polykrom Posted March 25, 2020 Report Share Posted March 25, 2020 18 timer siden, Henrik S. skrev: Var lige forbi Hafnia Cykler i Stefansgade for at få vredet kransen af baghjulet på Olmo'en. Fandt ved samme lejlighed en femkrans, så jeg kan få en mandfolkegearing på i stedet for Åh ja, de gamle kranse med kun 1 spring imellem - indbegrebet af en væddeløbscykel fra før verden gik af lave. Man var sej, hvis man kørte 13-18 dengang i firserne, hvor der var kommet sekskranse. Så det gjorde jeg selvfølgelig ;-) I dag ville jeg ikke turde udsætte de gamle knæ for det - man mosede noget mere over knoldene dengang, end man gør i dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted March 25, 2020 Author Report Share Posted March 25, 2020 39 minutter siden, polykrom skrev: Åh ja, de gamle kranse med kun 1 spring imellem - indbegrebet af en væddeløbscykel fra før verden gik af lave. Man var sej, hvis man kørte 13-18 dengang i firserne, hvor der var kommet sekskranse. Så det gjorde jeg selvfølgelig ;-) I dag ville jeg ikke turde udsætte de gamle knæ for det - man mosede noget mere over knoldene dengang, end man gør i dag. Sekskranse dukkede faktisk op omkring 1978-79, for der kørte jeg stadig og fik disse her vildt moderne sekskranse. Så kunne man køre 13-18 eller eventuelt vælge en med et par ekstra spring, så man kunne få en rigtigt bjerggearing med 13-19 eller sågar 13-21 polykrom 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted March 25, 2020 Author Report Share Posted March 25, 2020 9 timer siden, kahlua-kalv skrev: Har en sjov (fart) leg til dig. Er nok nemmest på ruller, men tænker det også kan lade sig gør på landevej, selvom det nok kræver gearskifte hele tiden. Baggrunden er et løbestudie, hvor man fandt at det var mest effektivt at træne Vo2max med 10 sek arbejde og 5 sek pause. Da du også leger lidt med kadance, så tænker jeg du skal køre det som interval hvor du 'makser' 12 pedalomgange og slapper af i 6. Det skal du så kører i fem minutter s blokke (begynd med to og maks fire) med to minutters pause. Hvis du vil se om din maks puls er steget, så kør 60 sek all out (stående op ad bakke - Spydbakken fx) som afslutning af sidste blok. Det skal da prøves en dag. Det burde trods alt kunne drive pulsen opad. Tænker, at man kunne køre det ude på flyvepladsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted March 26, 2020 Author Report Share Posted March 26, 2020 (edited) Når man ikke lige har et bjerg ved hånden, så kan 12 x Søllerød Slotsbakke også bruges. Har i dag lavet en form for baseline ved at tonse op og ned ad bakken, og det får faktisk pulsen op. Her er med andre ord en afvekslende træningsform, som måske skal dyrkes indimellem. Søllerød Slotsbakke og Herstedhøje har omtrent lige mange højdemeter, så jeg kan skifte imellem dem. Edited March 26, 2020 by Henrik S. Gregers TF 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahlua-kalv Posted March 27, 2020 Report Share Posted March 27, 2020 På 25.3.2020 at 08:31 , Henrik S. skrev: Det skal da prøves en dag. Det burde trods alt kunne drive pulsen opad. Tænker, at man kunne køre det ude på flyvepladsen. lad være... prøvede det lige selv kortvarigt udendørs uden succes. Det virker kun på ruller/hometrainer, da acceleration er meget nemmere indendørs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted March 27, 2020 Author Report Share Posted March 27, 2020 2 timer siden, kahlua-kalv skrev: lad være... prøvede det lige selv kortvarigt udendørs uden succes. Det virker kun på ruller/hometrainer, da acceleration er meget nemmere indendørs. Du tænker, at man næsten ikke kan nå at komme i fart, før man skal slippe grebet igen? Det kan da godt være, det trods alt er for 'tungt' at gøre det på landevej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted March 27, 2020 Author Report Share Posted March 27, 2020 Har for øvrigt fået monteret min femkrans 'Chuck Norris Edition' på den gamle racer. Det er jo ikke meget, den fylder i landskabet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted March 28, 2020 Report Share Posted March 28, 2020 På 22/3/2020 at 18:40 , Henrik S. skrev: Altså, en af de mange gode ting ved trods alt at komme ud at bevæge sig, er, at man lige får tjekket, at man ikke er sløj. I dag blev det en mandfolketur i kulden på 101 km med 28,7 km/t i snit og det tænker jeg, at jeg trods ikke kunne, hvis jeg havde en infektion i lungerne. Mange mennesker vil nok ikke helt kunne leve sig ind i den måde at tage "temperaturen" på sig selv på men vi er heldigvis nogen på her på MOL der smiler og hepper Keep it up Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahlua-kalv Posted March 28, 2020 Report Share Posted March 28, 2020 16 timer siden, Henrik S. skrev: Du tænker, at man næsten ikke kan nå at komme i fart, før man skal slippe grebet igen? Det kan da godt være, det trods alt er for 'tungt' at gøre det på landevej. inddirekte ja Det er mere kadencen som ændrer sig for langsomt i forhold til de relativt korte arbejdsperioder. Forsøget er oprindeligt lavet på løbebånd, hvor løberne hoppede af og på et bånd i fart. På den måde holder man laktatakkumeringen nede (der bruges minimal kraft på acceleration), samtidigt med der er et enormt aerobt krav. oh well, du kan jo lege med det og se hvad du selv synes :-) Der er jo mange der kører 40/20 og det bygger lidt på samme princip, selvom det selvfølgelig også er relevant som løbssimulation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted March 28, 2020 Author Report Share Posted March 28, 2020 8 timer siden, kahlua-kalv skrev: inddirekte ja Det er mere kadencen som ændrer sig for langsomt i forhold til de relativt korte arbejdsperioder. Forsøget er oprindeligt lavet på løbebånd, hvor løberne hoppede af og på et bånd i fart. På den måde holder man laktatakkumeringen nede (der bruges minimal kraft på acceleration), samtidigt med der er et enormt aerobt krav. oh well, du kan jo lege med det og se hvad du selv synes :-) Der er jo mange der kører 40/20 og det bygger lidt på samme princip, selvom det selvfølgelig også er relevant som løbssimulation. ... og sjovt nok valgte jeg lige præcis at køre 40/20-intervaller i dag, for de er nemlig rigtig gode. Det blev til 3 x 8 minutter på Flyvestation Værløse med 2 minutter imellem. Det var mest for lige at teste det, og det fungerede udmærket. Ideelt set skal man nok op på 10 minutters blokke med 5-10 minutters rul indimellem. Det gav i hvert fald tre gode blokke på pulsgrafen. Blokkene daler alle tre, men det skyldes, at jeg kom over i medvinden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted March 29, 2020 Author Report Share Posted March 29, 2020 Nå, men efter god træning i går, blev det da en helt igennem frygtelig dag i dag, hvor jeg gik helt kold og kun fik krabbet mig hjem med nød og næppe. Det var koldt sidste nat, og jeg kunne se, at der var faldet lidt hvidt drys hist og pist, så jeg trak den tunge vinterracer af stalden over middag og tænkte, at det bare måtte blive en tur på den. Jeg cyklede over til Hellerup og op ad Strandvejen, og så viste det sig, at der stod en kold vind ind fra nord-nordøst, så jeg havde den lige i smasken, og at den tilmed blev afkølet ude over Øresund. Jeg kom med det yderste af neglene til Humlebæk, hvor jeg kunne køre ind i landet, men det var godt nok en fejl at tage nordpå ad den vej. Efter at være blevet fuldstændig tømt for energi op ad Strandvejen gik det på nødprogram, og i sidste ende blev det knap 90 km, men hold nu op for en udmarvende kulde og vind langs med vandet. Og så havde jeg også lige glemt, hvor tung vintercyklen er ... vorherre bevares. Men altså, jeg har hørt, at det styrker karakteren. Eneste lyspunkt er, at jeg med 3.041 km har sneget mig over 3.000 km et par dage, før marts løber ud. Det er god fornemmelse at have sat dem i banken. kahlua-kalv, Bjergtrold, Spinderella and 2 others 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted April 3, 2020 Author Report Share Posted April 3, 2020 Okay, nu må den her vind altså godt snart lægge sig lidt ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spinderella Posted April 3, 2020 Report Share Posted April 3, 2020 Enig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted April 4, 2020 Author Report Share Posted April 4, 2020 En glimrende lørdag morgen på Avedøre Holme Gregers TF and Bjergtrold 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted April 6, 2020 Author Report Share Posted April 6, 2020 Kæft, hvor sjovt. Nu er der en helt anden, der lige har sendt mig et billede fra 'gamle dage'. Denne gang fra BT Halvmarathon engang i 1980'erne, hvor jeg i hvert fald på de første kilometer lige og lige kunne holde trit med herren foran, som er Gert Kærlin - tidligere eliteløber i den helt tunge liga. Det er godt nok sjovt at se, for jeg om muligt endnu færre billeder fra løbeårene end fra cykelårene. Dengang kunne man jo ikke lige hive en mobil eller et digitalkamera op af lommen og skyde løs .. Nå, anyway, lige her er der god fart på gennem Lyngby centrum, skulle jeg hilse og sige. Det var dengang. Bjergtrold, Gregers TF and kahlua-kalv 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted April 12, 2020 Author Report Share Posted April 12, 2020 (edited) Solid tur i dag i bragende fantastisk påskevejr. Det blev til 108 km med 29,4 i snit, så der blev da lige sat noget ind på kontoren. Fredag fik jeg løbet lidt længere og lidt hurtigere end normalt - en 14 km tur med 4:49/km i snit - så lårene var godt ristede lørdag morgen. Jeg tog derfor en trilletur lørdag med kæden på den lille klinge, så benene piskede godt rundt. Det var åbenbart tricket, for i dag var jeg da flyvende og kunne godt have kørt noget længere. Formen er altså ganske god, men jeg har stadigvæk ikke rigtig noget at bruge den til ... Edited April 12, 2020 by Henrik S. kahlua-kalv and Bjergtrold 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polykrom Posted April 12, 2020 Report Share Posted April 12, 2020 5 timer siden, Henrik S. skrev: Solid tur i dag i bragende fantastisk påskevejr. Det blev til 108 km med 29,4 i snit, så der blev da lige sat noget ind på kontoren. Fredag fik jeg løbet lidt længere og lidt hurtigere end normalt - en 14 km tur med 4:49/km i snit - så lårene var godt ristede lørdag morgen. Jeg tog derfor en trilletur lørdag med kæden på den lille klinge, så benene piskede godt rundt. Det var åbenbart tricket, for i dag var jeg da flyvende og kunne godt have kørt noget længere. Formen er altså ganske god, men jeg har stadigvæk ikke rigtig noget at bruge den til ... Fin tur! Og tydeligt, at du er i god form - 109 km med god snitfart i starten af april er godt gået. Jeg forestiller mig, at du startede med at køre vestpå? Turen kombinerer to af mine standard-ture...jeg har slået en del folder i området der ligger ned til Roskilde Fjord, men sjældent tænkt på at kombinere det med Strandvejen. Du har den ikke tilfældigvis som gps-fil, vel? :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted April 13, 2020 Author Report Share Posted April 13, 2020 Ja, det er med start på Frederiksberg og så stik vest og med uret rundt. Jeg kom - for en gangs skyld - også næsten helskindet igennem Ølstykke, hvor man ellers godt kan fare vild i deres stisystemer. Den kan hentes som TCX- eller GPX-fil fra Garmin, tror jeg. Send mig evt. en mailadresse, hvis jeg skal sende den. Ellers kan du finde den her: https://connect.garmin.com/modern/activity/4772841409 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polykrom Posted April 13, 2020 Report Share Posted April 13, 2020 16 timer siden, Henrik S. skrev: Ja, det er med start på Frederiksberg og så stik vest og med uret rundt. Jeg kom - for en gangs skyld - også næsten helskindet igennem Ølstykke, hvor man ellers godt kan fare vild i deres stisystemer. Den kan hentes som TCX- eller GPX-fil fra Garmin, tror jeg. Send mig evt. en mailadresse, hvis jeg skal sende den. Ellers kan du finde den her: https://connect.garmin.com/modern/activity/4772841409 Jeg tog den fra din Strava - tak :-) Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted April 15, 2020 Author Report Share Posted April 15, 2020 Sjov kurve fra dagens træning. Skulle egentlig ud på Flyvestationen for at kører 40/20-intervaller, men på vejen derud fandt jeg ud af, at vinden var så kraftig, at det ikke rigtig ville give mening. Besluttede i stedet at kører tre lange intervaller i modvinden for at pulsen op og så bare blæse/trille retur i medvinden for at få pulsen ned igen. Modvinden var nærmest som at køre ind i en mur, da jeg kom ud i det pivåbne terræn på Flyvepladsen, så selv om pulsen som planlagt kom lidt i vejret, så var tempoet overskueligt, for nu at sige det mildt. Så der, hvor tempoet er lavest, er pulsen faktisk højest. Til gengæld var det alligevel så sjovt i medvinden, at jeg gav den mere og mere gas, så på tredje og sidste tur i medvinden holder pulsen sig faktisk lidt oppe, fordi jeg trådte mere igennem. Her fik jeg for en gangs skyld prøvet 53x11, og det er sgu da ikke hver dag, det giver mening. Man skal åbenbart op på 54-55 km/t eller højere, før man kan få en nogenlunde kadence med det gear, så det gemmer jeg vist bare væk igen. Jeg ramte åbenbart 54,4 km/t på landingsbanen, men trådte stadigvæk ret langsomt rundt ... Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted April 18, 2020 Author Report Share Posted April 18, 2020 Nå, så skal jeg da ellers lige love for, at birkepollen tjekkede ind. Som om det ikke er slemt nok at holde øje med corona, så stempler birk lige ind med nogle høje tal (i dag har det dog lagt sig lidt). Det gav godt nok lidt udfordringer med vejrtrækningen torsdag, hvor der var lagt låg på lungerne. I dag gik det lidt bedre med intervallerne på Holmen, som blev gennemført i god ro og orden. Og nu har jeg været omkring apoteket for at hente en frisk forsyning Clarityn ... Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted April 19, 2020 Author Report Share Posted April 19, 2020 Det blev samme tur som sidste søndag og kun en enkelt streg langsommere. Fantastisk vejr! Med frisk Clarityn holdt allergien sig inden for rammerne, og der var for en gangs skyld nærmest vindstille. Det var køligt ved afgang i morges, mens ellers er det endegyldigt vejr til de korte rør. Eneste minus i dag var egentlig, at alle de små, irriterende sorte insekter også er vågnet til dåd. På vejene ned til og langs med Roskilde Fjord kørte jeg gennem skyer af de små djævle, der går i øjne, ører, næse og mund. Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahlua-kalv Posted April 21, 2020 Report Share Posted April 21, 2020 (edited) På 19.4.2020 at 14:10 , Henrik S. skrev: Det blev samme tur som sidste søndag og kun en enkelt streg langsommere. Fantastisk vejr! Med frisk Clarityn holdt allergien sig inden for rammerne, og der var for en gangs skyld nærmest vindstille. Det var køligt ved afgang i morges, mens ellers er det endegyldigt vejr til de korte rør. Eneste minus i dag var egentlig, at alle de små, irriterende sorte insekter også er vågnet til dåd. På vejene ned til og langs med Roskilde Fjord kørte jeg gennem skyer af de små djævle, der går i øjne, ører, næse og mund. https://www.wiggle.com/poc-do-flow-allround-trail-sunglasses/ fordi du er rig og smart ;-) Edited April 21, 2020 by kahlua-kalv Tilføjelse... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted April 21, 2020 Author Report Share Posted April 21, 2020 (edited) 1 time siden, kahlua-kalv skrev: https://www.wiggle.com/poc-do-flow-allround-trail-sunglasses/ fordi du er rig og smart ;-) Ha, haa, ja, de er eddersmarte - og så endda i Uranium Black - men jeg har faktisk tre par cykelbriller. Jeg glemmer dem bare altid, når jeg skal af sted. Det virker helt vildt mærkeligt for mig at køre med cykelbriller, men hvis de der lorteinsekter har tænkt sig at blive ved med at angribe, så er der nok ingen vej udenom :) PS: Jeg holder nok aldrig op med at undre mig over, i hvor høj grad jeg er præget af mine knap seks sæsoner som cykelrytter 1975-80. I 'helt gamle dage' brugte enkelte ryttere (almindelige) solbriller. I 1984 kom de første Oakley's (og dermed den frygteligt grimme periode med inspiration fra triatleter), men derimellem var det kun folk, der brugte briller, som bar briller: "Even through the 1970s and into the 1980s, it was largely only the guys who needed proper spectacles that were seen racing in them. Laurent Fignon, or “The Professor” as he was nicknamed due to his spectacles, was one of the few. Right through his entire career, from 1982 until 1993, he could be seen sporting his rounded spectacles." https://cyclingtips.com/2014/10/a-brief-history-of-cycling-sunglasses/ Edited April 21, 2020 by Henrik S. Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gregers TF Posted April 21, 2020 Report Share Posted April 21, 2020 Pudsigt - jeg vil slet ikke køre uden cykelbriller. Det er nok slut med de klubture hvor dem foran ikke giver tegn ved lavthængende grene, så man får svirpet dem i ansigtet (potentielt i øjnene) men nu er det SÅ meget en vane, at det føles helt forkert uden brillerne. På cykelbanen har jeg ikke bare kunne valse op i lejligheden hvis jeg har glemt dem og der løber øjnene i vand, når jeg kører uden men luften er selvfølgelig også anderledes end ude det fri. Må man trådkapre - nu det handler om cykelbriller??? Der er jo den klassiske om brillestængerne skal indenfor eller udenfor remmene på hjelmen. “Man” siger udenfor, for så falder brillerne af når man styrter. Men hvorfor ønsker man sig, at der flyver to brillestænger rundt måske tæt ved øjnene, når man er i frit fald mod asfalten? Hjelmen falder jo ikke af og når brillerne bliver på, så er det næsen og hjelmen stikker yderst, så man vil jo aldrig lande direkte på brilleglasset (og lander man på øjnene er man alligevel ude i noget grimt). Desuden kan man ikke hurtigt hive hjelmen af, når der flyver hvepse mm ind i ventilationshullerne og ikke kan komme ud igen, uden brillerne flyver til h og til v. Skal den af ved bagerstop el lign, så skal så OGSÅ have brillerne af Hvad har jeg ikke tænkt på, nu jeg ikke kan se det kloge i “det rigtige” valg men bare at det er besværligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.