Tinapigens log!

Tinapigen

Recommended Posts

Mandag d. 12. august 2024

Ja, opstart skole og arbejde og hverdag igen... dejligt restitueret...

Cykling 30 km...

- havde desværre glemt mine kajaknøgler, så endte med at nyde sommeraftenen hos en veninde i stedet...og det ar også rart...og mageligt..

Tirsdag d. 13. august 2024

Cykling...

Kajak 11 km

Aftensmad med yngstesønnes klasse på Quark... de blev og overnattede i deres nysammensatte klasser...

Et smut forbi en gammel ven M i nærheden inden retur til dynerne...

Onsdag d. 14. august 2024

Cykling

Håndboldforældremøde.

Torsdag d. 15. august 2024

Cykling - db.træning...

kajak 7 km + Bjj no-gi inkl rul (Ch forbi så ekstra gode rul)

Fredag d. 16. august 2024

Cykling

Lørdag d. 17. august 2024

Bjj no-gi m D + 1 times rul

Cykling

Skulderøv?

Ja... en del af aftenen blev vist med serien Dr red eye....

Søndag d. 18. august 2024

Coredvd

Kajak med kæresten: 9 km i 2'er.. årets fælles kajaktur ;-)

Opstart ferielog og overførsel af billeder... strander altid inden jeg bliver færdig.... men forsøger...

Mandag d. 19. august 2024

Cykling 28 km

obs har fået en lille hårdere hævelse i panden lidt mod højre...lidt mystisk... synes at den vokser lidt...meget mystisk.. har jeg slet mig til en træning uden at opdage det?

Tirsdag d. 20. august 2024

Pullups 1x8xbw

Cykling inkl tog... regnede det?

Bjj no-gi

Hej igen...vil bare lige sende en varm hilsen her inden jeg i morgen tidlig tager til Albanien for at vandre en lille uges tid i de albanske bjerge og slutteligt se Tirana...

Bliver spændende at opleve -  håber på knapt så vådt vejr..

Logningen har desværre lige haft lavprioritet den seneste tid, men burde snart få tid til at følge op igen.

Nyd den sidste del af september 2024 - og på gensyn i starten af oktober.

12 timer siden, Tinapigen skrev:

Hej igen...vil bare lige sende en varm hilsen her inden jeg i morgen tidlig tager til Albanien for at vandre en lille uges tid i de albanske bjerge og slutteligt se Tirana...

Bliver spændende at opleve -  håber på knapt så vådt vejr..

Logningen har desværre lige haft lavprioritet den seneste tid, men burde snart få tid til at følge op igen.

Nyd den sidste del af september 2024 - og på gensyn i starten af oktober.

Ihhhh tak for hilsen i log og hav en skøn tur i de albanske bjerge :hippy: 

Glæder mig til at se og høre meget mere

Knus 

• 4 weeks later...

Halløj igen!

Håber at I alle har det godt!

Jeg er her endnu, selvom jeg ikke får skrevet så meget... og har det godt.

Der er sket en hel del forandringer i mit liv i den seneste tid, så det ikke lige er logningen, der har fået højest prioritet - især når man ikke længere kan gå tilbage og rette i gamle indlæg - og jeg, der optimistisk hele tiden tror, at nu er der lige om lidt tid til at få det skrevet... men alle mulige udenoms ting har taget min "skærm-energi"...

Min chef besluttede at lukke min arbejdsplads permanent med kun en måneds varsel (primært pga økonomi - og måske mangel på arbskraft), så med godt den sidste uge af september booket med allerede planlagt vandreferie i for mig "ukendte Albanien"  - blev der lige lidt ekstra travlt både fysisk og psykisk på mange parametre.

Havde samtidig midt i september fået en mindre "uforklarlig, voksende og let øm hævelse" i panden, som jeg også gerne lige ville have "undersøgt" og få bugt med, selvom den ikke "påvirkede min dagligdag" ellers..

Ct-skanning viste heldigvis ingen bekymrende fund inde bagved mit titaniumnet i pandehulen - og nogle ugers antibiotikakur ser ud til at have hjulpet...selvom hævelsen ikke var helt væk - og ikke umiddelbart noget recidiv..

Var ellers i værste fald spået et i mine øjne ikke ønskværdigt operationsforløb, hvis mistanke om biofilm... 

Arbejdsmæssigt har jeg personligt været lidt i sorg over bl.a. ikke at have tid til at sige "ordentligt farvel/på gensyn i fremtiden" til alle mine skønne klienter og patienter samt at være med til "det sidste"...

Det hele er gået meget stærkt og nyheden har først været rigtig "offentligt for alle".. til sidst EFTER min sidste fysiske dag. Suk. (Det må jeg dog respektere/leve med som "kun" "ansat")

Jeg haft heldigvis haft en skøn ferie i Albanien - meget af tiden uden "online mulighed" - det har nok været meget sundt, når tingene var, som de var.

Håber på at skrive lidt om Albaniensturen inden alt for længe :-)

Har efter Albaniensturen brugt en masse tid/2 dage på at få vores bagage retur efter forsinkelse til en mellemlanding i Zurich. Heldigvis ventede flyet på os. Dagene til dels fyldt op pga jeg var tilmeldt en faglig dag to dage efter hjemkomst derefter direkte videre til aftenarrangement med sønnike om "studiemuligheder" efter 9. klasse.

Næste dag - fredag ringes jeg op omkring frokost, mens jeg sidder i min kajak ude ved Kalvebodbroen (det er sjældent jeg tager min tlf på vandet) - det var idrætslæreren fra skolen: yngstesønnen er kommet til skade med arm/skulder, har meget ondt og nok bør "tjekkes"...

Skaffer køremulighed, da selv er på cykel -  får ringet 1813, (igen) da jeg endelig er ved siden af ham - og sendes videre til Glostrup i stedet for Hvidovre...

Der havde de dog også travlt, så vi venter så tålmodigt vi kan - indtil diagnosen brækket kraveben er stillet og vi er så heldige at få en slynge udleveret - og kan nå hjem til aftensmadstid.

Så er det da heldigt, at jeg har "ekstra tid" nu - så der kan hjælpes og passes lidt ekstra på familien ;-)

Skal huske lige at passe på mig selv også - og ikke stille for store krav til mig selv - men nyde at kunne "slappe af" og alle de nye muligheder!!

Er netop ved at udnytte min "nye situation" og er næsten færdig med at bestille og planlægge en længe ønsket drømmevandreferie til Nepal her i november...

10 timer siden, Gregers TF skrev:

Sikke en masse der sker, selvom det ikke er lige positivt det hele.
Håber at alt lander på benene igen.

Ditto herfra kære Tina :hippy:

Lyder barskt med job, pandeting og lillemands brud. Jeg havde også indtryk af, at du var glad for job trods travlhed. 
Tilgengæld lyder Nepal i November helt fantastisk. Jeg fik aldrig opklaret, hvem du battlede med inden afgang men lutter skønne mennesker. Som nævnt andetsteds fik jeg kun glæde af selskabet på ca halvdelen af turen. 
Masser af gode tanker og knus herfra :hippy: 

På 14.10.2024 at 18:19 , Gregers TF skrev:

Sikke en masse der sker, selvom det ikke er lige positivt det hele.
Håber at alt lander på benene igen.

Og igen: 100000 tak for hjælp og moralsk opbakning :worship:  

Mange tak Gregers, og ja, velbekomme!

Tingene plejer at blive gode igen! - jeg skal "bare" lige have vænnet mig til forandringerne og have tid til mentalt at absorbere, vende og dreje situationen oppe i hovedet - og tilpasse mig -  og så er det jo i virkeligheden ikke ret slemt.

Jeg er faktisk ret heldig, nu med unik mulighed for alt muligt!

På 15.10.2024 at 04:41 , Bjergtrold skrev:

Ditto herfra kære Tina :hippy:

Lyder barskt med job, pandeting og lillemands brud. Jeg havde også indtryk af, at du var glad for job trods travlhed. 
Tilgengæld lyder Nepal i November helt fantastisk. Jeg fik aldrig opklaret, hvem du battlede med inden afgang men lutter skønne mennesker. Som nævnt andetsteds fik jeg kun glæde af selskabet på ca halvdelen af turen. 
Masser af gode tanker og knus herfra :hippy: 

Tak, kære Lone!

I hvert fald mentalt, har der været et par bump. Er der ikke noget med, at det er dem, der er med til at udvikle én?   - og jeg øver mig også fortsat på, ikke at lade mine tanker gå i selvsving... Når det drejer sig om én selv, kan det være svært og lige tage lidt tid at se, om man er naiv/forkert på den - eller om "problemerne" er reelle nok - og så derefter begynde at omstille sig.

Ja, jeg har altid været glad for selve jobbet - elsker samspillet med både de to- og firbenede væsener! Har også fået positive tilkendegivelser på, at det er gengældt i mange tilfælde.

Tænker at fortsætte i samme branche - og så prøve at lære af erfaringerne mht "resten," blive bedre til at sige stop/nej... Og ja, personalemangel og medfølgende arbejdsbyrde/stress er en sværere ting, når man har med levende væsener... Det kender du nok selv? Dertil hele aspektet omkring økonomi på mange planer... Men, vi kan jo lære så meget...

Hende jeg "battlede" med har jeg lige fundet ud af, ikke var på jeres tur - men på en anden.. men samme destination..

Lillemands brud ser heldigvis ud til at gå fremad, så slyngen snart kan lægges helt væk... satser på, at den unge hurtighelende krop snart er ok igen... skal til 3-ugerskontrol på fredag... Har jo så kunnet nyde, at jeg har været i den heldige situation, at jeg har haft mere tid til at hjælpe den unge herre..

Knus retur!

På 16.10.2024 at 21:59 , NielsS skrev:

Synd for dig med jobbet og for din dreng med skulderen. Jeg håber også I begge kommer ovenpå hurtigt igen.

Kære Niels,

Sødt at dig at skrive. Det varmer! Tak! Det vil vi!

Knus til dig!

På 17.10.2024 at 13:37 , vestjyden skrev:

Av. håber din drengs skulder heler fint og æv med jobbet. Håber det hele lander godt.

Kære Vestjyde,

Tak!

Ja, av og æv. Heldigvis åbner det op for nye muligheder - og mht min dreng, så plejer unge kroppe at hele hurtigere... Vi krydser fingre for et ukompliceret forløb.

Knus til dig også!

Må indse, at efter man ikke kan gå tilbage og rette i gamle logindlæg - og tidsoptimist mht hvor meget tid m.m jeg har til rådighed/vil bruge lige for tiden, så må der lige være enten et "hul" loggen - eller en ukronologisk rækkefølge af indlæg...

Tiden flyver alt for hurtigt, som sædvanlig... det er ikke nemt, at have flere interesser ;-)

Det, der fylder mest hos mig lige nu, er klargøring til trekkingtur til Nepal med planlagt afrejse næste mandag 4. november.

Det er blevet besluttet at udnytte min heldige situation med mere fritid til at forfølge en længe ønsket drøm for både mig og min kæreste om at besøge Nepal og Himalaya sammen - mens det både passer med "trekkingsæson" og forhåbentligt også vores fysik.

Det glæder jeg mig meget til - og er også meget spændt! Der er mange valg at tage stilling til og mange små lavpraktiske opgaver...

Planen for vores rejse er at have en enkelt hel dag i Kathmandu inden afgang til trekket Manaslu circuit med en ekstra lille tillægsafstikker til Phu-dalen efter passet....1 hel dags kørsel hver vej plus 18 dages trek..Et pas i ca 5100 moh og nogle dage i Phu i ca 4000 moh..

Derefter retur og nyde 3 dage med videre udforskning af Kathmandu og omegn... ikke nærmere planlagt endnu...

I Nepal bliver vi "guidet" via Kipling rejser... ikke en grupperejse (de var booket/forkert afrejsetidspunkt) så vi går med en lokal guide, får hjælp af en porter (bærer) og så "os to"..

Vi har nu fået vores visum. Det blev der også lige brugt lidt energi på...

Det er ikke fordi, at det er svært... men skulle lige have helt styr på ansøgningsmekanismen, hvor der skulle tages nye (heldigvis var det ok med hjemmefotograferede) "pas-billeder"  samt billeder af passene til udfylde online-registreringen  - Derefter finde den rigtige udgave af ansøgningerne - og så nå ind og hente dem på Den nepalesiske ambassade ml 10-12.30 på hverdage medbringende kontanter og pas...

Hvilke vaccinationer skal man vælge...?

Jeg fandt i mandags ud af, at jeg åbenbart kun har fået hepatitis A immunoglobuliner tilbage i 1998 (ja, fandt mit gamle fotoalbum og en kvittering fra udlandsvaccinationen, der var lidt upræcis, så ringede til dem...)... derfor måtte jeg hellere skynde mig at få booket en tid til bl.a. en Hepatitis A "booster"... da eg så kun har fået den en gang tilbage i 2010...

Troede at jeg havde den, inden jeg rejste til Albanien..så der fik jeg kun boostet stivkrampen...Kunne få en tid torsdag...

Havde en episode i Albanien, hvor jeg pludseligt -nærmest uden varsel -  ude i bjergene i udkanten af en lille landsby blev bidt i benet af en hund, der kom ud af skoven - ikke "alvorligt", men nok til at det blødte og at jeg skyndte mig væk, inden det blev renset...

Dertil er jeg måske potentielt i lidt højere risiko pga mit job - med stigningen i flere hunde fra udlandet... og da jeg nu også godt kan lide hunde (bedst dem, der ikke bider).. .så rabies er nu tilvalgt for mit vedkommende...

Dertil tyfysvaccination...

To dage inden havde jeg fået mod influenza og cov... Nu mangler jeg en revac mod rabies i næste uge...

Var ikke imponeret af rådgivningen fra vaccinecenteret (en ung sygeplejerske, der mest kunne aflæse skemaet fra hjemmesiden) - hvor der havde været en garvet læge, der kunne svare på meget mere inden Albaniensrejsen...også mht situationen i Nepal..

Havde nogle spørgsmål bl.a. om dengue-feber-vaccinen og "situationen" i Kathmandu lige nu m.m.... lige nu forbliver det dog ved antimyggemiddel...

Jeg er faldet over en anbefaling i en guidebøgerne af en førstehælpsbog i lommestørrelse (jeg synes, det er et spændende emne) - og har bestilt den hjem... "First aid and wilderness medicine" - Essential for expeditions, mountaineers, hillwalkers and explorers - jungle, desert, ocean and remote areas.

Af Drs Jim Duff og Ross Anderson...

Hvad bør man have med i sin 1. hjælpstaske?

Hvad kan man få lov til at købe med mht dansk lovgivning?

Hvad kan evt købes lokalt?

Mange tanker...når man godt kan lide at være forberedt på at kunne klare sig selv... men selvfølgelig ikke håber, at få brug for det...

Nå, i dag har jeg nået en dejlig gåtur. Har travet gennem Vigerslevparken, drejet til højre rundt om Damhussøen - et lille smut forbi Spejdersport i Rødovre centeret - og retur via Vigerslevparken og nogle småveje...

Distance: 12,5 km

Er blevet anbefalet vandrestave (og har også tænkt mig det især til når det går meget nedad)... så håber, at i kan finde nogen i Kathmandu...Jeg har indtil nu vist mig bedst med at gå uden alt muligt udstyr i hænderne... men

Fik øvet lidt/ "snuset" til det at gå med vandrestave... Fandt dem lige hurtigt frem inden afgang...

Er lidt i tvivl mht indstilling af højden...må lige undersøge lidt mere senere...90 gradersvinkel  i albuen ser nemlig ikke ud til at passe med "anbefalede højde"....

Vi har kun et sæt, købt for nogle år siden via den norske vandreforening... har dog aldrig rigtig fået dem brugt, selvom de har været med adskillige gange... og har fundet ud af, at det nok er mere praktisk med nogle der fylder lidt mindre (kan deles i 3)...men igen er det en hel videnskab... carbon eller aluminium, hvilket mærke, hvilken pris er god nok, hvis du ikke har uendelige finanser til rådighed...

Er kommet frem til, at jeg hellere må tage dem med jeg har... og så se, om de lækreste stave ikke dukker op...så jeg bliver "omvendt" og kan skåne mine knæ m.m.

Nå, ikke mere tid til nu...

Mange hilsner og tanker endnu en gang!

15 timer siden, Tinapigen skrev:

klargøring til trekkingtur til Nepal med planlagt afrejse næste mandag 4. november.

:hippy:Det lyder bare så spændende og vidunderligt kære Tina. Manaslu trekket har jeg kun hørt så godt om og området ude ved Phu er noget af det mest magiske jeg nogensinde har haft oplevet. Vi vandrede jo op til Phu på vej til Himlung base camp sidste år. 

Nu er det jo ikke fordi, at jeg skal lege hverken læge, eller bjergekspert men i forhold til de ting nu nævner / efterspørger??

Min bjerg/trope mediciner anbefaler heller ikke Dengue feber vaccinen da vi er i Kathmandu så kort og ellers er højere oppe. Mygge spray er dog rigtig godt og vigtigt. I 2022 var der en trekker som havde dengue feber på Everest Base Camp tur og ja ifølge en god veninde, som var med på den tur, så var det altså noget rystende. 

Tyfus vaccinen har jeg også haft fået = godt

Jeg medbringer altid en masse Azithromycin = bredspektret antibiotika da bakterierne er resistente overfor penicillin og fx Ciprofloxacin derude og så virker det på det meste.

Ja og så Panodil, Ipren, stoppende Imolope, antihistamin og så køresygepiller. Er ikke sikkert, at du har det problem. Køreturen frem og tilbage til Jeres trekstart er noget lang og bumlet. 

Har også alm plaster + Compeed og sportstape. Jeg kan ikke mindes, at jeg har haft en vabel på vandretur og bilder mig ind, at det er pga tosoks system med tynde liners og så uld udenpå typisk fra Smartwool. Har nogle lidt tyndere og tykkere med. Desuden noget chlorhexidin og lidt enkelte lette forbindinger. 

Jeg ved ikke om du har klare holdninger til Diamox = højdesygemedicin? Eller har fået noget vejledning i det? 

Mange rigtige bjergbestigere er jo ikke tilhængere af det og det kan jo heller aldrig erstatte alle de andre ting vi gør for at akklimatisere; gå langsomt, spise og drikke rigeligt og sove. Bivirkningsmæssigt så virker det jo ved at stimulere udskillelse via nyrerne og derfor skal vi drikke endnu mere og så er der noget snurren og prikken i hænder og fødder + fx tunge. For almindelige dødelige som os som ikke bor og lever i bjergene, ja der fortæller min rejse/bjerg ekspert, at det går flere bedre med at komme op, i de undersøgelser som foreligger. Og ja derfor tager jeg det altid fra starten. Mange har et "jeg tager det, hvis der kommer problemer" approach og ja i min oplevelse, ja så er det altså svært at vurdere og jeg har ikke set gode eksempler på, at det har været nemt at forvalte de seneste år. 

Men igen ved ikke om du har planer om at få mere vejledning? Eller allerede har besluttet noget? 

Send gerne PM her, eller på messenger, hvis du tænker, at det kunne bruges. Det er også lidt forskelligt, hvad praktiserende læger vil være med til eller ikke med til og også derfor, at de rejsemedicinske klinikker tit træder til. Lyder dog ikke, som om at Jeres hjælp her har været helt overbevisende.

Mht vandrestave så er jeg også super glad for mine. Mht indstilling, så veksler jeg meget mht hvor jeg holder hænderne og så betyder det mindre, hvordan de præcis er indstillet. Nogle gange holder jeg langt nede på skaftet og  andre gange mere ovenpå. Jeg har været glade for mine seneste af aluminium. Carbon er selvfølgelig lettere men også mindre robust. Tror at det var på turen i 2017, at jeg havde en som knækkede = træls. 

Midt i alt det praktiske kaos, så kan jeg kun skrive, at det lyder HELT HELT vidunderligt og jeg glæder mig vildt med dig/Jer. Og det skal nok fungere super godt for Jer med lokal guide og bærer. Kiplings samarbejdspartner på stedet er super professionelle og velfungerende. Og lige nu ser det ud til at være super flot og godt vejr derude = typisk post monsun vejr. 

Skriv endelig, hvis du har brug for noget fra mig :hippy:

Bjergknus 

På 27.10.2024 at 15:20 , NielsS skrev:

Nu skal jeg ikke gøre mig til ekspert i bjergvandring, men jeg har vandret en del i Østrig og kunne ikke tænke mig at gøre det uden stave.  Og jeg kan forestille mig, du kommer ud i noget, der er mere udfordrende, end hvad jeg har prøvet.

Kære Niels,

Alle råd, erfaringer, kommentarer og tanker modtages med kyshånd.

Det er med til at tippe mine valg i  forhåbentlig "den rigtige retning" samt motivere til at lære noget, der ikke "føles naturligt fra start". (Kan bedst lide at have mine hænder fri - måske et levn fra min ungdom som "klatrer"? -selvom absolut er fortaler for høj sikkerhed - har jo også lært at køre med cykelhjelm)

Det jeg nåede at "afprøve" selv på plant underlig gik nu meget "let" lige de få km, jeg eksperimenterede. Kan dertil sagtens både se og forstå hjælpen fra dem og "at det vil skåne mine knæ gevaldigt"...

Vi investerer i Kathmandu!

Østrig er også et virkelig lækkert land at vandre i! Er selv meget fan af landet og slet ikke færdig med at komme der! Der er absolut også "udfordrende" steder at gå...

I Albanien mødte vi flere gange en gruppe på 5 østrigske mænd, der var på guttervandretur... de var seje og viste også nogle flotte fotos fra bl.a. Tyrol..

Har du nogle favoritsteder til sommervandring i Østrig ?

På 28.10.2024 at 07:06 , Bjergtrold skrev:

:hippy:Det lyder bare så spændende og vidunderligt kære Tina. Manaslu trekket har jeg kun hørt så godt om og området ude ved Phu er noget af det mest magiske jeg nogensinde har haft oplevet. Vi vandrede jo op til Phu på vej til Himlung base camp sidste år. 

Nu er det jo ikke fordi, at jeg skal lege hverken læge, eller bjergekspert men i forhold til de ting nu nævner / efterspørger??

Min bjerg/trope mediciner anbefaler heller ikke Dengue feber vaccinen da vi er i Kathmandu så kort og ellers er højere oppe. Mygge spray er dog rigtig godt og vigtigt. I 2022 var der en trekker som havde dengue feber på Everest Base Camp tur og ja ifølge en god veninde, som var med på den tur, så var det altså noget rystende. 

Tyfus vaccinen har jeg også haft fået = godt

Jeg medbringer altid en masse Azithromycin = bredspektret antibiotika da bakterierne er resistente overfor penicillin og fx Ciprofloxacin derude og så virker det på det meste.

Ja og så Panodil, Ipren, stoppende Imolope, antihistamin og så køresygepiller. Er ikke sikkert, at du har det problem. Køreturen frem og tilbage til Jeres trekstart er noget lang og bumlet. 

Har også alm plaster + Compeed og sportstape. Jeg kan ikke mindes, at jeg har haft en vabel på vandretur og bilder mig ind, at det er pga tosoks system med tynde liners og så uld udenpå typisk fra Smartwool. Har nogle lidt tyndere og tykkere med. Desuden noget chlorhexidin og lidt enkelte lette forbindinger. 

Jeg ved ikke om du har klare holdninger til Diamox = højdesygemedicin? Eller har fået noget vejledning i det? 

Mange rigtige bjergbestigere er jo ikke tilhængere af det og det kan jo heller aldrig erstatte alle de andre ting vi gør for at akklimatisere; gå langsomt, spise og drikke rigeligt og sove. Bivirkningsmæssigt så virker det jo ved at stimulere udskillelse via nyrerne og derfor skal vi drikke endnu mere og så er der noget snurren og prikken i hænder og fødder + fx tunge. For almindelige dødelige som os som ikke bor og lever i bjergene, ja der fortæller min rejse/bjerg ekspert, at det går flere bedre med at komme op, i de undersøgelser som foreligger. Og ja derfor tager jeg det altid fra starten. Mange har et "jeg tager det, hvis der kommer problemer" approach og ja i min oplevelse, ja så er det altså svært at vurdere og jeg har ikke set gode eksempler på, at det har været nemt at forvalte de seneste år. 

Men igen ved ikke om du har planer om at få mere vejledning? Eller allerede har besluttet noget? 

Send gerne PM her, eller på messenger, hvis du tænker, at det kunne bruges. Det er også lidt forskelligt, hvad praktiserende læger vil være med til eller ikke med til og også derfor, at de rejsemedicinske klinikker tit træder til. Lyder dog ikke, som om at Jeres hjælp her har været helt overbevisende.

Mht vandrestave så er jeg også super glad for mine. Mht indstilling, så veksler jeg meget mht hvor jeg holder hænderne og så betyder det mindre, hvordan de præcis er indstillet. Nogle gange holder jeg langt nede på skaftet og  andre gange mere ovenpå. Jeg har været glade for mine seneste af aluminium. Carbon er selvfølgelig lettere men også mindre robust. Tror at det var på turen i 2017, at jeg havde en som knækkede = træls. 

Midt i alt det praktiske kaos, så kan jeg kun skrive, at det lyder HELT HELT vidunderligt og jeg glæder mig vildt med dig/Jer. Og det skal nok fungere super godt for Jer med lokal guide og bærer. Kiplings samarbejdspartner på stedet er super professionelle og velfungerende. Og lige nu ser det ud til at være super flot og godt vejr derude = typisk post monsun vejr. 

Skriv endelig, hvis du har brug for noget fra mig :hippy:

Bjergknus 

Kære Lone,

TUSIND TAK for dine indput! Virkelig værdifulde!

Dejligt lige at få "bekræftet" mht myggespray og Denguefebervacc og høre tanker ang højdesygemedicin og ting til førstehjælpstasken...

Fik en rec på diamox og 3 tabl azithromycin pr mand af udlandsvacc, da jeg bad om det... og lidt "alm" info om dosis og bivirkninger (samt hvad jeg selv kan læse mig til). De andre ting som køresygepiller, paracetamol, plaster m.m. har jeg også..

Så går tankerne på, bør jeg også have medicin til de "alvorlige" højdesygetegn (hvis muligt) - men skulle helst lytte og gå ned længe inden...

Lige nu, tænker vi ikke, at tage diamox forebyggende, da vi bl.a. ikke flyver til  Lukla og starter lavt og stiger "jævnt og roligt"...og heller ikke er i en stor gruppe, så vi kan "tilpasse lidt lettere undervejs" - tænker jeg

-  men det kan være, at jeg når at skifte mening efter dit skriv...!

Vi glæder os meget og har kriller i maven...

Oktober 2024

Det har været en mærkelig måned... og tiden går meget hurtigt...

Har været til Bjj ind i mellem, har prøvet at starte op med en lille, bitte smule ekstra benøvelser med f.eks.

squat 3-4x20x12-16 kg kb ss med lunges 3-4x15+15 m 2x3 kg db, lidt statiske "siddende stilling med løftede hæle" samt nogle baglårsøvelser.

Dertil lykkes det ind mellem at lave noget coretræning.

Får gået nogle småture og mellemture og cyklet lidt som transport.

Dertil et par kajakture.

Lige nu er skulderøvelserne ikke rigtig velkørende...så det må jeg oppe igen.. det går lidt frem og tilbage...

Der har været en del "udenom-kommende" ting og begivenheder, der har brugt lidt af min tid/mentale energi...så jeg ikke rigtigt har haft mit ønskede drive til træning..

Har måske haft en anelse marg. feber/træthed nogle dage  - uvist om en følge af vacc. eller blot alm virus.. ikke rigtig syg.

Heldigvis ser det ud til at min søns kraveben heler fornuftigt, så der er en bekymring mindre...der skal dog stadig lige tages lidt hensyn til visse ting endnu...

Jeg har nået at se lidt flere af min ældste søns håndboldkampe. Han er blevet løbetestet og har lige fået nye løbesko... (så er der ikke den undskyldning til ikke at komme lidt ud) str 46...det er helt vildt, som de fødder kan gro på en 15-årig.

Deres far er lidt blevet opereret for blindtarmsbetændelse... så det tager også lidt tankevirksomhed m.m....

Jeg er heldigvis begyndt at få taget hul på nogle små "hængepartier", der har "ligget længe" - har bl.a  fået syet nogle småreparationer, startet nogle små oprydningsprojekter.

Jeg prøver lige at "liste" de gode ting, jeg når - da jeg også har brugt en del tid på at bruge meget tid på  småting/"ingen-ting"... og skal lære, at fortælle mig selv, at det er "okay"/sundt for mig lige nu..

Har nydt at læse lidt og set lidt outdoor-drama med kæresten nogle aftener..

Er kommet længere i processen med pakningen ;-) Jeg er ikke en hurtig pakker, da jeg helst vil have meget med, så lige skal have tid til at "fra-pakke"..

Har her til morgen for første gang taget mig sammen til at få prøvet den brugte cross-trainer, der er blevet købt til kælderen...

Bare 21 min i alt... 5 min's opvarmning og lige lære "flowet". 5x1  minut med mere fart - 1  min pause med langsommere tag og vægten 30 s på et ben ad gangen.. + 6 min roligt til slut..

Indstilling 4...  nåede 2,5 km... kunne mærke en lille snert i h.side ved kravebenet? til allersidst - ellers føltes det fint..

Fik varmen...bagefter... Starter lige roligt op...

Tror godt, at jeg kan lære at kunne (lide at) bruge den... især til de dage med dårligere vejr/mindre tid.

Skal lige om lidt af sted til re-vaccination... så når ikke at skrive mere nu.

Rigtig god Halloween!

(Hvis man må sige det i DK - er selv ved at vænne mig til det...)

20 timer siden, Tinapigen skrev:

Kære Lone,

TUSIND TAK for dine indput! Virkelig værdifulde!

Dejligt lige at få "bekræftet" mht myggespray og Denguefebervacc og høre tanker ang højdesygemedicin og ting til førstehjælpstasken...

Fik en rec på diamox og 3 tabl azithromycin pr mand af udlandsvacc, da jeg bad om det... og lidt "alm" info om dosis og bivirkninger (samt hvad jeg selv kan læse mig til). De andre ting som køresygepiller, paracetamol, plaster m.m. har jeg også..

Så går tankerne på, bør jeg også have medicin til de "alvorlige" højdesygetegn (hvis muligt) - men skulle helst lytte og gå ned længe inden...

Lige nu, tænker vi ikke, at tage diamox forebyggende, da vi bl.a. ikke flyver til  Lukla og starter lavt og stiger "jævnt og roligt"...og heller ikke er i en stor gruppe, så vi kan "tilpasse lidt lettere undervejs" - tænker jeg

-  men det kan være, at jeg når at skifte mening efter dit skriv...!

Vi glæder os meget og har kriller i maven...

:hippy:

Ihhhh du lyder totalt godt forberedt og når jeg kigger på højdeprofilen, så går det netop stille og roligt op og I kommer hurtigt ned ovenpå det høje pas. Ja så burde ikke være nødvendigt med hverken akut højdesygemedicin, eller Diamox. Og som du selv er inde på, så vil kuren være at gå ned, hvis der bliver problemer. Ovenpå nogle af de oplevelser jeg har haft i grupperne, så har jeg på det seneste haft rejst med Adalat til lungeødem og Dexamethason til hjerne ødem men det har også været sådan en safety first og for en sikkerheds skyld. Udfordringen når I er to vandre vante i god form vil helt klart være at gå langsomt nok. Det skal føles virkelig langsomt og sherpa guiderne er i så god form, at de bare vælter afsted helt uden anstrengelse. 

Rigtig rigtig god tur :hippy: 

Knus 

På 31.10.2024 at 09:29 , Tinapigen skrev:

Kære Niels,

Alle råd, erfaringer, kommentarer og tanker modtages med kyshånd.

Det er med til at tippe mine valg i  forhåbentlig "den rigtige retning" samt motivere til at lære noget, der ikke "føles naturligt fra start". (Kan bedst lide at have mine hænder fri - måske et levn fra min ungdom som "klatrer"? -selvom absolut er fortaler for høj sikkerhed - har jo også lært at køre med cykelhjelm)

Det jeg nåede at "afprøve" selv på plant underlig gik nu meget "let" lige de få km, jeg eksperimenterede. Kan dertil sagtens både se og forstå hjælpen fra dem og "at det vil skåne mine knæ gevaldigt"...

Vi investerer i Kathmandu!

Østrig er også et virkelig lækkert land at vandre i! Er selv meget fan af landet og slet ikke færdig med at komme der! Der er absolut også "udfordrende" steder at gå...

I Albanien mødte vi flere gange en gruppe på 5 østrigske mænd, der var på guttervandretur... de var seje og viste også nogle flotte fotos fra bl.a. Tyrol..

Har du nogle favoritsteder til sommervandring i Østrig ?

Det sted jeg har vandret med familien, er i Osttirol inaturparken Hohe Tauern. Nærmeste større byer er Matrei im Tirol og Lienz. Vi har ofte boet i en by, der hedder Prægraten Am Grosvenediger. Som navnet antyder tæt på bjerget Grosvenediger, og Grossglockner ligger ikke langt fra. Der er nogen rigtig gode og utrolig smukke vandreruter.