Dancing through life.. sensual ballerina vibes


Bjergtrold

Recommended Posts

Aha, det er ved Østergade/Strøget, så er jeg nogenlunde med. Lyder som perfekt beliggenhed med gå-/cykelafstand til det meste.

Jeg tilbragte meget af min barndom i byen, fordi min mor kom fra Herning. Vi besøgte tit bedsteforældrene, der havde en trikotagefabrik, der lå Vestergade 43. De boede i sådan en grosserervilla ud til vejen, som er revet ned til fordel for noget kontorbyggeri. Men Vestergade 41 ligger der vist endnu og ligner mine bedsteforældres hus.

Som børn på besøg gik vores ture enten ind til byen, om til tanten på Rolighedsvej eller ned til tante og onkel på Dalgas Allé. Ellers slentrede vi hen i det, der hed Vestre Anlæg, hvor der var legeplads. Og hvert forår var der den store Ferie for Alle-messe i Herning Hallerne.

De sidste år, jeg rigtigt kom i byen var omkring 74-76, hvor vi til 6-dagesløb i den runde hal ved Herning Hallerne (ja, ja, i dag hedder MCH). Helge Sander & Co genoplivede 6-dagesløbene på en træbane på kun 160 meter, før hjulene igen begyndte at rulle inde i Forum på Frederiksberg. Senere tog han initiativ til at indføre professionel klubfodbold i Danmark.

Jo, jo, det har altid været driftige folk dér, midt på heden.

Senere har jeg kun haft korte og tilfældige besøg i byen, så Herning står stadig badet i sådan et lidt romantisk barndomslys. Det var ikke det værste sted at have en mormor og morfar boende.

Link to comment
Share on other sites

På 12.5.2026 at 13:36 , Henrik S. skrev:

Aha, det er ved Østergade/Strøget, så er jeg nogenlunde med. Lyder som perfekt beliggenhed med gå-/cykelafstand til det meste.

Jeg tilbragte meget af min barndom i byen, fordi min mor kom fra Herning. Vi besøgte tit bedsteforældrene, der havde en trikotagefabrik, der lå Vestergade 43. De boede i sådan en grosserervilla ud til vejen, som er revet ned til fordel for noget kontorbyggeri. Men Vestergade 41 ligger der vist endnu og ligner mine bedsteforældres hus.

Som børn på besøg gik vores ture enten ind til byen, om til tanten på Rolighedsvej eller ned til tante og onkel på Dalgas Allé. Ellers slentrede vi hen i det, der hed Vestre Anlæg, hvor der var legeplads. Og hvert forår var der den store Ferie for Alle-messe i Herning Hallerne.

De sidste år, jeg rigtigt kom i byen var omkring 74-76, hvor vi til 6-dagesløb i den runde hal ved Herning Hallerne (ja, ja, i dag hedder MCH). Helge Sander & Co genoplivede 6-dagesløbene på en træbane på kun 160 meter, før hjulene igen begyndte at rulle inde i Forum på Frederiksberg. Senere tog han initiativ til at indføre professionel klubfodbold i Danmark.

Jo, jo, det har altid været driftige folk dér, midt på heden.

Senere har jeg kun haft korte og tilfældige besøg i byen, så Herning står stadig badet i sådan et lidt romantisk barndomslys. Det var ikke det værste sted at have en mormor og morfar boende.

1000 tak for at dele kære Henrik. Lyder som nogle gode oplevelser og jeg tjekkede Vestergade 43 ud da jeg cyklede til og fra job torsdag. Syntes dog at det var svært at se men området er rigtig fint. Min Østergade = Strøget går jo direkte over i Vestergade når jeg krydser Gl Landevej = mit første møde med Kræftadelingen i Herning vel tilbage i 2012, hvor vi på skift passede stråleterapien ca hver 2.måned. Kort efter hvor Vestergade krydser Holstebro vej, så ryger jeg på dejlig cykelsti langs jernbanen. Ovenpå job torsdag var det virkelig skønt at cykle hjem i medvind og ikke være afhængig af toget. 

Tirsdag blev det til mere dejlig Bodybalance. Onsdag kom jeg i gang med dejligt lymfe program fra morgenstunden i min stue + nogle gode balleaktiverings øvelser. Torsdag morgenstyrke = overkrop i DGI huset. I går fredag op og pakke og nåede ikke noget inden job. Efter job røg jeg direkte på tog til Sjælland, hvor jeg slappede af med dejlig lydbog og så her på skønt hotel burgermenu til aften + lidt Nescafe og zero gin og tonic, hvor bartenderen så alligevel sagde, at der var en lille smule alkohol i deres gin. Måske jeg bare skal opgive tælleriet og så nyde lidt af det hele engang imellem. Kaffe skal dog ikke tage over da mave har haft det ekstremt meget bedre i de sidste uger. Til morgen dejlig ben styrke men med fokus på unilaterale øvelser og så 10 minutters core med Downdog app. Særligt i sideplanke har jeg nul udholdenhed og ja det betyder helt sikkert meget i mange sammenhænge. 

Noget af det som virkelig fylder for mig i den her tid. Ja det er det med, hvor tilfredsstillende det egentlig kan være med de små ting. Morgen the i min lejlighed. Det at klare små praktiske ting. Og det er uendeligt befriende ikke at skulle jagte dopamin i vilde oplevelser. Så i øvrigt et klip, hvor "Into thin air" forfatter Jon Krakauer fortæller, at han for alt i verden ville ønske, at han aldrig havde været på Mt Everest i 1996, hvor 8 mennesker mistede livet d 10.11. maj og det også selvom, at han skrev en verdensomspændende Bestseller om tragedien og var en af de første til at påpege kommercialiseringen af bjergbestigning. I netop de her dage er det jo helt ekstremt, hvor mange mennesker som prøver at bestige bjerget i et ekstremt snævert vejrvindue. Og ja jeg ved godt, at jeg var i meget trygge rammer på mine ture og alligevel så var det bare for meget. Alt sammen i forhold til min astma, min ubehandlede ADHD og ja jeg tror absolut ikke, at iltmangel var, hvad min krøllede hjerne havde brug. Jeg kan ikke gøre det om, men er bare uendeligt taknemmelig for, at jeg er et andet sted i dag. Tv2 starter åbenbart en serie om reduktion af klimaaftryk og lagde en test op i samme åndedrag. Ja og virkelig befriende at vide, at jeg lige nu og formentligt i lang tid frem, ikke kommer til at tage fx på lange flyveture. 

Nå må hellere lidt videre i dagen. Dejlig dag og weekend til boardet :hippy: 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 16.5.2026 at 22:00 , vestjyden skrev:

Pist, efter min mening er byens bedste bager i Fonnesbechsgade, (hvis du mangler det) Eller lyder det til at du trives med at slippe for at pendler. 

Tak kære Vestjyde og forestiller mig,  at du tænker på "Aroma" som flere også har haft anbefalet og hvor jeg absolut har planer om at tage ned en dag. Nu kan jeg ikke præcist huske, hvor du bor men måske grundlag for mini MOL træf her i Vestjylland :hippy: 

Ja og så gik der lige 14 dage :sleepy: Svært at opsummere kort men er nået til virkelig vigtig erkendelse af, at job er mindst ligeså meget dopamin kilde, som ekstrem sport og tidligere tiders håbløse relationer. Ja og somehow bare en super legal og umiddelbart acceptabel en af slagsen. Ja og jeg er nødt til at lære at behandle det ligeså bevidst nænsomt og forsigtigt, som alt det andet. På den ene side nødvendigt at have et job, det er meningsfuldt for mig, jeg har brug for en indtægt. Ja og samtidigt helt grundlæggende farligt, hvor meget (særligt i min familie), at jeg altid har haft høstet klap på hovedet, ros og anerkendelse for ikke at sige kærlighed - ja for at være dygtig, flittig og hårdtarbejdende. Og på den seneste har jeg også kunnet mærke mine forældres behov for at se mig avancere og lidt ligesom modbevise de der bogstaver, som de ikke helt vil stå ved og det dybest set helt ligegyldigt, hvad det måtte koste mig på de indre linjer af søvnmangel, angst og mangel på social liv. Det er ufatteligt dysfunktionelt og et helt umådeligt svært for mig mønster at lære at se, forstå og bryde. Besøget i Hillerød endte med at være ret traumatisk, da papa D netop havde travlt med at sidde og lægge vægt på, hvor organiseret familien er  = central værdi og at han da havde klaret sig godt, selvom at der ikke var diagnoser i hans tid. Øhh ja fordi, at han var heldig at være begavet og at hans autistiske hjerne landede i en ingeniør verden og at min mor har haft båret uendeligt over med ham og sørget (så godt som muligt) for mig og min bror. Og da jeg skulle hjem havde de igen travlt med at kommentere på og rette på min bagage = igen trigge følelsen af, at jeg er et håbløst rodehoved, som ikke kan finde ud af noget = typisk ADHD grundfølelse af skyld og skam, som jeg jo ellers i øvrigt prøver på at bevæge mig langt væk fra. Skriver det ikke for, at nogen skal have ondt af mig. Bare super træls og ærgeligt når jeg i øvrigt er stolt af, hvad jeg lærer og forstår i de her år. Ja og så koster det bare så uendelig meget på de indre (og også ydre økonomiske linjer) når jeg er sammen med dem. 

Sidste weekends sociale aktivitet lidt mere opløftende med besøg af bjergtrold F og J  lørdag over middag. Rigtig hyggeligt at se dem men uden tidligere tids F obsession = dejlig detachement og mere rigtig gode samtaler omkring frihed og hvad vi gerne vil med livet. Jeg kan mærke, at de synes, at det er mærkeligt, at jeg pludselig ikke har trangen til de vilde bjergture og ja jeg finder det bare så dejligt og uendeligt fredfyldt. 

Træningsmæssigt lidt en blanding af styrke, rygsæk løb til og fra Gødstrup, Boddhicore og først og fremmest fuldstændig afklaring omkring, at det at have tid til at sove nok, træne og spise mine egne gode måltider + connecte med venner + veninder. Ja at der virkelig ikke er noget som er vigtigere.

Jeg har drukket lidt nescafe både i går og i dag og også spist noget slik og chokolade men ikke på sådan en helt håbløs unhinged måde. Måske der er håb. Senere i dag mere træning og så besøg af sød veninde T i eftermiddag. 

I går var jeg til chakra + åndedræts event over 3 timer med skøn yogalærer. Uvilkårligt så mindede det mig om Nepal 2017, hvor jeg lå i over 6000 moh og langsomt havde følelsen af, at mine chakraer lukkede ned og ja i dag kan jeg også tænke, at det var sindssygt og farligt og dumt. Somehow var meditationsevent fyldt med en god følelse af at komme "hjem" til noget vigtigt - "Nærmere noget" som Simon Krohn rigtigt skrev om for nogle år siden - og det også selvom, at jeg jo stadig er lidt på "udebane" her i Herning i forhold til mit liv i Århus gennem de seneste 25 år. Heldigvis hele tiden følelsen af flere og flere ting som fungerer bedre og bedre. Det har været vidunderligt at få min egen vaskemaskine og i går har jeg også bestilt en lille bordopvaskemaskine. 

Rigtig god kommende uge til boardet og håber på lidt hyppigere opdateringer frem over :hippy: 

Link to comment
Share on other sites

På 1.6.2026 at 10:45 , Henrik S. skrev:

Åh ja, de 'kære' familier, hvor vi alle hænger fast i nogle roller, der ikke altid er lige hensigtsmæssige ... :hmmm:

Tak kære Henrik og ja det er virkelig noget mærkeligt noget. Jeg har jo trods alt min egen frie vilje og burde jo være lidt voksen omtrent nu "problaly maybe I guess so". Og det er jo klart, at hvis ikke jeg ind imellem i høj grad opfattede mig selv som rodet, uduelig mv mv", ja så ville det bare prelle af. På den måde, så er det også en identitet, som jeg nogle gange bekræfter mig selv i. Ja og lige præcis i de her dage, så går det egentlig op for mig, at jeg KAN vælge noget andet. Og at det KUNNE have enormt stor betydning for mig. Og i virkeligheden ikke mht om jeg har det ene eller andet job men mere, hvordan jeg bevæger mig igennem dagene. Og i hvilket omfang, at jeg indretter mine omgivelser på at signalere det ene eller andet til mig. Ovenpå forrige uges voldsomme deadline fredag, så har jeg egentlig haft været træt og lidt sandet til. Jeg har ikke haft orket ret meget oprydning og torsdag faldt jeg i søvn i sofaen med et glas the, som jeg så endte med at spilde ud i min cremefarvede sofa og ud over mine sko. I går var det samme tæt på at ske. Jeg hastede fra job for at nå i butikker for så at opdage, at de var lukkede pga Grundlovsdag. Hmmm og så hjem på sofaen med HBO og chokolade og næsten falde i søvn. Well fik så heldigvis futtet mig i gang med oprydning, rengøring og en god lydbog. Senere sad jeg i min lænestol og læste. Jeg har utvivlsomt brug for at slappe af ind imellem. Men må bare erkende, at både streaming og doomscrolling, er kryptonit for min hjerne og på mange måder no go.  Havde også på et tidspunkt overvejelser om at gøre yoga når jeg fik lyst til at se "Heated Rivalry" og ja fik straks den her indre "Get on your knees" med russisk Ilia accent tanke. Sjovt nok, så har showet lige præcis en af hovedpersonerne Ilia, som af sin far gentagne gange får at vide, at han bare er doven og bliver endda ydmyget og omtalt som "lazy" i forbindelse med udtagelsen til Major League hold. Noget som han tydeligvis totalt har internaliseret og et af de (flere) smukke øjeblikke i serien er faktisk en samtale ham og Shane (anden hovedperson) har: Ilia - "But you know I'm lazy" og Shane svarer "I don't see that side of you at all" og Ilia bare smelter i et kæmpe smil  og tydeligvist føler sig set og værdisat på en betydningsfuld måde". Det er så fint. 

Nå men igen. Jeg har bare mere brug for at rydde op og få ordnet ting end at se fjernsyn og på samme måde, så var det virkelig dejligt i morges at hoppe ud af sengen da jeg vågnede og være i gang. Telefon fra morgenstunden har ingen plads. Og i det hele taget, så tror jeg, at det er vigtigt at forstå, at tlf ofte bliver et tilflugtssted for mig, hvis jeg er i tvivl om, hvad jeg skal, eller er blokeret overfor en opgave. På den måde, så er det ikke godt for mig.

Træningsmæssigt yoga i søndags, styrketræning og bodybalance mandag og torsdag styrke + 30 min's gang+løb. I går bare oprydning men igen mere tid og rum for træning, hvis jeg mere regelmæssigt holder orden og heller ikke bruger tid morgen på telefon. Nu er jeg på vej til Århus, hvor jeg håber på styrke og yoga senere, inden rund fødselsdag hos sød veninde A. 

Det kan være, at det ændrer sig men de sidste dage har det fungeret ok med lidt kaffe fra morgenstunden. Og har også spist lidt chokolade og slik. Som beskrevet ovenfor, så er det måske andre steder, at jeg skal sætte mere determineret ind. 

Anyhow tanker om en dejlig solskinsfyldt lørdag og weekend til boardet :hippy: 

Link to comment
Share on other sites

På 7.6.2026 at 22:09 , vestjyden skrev:

Jeg tror aldrig jeg har skrevet det, men jeg er lokal :smile: Så det kan godt være vi render ind i hinanden.

Super :-) og gerne flere gode lokale tips :hippy: 

Lørdag dejlig men let benstyrketræning i hotel gym inden mega hyggelig og solbeskinnet fødselsdagsfest. Om eftermiddagen oplevede jeg Århus alt for crowded og kaotisk og savnede stilfærdige Herning. Da jeg ovenpå fest listede hjem langs havet og Strandvejen, hvor jeg har løbet uendeligt mange gange. Ja der gav det da lige kortvarigt et stik i hjertet. Ikke så meget som trist men bare lidt mærkeligt. Men igen vigtigst, at jeg har bevist overfor mig selv, at jeg er mere mobil end jeg troede og nu har et liv som hænger sammen her i en periode. Hvis jeg, på et tidspunkt, igen skulle bo i Århus. Så skulle det under alle omstændigheder være et mere stille sted end i min gamle lejlighed. Herude kan jeg, en morgen som denne, så tydeligt mærke, hvordan at jeg fuldstændigt falder til ro og er i stand til at koncentrere mig. Sov godt og ramte formiddags tog tilbage til Herning lige tidsnok til at nå sauna gus fra 13-14 i DGI huset = mega mega lækkert og hyggeligt. Vi havde 3 runder og så undervejs ophold i dampbadet med både ansigts og kropsscrub. Der er jo desuden både koldt og varmtvands bassin, hvor folk hang ud imellem sessionerne og helt sikkert ikke sidste gang, at jeg har haft prøvet det. 

Bagefter overkropsstyrke og så 30 minutters gang+løb på Technogym løbebånd med lidt varierende hældning og tempi. Det fede ved det, at jeg ikke selv behøver at tænke men bare skal følge med og ja tiden flyver virkelig afsted. 

Mandag mest bare gang rundt til ærinder i Herning og i går blev det for sent inden jeg nåede hjem fra arbejde. Nu nogle såkaldte afspadseringsdage men alligevel med en masse arbejde. Dog heldigvis med tid og ro også til oprydning og afslapning og ikke det konstante arbejdspres. 

Jeg har bestilt en lille ekstra opbevaringsting fra Simply Organized som har været min yndlingsshop i alt det her flyttekaos. Og så venter jeg stadig på bordopvaskemaskine, hvor der havde sneget sig noget autoudfyld ind i min adresse og da jeg så prøvede at ændre det via UPS app, ja så gik det da først helt galt. Kundesupport var også delvist robot betjent og det er i stunder som den, at jeg alligevel tænker, at AI ikke altid virker lige intelligent. Nå må hellere lidt i gang. Senere noget benstyrke og også gerne noget Boddhicore + løb. 

Stats med lidt vin lørdag = føltes ok men ligesom Steven Bartlett, så kan jeg faktisk også mærke det i min krop og hjerne flere dage efter og derfor glad for, at det ikke er for ofte og måske jeg ville have det bedre helt uden. Min søde veninde A, havde faktisk også sørget for et diskret zero alternativ, som jeg nok bare skulle være gået med. Well win or learn eller noget. Jeg har også både morgenscrollet og set mere Heated Rivalry mens jeg faldt i søvn de foregående dage og ja ville nok stadig være bedre for mig at gå i seng når jeg er så træt. Eller i hvert fald bare se fjernsyn i et afgrænset tidsrum. Igen så handler det også rigtig meget om, hvordan min dag har været og der har bare igen været nogle dage med fuldt knald på. 

Alkohol dag 4, slik dag 1, chokolade dag 3, morgenscrolle dag 0, streaming dag 1, kaffe dag 0 og føles lige nu ok. 

Fortsat dejlig dag og uge til boardet :hippy: 

Link to comment
Share on other sites

Træning d 10.6

Styrke

Bentræning men rigtig meget med træningselastikker og mindre tung vægt for at komme hele vejen rundt om balle / hoftemusklerne

Cardio

40 minutters gang/løb med små "sprints". Arbejder med forudprogrammeret ting på Technogym niveau 6 = lavt og på den måde egentligt ret Hechmann agtigt. Da jeg desuden heller ikke havde fået gået så mange skridt i løbet af dagen, så passede det egentligt ret fint. 

Klokken var lige præcis blevet så mange, at jeg ikke kunne nå at hoppe i svømmebassinet men vigtigst, at jeg havde lyst til det. 

Og i det hele taget positivt, at de mentale barrierer mht at træne i de nye omgivelser efterhånden er mindre og mindre. 

På søndag er der igen saunagus arrangement = glæder mig til det og så har jeg bestilt små sokker med dupper + handsker for også at kunne komme i gang med Reformer træning lige her nede om hjørnet. Aldrig gå ned på udstyr. 

Senere i dag mere træning og så har jeg besluttet mig for, at det igen, igen er tid til at komme tilbage på rehab mht kaffe. Kan nu mærke det i min mave og i mit hoved og jeg får bare mere den her "crash & burn" fornemmelse om eftermiddagen. Det letteste ville jo helt klart være at undlade at starte men stadig, så er der så mange ting som ændrer sig i en positiv retning i den her periode, så who knows om det måske var gået. 

Dejlig dag til boardet :hippy: 

Nå ja må ikke glemme stats:

Alkohol dag 5, slik dag 1, chokolade dag 4, morgenscrolle dag 0, streaming dag 1. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.