse mine egne kæder, og valgte for et par dage siden at købe en Silca Hot Wax maskine der er med til at varme voksen op til den rette temperatur, og så selvfølgelig noget voks. Det betød også at jeg tog alle 3 cykler og strippede dem for diverse olierester på kæder, kassetter, klinger og pulleyhjul. Det er helt terapeutisk at stå og gøre sådan nogle ting rene, men for hulen hvor tager det også bare lang tid. Her til morgen gik jeg så igang med at vokse kæderne. Første gang er altid interessant, men det er nu ret intuitivt hvad man skal gøre, og ret simpelt. Fik kørt 4 kæder igennem, og monteret på cyklerne - og har så en ekstra til Elves cyklen. Og hvad er så fordelen ved at vokse kæder på den måde kontra almindelig kædeolie eller dryp voks? Gør man det rigtigt, så kan man forlænge levetiden på kæde og kassette med op til 3 gange. Hele setuppet koster omkring 1000,- eller hvad der svarer til to SRAM Red flattop kæder. Så det har nærmest tjent sig selv hjem inden man er kommet igang. Derudover er det også med til at holde kæderne mere rene, og har lavere friktion kontra traditionelle kædeolier. Ulempen? Well, det tager lidt længere tid når der skal ny voks på. Generelt skal man regne med 3-400 km pr. voksning, eller cirka en gang om ugen. Og er vejret noget lort, så er levetiden selvfølgelig markant kortere. Det smarte ved Silcas system er også at hvis man har en helt ny kæde, så kan man købe noget der hedder en strip chip som man smider med i blandingen. Den fjerner så den olie der er på kæden fra standard, eller omdanner i virkeligheden den til en voks så man slipper for at stå med lampeolie og hvad man ellers kan finde på. I den ideelle verden har man vel en 3-4 kæder man ligger og roterer, og så er det 3-4 kæder man vokser på én gang. Og gør man det rigtigt, så har du kæder nok til de næste 5-6-7 sæsoner afhængig af hvor mange km man kører. Men jeg er også notorisk nærig når det kommer til at skifte kæder. Kører gerne en hel sæson kun med én kæde - og det er vel omkring de 10.000 km. Hjælper selvfølgelig også med 3 forskellige cykler Men bliver også spændende at se om det virker bedre, eller om jeg går gør i det på et eller andet tidspunkt. Fik faktisk også renset mine løbshjul for gammelt tubelessvæske. På det ene dæk tog det mig en time at få det hele af. På det andet omkring en halv time. Kan I huske dengang man levede fint med fælgbremser, styr og frempind der kunne justeres individuelt, udvendig kabelføring så man selv kunne justere alting selv, og dæk og slange så når man punkterede smed man bare en ny slange i? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahlua-kalv Posted March 18 Report Share Posted March 18 På 16.3.2025 at 18:20 , Kermit skrev: Kan I huske dengang man levede fint med fælgbremser, styr og frempind der kunne justeres individuelt, udvendig kabelføring så man selv kunne justere alting selv, og dæk og slange så når man punkterede smed man bare en ny slange i? Ja, det er lidt siden Kunne godt finde på at købe en ældre cross næste gang, jeg skal skifte noget. Så er det tilbage til 100% gør det selv, den pendler fint og den kan også køre single track i skoven hvor jeg bor... Kermit and Davai 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted March 19 Author Report Share Posted March 19 Det var bare en mere simpel tid. Jeg gad egentlig godt sætte mig mere ind i mekanikken i nyere cykler - altså selv at kunne bleede bremser og f.eks. skifte styr. Davai 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted March 19 Author Report Share Posted March 19 Træningen i går var dejlig simpel. 4x10 sweet spot intervaller af forskellig intensitet. Første 10 minutter var på 258 watt, de næste på 267 watt, så 255 watt, og afsluttet med 264 watt. Okay hul igennem til stængerne, selvom jeg døjer lidt med at min venstre side er utrolig stram generelt. I alt blev det til 2 timer og 15 minutters træning, og så endda udendørs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted March 19 Report Share Posted March 19 På 16.3.2025 at 18:20 , Kermit skrev: Kan I huske dengang man levede fint med fælgbremser, styr og frempind der kunne justeres individuelt, udvendig kabelføring så man selv kunne justere alting selv, og dæk og slange så når man punkterede smed man bare en ny slange i? Tja, tjo, vi er da nogle stykker, der stadig lever i den tid, og finder en racer fra 2010 frygteligt moderne Jeg kan simpelthen ikke forestille mig at have en racer, hvor jeg ikke kan lave alting selv.* *) Med få undtagelser så som at skære nyt gevind og den slags. Davai 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davai Posted March 19 Report Share Posted March 19 Jeg er også en af dem, der ikke er skiftet til skivebremser på landevejscyklen endnu :) Og jeg har det nok ligesom dig med at jeg finder det helt terapeutisk at skrue på cyklen, rense kæde og kassette ned og fokusere på opgaven med det :) Hvis du har tiden og lysten til at kaste dig ud i det, så skal du nok få styr på skivebremserne i værkstedet. Men det er nok lidt det samme som at sende bilen på værksted, for at få skiftet en pære, man kan selv, men man orker ikke bøvlet :) Og angående sidste ftptest, så er det da mega lækkert med 10 watt ekstra! Har du ikke primært haft fokus på anaerobe intervaller siden den forrige test? Og så har du haft alt mulig andet stress inde over i forhold til arbejde og en enkelt omgang sygdom? Hvis man tager de ting med i ligningen, så synes jeg fremskridtet er mega godt :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted March 21 Author Report Share Posted March 21 Det kan der være noget om - det er bare min egen utålmodighed der spiller ind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted March 21 Author Report Share Posted March 21 Gårsdagens træning var denne gang 4x11 minutter sweet spot. Ud til flyvestationen og så ellers bare drøne rundt, og med fokus på at være så aero som muligt. Det kræver ret meget tilvænning at ligge så langt nede, men tænker det er godt givet ud. 254 watt i første 267 watt i andet 244 watt i tredje 266 watt i fjerde Herefter begyndte det at blive køligt, så på med vest og så ellers stram kæde hjem. Lige under 2 timers træning, og så et smut i Royal Arena og se Limp Bizkit. Jeg har i øvrigt bestilt en ekstra flattop kæde til min Elves, som er min primære cykel, så jeg kan rotere med 3 kæder. Samtidig hørte jeg Velofit podcasten hvor de kom ind på hvad de brugte af forskelligt udstyr, og der nævnte den ene at han brugte energi fra et mærke der hed Nduranz. Aldrig hørt om det før, men der er 45 gram kulhydrat i hver gel, og man kan købe en kasse med 16 gels for ca. 20 euro. Så det er også bestilt, og jeg glæder mig til at prøve det af. Det er i hvert fald et godt alternativ til High5, som trods alt kun indeholde 23 gram kulhydrat pr. gel. Davai 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted March 24 Author Report Share Posted March 24 En produktiv weekend er overstået. Startede fredag hvor vores ene bil blev vasket, og så blev vores garage rømmet og bilen kørt ind i den. Jeg har længe taget tilløb til at få bilen keramisk coated, så det skete her i weekenden. Vores BYD kunne lige præcis være i garagen, som vel er bygget engang i 50'erne. Bestemt ikke optimalt, men markant bedre end at stå ude i blæsevejret. Hele bilen skulle have coating af to omgange, og det tog en times tid pr. gang. Jeg er ret spændt på at se om det har en effekt på bilen, nu hvor jeg selv har gjort det har før haft biler der har været keramisk coated, og for en der vasker i hånden som jeg gør, er det ret lækkert at arbejde med. Men vi havde meget lort stående i garagen - jeg har hjul til vores ene bil, til mine forældres bil og en venindes bil opmagasineret derinde, et ret stort festtelt, diverse ting og sager etc etc. Så det tog en god rum tid at få ryddet det hele. Lørdag fik jeg kørt 3 timer på hjemmetræneren - jeg syntes det blæste for meget og var for koldt til at jeg gad køre udenfor. Det var 4x5 minutters intervaller hvor man i 1 minut og 30 sekunder lå lige under tærskel, og så i 45 minutter tog den over, og så gentag. En ret fin øvelse, og derefter bare noget zone 2. Fik også lige skiftet til sommerhjul på min venindes bil lørdag. Søndag styrketræning med god power i stængerne og overkroppen. Gåtur i Dyrehaven, og så hjem og slå græs for første gang i år, inden det hele skulle ind i garagen igen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted March 25 Author Report Share Posted March 25 Ingen træning i går, men lidt småopgaver i hjemmet som at få lavet ingefærshots, lavet aftensmad, gjort cykel klar til træning i dag o.lign. Jeg kæmper også en lille kamp med min mekaniker, for tilbage i november fik vi skiftet dæk (ikke hjul) på vores ene bil. Dækkene blev ikke smidt i bilen, og jeg fik dem aldrig hentet. Jeg troede faktisk jeg havde hentet dem, men det fandt jeg ud af at jeg ikke havde da jeg gik garagen igennem. Jeg skrev derfor til ham om han havde nogle ledige tider i den nærmeste fremtid, for så kunne vi få skiftet retur, og jeg kunne sørge for at få vinterdækkene med hjem denne gang. Beskeden retur var lettere panisk, for han troede faktisk at jeg havde hentet dækkene, og han syntes ikke lige han havde noget liggende. I går havde han så kigget lidt bedre, men fandt ikke frem til noget heller - eller jo, han fandt nogle dæk som så ikke passede størrelsesmæssigt. Håber godt nok han finder dem, for jeg orker ikke helt hvad der skal ske hvis han ikke finder dem. Det er trods alt et sæt relativt store, og dermed også dyre, dæk og vil koste omkring 8000,- at anskaffe igen. Og det har jeg ikke lyst til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts