Clark Kent Posted June 28, 2011 Report Share Posted June 28, 2011 Ak. Man har for travlt til at få sagt tillykke, og så sker der alt muligt skidt, som lidt overdøver det, når man får taget sig sammen. Nå, men i hvert fald tillykke med ØC. Det er imponerende at tage sådan en tur med 90+ kg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted June 28, 2011 Report Share Posted June 28, 2011 Puuha....Så sluttede mit forhold til kæresten. Mærkeligt hvordan man egentligt godt vidste at det var på vej, men kræver alligevel lidt at få taget tyren ved hornene. Sidder lidt i et splittet øjeblik og skal finde ud af hvad der lige skete. Var ligeså meget min beslutning som hendes, men derfor rammer alvoren først når man er kommet hjem og får tænkt igennem konsekvenserne igennem. Mærkeligt.Glad for at der sker noget de næste mange dage..../MSgu ked af at høre det med kæresten. Det er aldrig sjovt at stå i situationen, heller ikke selvom man har været enige om beslutningen. Modsat kan det ende med at være en fordel for dig at i har snakket ud om det nu, og ikke ventede til efter lørdagens aktiviteter, da det måske kan give dit hoved lidt ro alligevel. Sørg nu for at spise godt selvom appetiten måske er røget lidt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMotta Posted June 28, 2011 Author Report Share Posted June 28, 2011 Ak. Man har for travlt til at få sagt tillykke, og så sker der alt muligt skidt, som lidt overdøver det, når man får taget sig sammen. Nå, men i hvert fald tillykke med ØC. Det er imponerende at tage sådan en tur med 90+ kg!Tak Store Morten! Jeg lollede også da jeg så, og overhalede, nogle af de små spirvipper på 50-60kg og tænkte "ikke nok med i ligner lort, i er også piv-langsomme" Sgu ked af at høre det med kæresten. Det er aldrig sjovt at stå i situationen, heller ikke selvom man har været enige om beslutningen. Modsat kan det ende med at være en fordel for dig at i har snakket ud om det nu, og ikke ventede til efter lørdagens aktiviteter, da det måske kan give dit hoved lidt ro alligevel. Sørg nu for at spise godt selvom appetiten måske er røget lidt.Tak for det, jeg har fået afklaring og det er det vigtigste. Nu skal jeg bare sørge for at holde fokus. Jeg tvinger kul i systemet så vi er helt klar til lørdagens episke ridt! Og endnu engang tak for hjulene - er der forresten dæk-indlæg i ? Syntes de var lidt ujævne at køre på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted June 28, 2011 Report Share Posted June 28, 2011 Og endnu engang tak for hjulene - er der forresten dæk-indlæg i ? Syntes de var lidt ujævne at køre på?Haha, ja det må der sgu da egentlig være. Bare tag dem ud! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMotta Posted July 1, 2011 Author Report Share Posted July 1, 2011 Lige en hurtig update fra mobilen inden slaget imorgen. Benene foles gode og humøret er i top! Har kørt 40km torsdag for at løsne op og mærke bjergene, og idag blev det til 45min trille rulle tur rundt i alpe d'huez. Har carb loadet og ellers bare fyldt depoter frem til imorgen!Ses efter Marmotten!/N Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
christianspoer Posted July 1, 2011 Report Share Posted July 1, 2011 Held og lykke! Glæder mig til en rapport! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T Posted July 1, 2011 Report Share Posted July 1, 2011 Giv den gas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted July 1, 2011 Report Share Posted July 1, 2011 Krydser fingre for jer alle dernede. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMotta Posted July 2, 2011 Author Report Share Posted July 2, 2011 LaMarmotta er i mål...8t57min total. 8t15min uden Glandon nedkorsel.Update mandag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted July 2, 2011 Report Share Posted July 2, 2011 Tillykke!Rapport imødeses ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted July 2, 2011 Report Share Posted July 2, 2011 Skide godt kørt. Men blev Glandon pillet ud? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted July 2, 2011 Report Share Posted July 2, 2011 Af sikkerhedsgrunde begyndte man at suspendere tidtagningen på nedkørslen fra Glandon sidste år, så vidt jeg ved ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sheriffen Posted July 3, 2011 Report Share Posted July 3, 2011 Af sikkerhedsgrunde begyndte man at suspendere tidtagningen på nedkørslen fra Glandon sidste år, så vidt jeg ved ...Korrekt. Det er nu den officielle politik, men har ikke indtryk af, at det har den store betydning i praksis. Jeg oplever i hvertfald, at folk kører ned så hurtigt, som de nu evner, og jeg så også en del styrt i år af folk der ikke helt kendte deres grænser. Yderligere tror jeg også de fleste tager udgangspunkt i deres totale køretid inklusive glandon nedkørslen.Super flot kørt Motta. Ser frem til at høre om dine oplevelser undervejs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MTBforever Posted July 3, 2011 Report Share Posted July 3, 2011 2010 var faktisk tæt på at blive aflyst dagen før gennemførslen da politiet ikke ville give tilladelse til at gennemføre det. Så vidt jeg husker blev tiden heller ikke reelt stoppet på Glandon men man kunne vælge at køre over en "tidstager" og få det fraregnet. Det er iøvrigt heller ikke mit indtryk at det havde nogen som helst dæmpende effekt på kørslen ned af Glandon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMotta Posted July 4, 2011 Author Report Share Posted July 4, 2011 La MarMotte 2011 - Part 1/2Yes, så er jeg endelig hjemme og klar til at prøve at beskrive min oplevelse af LM 2011. Vi havde bestilt en tur med Velo Tours, og derfor stod den på 24timers bustur derned og hjem igen....Knapt så sjovt. Vi ankom Torsdag morgen, og fik hurtigt vores værelser, hvorefter vi fik samlet vores cykler, så der kunne prøves kræfter med Alpe d'Huez en enkelt gang inden turen Lørdag. Vi tog nedkørslen ad den klassiske vej med de 21 sving, hvorefter min makkers baghjul punkterede i bunden - meget muligt pga for meget nedbremsning under nedkørselen. Nå, vi fik skiftet slangen og til alt held ramte vi ind i 3 drenge fra Aalborg som tog os med på tur rundt i det franske. I stedet for at gøre som alle andre, og bare tage opkørslen, cyklede vi ud af Bourg og ad den vej vi skulle cykle lørdag mod Col du Glandon. Her drejede vi så til højre i stedet for venstre mod Glandon, og tog Bagvejen op til Alpe d'Huez. Åbenbart en ikke særlig kendt vej, for vi havde det stort set for os selv. Midt på stigningen er der et fladt stykke hvor man har et fantastisk view over de mange sving på den klassiske opkørsel. (See picture) Denne opkørsel slutter 2/3 af vejen oppe ad den klassiske rute, og man får derfor de sidste 4-5 hårnåle sving. I sidste sving ser jeg en ung blond pige med bandana, og ganske rigtigt er det helt tilfældigt Elkjærmark herinde fra MOL der kører deroppe. Op i gear og hen til hende, og vi får os en hurtig chat med pulsen helt i vejret! De har taget Alpen både dagen før og så igen torsdag inden hviledag fredag. Stærkt!Om aftenen står den ellers bare på massere af mad, og så ellers benene i vejret. Herfra tager jeg den stort set med ro frem imod lørdagens strabadser. Dog bliver det til en kort rulle tur fredag for lige at holde benene igang, og så ellers spise pasta pasta pasta! :4mewantfood: Lørdagen morgen stod vi op kl 4.45 for at nå at få spist og fordøjet maden inden løbet. Jeg har det overraskende godt, og har ingen bøvl med maven eller lignende - hvilket mange ellers har skal jeg hilse at sige! Jeg får tyllet min shake og to nutella mader, og så er jeg ellers klar på cyklen. Ned til 1. Sving hvor jeg har aftalt at følges med Elkjærmark og vi får chattet og løsnet lidt op for spændingen forud for løbet. Da vi ankommer til Bourg er der måske 1 milliard mennesker der skal deles op i 3 startgrupper og en masse officials står og kæmper med at finde de rigtige slots til alle. Vi finder ind i vores, og står så ellers bare og venter. Det skal siges at der på det her tidspunkt måske er 5-8grader i Bourg og nedkørslen fra Alpen har virkelig afkølet os, selvom vi har haft vinterjakker etc på. De er blevet smidt i ledsager biler, så jeg kæmper virkelig med at holde varmen i den 30min inden vi får lov at køre. Jeg står i trikot, vindvest, lange ærmer og nix mere...På billedet kan man godt se at jeg har det koldt!Vi kommer afsted til tiden, får lige sagt god tur til hinanden, da vi ved at det er nærmest umuligt at holde sammen når først det går opad. Og ganske rigtigt, ligeså snart vi rammer Glandon bliver det hele splittet i atomer, og hver rytter er sin egen herre på dette tidspunkt. Glandon er en snedig en, som er meget jævn, men har et ubehageligt stykke midt på hvor det går nedad. Det kommer jeg til at mærke for alvor, da jeg har sat nye Schwalbe sommerdæk på uden nogen form for greb i. Kombineret med at de kun har kørt opad på det her tidspunkt i 10-12grader gør at de overhovedet ikke er varme. På nedkørslen med god fart på kommer der et hårnåle sving, og jeg bremser hårdt for at komme til at dreje. Her skrider baghjulet først til hæjre og så til venstre. I stedet for at begynde at styre holder jeg kursen mode skrænten, og kun lige i sidste øjeblik har jeg cyklen så meget under kontrol at jeg kan dreje den rundt i svinget og undgår at styrte. Der var ikke specielt lang ned, men en lille bæk og nogle sten. Dog ikke noget man har lyst til at ende nede i så tidligt på etapen. Jeg får rystet mit lille stunt af mig, og kommer videre opad. Efter 1t30min på Glandon har jeg nået toppen og første depot. Her skynder jeg mig at fylde mine dunke, tage lidt baguette med skinke :4mewantfood: , og så ellers starte på den frygtede nedkørsel. Og ja den er ligeså slem som alle siger. En ældre gut 2-3 ryttere bag mig bremser så meget på de 2-3 første kilometre af nedkørselen at hans bagdæk eksplodere og han ryger face-first ind i skrænten. Heldigt for ham er der en masse jord og græs, så han slår sig ikke slemt. Vi hører dog om flere der er styrtet på nedkørslen, dog ingen i den helt slemme kategori. Nå, sikkert nede efter 40min descent hvor tiden har været standby, rammer man et modbnydeligt stykke hovedvej med en masse vind. Her gælder det om at finde sig nogle hollændere der gider lege muldyr og så ellers følge deres hjul og se lidende ud, så man ikke selv bliver sendt frem for at trække. Efter de 20km rammer man Col Du Telegraph som er en lille, men hård satan der bruges som rampe mod Galibier. Jeg føler mig overraskende godt kørende og kommer ind i et fint tråd. Varmen er begyndt at sparke ind her, så der bliver skyllet rigeligt med væske og salttabletter ned for at modstå heden. Fortsættes...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted July 4, 2011 Report Share Posted July 4, 2011 Efter 1t30min på Glandon har jeg nået toppen Det er sgu' et sejt udlæg Glæder mig til at læse mere. Keep it comin'! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stinelykke Posted July 4, 2011 Report Share Posted July 4, 2011 Det er sgu' et sejt udlæg Glæder mig til at læse mere. Keep it comin'!Hørt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quantanamo Posted July 4, 2011 Report Share Posted July 4, 2011 Samme. Flot kørt, og venter ser frem til resten.Hvor meget/lidt må man bremse for at ens dæk ikke eksploderer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMotta Posted July 4, 2011 Author Report Share Posted July 4, 2011 La Marmotte Part 2/2Continued....På vej op ad Telegraph kan man se at det er mærkede ryttere. For lige at spole tiden lidt tilbage, så er der et forbistret stykke hovedvej på 20Km mellem bunden af Glandon og til man rammer Telegraph. Her er taktikken at finde en gruppe med hollændere og belgiere, som alle er helt tosset med at pløje derudaf på flad vej. Dette gøres for at undgå selv at sidde i vinden, og for at udnytte drafting effekten. Helt som planlagt finder jeg en god gruppe, hvor en lille italierner (??) af alle bruger alle sine kræfter på at trække os op til en anden gruppe. Da vi endelig er nået op, må han selv slippe og jeg får lige vendt mig om og givet ham en thumbs up! :4thumbup: !Nå, bunden af telegraph er meget blid, og vi kommer endnu engang igennem et stort depot. Her fylder jeg munden med nogle mega gode franske kager :4mewantfood: , hælder en dunk vand i maven og fylder så dunken op igen med koldt vand. Taktikken er at fylde vand hver eneste gang muligheden er der, og hvis dunken ikke er tom, så drikke så meget som muligt på depotet så dunken kan fyldes! I alt drikker jeg vel 10L væske på de 9 timer.Hvor på Glandon jeg bliver overhalet af mange, er det nu min tur til at ligge og overhale på Telegraph. Folk er trætte, der er kørt 70Km på det her tidspunkt, og varmen er begyndt at sparke ind. Jeg rammer bunden efter 3t30min, og bruger 1 time på at nå toppen (13km). På toppen bliver der igen fyldt på i depoterne, og taktikken holdes fast. Hurtig fyldning af dunke, spise, drikke, videre. Korte pauser hele tiden. Fra toppen af telegraph er der en hurtig nedkørsel (5Km) inden man rammer det vel nok smukkeste stykke på hele ruten, de 7Km fra starten af Galibier til den går lodret i vejret de sidste 9Km.Igen er varmen dræbende, og der indtages rigeligt med væske og saltabletter. Jeg føler mig stadig overraskende godt kørende og holder konstant en puls omkring 80% på stigningerne. Jeg er lidt bekymret for om det er for højt, men det viser sig at jeg holder den overraskende godt hele vejen. På de sidste 9Km af Galibier har jeg fundet iPod'en frem da der er en del susen pga højden vi er oppe i. Med musik i ørerne trækker jeg godt igennem og pløjer op ad de hårdeste kilometre så langt på turen. Målet for mig er 2Km før toppen, hvor jeg ved vi har en ledsager bil stående, og jeg har 2x Red Bulls + ekstra energi liggende. Jeg bruger 1t40min på at bestige de 18Km op i himlen, og det er ikke løgn når man ser de sidste hylder af bjerget! Det ligner nærmest den direkt vej op i himlen:På toppen er det på med vindjakken, og så ellers gøre sig klar på 45Km descent. På toppen henter jeg min makker, som ellers er 15kg lettere og rigtig god til at køre i bjerge. Jeg får kigget ham i øjnene, og ser at der er noget slukket. Han er gået kold på telegarph, og har kæmpet sig op til toppen af Galibier. En voldsom kvalme, og mavekramper har pint ham i 2 timer, og han har flere gange prøvet at kaste op uden at lykkedes med det. Vi vinker lige pænt til hianden, giver hinanden en high 5 og så er det ellers afsted. At køre ned ad bakke i over 1 time er en vild fornemmelse, og Galibier nedkørslen, modsat Glandon, er forrygende i det man kører på brede veje og med bløde kurver (se tourens 18 etape hvor de kører op denne vej!!). Galibier nedkørslen har dog 3-4 grimme tunneler hvor man kører fra sollys og direkte ind i mørke. Heldigvis er de nu blevet oplyst lidt af nogle meget dæmpede lamper, og her går det så op for mig hvorfor jeg har fået cykel-lygter i min check-in bag . De lå så hjemme på hotel værelset! Flot!På det her tidspunkt er jeg virkelig begyndt at regne på tiden, for ikke nok med at jeg kan se en mulighed for at få en "Guld" tid, ved at køre under 8t29min, kan jeg også se muligheden for en samlet tid under 9timer (inklusiv Glandon). Derfor er det bare med at pløje afsted, og jeg kommer til bunden af Alpe D'Huez efter 7t57min, og har derfor lidt over 1time til at køre op for at nå under 9 timer, og 1time15min for at nå under min guld tid. Jeg vidste at jeg havde brugt ca. 45min på Glandon nedkørslen.Jeg starter opkørslen, og slider mig opad i mit laveste gear (39/25) - Ja tak, ikke mere at komme efter. 4-5 sving oppe får jeg pludseligt et klap bagi, og det viser sig at være fyssen, der ser overraskende godt ud. Vi veksler et par ord, og bliver enige om at spare på vejret og koncentre os om at køre op af. Jeg kigger hele tiden på klokken, og tvinger cyklen frem for at komme op i så god en tid som muligt. Jeg ved dog også at der er mange der knække på Alpe, og ser i hvert sving folk der ligger ned, sidder og kigger tomt ud i luften og generelt har det hæsligt ! Velkommen til La Marmotte Suckers tænker jeg, og træder videre op ad. Det er meget motiverende at man kan tælle ned med svingene fra 21. Og stille og roligt er jeg komme halvvejs. Igen er der et depot og jeg fylder dunkene, hælder vand ud over hovedet og nakken i bedste TdF stil, og køre videre op ad. Da jeg når de sidste 3km har jeg 15min til at nå mål, dvs 5min/km = 12.5Km/t. Uha-Uha tænker jeg, men holder fokus på opgaven og køre videre med smerten malet i ansigtet:Endelig når jeg sidste sving, og ved så at der er ca. 1km herfra til toppen. Jeg har godt og vel 7min på klokken, og giver derfor alt hvad jeg har for at komme til tops. Prøver at smide den et gear eller to op og træde igennem, men må sande at der ikke er mere at træde med. Tilsidst falder den heldigvis ud, og jeg smækker den op på den store klinge og træder max igennem de sidste 200meter forbi en masse tilskuere på toppen. Jeg kigger ned på mit ur, og ser meget tilfreds at den står på 8t57min! I mål er jeg en meget glad og mærket mand, men ikke færdig som mange af de andre. Jeg holder dog på at jeg ikke ville køre mere på cykel den dag!Min makker kommer i mål 25min senere og er helt væk. Han er gået kold på Galibier, og har kæmpet hele vejen for at få balance i systemet. På Alpe d'Huez må han dog flere gange af cyklen. Han er dog glad for at være kommet i mål.Konklusion: En af de største oplevelser i mit liv so far, og en helt igennem eminent tur i det franske alpe landskab. Havde flere gange kuldegysniger på Alpe D'Huez, og føler meget med de personer der måtte give op. Specielt en MOL'er nåede desværre ikke toppen - Det skal vi nok få lavet om næste år !For dem af jer der vil kigge loggen igennem så er der link til min Garmin her: Garmin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMotta Posted July 4, 2011 Author Report Share Posted July 4, 2011 Det er sgu' et sejt udlæg Glæder mig til at læse mere. Keep it comin'!Fra start (Bourg) til toppen af Glandon brugte jeg 2t3min. Men fra bunden af glandon til toppen kørte jeg det på 1t30min. Ca. 25Km er den stigning.Hørt!Samme. Flot kørt, og venter ser frem til resten.Hvor meget/lidt må man bremse for at ens dæk ikke eksploderer?Thx Q. Jeg er ingen ekspert i bremseteknik, men de kloge siger at man skal punkt bremse/differential bremse. Dvs skiftevis foran og så bagpå. Hvis man holder sine bremser inde, så vil fælgen hurtigt varme op, og give anledning til at slangen sprænger. Helt galt er dem der kører med Carbon hjul, da de virkelig holder på varmen. Og eftersigende kan hele fælgen eksplodere ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KnuD45 Posted July 4, 2011 Report Share Posted July 4, 2011 Fandme flot kørt og en spændende beretning!Har du en pålidelig maks. hastighed (jeg synes 118mph lyder lidt højt )? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MTBforever Posted July 4, 2011 Report Share Posted July 4, 2011 Fandeme godt gået.Det scenarie der udspiller sig på Alpen er nærmest helt surrealistisk. Folk der ligger og sover og folk der bare sidder og stirrer eller trækker med cyklen ... Nogle knækker sig .... Det er virkeligt der der skal graves dybt efter resourcerne.Skide flot!! og god beretning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sheriffen Posted July 4, 2011 Report Share Posted July 4, 2011 Fed fed beretning! Herligt at læse om andres oplevelser af løbet.Er det rigtigt forstået, at du kørte Alpen på en time? I såfald er det fandme iorden.Er det private billeder? Som jeg ser hjemmesiden bliver de officielle først lagt ud imorgen...Endnu engang tillykke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMotta Posted July 4, 2011 Author Report Share Posted July 4, 2011 Fandme flot kørt og en spændende beretning!Har du en pålidelig maks. hastighed (jeg synes 118mph lyder lidt højt )?Tror du ikke på de 118mph?? Tror max jeg har ramt 70-75Km/t - er lidt en tøs når det kommer til stykket .Fandeme godt gået.Det scenarie der udspiller sig på Alpen er nærmest helt surrealistisk. Folk der ligger og sover og folk der bare sidder og stirrer eller trækker med cyklen ... Nogle knækker sig .... Det er virkeligt der der skal graves dybt efter resourcerne.Skide flot!! og god beretningDet er helt surrealistisk som du skriver, og man tænker at man selv hvert sekund kan sidde der og brække sig. Jeg havde godt styr på kosten og lykkedes med at holde min taktik hele vejen. Ingen kriser undervejs.Fed fed beretning! Herligt at læse om andres oplevelser af løbet.Er det rigtigt forstået, at du kørte Alpen på en time? I såfald er det fandme iorden.Er det private billeder? Som jeg ser hjemmesiden bliver de officielle først lagt ud imorgen...Endnu engang tillykke.Helt enig. Jeg kørte den på 1 time kan jeg se på loggen. Er selv lidt imponeret over det! Alle billederne er taget med mobilen undervejs. Prøvede at huske på at få lidt billeder af mine anstrengelser og ruten undervejs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted July 4, 2011 Report Share Posted July 4, 2011 Jeg kørte den på 1 time kan jeg se på loggen. Du fik knækket Alpen, før den knækkede dig :4thumbup: LaMotta 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.