Memnoch_dk Posted August 22, 2013 Report Share Posted August 22, 2013 Hey,Jeg har i lang tid misligeholdt min skuldertræning, men vil igang nu.Anbefalinger til en 3 - 4 effektive øvelser modtages gerne.takker :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Onkel Troels Posted August 22, 2013 Report Share Posted August 22, 2013 Seated dumbell shoulderpress eller military Press Dumbell laterals Dumbell reverse fly Så er du dækket fint ind. Vær opmærksom på at andre presseøvelser for bryst også stresser front delts. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeppeGlud Posted September 13, 2013 Report Share Posted September 13, 2013 Hvis du ønsker progressiv styrke i dine skuldrer, så vil jeg anbefale "overhead-press". Der er ingenting i vejen med at bruge dumbells, med faktum er, at du kan løfte mere med en vægtstang. Overhead-press er en fantastisk øvelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Onkel Troels Posted September 13, 2013 Report Share Posted September 13, 2013 Hvorfor skulle træning med vægtstang give mere "progressiv" styrke end dumbell Press? Jeg kunne komme argument for seated dumbell Press men det er bare ikke noget argument. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjr Posted September 14, 2013 Report Share Posted September 14, 2013 Hvorfor skulle træning med vægtstang give mere "progressiv" styrke end dumbell Press?Siden man man nemt kan øge vægtstangsøvelser med intervaller ned til 0,5kg, modsat 2,5kg per hånd for DBs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ramius Posted September 15, 2013 Report Share Posted September 15, 2013 Lidt offtopic, men vil en øgning på 0,5 kg have nogen reel effekt for ens træning?Jeg tænker på om ikke der er en minimum procent for progression for at det giver fremgang. Fx 5% i ens progression for at man kan kalde det progression. Så fx. ved 40 kg så bør man min. foreøge med 2 kg for at kroppen reagere på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjr Posted September 20, 2013 Report Share Posted September 20, 2013 Lidt offtopic, men vil en øgning på 0,5 kg have nogen reel effekt for ens træning?Hvis du gør det hver uge, i et år, så er det 26kg. Dr. Durden 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Onkel Troels Posted September 20, 2013 Report Share Posted September 20, 2013 Siden man man nemt kan øge vægtstangsøvelser med intervaller ned til 0,5kg, modsat 2,5kg per hånd for DBs.I så fald burde han vel have skrevet at det var nemmere at lave små spring med vægtstang eller at progressionsmulighederne var bedre end at der var bedre progression! Nå, måske er det flueknepperi. Men det JeppeGlud skrev gav ihvertfald ikke lige nogen mening for mig. Jeg mener dog ikke at man kan sige at military press er bedre end dumbell press ligesom jeg heller ikke ville sige at bænkpres er bedre end dumbell presses. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schroinx Posted September 20, 2013 Report Share Posted September 20, 2013 Jeg mener dog ikke at man kan sige at military press er bedre end dumbell press ligesom jeg heller ikke ville sige at bænkpres er bedre end dumbell presses.At man bruger begge arme i tandem gør at man kan tage mere vægt, men på den anden side bør et-arms bevægelser styrke synergisterne mere.Bør man skifte mellem db og bb øvelser? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ramius Posted September 21, 2013 Report Share Posted September 21, 2013 Hvis dit mål er generel styrke så helt klart. Hvis dit mål er at maksimal styrke i et specifikt løft så bør du primært træne det løft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schroinx Posted September 21, 2013 Report Share Posted September 21, 2013 Jeg er ligeglad hvor meget jeg kan nappe på en gang, så jeg tror lige at jeg veksler bb til db hver anden gang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xjyden Posted September 22, 2013 Report Share Posted September 22, 2013 Schroinx: Hvis du skifter mellem db og bb hver anden gang, så får du rimeligt sikkert hverken maksimal muskelvækst eller maksimal styrke ud af træningen, med mindre du træner et avanceret program der styrer progressionen i de to øvelser.NU skriver du jo ikke, hvad formålet med din træning er, så måske er det ok for dig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schroinx Posted September 23, 2013 Report Share Posted September 23, 2013 Schroinx: Hvis du skifter mellem db og bb hver anden gang, så får du rimeligt sikkert hverken maksimal muskelvækst eller maksimal styrke ud af træningen, med mindre du træner et avanceret program der styrer progressionen i de to øvelser.NU skriver du jo ikke, hvad formålet med din træning er, så måske er det ok for digJeg er lige startet for tre måneder siden, så først og fremmest skal jeg have opbygget en træningsfundament, så jeg undgår skader. Kører bla single leg squat for at styrke begge sider og support muskulaturen, eg den som holder balancen. Der er måske andre øvelser som også kunne drage fordel af ikke at bruge vægtstængen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Onkel Troels Posted September 23, 2013 Report Share Posted September 23, 2013 Jeg synes Xjydens postulat er en smule unuanceret. For hvad er optimalt. Ville det være mere optimalt kun at træne military press os så holde sig til at blive stærk i den, istedet for at skifte til seated dumbell presses engang imellem.Jeg tror (Tro og ikke science ;-) ) at det næppe er så avanceret at der skal et helt specielt program til for at få stærkere og større skuldre ved at lave et mix af military og seated dumbell presses.Jeg er da enig I at det ofte kan være en ok ide at holde sig til en enkelt øvelse i noget tid for at se om man kan få styrkefremgang her, men jeg tror ikke på at military press er bedre end seated dumbell press eller omvendt.Crossover effekten af de 2 øvelser er simpelthen så stor at bliver man stærkere i den ene så bliver man højest sandsynligt også stærkere i den anden.:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polunda Posted September 24, 2013 Report Share Posted September 24, 2013 Jeg tror på at military press er bedre end fx seated dumbell press, alene på grund af det faktum at du sidder ned i den ene øvelse. Som udgangspunkt syntes jeg man bør køre så få øvelser, som muligt siddende.Man kan måske argumentere for at stående dumbell press er bedre end military, øvelsen har helt sikkert større krav til balance end military. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Onkel Troels Posted September 24, 2013 Report Share Posted September 24, 2013 Kan ikke helt følge det at stående øvelser skulle være bedre end siddende øvelser. Men nu er min baggrund også mere BB orienteret end CF orienteret. De bedst skulder og trap øvelser skulle ifølge denne side være: Seated Behind the Neck PressBand Face PullCable Lateral RaiseBarbell Shrughttp://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/inside_the_muscles_best_shoulders_and_trap_exercisesBehind the neck press kan selvfølgelig være problematisk idet den kan foresage impingment hvis man har manglende skuldermobilitet. Her er mit argument at seated dumbell presses giver stortset det samme pres med skulderne ud til siderne som behind the neck press men er mere skånsomt for glenohumoralleddet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts