HenrikJ Posted May 27, 2004 Report Share Posted May 27, 2004 (edited) Jeg skal igang med at lave en ny idag eller imorgen, denne gang uden havregryn men dog med sød :D Edited May 27, 2004 by HenneStar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HenrikJ Posted May 28, 2004 Report Share Posted May 28, 2004 Faktisk slet ikke så dårligt at skifte havregryn ud med 200g rosiner og så er den ikke så luftig som den med havregryn hvilket er dejligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dines Posted May 29, 2004 Report Share Posted May 29, 2004 Henne> Så er det nok nærmere en bar til efter træning pga de hurtigt optagelige kulhydrater fra rosinerne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaxPower Posted May 30, 2004 Author Report Share Posted May 30, 2004 Så blev version 3.0 en realitetProtein/energi-bar version 3.0 aka "Den sunde kage"Ingredienser160g choko proteinpulver7dl havregryn (ca 300g)½ L skummetmælk2 bananer (170g)100g hasselnødder2 æg3 ts bagepulver½ ts salt4 ts kanel3 ss SØD eller andet varmestabilt sødemiddel2 ss olie1 ts vaniljesukkerFremgangsmådeBlend bananerne i mælken eller mos dem med en gaffel (uden mælk), det giver også god håndtræning.Hak nødderneHæld det hele sammenRør til massen er ensartethæld i et passende størrelse fad, cirka 25x30cm, foret med bagepapirBag i forvarmet ovn i 40 min ved 175 graderTotal energiindhold:209g protein304g kulhydrat116g fedtfordelt i 1400g kageProcentfordeling cirka 27/39/34Energi pr 100g:15g prots22g carbs8g fats220kcalDet er nok lidt misvisende at kalde det en proteinbar efterhånden - derfor kalder jeg den nu "den sunde kage" ;) Vil man undgå noget af fedtet tror jeg uden problemer æggeblommerne og olien kan udelades, evt lidt færre nødder. Gør man det, bruger 80g nødder og fjerner den ene banan også ender procentfordelingen på omkring 31/43/25 og fedtindholdet pr 100g bliver 6gI min log hører jeg dog skumle rygter om at valleprotein "denaturerer" (optagelsen bliver ringere) ved høje temperaturer i ovn, men om 175 grader er nok til det er der ikke svaret på endnu Selvom der kom mere sød, kanel og vaniljesukker i, synes jeg det er svært at smage væsentlig forskel, men nødderne giver helt sikkert noget ekstra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Anders- Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 I min log hører jeg dog skumle rygter om at valleprotein "denaturerer" (optagelsen bliver ringere) ved høje temperaturer i ovn, men om 175 grader er nok til det er der ikke svaret på endnu whey denaturerer jo det øjeblik det rammer mavesyren alligevel, så jeg kan ikke se hvorfor det skulle være et problem :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stubbe Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 (edited) MaxP- er det et problem med sukker? Ellers ville jeg da hakke noget sukker i i stedet for sødemiddel. Det gir som regel et bedre resultat.PS. som -Anders- tvivler jeg også på at der skulle være noget problem med at proteinerne har været i ovnen. Edited May 30, 2004 by Stubbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaxPower Posted May 30, 2004 Author Report Share Posted May 30, 2004 Jeg ved ikke om det ligefrem er et problem med sukker, men meningen var jo at kagen helst skulle laves af ingredienser med lidt højere ernæringsmæssig kvalitet end sukker ;) Hvor meget vil du i så fald mene man skulle bruge i den konkrete opskrift? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torben F. Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 Hvordan forholder alle jer kagebagere til æg og salmonella? For man skal være opmærksom på at kagen givetvis ikke bliver tilstrækkelig varm til at slå eventuelle salmonella-bakterier ihjel. Selv dyppede jeg æggene ned i kogende vand 10 sek, så jeg i det mindste slog evt. salmonella-bakterier på overfladen ihjel. Men er det en sikker fremgangmåde? - Og forøvrigt så smagte den super-godt. Og den bliver endnu bedre hvis man tager nogle halve pærer i siruplage fra dåse og spiser til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Squatfather Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 Såfremt det er valleprotein i bruger smider i pengene ud af vinduet. Den type protein tager kraftig skade af varmebehandlingen. -Anders- har ret i at der også sker en denaturering af proteinet i mavesækken, men dette er en del af fordøjelsesprocessen og kan ikke på nogen måde sammenlignes med de skader der sker på proteinet ved varmebehandlingen. Men såfremt i er tvivlende over for dette faktum kan i jo blot prøve at kigge på prisforskelene på valle der er fremstillet uden kraftig varmebehandling og det der er fremstillet med en kraftig varme behandling. Årsagen til denne prisforskel kan findes i den ernæringsmæssige værdi i de to forskelige produkter. Ifølge Dairy Processing Handbook begynder denatureringen af valleproteinet allerede ved en tempratur på 65 grader celsius og denatureringen er næsten total ved en varmebehandling på 15-20 minuter ved blot 90 grader celsius. Derfor anbefales en yderst moderat varmebehandling, samt ionbytning, ultrafiltrering eller nanofiltrering til fremstilling af "diet food" såsom pulverføde til menesker.Det andet protein i mælk, kasein denaturere derimod ikke ved varmepåvirkning medmindre dette sker udenfor en normal pH-værdi. Så køb jer istedet noget kasein til jeres bagværk. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dines Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 Nogen der har forsøgt sig med kassein i kager? Har hørt at det skulle være besværligt at blande som shakes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Squatfather Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 Nogen der har forsøgt sig med kassein i kager? Har hørt at det skulle være besværligt at blande som shakes. Det er ganske rigtigt ikke så letopløsligt som valle, men en tur i en shaker kan nu sagtens klarer det. Inden valleprotein blev populært i BB-kredse for 10-12år siden var kasein og/eller æggeprotein det mest brugte. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaxPower Posted May 30, 2004 Author Report Share Posted May 30, 2004 kasein virker ikke lige som det letteste at opdrive Fandt dog æggeprotein et sted.Bruger man det i kagen skal der helt sikkert noget kakao-pulver af en art med i også. Jeg synes jeg kan huske at Snoopy nævnte en fedtfattig udgave fra aldi - vist nok ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Squatfather Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 kasein virker ikke lige som det letteste at opdrive Prøv at henvend dig til en Arla-distributør. De har en af europas største kaseinfabriker og en 20kg sæk kan ikke koste mange basører. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaxPower Posted May 30, 2004 Author Report Share Posted May 30, 2004 argh! - jeg skal ikke bruge 20kg casein :lol: Der er lige til 125 portioner af den sunde kage Nogen der er med på en deler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik C Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 Såfremt det er valleprotein i bruger smider i pengene ud af vinduet. Den type protein tager kraftig skade af varmebehandlingen. -Anders- har ret i at der også sker en denaturering af proteinet i mavesækken, men dette er en del af fordøjelsesprocessen og kan ikke på nogen måde sammenlignes med de skader der sker på proteinet ved varmebehandlingen. Men såfremt i er tvivlende over for dette faktum kan i jo blot prøve at kigge på prisforskelene på valle der er fremstillet uden kraftig varmebehandling og det der er fremstillet med en kraftig varme behandling. Årsagen til denne prisforskel kan findes i den ernæringsmæssige værdi i de to forskelige produkter. Ifølge Dairy Processing Handbook begynder denatureringen af valleproteinet allerede ved en tempratur på 65 grader celsius og denatureringen er næsten total ved en varmebehandling på 15-20 minuter ved blot 90 grader celsius. Derfor anbefales en yderst moderat varmebehandling, samt ionbytning, ultrafiltrering eller nanofiltrering til fremstilling af "diet food" såsom pulverføde til menesker.Det andet protein i mælk, kasein denaturere derimod ikke ved varmepåvirkning medmindre dette sker udenfor en normal pH-værdi. Så køb jer istedet noget kasein til jeres bagværk. :) Selv om proteinet denaturerer, kan det jo godt være at kroppen kan optage det. Aminosyrerne er der jo stadigvæk. Men den hurtige optagelse, som valle normalt giver, får man selvfølgelig ikke.Jeg har prøvet at bage med casein, men det er meget besværligt at blande. Jeg får store klumper i dejen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik C Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 argh! - jeg skal ikke bruge 20kg casein :lol: Der er lige til 125 portioner af den sunde kage Nogen der er med på en deler? Det er nu 25 kg's sække de sælger det i. Og jeg har stadig 20 kg tilbage :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HenrikJ Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 Hvad koster sårn noget ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik C Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 (edited) Nogen der har forsøgt sig med kassein i kager? Har hørt at det skulle være besværligt at blande som shakes.Det er ganske rigtigt ikke så letopløsligt som valle, men en tur i en shaker kan nu sagtens klarer det. Inden valleprotein blev populært i BB-kredse for 10-12år siden var kasein og/eller æggeprotein det mest brugte. :) Det klistrer sammen, med mindre væsken er varm.Hvad koster sårn noget ?Så vidt jeg husker var det omkring 60 kr. kiloet. Edited May 30, 2004 by Henrik C Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Squatfather Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 Selv om proteinet denaturerer, kan det jo godt være at kroppen kan optage det. Aminosyrerne er der jo stadigvæk. Men den hurtige optagelse, som valle normalt giver, får man selvfølgelig ikke. Lige netop valleprotein tager stor skade af varmepåvirkningen i en ernæringsmæssig sammenhæng. Hvilken type kasein er det du har? Du skal have det der hedder kaseinat, det er fremstillet på en måde så det giver god opløselighed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik C Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 Selv om proteinet denaturerer, kan det jo godt være at kroppen kan optage det. Aminosyrerne er der jo stadigvæk. Men den hurtige optagelse, som valle normalt giver, får man selvfølgelig ikke.Lige netop valleprotein tager stor skade af varmepåvirkningen i en ernæringsmæssig sammenhæng. Hvilken type kasein er det du har? Du skal have det der hedder kaseinat, det er fremstillet på en måde så det giver god opløselighed. Det er calcium-kaseinat. Man kan også få natrium-kaseinat som måske er lettere opløseligt, men natrium i større mængder er ikke sundt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stubbe Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 Lige netop valleprotein tager stor skade af varmepåvirkningen i en ernæringsmæssig sammenhæng.Ja, men har du noget der beskriver at det er et problem at optage? Som sagt bliver proteiner alligevel skildt ad i maven og tyndtarmen inden de absorberes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaxPower Posted May 30, 2004 Author Report Share Posted May 30, 2004 I mangler også at få forklaret hvad der egentlig sker ved at det bliver denatureret.Optager man en mindre del af proteinet? Optager man det langsommere?Bliver nogle af aminosyrerne ødelagt?andet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stubbe Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 (edited) Det der kan være snak om der sker er, at proteiner denatuterer, det vil sige ændrer form, på en sådan måde at de er uoptagelige for mennesker.PS. men det ville være fedt at se noget konkret om det. Edited May 30, 2004 by Stubbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik C Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 Det der kan være snak om der sker er, at proteiner denatuterer, det vil sige ændrer form, på en sådan måde at de er uoptagelige for mennesker.PS. men det ville være fedt at se noget konkret om det. Det skal vel lige med at man godt kan optage nogle denaturerede proteiner. I kogt æg er proteinet denatureret, men det hindrer så vidt jeg ved ikke optagelsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stubbe Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 Det er også derfor jeg skrev på en sådan måde at de er uoptagelige for mennesker. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts