Guest Slettet bruger Posted February 4, 2004 Report Share Posted February 4, 2004 Jeg har for første gang klaret mig igennem en vinter uden at ha ondt i halsen, som jeg har haft hver evig eneste vinter. :angry: Uden at være stoppet i det ene næsebor som jeg har været hver evig eneste vinter :angry: Ikke haft influenza selv om de andre rundt om mig har haft....Min egen konklusion må være at det er mit udo´s choice som gør det, men er mange som mener det er noget hokus pokus.Men kunne da være spændende at se om alle dem som træner, er mindre syge end resten af befolkningen.Om det så skyldes træning, den rette kost, eller noget helt tredje er jo ikke til at sige.Eller måske der slet ikke er nogen forskel.håber i vil være med på at svare :sneaky: god træningBenjamin - do the funky Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torben F. Posted February 4, 2004 Report Share Posted February 4, 2004 En måde jeg er sikker på kan tage en del af sygedagene er ved at følge dette simple råd:Vask hænder hver gang du har rørt ved en "offentligt ting" eller f.eks. givet hånden til en anden person. Tænk på følgende: En forkølet person nyser i hånden, rør ved en computer-mus, forlader computeren, du kommer så ind og rør ved musen, derefter piller du dig selv lidt på læben eller i næsen. Bang, så kommer sygdommen. Rent praktisk gør jeg det på den måde at jeg ALTID bruger ærmet til at åbne døre med og hvor det ellers kan bruges. Hvis jeg skal bruge en computermus på en offentligt computer, lader jeg være med at røre andre steder på kroppen med hånden indtil efter jeg har vasket hænder. Jeg er klar over at det kan se en smule cRaZy ud når man fedter rundt med ærmet hver eneste gang man skal åbne en dør og konstant skal vaske hænder. Men så længe det kan holde mig sygdomsfri, så bliver det helt klart opvejet!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
essensen Posted February 4, 2004 Report Share Posted February 4, 2004 (edited) Hmm..gør ingen af dine ting, men er meget sjældent syg...! Jeg kan dog sagtens se din pointe, men synes måske det virker en anelse for paranoidt...!Morten! Edited February 4, 2004 by essensen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaxPower Posted February 4, 2004 Report Share Posted February 4, 2004 Sygedage er normalt ikke lige noget jeg holder tal på, men jeg har da vist haft lidt influenza eller noget et par gange i løbet af året, så det er nok 7-10 dage. Det er faktisk lidt mere end jeg normalt har - er faktisk meget sjældent syg synes jeg ;) Det er et udmærket råd at vaske hænder ofte, men Torben F's fremgangsmåde virker godt nok en smule overdrevet. Men hey, hvis det virker, så er det jo fint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torben F. Posted February 4, 2004 Report Share Posted February 4, 2004 Hmm..gør ingen af dine ting, men er meget sjældent syg...! Jeg kan dog sagtens se din pointe, men synes måske det virker en anelse for paranoidt...!Det er et udmærket råd at vaske hænder ofte, men Torben F's fremgangsmåde virker godt nok en smule overdrevet. Men hey, hvis det virker, så er det jo fint.I KNOW!!!! :lol: Men jeg GIDER ikke være syg. Derfor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vandpyt Posted February 4, 2004 Report Share Posted February 4, 2004 Forkølelse giver ikke en sygedag for mit vedkommende, jeg har haft ialt 14 sygedage fra arbejdet siden '95.'Pyt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laraag Posted February 4, 2004 Report Share Posted February 4, 2004 0. Og jeg føler som sådan ikke at jeg gøre noget specielt for at undgå at blive syg :) laraag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fistandantilus Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 En måde jeg er sikker på kan tage en del af sygedagene er ved at følge dette simple råd:Vask hænder hver gang du har rørt ved en "offentligt ting" eller f.eks. givet hånden til en anden person. Tænk på følgende: En forkølet person nyser i hånden, rør ved en computer-mus, forlader computeren, du kommer så ind og rør ved musen, derefter piller du dig selv lidt på læben eller i næsen. Bang, så kommer sygdommen. Rent praktisk gør jeg det på den måde at jeg ALTID bruger ærmet til at åbne døre med og hvor det ellers kan bruges. Hvis jeg skal bruge en computermus på en offentligt computer, lader jeg være med at røre andre steder på kroppen med hånden indtil efter jeg har vasket hænder. Jeg er klar over at det kan se en smule cRaZy ud når man fedter rundt med ærmet hver eneste gang man skal åbne en dør og konstant skal vaske hænder. Men så længe det kan holde mig sygdomsfri, så bliver det helt klart opvejet!!!! Jeg vil sgu hellere være syg engang imellem, end at gå og være bange for at være syg hele tiden.Det må være træls, at leve sit liv i konstant frygt?---------------------------------------------------------------Da jeg var postarbejder, havde jeg vist et par sygedage, der skyldtes sygdom.Ellers havde jeg en del, der skyldes "uheld". 12 dage, da jeg smadrede mit fjæs som det meste. Ellers et par dage, da jeg smadrede mine forældres bil til ukendelighed, og et par dage da jeg smadrede en finger ved vægttræningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torben F. Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 (edited) Jeg vil sgu hellere være syg engang imellem, end at gå og være bange for at være syg hele tidenJeg er ikke bange for at være syg, det sker der jo ikke så meget ved en forkølelse eller influenza. Det må være træls, at leve sit liv i konstant frygt?Sådan er det heller ikke. Det er nogle små foranstaltninger som jeg ikke tænker nærmere over, det har intet med frygt at gøre. Desuden glemte jeg at nævne at det også mest gør sig mest gældende i vintermånederne, da erfaringen siger at jeg ellers er garanteret en uges sygdom.Ville du stille samme spørgsmål til folk der altid tager halstørklæde på når de skal ud i koldt vejr? Edited February 5, 2004 by Torben F. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chris27 Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 Jeg gør ikke noget for at undgå at blive syg, alligevel var min seneste sygedag i 3.G i 1991. Siden har jeg højt haft lidt hoste eller forkølelse, som der ikke er grund til at holde fri for. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BuckarooSeb Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 Hum... Jeg har faktisk haft betydeligt lettere ved at blive syg efter jeg startede seriøs træning (for en fire års tid siden). Før det var jeg luddoven med en god fedtprocent, men never-ever syg. Måske er man bare blevet gammel..? :confused3: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JesperT Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 kunne godt nok ikke drømme om, at bruge et ærme for at åbne en dør for at undgå bakterier - den er da helt gal Desuden så findes der ca 210 forskellige forkølelsesvira, så man kan lige så godt komme igang og få dem ovestået.Har regnet ud, at jeg må være ca. halvvejs på nuværende tidspunkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PlayboY Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 Jeg er meget oftere blevet småsyg og syg, efter jeg begyndte at træne.. Flere af mine kammerater har det på samme måde, og der er skam ingen af os der træner ud over det sædvanlige..Det lyder vel egentlig også meget logisk.. Hvis kroppen har fået en virus ind, og er i gang med at bekæmpe den og du så går ned og træner - Ja så vil kroppen jo bruge en del af sine resourcer på at at restituere musklerne, istedet for at ligge alle kræfterne i imunforsvaret.Har ofte oplevet at hvis jeg har været lidt forkølet, og så trænet alligevel, vil jeg ofte dagen efter være langt mere forkølet og omtåget evt. feber. Derfor er jeg begyndt at indstille træningen med det samme jeg er forkølet/sløj, da jeg på den måde undgår at blive syg af det.Jeg har typisk 4-5 sygeuger om året, og det er ihvertfald de 4 af ugerne i vintermåneden.Jeg er stortset forkølet hele vinteren, ca. 2/3 af vinteren er ihvertfald det ene næsebor stoppet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torben F. Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 Playboy >>>En ting man ihvertfald skal passe på er et par timer efter træning. Efter sigende (og det lyder jo også ganske logisk) skulle ens immunforsvar være helt nede efter træning. Så DET KAN være en ide at f.eks. tage cyklen hjem i stedet for bussen samt at sørge for at komme hjem og hvile sig lidt inden man tager ud i større forsamlingner. --------------------------kunne godt nok ikke drømme om, at bruge et ærme for at åbne en dør for at undgå bakterier - den er da helt gal Nu vil jeg lige præcisere mine første udsagn. Jeg skrev det bevidst i en lidt små-paranoid tone.... Rent praktisk kunne jeg da heller ikke finde på at gøre det hos min familie eller venner (med mindre nogle af dem er pisse-syge). Desuden så er det også mest noget der hører vintermånederne til. Men jeg har da nok ironi til at se at det kan virke lidt weird. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PlayboY Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 Well, kan godt følge torben, men gad aldrig gøre det selv.Jeg er altid garanteret minimum 1 uges sygdom hver vinter.. Og udover det en masse syge små sygedage altså 1-2 dage hvor man ikke er helt på toppen.Det med imunforsvaret lyder meget rimeligt.. Men problemet er dog at der er rigtig mange mennesker i centeret, og nogen af dem højst sansynligt også er lidt små syge.. Derfor er det jo meget let at blive smittet af dem når man samtidig træner og ens imunforsvar er godt nede.Men jeg går nu også altid hjem efter træning, og somregl sidder jeg i nogle timer og slapper af og spiser, inden jeg begiver mig ud på noget vildt ;)Men det er ihvertfald værd at være opmærksom på at en lille forkølelse meget let kan blusse op til en længere sygeperiode, hvis man træner samtidig.Jeg ved godt det er svært at indstille træningen, men det er stadig langt mere fordelagtigt at indstille træningen et par træningspas indtil man er kommet af med det meste af sin forkølelse, end at træne selvom at man er lidt forkølet og derved risikere at havne en uge i sengen.. For der rasler dine kilo af dag for dag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bls Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 (edited) Jeg har det lidt som Playboy. Jeg er næste også altid forkølet mindst 2-3 gange hver vinter og også en gang eller to hver sommer :( Jeg ved at en af grundene er at min stemme er lidt dyb, så jeg "rasper" på stemmebåndene. Herved får virus nemmere adgang til kroppen.Løsningen kunne være at tale på en anden måde, som imidlertid lyder utroligt pattet og "blondineagtigt", så det gør jeg helst ikke. Jeg vil hellere lade være med at tale så meget i stedet. ;) Ellers er jeg generelt et rigtig godt medie for bakterievækst. :(Det manglende k er indsat Edited February 5, 2004 by bls Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vandpyt Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 Ellers er jeg generelt et rigtig godt medie for baterievækst. :( Jeg kan konstatere, jeg ikke er den eneste, der har hørt den historie. :lol: Du kan ikke tilfældigvis huske hvad den hedder og hvem der har skrevet den (mener det var en novellesamling)? 'Pyt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Diddley Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 Normalt er jeg meget sjælden syg, men i november måtte jeg bide i det sure æble og tage en sygedag :angry: Efter at have sendt resten af familien afsted gik jeg i seng igen, og sov yderligere 8 timer, hvilket bragte den samlede søvn op på omkring 17 timer for det døgn Da jeg stod op havde jeg det langt bedre. Måske var det lige så meget stress.Forrige gang jeg var syg, var i 96, og der som følge af en madforgiftining. :eatchicken: :puke2: Jeg gør intet for at undgå sygdomme, men de bider åbenbart ikke rigtigt på mig. Med to kindergartenbørn i huset er der ellers bakterier nok i luften. De er nu også sjældent syge, selv om de da er forkølede af og til. Måske er jeg gammeldags, men jeg tror det er vigtigt at få luftet ordentlig ud hver dag. Hele lejligheden bliver derfor blæst igennem mindst én gang i døgnet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MRB Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 Jeg kan ikke huske et år, hvor jeg ikke har været syg. En ting jeg ved, som kan sende mig i sengen, er søvnmangel. Hvis jeg ikke har fået søvn nok i en lang tid, så begynder jeg at udvikle influenze-lignende symptomer. Om det er rigtig sygdom, eller min krop, som bare slå håndbremsen i, ved jeg ikke, men jeg hælder mest til det sidste. Hvis det forholder sig sådan, så er det jo ikke en dårlig ting, da det er et signal fra min krop om at slappe af, og ikke køre mig selv ned. Derudover har jeg ikke noget mål om, aldrig at være syg. Er jeg syg eller dårlig, så bliver jeg hjemme fra arbejdet. Ganske enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bls Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 -> Vandpyt, jeg vidste ikke det også var en sætning i en novelle, men nu hvor jeg genlæser den, kunne det måske godt lyde som noget, Willy Sørensen kunne have skrevet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleo Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 0 gangeHar ikke haft en sygedag i 4 år :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vandpyt Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 -> Vandpyt, jeg vidste ikke det også var en sætning i en novelle, men nu hvor jeg genlæser den, kunne det måske godt lyde som noget, Willy Sørensen kunne have skrevet. Det var ikke sætningen, men brugen af udtrykket batterier, der stammer fra en børnebog/novelle om to brødre, der saver benet af en ven, fordi han får en hudafskrabning. De overbeviser ham så om at det er et spørgsmål om liv eller død, fordi batterierne vil sprede sig i hans krop. ;)'Pyt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CoqRouge Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 2,5 sygedag siden 1998 - og de stammer fra en kold lungebetændelse (kold min bare r..!) i slutningen af 2002.Har vel haft omkring 20 sygedage i mine 30 år som endorfinjunkie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bls Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 (edited) -> Vandpyt, er det batterier de kalder det? Jeg mener at det er en underlig sammenblanding af bakterier og baciller, men det er muligt du har ret. Den novelle står lysende klar i min erindring, idet vi læste den lige op til et spisefrikvarter. Advrr, der var ikke mange der havde lyst til madpakken den dag. :lol:Novellen hedder "En drengestreg"Det er desuden ikke pænt at drille bare fordi nogle har en "jeg kan ikke ramme tasterne rigtigt dag" :teachingfinger: Edited February 5, 2004 by bls Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JesperT Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 men brugen af udtrykket batterier, der stammer fra en børnebog/novelle om to brødre, der saver benet af en ven, fordi han får en hudafskrabning. De overbeviser ham så om at det er et spørgsmål om liv eller død, fordi batterierne vil sprede sig i hans krop."Blot en drengestreg" fra novellesamlingen "Sære Historier" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts