rdt Posted September 14, 2012 Report Share Posted September 14, 2012 Hej MOL.Jeg har snart styketrænet i 2 år nu, og jeg træner primært for styrke og ikke for muskelmasse. Derfor træner jeg relativt tæt på mit maksimum i de fleste øvelser, ofte omkring 5 RM. Men her kommer problemet: Det betyder, at jeg ikke kan udføre ret mange sæt, ofte kun 2-3 sæt á 5 gentagelser. Efter det er vægten for tung til, at jeg kan gennemføre et sæt ordentligt. Og det bliver jo ikke til ret mange gentagelser samlet set. Jeg oplever at være gået noget i stå med hensyn til styrkefremgang. Er der nogen af jer, der har erfaringer med denne problemstilling? Bør jeg tage noget af vægten af, så jeg kan udføre eksempelvis 5x5 eller 4x8 reps i stedet? På forhånd tak,Rasmus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneB Posted September 14, 2012 Report Share Posted September 14, 2012 Ja det børe du. Prøv at søge på Texas Metode. Mark Riptoe for lidt inspiration Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vastus Posted September 15, 2012 Report Share Posted September 15, 2012 hvis du træner efter 5x5 rmså skal du havde noget af vægten af på de sidste sæt så du får de 5 gentagelserellers så tag en gang imellem og kør nogle tunge singler, det plejer at booste styrken. og vil også øge styrken i din 5x5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toto_g4m3r Posted September 18, 2012 Report Share Posted September 18, 2012 Kør 3-4 reps med din 5RM istedet. Der er ingen gund til at presse sig i alle sæt, når man træner for styrke.Du kunne eventuelt prøve en gillingham cyklus. Der er også eksplosivitets træning med, som også vil øge din styrke.link her: http://news.bodylab.dk/artikler/2009-3-effektive-progressionscyklusser .Sæt desuden dit max 5 kg højere end det er, da dit indtastede max faktisk er dit ønskede max efter programmet.Ellers kan jeg også anbefale pyramide træning, som giver en 8-12 sæt i alt, hvor du også kommer op og løfte 4'ere, 2'ere, og singler.. Det er jeg selv steget fra 92,5 til 102,5 kg i bænk af, på 40 dage ca :)Der ud over. Som du sikkert ved, skal du fokusere på at løfte hver vægt så hurtigt og eksplosivt som muligt, uanset hvor tæt, eller langt det er fra din 1RM.Pøj pøj med det :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts