Kondi, styrke og kampsport for gammel mand

NielsS

Recommended Posts

Nytårsløb sammen med fruen. sønnen løb i forvejen. Han ville gerne prøve at få en god tid. Det lykkedes heldigvis for ham. Konen og jeg tog den med ro og løb på 33 minutter. hyggelig nytårsaften kun fruen og jeg og noget god champagne til både kongens nytårstale, som han slap godt fra, og så til maden. Nytårsdag stod på tømmermænd og 2. januar en spinningtime hos Steffen på Pure Gym på Jagtvej. Hård time, jeg stod igennem og kørte 190 watt i gennemsnit og 2,4 watt/kg. Det bedste jeg har præsteret, siden jeg tog spinning op igen. Nuldag i dag og i morgen vil jeg lavet lidt styrke. 

Idag var jeg en tur i PureGym. I RDL lavede jeg 3x8x57,5 kg., 5x5x32,5 kg i BB bænkpres, 3x10 x23 kg i seated rows, 2x5x39 kg i lat pulldown, og sluttede af med 20 gange med mavehjul. Stats på PG's måleudstyr sagde 80,5 kg vægt, og fedprocent på 21,4. Det er OK. Selvom det udstyr nok ikke er superpræcist, giver det vel en retning, hvis man bruger det jævnligt. 

Søndag den 5. januar tog jeg en dobbelt spinningtime 165 watt, gns/2,1 watt/kg  i første time og 159 watt gns/2,0 watt/kg i anden time. Mandag den 6. januar og tirsdag den 7. januar var der karate og i går tog jeg 20 minutter på løbebånd. Det var 74 pct. i zone 4 og 6 pct. i zone 5. I dag så karate igen. Vægten her til morgen sagde 80,6 kg.

Nå fortsat opdatering. Vægten har på det seneste holdt sig pænt under 81 kg. Den 9. januar var der karate og den 10. hyggeligt samvær med gode venner og lidt rigeligt alkoholindtag. Derfor ingen træning den 11, januar. Den 12. var jeg så ude og løbe en tur på 5 km på gaderne heromkring. En tid på 29, 25 minutter. Særdeles fint for mig. 70 pct. af tiden i zone 4. Nu kan jeg sætte et mål på under 29 minutter. Senere på dagen i lufthavnen og fly til Bruxelles. Mandag den 13. gik så med møder og ekstra overnatning, da Bruxelles var ramt af strejke. Ikke usædvanligt på de kanter. Tirsdag den 14. januar var der karate og onsdag den 15. januar en spinningtime. 25 pct. af tiden i zone 3 og 48 pct. i zone 2-Noget fesent, så jeg sætter FTP'en fem op. Torsdag og fredag var jeg ramt af forkølelse. Den var væk i dag, hvor der var karate. i morgen har jeg en dobbelt spinningtime. Undervejs får jeg taget armstrækninger og lidt andre kropsøvelser, men har et delmål om at kunne tage 20 armstrækninger og så forhåbentligt snart 30. God resterende weekend til boardet.

Nå mere opdatering. Søndag den 19. januar havde jeg en dobbelt spinningtime. Det fungerede udemærket. Mandag den 20. havde jeg karate med en masse kataer og tirsdag mere karate med god teknisk træning. Onsdag ny spinningtime 166 watt i gns og 2,1 watt/kg. Torsdag havde jeg nuldag med en fin korkoncert i DR-byen. Fredag en spinningtime med 158 att i gns og 2,0 watt/kg. I dag lørdag den 24. januar mere karate. Nu går jeg faktisk og længes lidt efter en tur med vægte og en løbetur.

• 2 weeks later...

Lørdag den 25 og 26. januar havde jeg karate, den 27. ligeså, men i dagene derefter eksploderede min arbejdsbelastning-Så jeg fik ikke trænet noget som helst i uge 5 udover en del kropshævninger. Mandag den 3. februar var jeg en tur i Bruxelles, den 4. gik helt op i arbejde, men i dag den 5. februar fik jeg taget en dobbelt spinningtime. I den første fik jeg taget 160 watt gns og i den anden 157 watt gns. Jeg lå 34 pct. af tiden i zone 4 og 42 pct. af tiden i zone 3. 

• 2 weeks later...

Torsdag den 6. februar har der karate og 7. februar ingen træning. 8. februar en større omgang karate og søndag den 9. februar tog jeg en løbetur på 7,3 km rundt om søerne på 47,24 minutter, 6,29 min/km. Det er også længe siden, jeg har løbet så langt. 30 pct. i zone 3 og 63 pct. i zone 4. Indeværende uge startede med et møde i Bruxelles-Langt møde hvor jeg skulle sige meget-og hjem med sent fly. Tirsdag fik jeg ikke trænet ud over nogle runder med armstrækninger. Onsdag var jeg til spinningtime, hvor jeg havde lidt svært ved at følge med. Det var med mine normale 158 watt i gennemsnit. 31 pct. i zone 4 og 29. pct. i zone 3, så det burde ikke være så hårdt, som det føltes. jeg tog en måling på Inbody maskinen, som viste en vægt på 81,5 kg en muskelmasse på 35,9 kg og en fedtprocent på 21,5 %. I dag ingen træning. 

Fredag den 14. februar ny spinningtime. Igen ikke supergodt, kun 144 watt/gns., og jeg skulle kæmpe lidt for at følge med. Lørdag den 15. februar var jeg til styrketræning i PureGym. Jeg tog 3x8x60 kg konventionel dødløft. Så to gange statisk skulder, altså hvor jeg hiver mig op i to håndtag, så længe jeg kan. Så tog jeg siddende skulderpres, 3x8x29 kg. Så mavehjul 2x10 fra siddende på knæ. Så sluttede jeg af med lying leg curls 3x8x29 kg. I dag 16. februar tog jeg en dobbelt spinningtime. Den første en powertime gik fint, og jeg fik kørt 171 watt i gennemsnit. Det var helt fint. I den efterfølgende standardtime var jeg lidt mast, men kom ok igennem, med 151 watt/gns. 

• 2 weeks later...

Nå mandag den 17. februar var der karate det samme den 18. Den 19. havde jeg en spiningtime, hos en ny instruktør på Mariendalsvej. Fint program og jeg fik kørt 180 watt i gennemsnit. Meget tilfredsstillende. Torsdag den 20. februar var der karate og fredag den 21. var der ny spinningtime. Her kom jeg kun op på 157 watt i gennemsnit med nogle gode hårde intervaller. Lørdag havde jeg nuldag og søndag fejrede vi min fars 90 års fødselsdag. trods lidt bøvl med ben og ryg er den gamle herre i god stand. Mandag den 24. februar var der karate. Det samme i går og idag havde jeg første dag på et 12 ugers program med styrketræning på arbejdet med instruktør. Det startede godt, og jeg vil gerne have lidt mere styrke på programmet. Kardio i denne uge bliver så kun en løbetur på søndag er det planen. Nu er al sne og is, så også væk. Arbejdsmæssig er der virkeligt travlhed for tiden. Så godt jeg alligevel kan putte lidt træning ind.  

Nå så er foråret startet, i hvertfald det metrologiske. Torsdag den 27. februar var jeg i centeret og tog 25 minutter på løbebånd med 5-6 minutters opvarmning. jeg startede m. 10 km/ timen og smed så nogle intervaller ind på 11 km/t og 12 km/t. Det var 80 pct. i zone 4 og 11 pct. i zone 5. Ganske godt, når det handler om at presse mig selv. Fredag holdt jeg hviledag og lørdag karate i en 4-5 timer. I dag løb jeg 7,5 km om søerne på en dejlig tidlig forårsdag. Der var så mange, både løbere og gående på stierne, hvilket gjorde løbeturen lidt slalomagtigt. Men det fungerede, uden at jeg genererede nogen. Min tid var 49,58 minutter og 6,39 min/km-ikke imponerende, men jeg var mere opsat på et stabilt tempo. Det lykkedes ikke helt, men dejlig tur alligevel. Pulsen var 22 pct. i zone 3 og 69 pct. i zone 4. 

• 2 weeks later...

Nå opdatering-mandag den 3. marts var jeg en tur til Bruxelles, så ingen træning-udover lidt push-ups på hotelværelset. Tirsdag den 4. marts var der karate og onsdag den 5. styrke på motionsrummet på jobbet. Det var benpres med 3x10x9 plader. Så rygbøjninger med kropsvægt+5 kg. Så mavebøjninger med kropsvægt. Konv. DL med 3x8x50 kg. Seated rows med 3x10x35 kg. 

Torsdag var der karate og fredag var nuldag. Lørdag den 8. marts  var der karate i seks timer. Søndag en dobbelt spinningtime. I den første kom jeg op på 188 watt i gns. I den anden som var en standardtime kom jeg op på 162 watt i gennemsnit. Mandag den 10. marts var der karate og tirsdag var jeg dårlig og måtte gå hjem fra arbejdet og lige i seng. Man dage efter havde jeg det fint. Desværre har jeg fået pådraget mig en slimet hoste, som ikke rigtig vil gå væk. Onsdag den 12. marts skulle jeg afsted til Bruxelles igen, så ingen træning den dag. Torsdag startede jeg dagen på hotelværelset med en masse pushups med mere. I dag fredag en spinningtime med 166 wat i gns. I morgen planlægger jeg en gang styrketræning. Vægten hatr holdt sig pænt omkring de 80 kg i perioden. 

Nå lidt opdatering. Lørdag den 15. marts var jeg en tur i PureGym. Målte mig på inbodyen, der sagde vægt på 80,5 kg, muskelmasse på 34,6 kg og fedt procent på 23,5. Så stadig et stykke fra fedprocent under 20. Men ellers konv. DL 3x8x55 kg. BB bænk 3x10x32,5 kg, seated rows 3x10x32,5 kg, leg curls 2x8x37 kg. Søndag den 16. marts løb jeg 7,5 km om søerne sammen med konen på 50,3 minutter og tempo på 6,43 min/km. 65 % i zone 3 og 11 % i zone 4. Mandag og tirsdag var der karate og i dag onsdag den 19. marts var der styrketræning med vejledning på jobbet. Jeg har desværre været plaget af hoste de sidste par uger. Håber det snart går over ellers må jeg til lægen.