Det gik godt, og samtidig var det lidt skuffende. Jeg vågnede i går og var som sagt en anelse klattet, men det klarede op i løbet af dagen. På et tidspunkt, hvor jeg så havde fået lidt sukker, var jeg nærmest hyper, og lidt senere følte jeg mig faktisk en anelse forkølet. Anyways, på med tøj, og afsted. Nåede det lige til briefingen på det der skulle ske, og der havde jeg så varmet op i ca. 25-30 minutter.
Da jeg ankom tog jeg 2x koffeinpiller af 100 mg hver, hvor der var 30 minutter til min start. Jeg fik samtidig kørt lidt yderligere opvarmning, hvor jeg til sidste lige lavede et par 8-10 sekunders accelerationer, fik drukket min flaske med 100 gram kulhydrat, pillet flaskeholder af, og så var jeg klar.
Vinden var ret modbydelig i går. På start/mål langsiden havde man medvind og kunne flyve afsted, hvorimod man på modsatte langside havde modvind og skulle yde maksimalt for at holde start 30 km/t. Hvor jeg sidste år kørte den meget lineært og holdt nogenlunde de samme watt i medvind og modvind, så kørte jeg den anerledes i går. Tanken var at køre over min FTP i modvinden, og så slappe af i medvinden.
Jeg blev sendt afsted, og kom hurtigt op i fart og så ned i aeroposition.
Første stykke i medvind var på 1,71 km og blev kørt med en avg. watt på 316 og en fart på 50,3 km/t.
Modvindsstykket var på 2,35 km og blev kørt med avg. watt 314 watt og en fart på 32,6 km/t.
Min første hele omgang var på ca. 7.44, 307 watt og 39,5 km/t.
Jeg følte mig allerede okay stegt efter første omgang, og varmen gjorde det bestemt ikke nemmere for mig.
Anden tur på medvindsstykket var på 2,31 km med 48,4 km/t i snit og avg. watt på 261.
Anden tur i modvinden var med 32,4 km/t i snit og avg. watt på 294 watt.
Hele anden runde var på 7.54, 39.1 km/t i snit og avg. watt på 277.
Nu var jeg rigtig træt, og kæmpede noget med det. Sad hele tiden og kørte en indre dialog om at det også gjorde ondt på de andre, og alt sådan noget, og forsøgte at klemme det sidste ud på den sidste omgang.
3. tur på medvindsstykket var med 47,1 km/t i snit og avg. watt på 259. Faktisk mere stabilt end det føltes derude.
3. tur på modvindsstykket var med 32,1 km/t i snit og avg. watt på 299 - her tyder det lidt på at jeg havde lidt sværere ved at holde mig i en aeroposition eller at vinden lige tog til.
Hele sidste omgang var på 7.57, 38,6 km/t og avg. watt på 289 watt.
Da jeg fik lappet min træning efter at have krydset stregen havde jeg det så dårligt. Jeg havde kørt mig helt ud.
I alt kørte jeg 15,3 km på 23.34. 39 km/t i snit og 292 watt i snit. Jeg var lykkelig for jeg havde faktisk kørt 15 sekunder hurtigere end jeg gjorde sidste år, og lidt interessant med samme antal watt. Om det så er udstyret der har været bedre i år, om jeg har pacet den bedre eller bare siddet mere aero ved jeg ikke.
Jeg var derfor også lidt overrasket da mit navn blev råbt op som nummer 2, for jeg havde egentligt regnet med at jeg havde vundet. Men det blev til en andenplads, og min skuffelse var nok lidt svær at skuffe. De sagde ikke hvad tiderne var, så det måtte jeg hen og kigge på bagefter. Jeg havde kørt 25 sekunder hurtigere end 3. pladsen, og 1. pladsen havde kørt 25 sekunder hurtigere end mig. Han havde kørt en tid på 33.09 så det var bare slået for rent bord, og det var lidt nemmere at accepere end hvis han bare havde slået mig med 3-4 sekunder.
Når jeg så har haft tiden til at reflektere over det hele, så er jeg eddersparkme stolt over min præstation. Nej, det blev ikke til en sejr igen i år, MEN jeg hakkede 15 sekunder af min tid ift. sidste år og kørte klogere. Når jeg samtidig tænker over at jeg var ude i 1,5-2 måneder uden rigtig træning grundet et brækket kraveben, og reelt set kun har haft 5 ugers struktureret træning frem mod enkeltstarten, så er mit niveau over al forventning. Derfor kom der også en konkret målsætning om at smide 10% på min FTP til næste år, så jeg kan køre de 15 km med tæt på 320 watt i snit. Det burde gøre at jeg kan hakke 25-30 sekunder af min tid en dag som i går.
Skal jeg kigge optimeringer på cyklen er det så marginalt det jeg kan hente. Jeg kan køre med en dedikeret aerohjelm. Jeg kunne sætte en større klinge på foran så mit træk er mere lige i medvindsstykkerne, modsat ville det så nok være mere skævt i modvindsstykkerne. Og så kunne jeg have valgt hurtigere dæk. Men skulle jeg have valgt et sæt Continental TT dæk, så koster de 750,- pr. styk! Og giver måske en besparelse på 2-3 watt på dæk. Det er selvfølgelig værd at tage med, men det er et dæk jeg kun kan bruge til events som de her.
Da jeg kom hjem havde jeg det super dårligt. Jeg havde det som om jeg havde feber, det hele kørte rundt, ingen appetit, og ingen energi. Fik et bad der hjalp lidt med temperaturen, og var ekstrem lang tid om at spise aftensmad fordi jeg bare ikke var sulten. Efter et par timer gik det bedre, men i løbet af aftenen begyndte min hals at blive tæt. Jeg tror den all out ydelse jeg lavede kombineret med den ekstremt høje varme, bare slog mig ud. Her til morgen kan jeg godt mærke at jeg ikke er på toppen, men det er slet ikke så slemt som jeg havde frygtet.
Min recovery i min Whoop er også omkring 39% hvilket ikke er så godt, min hvilepuls er højere end den har været længe, men igen giver det rigtig fin mening. I dag og de næste dage skal jeg bare bruge på at komme mig og sørge for at få fyldt på igen.