Motion i balance™

Henrik S.

Recommended Posts

Det blev kun til en enkelt tur på geden sidste uge, men den blev til gengæld forlænget lidt på de midtsjællandske landeveje. Et slag på tasken: omkring 75 km. Det gik fint, selv om varmen lagde en dæmper på udfoldelserne. Ellers lidt løbeture - heldigvis uden det store flimmer på skærmen, så alt i alt en fornuftig uge, hvor jeg stadig prøver at beherske mit kalorieindtag som et lille sideprojekt. Ligger på omkring 78 kg, og vægten stikker heldigvis ikke af længere. Vil prøve at holde det sparsomme indtag i nogle uger og se, om ikke den kan komme en smule længere ned.

Det mest presserende lige her og nu er at slippe med et kløende hvepsestik, jeg fik på indersiden af låret i går. Jeg er dybt imponeret af sådan en hveps, der kan ramme min hånd på styret først og dernæst mit knæ for til sidst at stikke mig igennem cykelbukserne på indersiden af låret, før den igen siger farvel og tak. Sådan et hvepsestik giver en helt speciel og meget karakteristisk smerte. Og så kan kløen åbenbart vare ved en rum tid. Nu må det godt holde op. Den skide natur :raisebrow:

Utroligt nok er hvepsestikket endnu ikke 100 % væk. Det klør stadig her på femtedagen, mindre end før, men alligevel. Jeg er ellers ikke følsom over for mygge- og andre stik, men denne her er godt nok vedholdende. Jeg er virkelig nysgerrig efter at vide, hvad fanden det var for et bæst, der stak mig.

Nåede ikke hverken løb eller cykling midt på dagen i går. Min bedre halvdel var ude, så jeg stod for hundeluftningen. Overvejede en aftenløbetur, men vidste godt, at jeg næppe kunne få slæbt mig af sted til det, så jeg nappede altmuligcyklen, der stod lige uden for døren og kørte en 16-18 km i almindeligt tøj og ud i det blå (= ned omkring Valbyparken).

Det kan også noget! Jeg skal lige minde mig selv om, at selv en lille rundtur er bedre end ingenting. Og cyklen står lige uden for døren, så deeet ...

1 time siden, Henrik S. skrev:

Utroligt nok er hvepsestikket endnu ikke 100 % væk. Det klør stadig her på femtedagen, mindre end før, men alligevel. Jeg er ellers ikke følsom over for mygge- og andre stik, men denne her er godt nok vedholdende. Jeg er virkelig nysgerrig efter at vide, hvad fanden det var for et bæst, der stak mig.

Det kunne godt være en klæg, dem er der mange af i år. 

For mig er myg klart værre end hvepse. Hveps gør mere ondt, men går typisk over i løbet af et par timer, mens myggestik kan klø i dagevis. Jeg fik et bid for tre dage siden, som jeg tror er klæg. Det er hævet meget mere end myggestik plejer, og så klør det helt vildt stadigvæk. :sneaky2:

Så jeg føler med dig (bogstaveligt talt :bigsmile:). 

Nå, nu er stikket da heldigvis helt væk. Det tog også sin tid. Til gengæld kløede mine øjne i morges, selv om græspollen har lagt sig. Hmmm, en gammel. sur mand kan altid finde noget at brokke sig over :cool:

I forgangne har jeg - helt tilfældigt - fået cyklet ture på alle tre cykler i cykelflåden.

Onsdag aften trillede jeg en lille aftentur på min altmuligcykel (= kommende vintercykel). Fredag fik jeg rullet Hove-turen (som vist omkring de 45 km) på den gamle Harry Hall-vintageracer. Og lørdag tog jeg sommerhuscyklen fra sommerhuset ud til Reersø og retur, som må være omkring 70 km. Alle tre passer mig og fungerer, som de skal, så det har været fine ture.

De andre dage har stået på småløbeture, og derfor har det været mandag, der var helt motionsfri.

Turen til Reersø valgte jeg lørdag pga. strid blæst fra vest. Så blev det nemlig en sejtrækker hele vejen derud, men til gengæld rygvind hele vejen hjem. Det er jo motionistens privilegium at tilrettelægge det på den måde. I de unger år som cykelrytter havde jeg nok gjort det omvendt :dumbbell_lift:

Har i øvrigt fået undersøgt l'Eroica Germania lidt nærmere. Jeg har også skrevet mig på som SoMe-følger og skal studere løbet, når det bliver afviklet i år (det er vist den 22. august). Fra pålidelig kilde hører jeg, at der er en del grusveje, og at der ikke er lange opkørsler på decideret bjerge, men dog en del højdemeter og - ikke mindst - nogle små, virkelig stejle sataner, hvor mange må gå.

Heldigvis går min krans bagpå op til 28t (og det er lige, hvad den gamle Dura-Ace-bagskifter kan klare). Og nu har jeg været på forkant og købt en 38t-klinge. Så nu skal jeg bare finde en 50t-klinge, så har jeg - næsten - et compact-kranksæt. Er jeg blot i nogenlunde form til næste efterår, burde 38 x 28 være nok, at jeg kan få slæbt min brede røv over bakkerne uden alt for mange gåture.

Pedalerne med tåclips har jeg, så jeg er næsten good to go, hvis ellers planerne holder. Der kan ske meget på et år :cool: Og nå ja, jeg skal have fundet sko med klamper. Det bliver måske en af de største udfordringer. Og bliver det alvor, skal jeg også finde ud af, hvilke (uld)trøje jeg skal have på. Den tid, den glæde. Jeg aner ikke, om det kommer til at ske, men det er hyggeligt at pusle med en plan.

• 3 weeks later...

Lige hjemkommet fra 14 dages ferie på landet. Det har været en usædvanlig god ferie, der har føltes som en måned. Med masser af havearbejde og vedligeholdelse af huset (ja, det kan også være afslappende), løb eller cykling de fleste af dagene, besøg på endnu flere af områdets seværdigheder osv. osv. Bruger dagen i dag på lige at kalibrere øjemålet til livet i storbyen igen.

5 timer siden, Henrik S. skrev:

... løb eller cykling de fleste af dagene ...

Jeg har for øvrigt brugt dagene på at komme lidt videre omkring i lokalområdet med cykelture op til Mørkøv, ud til Reersø og lidt syd for Sorø. Det er et dejligt område at cykle i, og jeg har afløst turene frem og tilbage til fritidshuset med de lokale ture i omegnen. Skal prøve at komme over til Slots Bjergby ved lejlighed, hvor der skulle være bakker.

Løbeturene i ferien har ikke været imponerende, men dog forholdsvis talrige. Langsom igangsætning har styret mig helt uden om atrieflimmeren, og jeg har i det hele taget ikke haft noget hjertearytmi i feriedagene. Da jeg har bevæget mig mere end i hverdagene normalt, har det revitaliseret min ide om, at jeg kan holde det stangen med træning.

I den første uge røg der i øvrigt en eger i baghjulet på sommerhusraceren 100 meter efter starten på turen. Det var imidlertid så heldigt, at vi lige skulle hjem onsdag/torsdag for at ordne nogle praktiske ting. Jeg fik så opsporet en DBA-sælger, der havde et sæt hjul præcis magen til til salg for 400 bobs. Så da vi var hjemme, var jeg lige omkring Lyngby for at hente dem. Næste morgen fik jeg sat dækkene og kassetten over, og så var jeg kørende igen.

Så er det, man er glad for, at fritidshuset ligger 50 minutters kørsel fra storbyen og ikke på Læsø :4jumpy:

Nå ja, endnu en anekdote fra sommerlandet:

På en af mine ture op over Mørkøv og ud over Undløse til Store Merløse gjorde jeg holdt ved Brugsen i Ugerløse for at tanke væske. Ude på p-pladsen kom en yngre, lidt trivelig kvinde løbende helt ude af sig selv og råbte på hjælp - der var en nødsituation i en villa et godt stykke væk. Hun flåede hjertestarteren ud af glaskassen på muren ved butikken og blev ved med at råbe på assistance. Mit bedste bud var at tromme nogle af de lokale sammen i Brugsen, men før jeg fik held til det, kom det lokale slæng af bebumsede 15-16-årige knægte høvlende på deres scootere. Op med konen bagpå og afsted gik for hele banden med hjertestarteren flagrende i fartvinden, fast knuget i kvindens højre hånd.

Det var sgu et på samme tid sindsoprivende og meget opløftende intermezzo :raisebrow:

Har været på vægten for første gang i over to uger,, og den siger 77,2 kg. Det er faktisk på den lave side på trods af rigeligt med mad og et nærmest ubegrænset slik-, is- og kagebudget i ferien. Det siger noget om værdien af hårdt arbejde i fridagene 

:beerchug:

Nå, nu skal vi så småt til at vælge igen. Først kom der så mange streamingtjenester, at vi skulle til at sortere og vælge, hvis ikke de månedlige abonnementer skulle slå bunden ud af budgettet. Og nu introducerer alle AI-tjenester - samtidig som ved et trylleslag - forskellige abonnementsmodeller. Det er der ikke noget mærkeligt i, for business er business, men hvilke(n) skal man satse på?

Jeg bruger tjenesterne til lidt forskelligt. Det kan være at give en oversigt over et eller andet produkt, man skal til møde om lige om lidt. Et resume af en bog eller et fagområde. Et hurtigt tjek af UK eller US English-grammatik i en tekst, jeg har skrevet. Alternative formuleringer for at spice en tekst op. Den slags helt normale opgaver. Jeg får dem ikke til at skrive tekster eller til at lave billeder.

Jeg bruger fx Mistral, ChatGPT, Grok, Perplexity, CoPilot, Gemini, DeepSeek, GDPRchat osv. - nogle gange en af dem og andre gange flere til sammenligning. And here's the catch: De leverer meget forskellige resultater, og det er ikke altid til at gennemskue, hvilken der er bedst til en given opgave. Nogle gange er det den ene, andre gange er det den anden. Nogle gange vrøvler de bare.

Så selv om jeg er med på, at det er fair at tage en pris - ting koster penge - så er jeg helt ærligt i tvivl om, hvilken jeg skal 'satse på' og køre med som fast samarbejdspartner til de ovennævnte opgaver.

Er der overbevisende argumenter for en af dem over de andre? Erfaringer?

Godt spørgsmål. Jeg har ikke noget svar.

Jeg bruger Claude med stor tilfredshed, som det eneste "almindelige" ai jeg betaler for. Perplexity prøver jeg alternative svar til Claude sammen med Googles Gemini. Jeg har Copilot til Office og så bruger jeg Karnovs Kaila og Pandektes, men de to sidstnævnte er ai til jura.

24 minutter siden, ThomasNA skrev:

Jeg bruger Claude med stor tilfredshed, som det eneste "almindelige" ai jeg betaler for. Perplexity prøver jeg alternative svar til Claude sammen med Googles Gemini. Jeg har Copilot til Office og så bruger jeg Karnovs Kaila og Pandektes, men de to sidstnævnte er ai til jura.

Claude er jeg først nu ved at arbejde mig ind på, men den virker fornuftig. Perplexity har jeg brugt længe, og den har jeg gjort det godt. Den er især god til kildeangivelse, så man kan fortsætte arbejdet på egen hånd.

Jeg er ikke fan af Elon Musk, men jeg prøvede Grok for noget tid siden, hvor alt var til gængeligt. Der var nogle opgaver, hvor den var suveræn, men kan man ligefrem få sig selv til at sende sine surt opsparede penge til Elon? :cool:

Copilot er vist også en del af min MS 365-pakke, måske man skulle give den en chance? Den har indtil videre været lige så irriterende påtrængende som Clippy var i gamle dage :cooldance:

4ecb0b76c4fcc61edd73c57503abba59-3349273887.jpg

Hehe, ja det er sandt. Jeg synes dog Copilot er rigtig god til at finde rundt i mine mails/filer og i øvrigt til at justere i formatering i word mv.

Jeg har faktisk leget med tanken om at sætte et projekt op, hvor Claude spørger 2-3 andre AI'er og forholder sig kritisk til deres svar før den fremkommer med et endeligt svar. Om det lige bliver i weekenden ved jeg ikke, jeg tror jeg vil fokusere på at få opdateret min virksomhedswebsite (med Claude) i første omgang.

Har været på landet igen i weekenden.

Det bød på en 9 km løbetur om lørdagen og knap 70 km på cyklen om søndagen i en strid vind. Status er, at jeg løber ture på 4-10 km (på festlige dage op til 12-14 km) og cykler ture på 40-75 km. Begge dele uden problemer, hvis eller flimmeren ikke melder sig. Det er ikke imponerende - og det er tempoet heller ikke - men dog alligevel udtryk for en nogenlunde steady form med et OK bundniveau.

Så jeg har holdt fast ved mine tanker fra foråret om at gøre begge dele og så se tiden an. Tilstræber to cykelture om ugen, som  er nok til at bevare en vis form for kadence. Kunne fx træde nogenlunde ordentligt igennem på turen i går, selv om det til tider var med en frisk vind lige i smasken. Så må det blive løb for resten af pengene. Den strategi med de to spor fortsætter jeg nok med lidt endnu.

Atrieflimmeren har meldt sig med mellemrum efter ferien, og det er lidt træls. Den var der også søndag morgen, men som jeg tidligere har været inde på, så kan jeg 'køre fra den' på cykel modsat ved løb. Løb med flimmer er bare træls. Men når arbejdspulsen på cyklen overhaler flimmeren, så er det egentlig OK. Ved ikke, om det holder i byretten, men det er i hvert fald min egen, hjemmestrikkede teori.

Min tilgang lige nu er derfor at fortsætte, som om der ikke er noget i vejen. Jeg ignorerer det lidt og nyder bare motionen. Og så ignorerer jeg også, at den begyndende slidgigt i højre hånds håndled/tommelfinger efterhånden rumler hele tiden. Den mærker jeg dog heller ikke rigtig noget til på cyklen, så det er nok bare endnu et vink med en vognstang om, at jeg skal holde mig i sadlen - også til efterår og vinter.

Den allroundcykel, jeg købte for ublu 1400 bobs tidligere, gør det godt. Onsdag aften tog jeg den og smuttede ud til Herstedhøje for at se solformørkelse sammen med et par tusinde andre. Den er glimrende at køre på og kan blive god tung transport til de sure ture hen over vinteren.

På lørdag den 22. august skal jeg følge med i dettes års l'Eroica Germania for at få et indtryk af, om det er det, jeg skal prøve kræfter med i sensommeren 2027. Tænker, at foråret skal byde på Skjoldenæsholmløbet, dog kun den næstlængste rute.

https://www.eroica.cc/de/veranstaltungen/germania-de/

Har i øvrigt nydt at se EM i atletik. Atletikken er næsten det eneste, jeg følger med i af sport på tv, og årets EM leverede da også mange mindeværdige øjeblikke. 

En enkelt observation: Atletik er jo - af naturlige grunde - særdeles konservativ. Disciplinerne bygger på hundreder af års historie, og der bliver yderst sjældent ændret på noget som helst. Disciplinerne ligger fast, der er regler for alt, og der bliver ikke flyttet et komma, for man er på en mission direkte fra de gamle grækere :4disguise:

De senere år har der imidlertid sneget sig en ny ting ind: de blandede stafetløb. Det vil sige 4 x 400 meter og 4 x 100 meter med to mænd og to kvinder på hvert hold.

Kritikpunkterne har været mange. Det er blevet beskyldt for at være en ren showøvelse, nogle af de bedste atleter har holdt sig væk, mens andre har kritiseret det for at sætte ekstra fokus på forskellen mellem mænd og kvinder og deres præstationer i stedet for deres ligheder.

Men, ja, jeg ved sgu ikke, jeg har det med at gå efter min mavefornemmelse på den slags ting, og selv om jeg tænkte, at det lød lige lovlig politisk korrekt, da jeg hørte om det første gang, så har jeg overgivet mig og synes nu, at det er en fed nyskabelse. Det giver simpelthen nogle sjove løb, og der ligger noget befriende i, at de to køn kan deles om noget i den ellers strengt kønsopdelte atletik. Alene fejringen bagefter for både mænd og kvinder. Der er noget befriende over det.

Gå til 9:30 her, og se, hvordan Amy Hunt løber sejren hjem til UK i 4 x 100 meter mixed på trods af lidt kikset skifte. Det er overjordisk hurtigt:

https://youtu.be/GK-bVPxtpxY?si=RQ3zWn3dBwomeJyC