Bjergtrold Posted August 5 Author Report Share Posted August 5 Vil bare lige opdatere med, at jeg lykkedes med de ting jeg satte mig for i går Jeg fik pakket og forberedt taske + mad mens jeg spiste aftensmad. Hørte Harry Potter på USB højtaleren da jeg skulle sove og fik et hurtigt koldt bad. Havde egentlig ekstra tid, så kunne måske endda have sovet lidt længere. Var vågen af mig selv. Well det er jo så kun en dag og i aften er jeg nok mere træt men må prøve. Skal jo så ikke ud af døren og nå toget men vil stadig gerne prøve at holde Ninja mode, så der ikke går helt skildpadde i den. Ellers overkropsstyrke pas i går men ingen HIIT da det var blevet lidt sent. Dagens stats: Kaffe dag 236, alkohol dag 22, slik dag 9, chokolade dag 22. Morgenvægt 55.6 kg Jeg har gymnastik tøjet med men om det bliver ben styrke, eller bare gang på løbebånd. Det må jeg lige se. Vandretur i weekenden med god veninde og middag hos en anden + familie fredag, så skal have nået nogle styrkepas i løbet af ugen. Skal nok også vænne mig til, at ikke alle pas kan være på en fuldt restitueret krop og så bare sætte ambitionsniveauet derefter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted August 9 Author Report Share Posted August 9 (edited) LIlle update Var også ved at opdatere onsdag morgen men så var der pludselig tog problemer og jeg måtte hoppe af i Silkeborg og blive hentet af en kollega. Også om eftermiddagen totalt kaos. Så ingen træning hverken mandag eller onsdag. Til gengæld underkrop tirsdag og overkrop i går = very nice. Tirsdag også HIIT pas med 8 x 15 Cal på romaskinen og så 30 minutters pause. I går langrendsmaskine bare stille og roligt 15 min. Jeg har gymnastik tøjet og nye fine styrketræningssko med i dag og ja må blive noget med at være virkelig effektiv på job og så løbe ud til toget lidt i halv fire + sove med Harry Potter hjem. I morgen vandretur på Hærvejen fra Løndrup til Thiese med god veninde T + en del frem og tilbage i bil inklusiv masser af hygge og snak. Sove uden tlf har haft været mega godt og har været god til både at få læst lidt i bog og så alligevel få slukket lyset og lægge mig til at sove i rimelig tid. Det var kun mandag, at jeg lykkedes med koldt bad men det var virkelig skønt, så værd at få prøvet igen. Madmæssigt også kommet i mål med udvalgte + foodpreppede måltider, hvor jeg tirsdag fik tilberedt en større portion både til frokost og aftensmad. Det er ret enkelt og nogle vil sige ensformigt men vil spare mig en masse tid, energi, penge og tankeressourcer, hvis jeg kunne holde den plan i en periode + at der så er en reel chance for, at det ikke kun er mentalt + på energi siden, at jeg opnår nogle resultater med mit forløb hos Lagermand. Hverken vægt eller billedmæssigt har der hidtil været den store forskel men jeg lærer hele tiden nyt om mig selv og vaner. Ja og XS uniformsbukser sidder bedre + at jeg i dag har mine XS Arcteryx regnbukser på. Anyhow stats: Kaffe dag 240, alkohol dag 26, slik dag 13, chokolade dag 2. Morgenvægt 55.1 kg Og til sidst en lille og lidt anderledes sang som passer godt til Beast mode God weekend til boardet lige om lidt Edited August 9 by Bjergtrold Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted August 11 Author Report Share Posted August 11 Nå endnu en lille update inden dagens overkrops pas, som jeg indleder med at smide en masse affalds sorteret halløj ud = et par halvtunge sække og flaske aflevering på vejen til en lille smule shopping. Fredag lykkedes jeg med at få smidt mig selv til aften ben træning. Indrømmer, at jeg bestak mig selv med en protein bar men det var der også plads til i budgettet. Snarere end at springe måltider over, så synes jeg, at jeg er blevet bedre til at modificere måltiderne lidt. Altså holde proportionerne mellem de forskellige ingredienser men bare tage lidt mindre af det hele. Det mætter stadig og på den måde bliver det lidt lettere at ramme, hvad jeg på sigt håber, er et lille kalorie underskud og dermed smide lidt fedt. På den måde bliver jeg ikke giga sulten med overspisning til følge og nyder egenligt mest af alt den rigtige mad. I går Hærvejs etape fra Lønstrup til Thiese og masse af spændende oplevelser fra kirkegården ved tidligere Mårup kirke på kanten af klinten, kig til Rubjerg knude fyr, Børglum kloster og masser af forskelligt dansk sommervejr, marker så langt øjet rakte. I alt 27 km's vandring og temmeligt trætte stænger til sidst men dejligt at være på eventyr og intet bedre end den slags dage, som føles som uendeligt lange pga alle indtrykkene. Sov som en sten i nat og kroppen var godt mærket i morges men en del husalfe ting har hjulpet på det. Er nået langt både med tøjvask, oprydning, rengøring og foodprep og ja lader også langsomt op til at begynde at få styr på alt Nepal udstyret. Håber at nå tog til tiden i morgen og på den måde få afleveret lidt forskelligt til reparation hos skrædder. Vagtuge coming up, så er virkelig stålsat på at holde fast i gode vaner. Fredag aften og natten til lørdag fik jeg scrollet lidt med tlf i soveværelset og det samme i går/i morges men er klar på at give tlf væk fra soveværelset endnu et go i aften. Og også klar på at få gjort så tilpas meget klart, at jeg kan have effektiv morgen i morgen tidlig. Måske endda med det kolde bad fra morgenstunden. Stats: Kaffe dag 242, alkohol dag 28, slik dag 15, chokolade dag 4. Morgenvægt 54.7 kg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted August 13 Author Report Share Posted August 13 Træning d 11.8 Styrke Overkropstræning. Very nice. Ovenpå ærinder, træning + lidt mere supermarked, ja så var kl blevet 19.30 og mit default mode tidligere ville have været at kollapse i sofa med serie. Havde dog mere at nå med food prep og forberedelse af ugen, hvilket jeg heldigvis fik taget mig sammen til. Hyggede mig i køkkenet. Havde købt sådan en lille håndskrue/slice dims, som fungerede fint til at slice agurk men som gik totalt i betalingsstandsning, da jeg prøvede med gulerod. Nå det fik mig til gengæld til at hive elektrisk rivejerne/food processor ned og så gik tilberedningen af mad bokse jo lynhurtigt både med at snitte spidskålssalat, gulerod og ingefær til dressing. Kom til gengæld noget sent i seng, så ikke så meget søvn natten til i går. Her lykkedes jeg alligevel med flere ting som at nå toget hjem i tide +få afleveret tøj til reparation. Men var for træt til at rykke ind i Puregym ovenpå dagen og spiste også slik på job. Ved ikke rigtig, hvorfor at jeg ikke kunne modstå, hvilket jeg jo har haft været meget bedre til på det seneste; tørst, træthed, svære samtaler, vagtstress? Syntes også, at jeg var ekstra sulten hjemme men anyhow en aften med oprydning, vagtarbejde, de små robotter blev sat i gang og fik også musikbattlet lidt med bjergtrold F. Tænker, at det er hvad Lagermand kalder et højere bundniveau, hvor jeg selv på de ikke helt optimale dage, alligevel når noget. Og var også frisk til forholdsvist sent. Selvom at natten igen blev kort, så var Body Battery alligevel fuldt opladet da jeg var oppe kl 4. Mere træningstøj i tasken i dag mhp ben træning men må erkende, at det kommer til at kræve super meget at komme ud af døren til tiden i dag, plus søvn i tog og nok temmelig meget viljestyrke for at det kommer til at lykkes. Well Just do it!!!!! Og til sidst en lille sang som efter kun få dage topper min "Igen og igen" liste Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted August 20 Author Report Share Posted August 20 Update Uha tiden flyver men der er så mange andre opdateringer som jeg skal gøre med check in hos coach Lagermand. LIfesum, tællen skridt, søvn mv mv. Samlet set så lykkedes jeg i sidste uge med at holde planen med 4 x styrketræning og 2 x HIIT. Bentræning lørdag var så på hotel i Gødstrup pga vagtuge og dermed ikke helt så hård. Tilgengæld var begge HIIT sessioner korte 8 x 20 sekunders sprint på løbebånd, hvor jeg havde en klar fornemmelse af, at konditionen havde flyttet sig positivt op af. Søndag joggede jeg også et kvarter. Syntes absolut, at jeg kunne mærke det i hoften bagefter men var ikke slemt og føles meget hurtigt ude af kroppen. Stadig ingen tvivl om, at det er styrke og HIIT, som er hovedfokus den næste (kun) lidt mere end en måned inden Nepal. Går dog også meget og føler mig egentlig ret udholdende. Først og fremmest meget, meget mere frisk og langt bedre tilpas på nye madvaner. Kan meget tydeligt se, at jeg tidligere virkelig har haft været fejlernæret med alt for lidt rigtig mad og så på den konto for meget slik og chokolade. Selvfølgelig har det ikke hele tiden haft været helt håbløst men det er ikke længere svært for mig at modstå ferie kage, slik eller chokolade. En dag som i går spiste jeg så alligevel lidt chokolade og vingummi men det hele ryger med i kalorie regnskabet og det begrænser det meget naturligt. Næste fokus område må være det med i højere grad at spise langsomt og ikke i stressede omgivelser. Jobmæssigt har jeg haft været meget disponeret til nærmest at sluge maden på travle dage og når jeg har haft været for sulten. Men der har også hjemme været en tendens til, at jeg gjorde det samme. Kan mærke, at jeg har det så meget bedre når jeg spiser langsomt. Søndag fik jeg foodpreppet et helt køleskab fyldt med gode spidskålssalat bokse. Jeg fik tilberedt laks i ovn og bagt proteinmuffins og havde så i forvejen en i masse kogt quinoa. Og så det med at få drukket nok vand. Jeg får en del the, lidt decaf og så elektrolyt vand på træningsdage men kan godt være slem til ikke at få drukket ekstra vand de andre dage. Nå anyhow stats: Kaffe dag 251, alkohol dag 37, morgenvægt 55.5 med klar fornemmelse af, at jeg er blevet stærkere. Jeg har droppet at sætte dage på slik og chokolade da nidkær kalorietælling automatisk forhindrer, at det bliver de store mængder. Hviledag i går så tasken er pakket til benstyrke pas senere i dag Sov ikke helt nok i nat da jeg var super frisk i går aftes men håber at få power nappet i toget hjem og så finde "Just do it" mind settet. Hvor mit andet benstyrke pas er mere rå muskelstyrke, så er det i dag mere teknisk med bla frontsquat, hvor jeg ikke tør at have meget på og glute bridge med vægtstang liggende på gulvet = nærmest uoverkommeligt for lille mig og altid lidt et cirkus for evt omkringstående. Nå dejlig dag til boardet og en lille sang fra "Decameron" soundtracket. Har ikke fået set ferien færdig da den egentligt er lidt anstrengende og makaber men gode sange. https://www.youtube.com/watch?v=7EgB__YratE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted August 20 Report Share Posted August 20 3 timer siden, Bjergtrold skrev: Næste fokus område må være det med i højere grad at spise langsomt ... Ha, haa, sig til, hvis du finder nøglen til det. Jeg har altid bare skovlet maden ind, og det er altså ikke nogen god idé. Bjergtrold and Gregers TF 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted August 22 Author Report Share Posted August 22 På 20.8.2024 at 10:29 , Henrik S. skrev: Ha, haa, sig til, hvis du finder nøglen til det. Jeg har altid bare skovlet maden ind, og det er altså ikke nogen god idé. Tak super løber og nej enig. Mit bedste trick, som også er godt af mange andre grunde, ja det er nok det som diverse coaches / diætister kalder høj volumen mad. Spidskålssalat med andre grøntsager er et (og mit) glimrende eksempel. Det fylder meget og det tager lang tid at tygge sig igennem sådan en portion og så er der faktisk ikke så mange kalorier i + alt det gode til mikrobiomet mv mv. Derudover prøver jeg at være bevidst om at nyde maden, tygge godt, lægge bestikket ind imellem og ikke være alt for optaget af alt muligt andet SoME samtidigt. Udover at jeg jo grundlæggende føler mig meget bedre tilpas, så synes coach Lagermand faktisk også i dag, at der var markant og synlig forskel på mine billeder nu og sammenlignet med ved opstart. Jeg kan absolut ikke selv se det men det skyldes nok mit trods alt ret f.. forhold til mad og krop igennem mange, mange år. Det er en proces og en langvarig en af slagsen. Men det bedste, at jeg efterhånden begynder at jagte meget mere den indre glæde og så er det ligesom kun en bonus, hvis det ydre også følger med. Mht træning så endte tirsdag alligevel også med at blive en hvile dag men i går fik jeg slæbt mig selv over til morgen styrke = ben træning en times tid og så dejlig eftermiddags svøm ca 1200 m med miss Spinderella. Dejlig sauna efterfølgende og ville virkelig ønske, at jeg kunne få svømmet mere i dag. Har i hvert fald pakket tasken men først fremmest er det tid til overkrops styrke træning. Jeg har super solide DOMS i baller og baglår ovenpå i går, så det er jo ikke dårligt. Stats: Kaffe dag 253, alkohol dag 39. Morgenvægt 55.1 kg Stay strong derude i efterårsvejret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted August 22 Author Report Share Posted August 22 NB apropos mad så har jeg også eksperimenteret med en opskrift, som vist også huserer på de sociale medier og som fungerer virkelig godt som proteinrigt tilbehør til salat og kylling eller laks = fungerer lidt som brød eller tortilla men med mere protein i. Jeg blender et bæger hytteost med 2 æg + salt og peber og smører det så ud på bagepapir. Så får den 15-18 min i ovn ved 200 grader bare til den bliver gylden. I processen bobler den ret meget op men når den kommer ud, så er den fint flad og lige til at wrappe rundt om noget eller blive brugt som bund. Mættende og godt og for en ikke ostespiser som mig, så smager det ikke af ost Henrik S. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted August 23 Author Report Share Posted August 23 Træning d 22.8 Styrke Overkrop. Følte mig stærk i flere af øvelserne og fik lidt mere på nogle steder. Er blevet bedre til at forstå, at jeg ikke kan øge i alle øvelserne hver gang men prioriterer så 1-2 stykker. Cardio Manglede en del skridt da jeg primært havde siddet ved skrivebordet det meste af dagen, så indstillede løbebåndet til 30 minutter. Startede med gang med hældning og lagde så ind små blokke af jog på 5-7 min. Det føltes som en god måde at gøre det på. Som nævnt andetsteds, så bruger jeg de korte HIIT pas til at løfte konditionen men på sigt vil jeg jo gerne kunne løbe lidt men gider ikke bøvle med hoften. Ved at i dag bliver meget travl men har gymnastik tøjet med og bare lidt gang og/eller evt noget HIIT ville være fantastisk som et break i dagen. I går kunne jeg pludselig ikke finde mit etui til de små iPhone høredimser. Ja så efter aftensmaden tilbage i PureGym, hvor de heldigvis lå og så videre i Kvickly for at skaffe yndlingsskyr, som var udsolgt andetsteds. Ja og det er i hvert fald også nyt, at jeg ikke bare kollapser fuldstændigt men faktisk er i stand til at komme lidt omkring på det tidspunkt på dagen. Dagens stats: Kaffe dag 254, alkohol dag 40, vægt 56 kg. Ved ikke helt hvorfor, at den pludselig ligger helt deroppe men er mindre bekymret end tidligere nu hvor jeg faktisk kan se, at der er røget muskelmasse på. Fik klart en del at spise i går, for var sulten ovenpå bentræningen i forgårs men tror også, at lidt manglende søvn spiller en rolle. Anyhow så har jeg nu en helt anden forståelse for, hvordan at jeg så i dag kan skrue lidt ned. Ikke ved at gå rundt og ingenting spise men bare ved at skalere måltiderne lidt ned. Hvis mine forestillinger om dagen holder stik, så bliver det måske alligevel lidt fasteagtigt. Nå god weekend til boardet lige om lidt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted August 23 Report Share Posted August 23 2 timer siden, Bjergtrold skrev: Ved ikke helt hvorfor, at den pludselig ligger helt deroppe ... Er der ikke bare nogle udsving i vægten, men ikke sådan rigtig kan forklare, hvad enten det så er hormoner, væske i kroppen, fuldmåne ...? Min vægt går op og ned i forhold til, om jeg giver los og spiser kager og drikker sodavand, eller jeg holder igen og levere mere spartansk. Klart nok. Men der er altså også nogle udsving, jeg ikke kan forklare. Pludselig er der nogle dage, hvor den ligger 1-1,5 kg over det normale helt uden ændringer af nogen art. Det kan virke, som om kroppen holder på mere væske. Bagefter kan der komme en periode, hvor vægten ligger lidt på lave side. Mit bedste bud er hormonelle udsving, men det ved en læge nok mere om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gregers TF Posted August 23 Report Share Posted August 23 Efter at have vejet mig dagligt i +35 år, bliver jeg tit overrasket over underlige udsving. Men langt hen ad vejen, kan jeg godt finde en sammenhæng til madens sammensætning. Træningens hårdhed og kardio vs vægttræning. Og søvnen, der spiller voldsomt ind. Ikke kun i antallet af timer men også tidspunktet. Humør og stressniveau kunne sikkert også være værd at kigge på, men det ligger ud over mine evner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted August 23 Report Share Posted August 23 6 minutter siden, Gregers TF skrev: Og søvnen, der spiller voldsomt ind. Det tror jeg, for øvrigt du har ret i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted August 24 Author Report Share Posted August 24 På 23.8.2024 at 08:54 , Henrik S. skrev: Er der ikke bare nogle udsving i vægten, men ikke sådan rigtig kan forklare, hvad enten det så er hormoner, væske i kroppen, fuldmåne ...? Min vægt går op og ned i forhold til, om jeg giver los og spiser kager og drikker sodavand, eller jeg holder igen og levere mere spartansk. Klart nok. Men der er altså også nogle udsving, jeg ikke kan forklare. Pludselig er der nogle dage, hvor den ligger 1-1,5 kg over det normale helt uden ændringer af nogen art. Det kan virke, som om kroppen holder på mere væske. Bagefter kan der komme en periode, hvor vægten ligger lidt på lave side. Mit bedste bud er hormonelle udsving, men det ved en læge nok mere om På 23.8.2024 at 09:22 , Gregers TF skrev: Efter at have vejet mig dagligt i +35 år, bliver jeg tit overrasket over underlige udsving. Men langt hen ad vejen, kan jeg godt finde en sammenhæng til madens sammensætning. Træningens hårdhed og kardio vs vægttræning. Og søvnen, der spiller voldsomt ind. Ikke kun i antallet af timer men også tidspunktet. Humør og stressniveau kunne sikkert også være værd at kigge på, men det ligger ud over mine evner. På 23.8.2024 at 09:28 , Henrik S. skrev: Det tror jeg, for øvrigt du har ret i. Tusind tak for indspark begge to og ja søvn, stress og hormoner = stort mysterie i min midaldrende tilstand. Og jeg har også en fornemmelse af, at der skal en del vædske + elektrolytter til når DOMS skal skylles ud. Og de 55.1 kg var nok kunstigt lavt, for har typisk ligget lidt højere. I sidste ende godt, at jeg er blevet mere bevidst om, at det mere handler om størrelsen og styrken i musklerne + velvære og koncentration. Bliver ved med at have sådan nogle gode oplevelser af at være bedre til at huske og koncentrere mig. Små ting som gør en stor forskel. Har dog også absolut været stresset med for lidt søvn og for meget arbejde og i går besvimede jeg næsten i sofaen. Dog også lidt en fornemmelse af måske lidt begyndende infektion. Ikke feber og ikke sådan rigtig noget men alligevel lidt utilpas. Senest har mit body battery overhovedet ikke flyttet sig op fra lave 26 % og det selvom, at jeg har siddet helt stille og hvilet i mere end to timer på vej til Sjælland. Nåede ben pas og HIIT med 9 x 20 sekunders max løb inden afgang og også oprydning, så jeg kommer hjem til en fin lejlighed mandag. Skal have styr på Visum på Nepalesisk ambassade og i morgen fætter kusine ting. I morgen formiddag overkropstræning og mere HIIT. Fortsat dejlig weekend til boardet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted September 1 Author Report Share Posted September 1 Update Uhhh tiden flyver. Lykkedes mig at få trænet i PureGym Hillerød søndag morgen = very nice men derudover, så var jeg bare ikke rigtig rask. Al den rejsen og pakken og anstrengende selskab gjorde mig ikke særligt godt og især tirsdag morgen følte jeg mig virkelig klattet og mærket af astma. Klar fornemmelse af, at det netto havde været bedre for mig at lytte til mig selv lørdag og være blevet hjemme. Så havde jeg formentligt også undgået massivt vægt hop og det også selvom, at jeg gjorde mig umage med at have egen sandwich aftensmad med i toget og vælge sunde salater fra 7 / 11 til aftensmad søndag og frokost mandag. Nå men om ikke andet så kom jeg på Nepalesisk ambassade mandag formiddag for styr på Visum og havde dejlige gåture langs Grønningen, plus på Esplanaden og kom i gang med god bog i toget = mere putte under dynen afslapning hjemme i sofaen. Onsdag omsider godt i gang med styrke = bentræning, torsdag overkrop og så fredag ben igen. Onsdagens pas er den del med frontsquat og hip "thruster" liggende på gulv, så det er mere teknisk end egentligt tungt. Alligevel kunne jeg godt mærke, at jeg var træt i går ovenpå 3 dages styrke i træk. Ja så det endte med at være en rigtig husalfe dag med en masse oprydning, rengøring, food prep + tøj vask og så har jeg i øvrigt hele ugen arbejdet på at forberede efteråret i forhold til job = ikke den optimale måde at holde ferie på. I den her omgang har det dog været det muliges kunst og (forhåbentligt), så kan jeg nu se frem til nogle travle men ikke ulideligt stressende uger frem mod afgang til Nepal om meget snart I forhold til processen hos Lagermand, så er jeg stadig rigtig glad for processen men synes, at det med vægten er lidt hårdt. På den ene side, så taler vi hele tiden om, at det er energi niveau, styrke og vaner, som er i fokus og alligevel, så bliver det i tale sat når min vægt ikke falder og problematiseret når den stiger. Jeg har selv researchet lidt og fundet en TDEE beregner (Total Daily Energy Expenture) og for en kvinde med min vægt, alder og aktivitets niveau, så lander jeg på de 2261 kcal. Det er klart, at hvis jeg så dagligt indtager de 1750 kcal, så er jeg i et energi underskud og forventningen er, at jeg taber mig. Så hvis det ikke sker, så har jeg 1) ligesom formentligt talt forkert, spist ude og ikke haft styr på det, eller også 2) så har min krop haft vænnet sig til at fungere på et lavere niveau. Eller 3) jeg bygger bare muskler hurtigere end andre. Fra Peters mangeårige arbejde med mange klienter, så tror han 100 % mest på det første. Det er meget tydeligt for mig. Og måske det er rigtigt. Det kan jeg jo kun afprøve ved at være ekstremt nidkær og i en periode måle og veje alt + ikke spise ude. Der er jo også muligheden med vand i kroppen, hormon fluktuationer og det er rigtig svært at vurdere for mig mere eller mindre i overgangsalderen = ingen regelmæssig cyklus. Nå det korte og det lange er stadig, at jeg netto aldrig nogensinde har haft spist så sundt, regelmæssigt og dermed samtidigt har haft nemt ved ikke at binge usunde ting. Jeg er langt mere koncentreret og fokuseret inde i mit hoved og også meget stærkere. De sidste dage har vægten så sneget sig fra 56.5 ned til 55.9, så er lidt på vej nedad igen men er stressende. Jeg har jo også læst super meget om ikke at bruge cardio til at prøve at forbrænde en hel masse men med en vis risiko, så mangler jeg nok løbeturene til lige at få boostet forbrændingen. Har bare heller ikke lyst til at gå kamikaze i gang med det og risikere at overbelaste balle senen igen og til nogle tidspunkter, så har det faktisk også været rigeligt med at nå alle styrkepassene, de over 8000 skridt, mere end 8 timers søvn og sikren mig, at alle måltiderne sidder i skabet. Nå anyhow stats: Kaffe dag 262 (38 dage tilbage), alkohol dag 48 (nød nogle glas alkohol fri rose i går), vægt 55.9 kg. Er (indrømmet) blevet meget glad for Decaf og ja har haft overvejet om jeg skulle prøve at undvære men lige nu er generne ikke så store, at jeg helt er klar til det. Mave er måske lidt mere mærkelig. Nu hvor hverdagen starter får det formentligt en naturlig begrænsning. Nå er ved at vaske Goretex/skal tøj som lige skal ud og imprægneres og derefter er planen at ramme PureGym + nogle ærinder inden et par times arbejde. Fortsat dejlig solskinsdag/weekend til boardet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vestjyden Posted September 4 Report Share Posted September 4 På 1.9.2024 at 10:02 , Bjergtrold skrev: så lander jeg på de 2261 kcal. Det er klart, at hvis jeg så dagligt indtager de 1750 kcal Det med vægt og mad er bare svært, og vi er forskellige alle sammen. Så hvor meget der skal til for at være i ligevægt er svært helt at beregne. Bare at sætte tal på aktivitet er svært. Min vægt kan nemt svinge 2 kg. hvis jeg har været ude at spise et par aftener. Det jeg prøver at skrive er, det er jo ikke et sundhedsproblem, så der er vel ingen grund til at det fylder alt for meget. Lagermand er jo gammel bodybuilder, hvis jeg husker rigtig, hvilket kan farve hvad han skriver. Bare lidt tankespind herfra, håber det er forståligt. Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted September 7 Author Report Share Posted September 7 (edited) På 4.9.2024 at 14:05 , vestjyden skrev: Det med vægt og mad er bare svært, og vi er forskellige alle sammen. Så hvor meget der skal til for at være i ligevægt er svært helt at beregne. Bare at sætte tal på aktivitet er svært. Min vægt kan nemt svinge 2 kg. hvis jeg har været ude at spise et par aftener. Det jeg prøver at skrive er, det er jo ikke et sundhedsproblem, så der er vel ingen grund til at det fylder alt for meget. Lagermand er jo gammel bodybuilder, hvis jeg husker rigtig, hvilket kan farve hvad han skriver. Bare lidt tankespind herfra, håber det er forståligt. Tusind tak for indspark kære Vestjyde og synes, at det giver fin mening. Som evt læsere fornemmer, så er det også en proces, som spinner rigtig meget inde i mit hoved. Efterhånden synes jeg dog i en rigtig fin retning mht, hvad det egentlig handler om og hvordan jeg grundlæggende bliver mere og mere glad for det som er. Jeg har tidligere i høj grad haft opdelt mit liv i belønningsting og så sure pligter. Jo mere sur pligt jo mere ville jeg gerne have belønning og på en eller anden måde blev det noget skævt. Fx at jeg ofte kunne have fredage, hvor jeg ingenting spiste i løbet af dagen og så kollapsede med Netflix + slik og chokolade i sofaen. Med nye vaner, så er jeg faktisk i stand til en dag som i går, at få sunde måltider, nå lidt træning og så faktisk hygge mig indtil ret sent. Og det både med lidt oprydning, lidt arbejde, lidt ekstra skridt ned til affaldsbeholderen mv mv. Det er den rigtige mad og det at få dagligdagen til at fungere, som egentlig gør mig glad = belønning. Et andet eksempel, at der var tog problemer i går og min første impuls var at købe chokolade i 7-11 som trøst. I stedet havde jeg nu min vanddunk med med noget elektrolyt drik og så tog jeg nogle sip af den = meget større velvære. Træning var også tidligere meget adgangsbilletten til at måtte få mad. Mens jeg nu ved, at det faktisk i høj grad er dagligdagsaktiviteter + det at få søvn og hvile nok og den rette mad i rette mængder, som egentligt gør en forskel. Jeg skal træne HIIT for at øge min kondition, styrke for at blive stærk og så gå en masse + leve sundt for at tabe fedt. Og der er det jo vigtigt, at jeg står ved, at det (bla) er mit ønske om at blive mere fit, mere tonet, ommøbleret, som ledte mig til forløbet hos Lagermand. Det har haft været mit eget ønske men jeg har bare ikke rigtig vidst hvordan. Læste i øvrigt et Instagram opslag i går som sagde, at det med at komme i god form handler 10 % om motion, 50 % om kost og 40 % om at håndtere sine følelser. Ja og det var i hvert fald super rammende for mig. Har så ofte været dårligt i kontakt med mig selv, ikke sat grænser eller mærket hvad jeg egentligt havde behov for. Bla mht søvn og hvile, eller haft travlt med at please andre. Not f.. anymore. Der viste sig også at være gode forklaringer på vægtøgningen + at jeg kan se, at det at holde mig 100 % til planen gør godt. Der var jeg nok værre i starten til lige at snige noget ekstra ind. Men nu hvor jeg faktisk kan se, at det virker. Ja så er det også meget lettere at lade være. Og når jeg hele tiden er godt mæt og kan se frem til et nyt sundt måltid. Ja så er der heller ikke grund til at panik spise. Tirsdag kollapsede dagen fuldstændigt og jeg endte med at overnatte på hotel i Gødstrup. Faktisk først i dag fået sovet helt ud, hvor jeg endte med at sove helt til kl 10 = ekstremt tiltrængt. Ja så ikke meget træning i ugen indtil nu bortset fra ben mandag og overkrop i går fredag. Håber at nå to solide styrke pas her i weekenden + 2 x HIIT. Jeg er blevet lidt afhængig af Decaf pga smagen, ritualet og ville måske være godt at skrue lidt ned. Jeg har ikke ondt i maven men den er ikke helt så god som på the alene. Omvendt så nyder jeg bare virkelig smagen. Ellers er stats: Kaffe dag 268, alkohol dag 54, vægt 54.7 kg Jeg tæller som tidligere nævnt ikke slik og chokolade men har ikke haft spist meget af det da det hurtigt får kalorieregnskabet til at vælte. Tirsdag aften på hotellet havde jeg ikke fået helt nok mad og kom til at spise en lille pose nødder, som bare viste sig at indeholde 400 kcal. Well på den måde bliver jeg hele tiden klogere og får mere forståelse for, hvad der egentligt er tilstrækkeligt, velsmagende og giver velvære henover dagen + energi til at være i sving. Nå dejlig solskinsdag til boardet Edited September 7 by Bjergtrold vestjyden 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted September 8 Author Report Share Posted September 8 Træning d 7.9 HIIT 8 x 20 sekunders sprint. Burde nok vælge nogle af de andre på romaskine eller angrebs cykel, så der er tale om lidt længerevarende belastning. I går passede det dog super fint på en dag, hvor jeg havde forberedt en masse pakkemæssigt, hentet en masse skridt ved at gå ned til apoteket og havde benstyrke pas sent. Styrke Leg day Squat, dødløft, glute bridge med vægtstang liggende på gulv, walking lounges og til sidst en mave kombi, som drillede mig lidt. Mangler masser af ting både mht Nepal og ugen men må tage det hele lidt ad gangen. Fik bestilt energi vingummier, elektrolyt tabletter og ekstra Diamox. Senere i dag overkrop, mere HIIT og kunne godt finde på at liste ned på apotek igen = masser af gode skridt. Alt godt til boardet og først og fremmest helende tanker til Gregers. Sikke en forskrækkelse Nå ja glemte lige stats: Kaffe dag 269, alkohol dag 55, vægt 54.9 kg. Fik nogle ekstra kalorier indenbords i går ovenpå benstyrke passet og kan allerede i dag mærke, at jeg er sulten. Ser om ikke, at jeg kan få justeret lidt henover de næste dage. Vil også prøve at reducere Decaf men ikke afstå helt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted September 9 Author Report Share Posted September 9 Træning d 8.9 HIIT Igen 8 x 20 sekunders hurtigt løb Styrke Overkrop Nåede dog kun 3/4 af program da min chef ringede og så var det pludseligt blevet sent. Fik også gået over 16000 skridt = virkelig blevet god til at udnytte mulighederne der. Stats i dag Kaffe dag 270, alkohol dag 56, vægt 54.6 kg Fik ellers kalorier over budget både lørdag og søndag men også højt aktivitetsniveau. Foreløbigt glad for, at jeg kom op og afsted inkl med god sund frokost trods møde i Odense. Har gymnastik tøjet med men må se, hvad energi niveauet siger når jeg kommer hjem med tog i eftermiddag. Dejlig uge til boardet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted September 11 Author Report Share Posted September 11 På 9.9.2024 at 08:42 , Bjergtrold skrev: Har gymnastik tøjet med men må se, hvad energi niveauet siger når jeg kommer hjem med tog i eftermiddag. Well og var så bare helt smadret og snorksov i tog. Dog gode skridt i tørvejr frem og tilbage til OUH. Havde min egen kendte snack med og også min egen dejlige frokost. Dejlig kontrast til sidst jeg var til samme møde. Har virkelig nået et punkt, hvor jeg er fuldstændigt ligeglad med hvad folk tænker. Jeg er udelukkende optaget af at få den mad, som jeg ved er god for mig. Ikke som en ekstrem diæt men som en god livsstil. Til morgen stod jeg og kogte risnudler for ikke at mangle kulhydrat del af frokost = har lært at sammensætningen af måltiderne er super vigtig for at kunne blive mæt og fungere. Oplever en anden frihed på så mange planer og også rent fysisk. Lige pludseligt er det som om, at der bedre plads når jeg læner mig fremover, fx også når jeg sidder på cyklen. Træning d 10.9 Styrke Underkrop To øvelser som jeg ikke nåede men ellers rigtig god træning. Var efterfølgende til foredrag i Dansk Nepalesisk selskab med bjergveninde K fra Italiensturen = masser af dejlig bjerg/Nepal snak. Håber senere i dag at nå overkropstræning men meget som skal falde på plads. Selvom at jeg for nogle dage siden skrev, at jeg ikke kunne undvære decaf, så er jeg alligevel, for maves skyld, hoppet på rehab også fra decaf. Kasserede en helt stor bøtte men ja det er jo misbrugets anatomi og nøglen til al vaneændring. Det er nødt til at være uden for rækkevidde. Stats: Kaffe dag 272, alkohol dag 58, decaf dag 2, vægt 54.4 kg At mave, så har det bedre på ren the, kunne man så godt forestille sig ville betyde, at jeg ikke kastede mig ud i kaffe om 28 dage… Well det tror jeg så ikke er tilfældet men vi får se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted September 18 Author Report Share Posted September 18 Update Kan næsten ikke huske, hvad jeg har foretaget mig hvornår. Sidste uge endte samlet på 3 x styrketræning og 2 x HIIT. Søndag skulle jeg have svømmet med tri veninde J men vågnede op med følelsen af et eller andet virus artigt, så var nødt til at aflyse. Også rigtig meget at få styr på i tiden. I denne uge restitution (bortset fra mange skridt) mandag og tirsdag og så i dag Styrke = overkropstræning + HIIT i romaskinen med 8 x 15 cal med 30 sekunders pause. Uhhh det er hårdt. Håber på at nå underkrop i morgen og så overkrop lørdag inden fødselsdag på Sjælland og så ben igen søndag. Ville være godt, hvis jeg kunne få smidt HIIT op til hele 3 eller 4 gange i de her uger men vi får se. Rehab fra decaf var super godt men mandag aften var jeg nede for at købe Grøn the med Yasmin og så kom jeg til at købe noget mere decaf. Nå prøver lige at have et par dage og så må jeg jo trække mig lidt igen. Stats anyhow Kaffe dag 279, alkohol dag 65, vægt 54.1 kg Hørte en playliste med 12" mix af kendte 80'r hits og denne dukkede op = fabelagtigt nummer https://www.youtube.com/watch?v=B8BjkMv9sME Ja og så er det vist bare tid til snart at sove. Fredag 2 uger til Nepal. Når jeg mon det hele? Søde drømme til boardet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davai Posted September 18 Report Share Posted September 18 On 9/11/2024 at 6:43 AM, Bjergtrold said: Kasserede en helt stor bøtte men ja det er jo misbrugets anatomi og nøglen til al vaneændring. Det er nødt til at være uden for rækkevidde. Stats: Kaffe dag 272 Det er nogle imponerende streaks du formår at køre Bjergtrold! Er det primært maven kaffen påvirker eller er det også søvnen? Og jeg kan virkelig relatere til det med at ting skal være uden for rækkevidde - her døjer jeg dog mest med at spise al chokolade der kommer ind i huset, når jeg bliver rastløs om aftenen :) Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted September 19 Report Share Posted September 19 10 timer siden, Bjergtrold skrev: Hørte en playliste med 12" mix af kendte 80'r hits og denne dukkede op = fabelagtigt nummer https://www.youtube.com/watch?v=B8BjkMv9sME Oh yes, Art of Noise. Fabulous. Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted September 19 Author Report Share Posted September 19 11 timer siden, Davai skrev: Det er nogle imponerende streaks du formår at køre Bjergtrold! Er det primært maven kaffen påvirker eller er det også søvnen? Og jeg kan virkelig relatere til det med at ting skal være uden for rækkevidde - her døjer jeg dog mest med at spise al chokolade der kommer ind i huset, når jeg bliver rastløs om aftenen :) Mange tak Davai. Kaffen, hvis jeg indtager i for store mængder, påvirker både søvn og mave. Og så har jeg til nogle tidspunkter været bange for om jeg reelt havde ADHD og simpelthen mistede den sidste rest fokuserings/koncentrationsevne. Nu hvor jeg er begyndt at spise mere sundt og regelmæssigt og meget mindre slik, ja så tænker jeg måske, at det vil vise sig at være noget andet. At det ender på de 300 dage er jo kun i kraft af aftalen med mine 2 jægerkorps/bjergvenner, som jeg har lavet aftalen med. Ellers så var jeg faldet i for længst. Og ja sådan havde jeg det også tidligere med chokolade (og slik) men vil absolut skrive, at det er blevet et meget mindre problem, efter at jeg er begyndt at spise mere sundt og regelmæssigt i løbet af dagen, inklusive at tracke især protein men også kalorier. Mit forhold til mad har haft ændret sig så markant og det er jeg virkelig taknemmelig for. Jeg troede, at jeg ingen rygrad havde men havde ofte bare fået alt for lidt rigtig mad. Jeg var også kulhydrat forskrækket og nu kan jeg bare se, hvor skørt det var og at verden ikke går under af noget toastbrød. Apropos stats: Kaffe dag 280, alkohol dag 66, vægt 53.7 kg 1 time siden, Henrik S. skrev: Oh yes, Art of Noise. Fabulous. Indeed, indeed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted September 19 Author Report Share Posted September 19 23 minutter siden, Bjergtrold skrev: 2 jægerkorps/bjergvenner, Nå vildt at man ikke længere kan redigere i indlæg. Men altså det er Livgarden og ikke Jægerkorpset Finn og Jesper har været i men alt er så tilpas Jægerkorps/ranger agtigt, at der tydeligvist har haft været no mercy de gange, hvor jeg har haft prøvet at argumentere for, at kaffe er livsforlængende og sundt. De vil tydeligvist hellere af med mig, end revurdere aftalen og ja nu er der kun 20 dage tilbage Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjergtrold Posted September 20 Author Report Share Posted September 20 Træning d 19.9 Styrke Leg day. Ikke noget PR mode men god solid træning, hvor jeg grundlæggende hygger mig helt vildt med øvelserne + god musik og bare tulrer i min egen verden. Det har super god værdi i sig selv og ja gør jo så ikke noget, at der også kommer lidt god form ud af det. HIIT Ski ergometer 8 x 12 kalorier med 30 sekunders pause. Det lyder simpelt men ja trækker absolut tænder ud. Jeg tror egentlig ikke, at jeg så sent som nu, kan flytte Nepal formen noget videre men føles alligevel godt at løfte barren for hvor meget jeg egentlig kan overkomme træningsmæssigt. Dagens stats: Kaffe dag 281, alkohol dag 67, vægt 54 kg Håber, håber virkelig at jeg kunne få nusset mig ind til overkropspas i eftermiddag. På den måde kunne jeg få sovet ud i morgen tidlig og komme roligt af sted til fødselsdag på Sjælland. Body Battery har ikke rigtig kunnet følge med opladningsmæssigt de sidste dage og kommer meget langt ned om aftenen. Synes egentlig, at jeg føler mig meget godt tilpas men ja der er nok alligevel lidt "running on empty" stil over det. Dejlig fredag og snart weekend til boardet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts