Spinderellas strøtanker og lejlighedsvise træning


Spinderella

Recommended Posts

På 1.10.2025 at 21:59 , Spinderella skrev:

Status september måned

Vægt:

76,3 -> 75,3

Skal stadig have fokus på ikke at falde i dårlige vaner, men synes det har været relativt fornuftigt det meste af måneden.

Træning: 

10 timer i alt, siger Strava. Hvilket passer med min egen oplevelse af at have trænet væsentligt mindre end i august.

Løb: 21,7 km

Cykling: 85,3 km 

Svømning: 2100m 

Jeg ved ikke helt hvad det er der sker, men i forhold til yoga har det været nøjagtig det samme som i august: Kom egentlig fint i gang i starten af måneden, og efter de første 10-ish dage er det feset helt ud i sandet. Tror umiddelbart ikke at oktober bliver bedre. :hehe: I forhold til løb har det i høj grad været manglende overskud, der har været barrieren - og for første gang længe har jeg haft en uge, hvor jeg slet ikke har løbet. Dem skal der ikke komme mange af, før det bliver svært at komme ud hver eneste gang. Hvad cykling angår, så er jeg begyndt at tage nogle længere ture, hvilket er dejligt. Det giver bedre muligheder for variation, og det gør også noget godt for mit hoved, at jeg tager nogle små rutebeslutninger undervejs, frem for at køre på rutinen og lade hovedet fortsætte med arbejde. Der har været enkelte dage, hvor cyklen er blevet hjemme grundet logistik - men jeg kan godt mærke at jeg begynder at blive udfordret på min intention om at cykle uanset hvordan vejret er. Når det blæser og regner er det godt nok svært at holde fast. 

Efter planen er jeg oppe på fuld tid om 2-3 uger, og jeg synes altså det begynder at bide lidt. Jeg kan godt mærke at mit overblik langsomt begynder at vende tilbage, og at jeg kan håndtere flere ting og have flere bolde i luften på samme tid. Men jeg føler lidt at kravene (herunder i høj grad også mine egne!) til hvad jeg skal kunne, stiger langt hurtigere end min egentlige kapacitet. Det svinger fra dag til dag hvor godt eller dårligt det går, men jeg har mange dage, hvor jeg går hjem med hamrende hovedpine, og jeg har også haft enkelte episoder, hvor jeg er blevet udfordret på mit temperament. 

Målsætningen for oktober bliver at holde fast i at løbe bare en enkelt gang om ugen, også selv om det bare bliver en lille tur; fortsætte med at cykle så mange dage som muligt; og så mit aktivitetsminut-mål. Nå ja, og så et fortsat langsomt vægttab. Jeg ville gerne sætte nogle lidt mere ambitiøse motionsmål, men tror bare jeg må indse at jeg skal give mig selv plads til at finde ind i en fuldtidshverdag igen. 

Status november måned

Vægt: 

75,4 -> 75,6

Har været rigtig udfordret på mine kostvaner denne måned, og er det egentlig stadigvæk. Men julen byder også på mange lækkerier og tunge vinterretter, så tror egentlig bare at ambition for december skal være nogen lunde at bevare status quo, og så må jeg på den igen i januar. 

Træning:

Kun 8 timer ifølge Strava, hvilket især kan tilskrives væsentlig mindre cykling. 

Løb: 32,3 km (op fra 24,2 i oktober og 21,8 i september)

Cykling: 23 km (langt under halvdelen af hvad det var i oktober)

Svømning: 700 sølle meter (må erkende at jeg ikke kan motivere mig selv, når jeg ikke har Bjergfidusens skønne selskab at se frem til :bigsmile:). 

Er ret fint tilfreds med at være kommet ud at løbe hver uge, selv om det langt fra er hver uge jeg har været af sted mere end en gang. Har haft et par enkelte sessioner med morgenyoga mens jeg holdt ferie. Jeg er ikke i tvivl om at det vil være godt mere mere af det og at jeg også ville have stor gavn af at komme i gang med styrketræning. Men tror fortsat det er mest realistisk at lykkes med meget simple målsætninger. 

Link to comment
Share on other sites

Ja ok, sidste uge blev virkelig tam - men har også fået læsset alt for meget på programmet, så begynder at være lidt presset igen. 

I weekenden blev sociale aftaler dog afviklet delvist som nogle gode gåture, så selv om pulsen ikke for alvor har været oppe, er der i det mindste kommet lidt skridt og frisk luft på kontoen. 

Denne uge ser heller ikke alt for optimistisk ud. Så nu er jeg der, hvor jeg har accepteret at jeg hulter mig igennem hvad det nu kan blive til her i slutningen af året - og så må jeg lægge planer igen i januar. :nonono:

Link to comment
Share on other sites

På 10.12.2025 at 20:20 , Oksen fra Århus N skrev:

Er du nogensinde nede på Casablanca? Det siges, at det har ændret sig meget.  I min tid var det jo en ægte jetset-café, på både godt og ondt. 

Jeg har aldrig rigtig gået i byen dernede. Tror jeg en enkelt gang har været der om aftenen, hvor der ikke var ret mange mennesker, men det er ved at være mange år siden.  Jeg tror det er et af de steder, hvor der er et lidt mere voksent publikum - men du har nok ret i at der ikke er ret meget jetset over det længere. 

Til gengæld laver de en fin brunch, som jeg af og til har benyttet mig af. Savner du jetset livet i Aarhus? :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Spinderella skrev:

Til gengæld laver de en fin brunch, som jeg af og til har benyttet mig af. Savner du jetset livet i Aarhus? :bigsmile:

Næ, det gør jeg såmænd ikke. Alt har jo sin tid. Men jeg har mange minder fra dengang, hvor kendte skuespillere sad side om side med Kurt Thorsen, HAs top boys mv., og ` Kongen af Århus´ sad og tændte sine cigarer med 1000-kronesedler.  Jeg sagde nej til at skrive en anmeldelse af bogen Kronvidnet, fordi jeg kunne genkende flere af personerne, enten derfra eller fra Ny Helse & Motion. 

Men siden jeg er flyttet, har jeg da både kørt i limo, fløjet i helikopter, drukket dyre vine, spist ægte caviar, og været på ferie på et 5-stjernet resort. Så helt skidt går det da ikke for mig. Her ude er der ikke så mange jetset-typer, men der er halv-milliardærer, som ligner bonderøve. 

Men Casablancas vinkort er i hvert fald imponerende.  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ny Helse og Motion - var det den der lå (ligger?) oppe på Paludan Müllers vej næsten ved siden af Storcenter Nord? Der trænede jeg også for mange år siden. Sjovt hvis vi har gået der samtidig. :bigsmile:

Jeg er ikke i tvivl om at du har midlerne til at vælge total luxus fra tid til anden. Men der er jo nogen der bliver tiltrukket af at være i nærheden af mennesker, der åbenlyst flasher deres rigdom. Men der er nok for meget vestjyde i dig, til at det er helt rammende. 

Link to comment
Share on other sites

Nå men ellers en lille opdatering herfra... Jeg er gået i totalt vinterhi, så bortset fra et par gåture ved vandet har jeg været inaktiv siden jeg sidst opdaterede. Det har jeg så kompenseret for ved at spise store mængder mad og julesnolder. :Mrs_Claus::laugh: Vægten således tilbage på det niveau den var på i sommers. Så årsskiftet indvarsler ny begyndelse igen igen... 

Men altså status på 2025 må være at den startede med kæmpe pres på arbejde, som resulterede i at jeg måtte sygemelde mig nogle måneder hen over sommeren. Dels grundet stolthed (ikke give op), og dels grundet realisme omkring muligheder for langsom optrapning, så besluttede jeg mig for at jeg ville trappe op til fuld tid, og derfra søge nye udfordringer. Optrapningen foregik ikke uden bump, men jeg er kommet op på (mere end) fuld tid, og stort set også fuldt ansvarsområde igen - og det er helt tydeligt at det ikke er holdbart for mig at blive på min nuværende arbejdsplads på længere sigt. Det har taget mig noget tid at komme i gang med jobsøgning, og det er kun en enkelt ansøgning jeg har skudt af sted. Til gengæld har den resulteret i samtale i december, og invitation til anden samtale i januar. Jeg krydser fingre for et godt udfald, kigger efter flere muligheder, og overvejer samtidig om jeg skal sige op ved udgangen af januar uanset om jeg har noget andet på hånden eller ej, og så satse på at livet griber mig på den ene eller den anden måde. :ninja:

Træningsmæssigt var den første del af året præget af en sporadisk indsats, men hen over sommeren fik jeg greb om regelmæssig træning igen, og fik specielt gang i både løb og cykling igen. Jeg ved at det ville være fornuftigt at komme i gang med noget styrke igen - både for mit nuværende velvære og forebyggende i forhold til de aldersbetingede skavanker jeg kan imødese med tiden - men jeg har simpelthen ikke kunnet fremtvinge tilstrækkelig motivation. Må se om jeg kan finde en vinkel i 2026. 

Rigtig godt nytår til alle på MOL - jeg nyder at være tilbage på dette forum selv om jeg ikke er så stabil i min aktivitet. 

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Spinderella skrev:

Nå men ellers en lille opdatering herfra... Jeg er gået i totalt vinterhi, så bortset fra et par gåture ved vandet har jeg været inaktiv siden jeg sidst opdaterede. Det har jeg så kompenseret for ved at spise store mængder mad og julesnolder. :Mrs_Claus::laugh: Vægten således tilbage på det niveau den var på i sommers. Så årsskiftet indvarsler ny begyndelse igen igen... 

Men altså status på 2025 må være at den startede med kæmpe pres på arbejde, som resulterede i at jeg måtte sygemelde mig nogle måneder hen over sommeren. Dels grundet stolthed (ikke give op), og dels grundet realisme omkring muligheder for langsom optrapning, så besluttede jeg mig for at jeg ville trappe op til fuld tid, og derfra søge nye udfordringer. Optrapningen foregik ikke uden bump, men jeg er kommet op på (mere end) fuld tid, og stort set også fuldt ansvarsområde igen - og det er helt tydeligt at det ikke er holdbart for mig at blive på min nuværende arbejdsplads på længere sigt. Det har taget mig noget tid at komme i gang med jobsøgning, og det er kun en enkelt ansøgning jeg har skudt af sted. Til gengæld har den resulteret i samtale i december, og invitation til anden samtale i januar. Jeg krydser fingre for et godt udfald, kigger efter flere muligheder, og overvejer samtidig om jeg skal sige op ved udgangen af januar uanset om jeg har noget andet på hånden eller ej, og så satse på at livet griber mig på den ene eller den anden måde. :ninja:

Træningsmæssigt var den første del af året præget af en sporadisk indsats, men hen over sommeren fik jeg greb om regelmæssig træning igen, og fik specielt gang i både løb og cykling igen. Jeg ved at det ville være fornuftigt at komme i gang med noget styrke igen - både for mit nuværende velvære og forebyggende i forhold til de aldersbetingede skavanker jeg kan imødese med tiden - men jeg har simpelthen ikke kunnet fremtvinge tilstrækkelig motivation. Må se om jeg kan finde en vinkel i 2026. 

Rigtig godt nytår til alle på MOL - jeg nyder at være tilbage på dette forum selv om jeg ikke er så stabil i min aktivitet. 

:hippy:Også her bragende godt nytår til dig søde og det har været skønt at have dig tilbage i log land. Krydsede fingre og på gensyn i 2026 :bubblebath::wub:

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Spinderella skrev:

Ny Helse og Motion - var det den der lå (ligger?) oppe på Paludan Müllers vej næsten ved siden af Storcenter Nord? Der trænede jeg også for mange år siden. Sjovt hvis vi har gået der samtidig. :bigsmile:

Ja, den lå nede i den der kælder (hjørnet af Paludan Mûllers Vej og Møllevangs Allé), hvor der er/var en computerbutik ovenpå. Det var styrkeløfteren Allan Fuglsang, der dengang havde det. På et tidspunkt havde de et billigt medlemskab for kvinder (som så til gengæld ikke måtte være inde i den tunge frivægts-afd. Som jeg husker det, var der dog meget få kvinder i starten. 

Efter at det kom til at hedde infitness, kom der en masse helt vilde regler, så man næsten ikke nmåtte trække vejret, når man var der. Det var vi mange, der blev trætte af. Til gengæld blev mange af de bande- og rocker-relaterede personager smidt ud, og det blev forbudt at bære rygmærker mv. dernede. 

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Ja, det har helt sikkert været der. :bigsmile:Jeg kan godt huske computerbutikken. Husker også at det var virkelig billigt at træne der, men ved ikke om jeg var klar over at det var en særlig pris for kvinder. 
Tror jeg har været der mange gange, hvor der stort set ikke var andre kvinder til stede, og det var i det hele taget et helt andet miljø end jeg har været vandt til at færdes i. Måske er det også derfor jeg ikke har lagt mærke til det, hvis der har været rockertyper der, måske har de ikke været der meget på de samme tidspunkter som mig. 

Det har været fra engang i 2005-06 stykker, og så et par år frem. Har nok skiftet da det store Fitness World åbnede på Jens Baggesens vej. 

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, Spinderella skrev:

Ja, det har helt sikkert været der. :bigsmile:Jeg kan godt huske computerbutikken. Husker også at det var virkelig billigt at træne der, men ved ikke om jeg var klar over at det var en særlig pris for kvinder. 
Tror jeg har været der mange gange, hvor der stort set ikke var andre kvinder til stede, og det var i det hele taget et helt andet miljø end jeg har været vandt til at færdes i. Måske er det også derfor jeg ikke har lagt mærke til det, hvis der har været rockertyper der, måske har de ikke været der meget på de samme tidspunkter som mig. 

Det har været fra engang i 2005-06 stykker, og så et par år frem. Har nok skiftet da det store Fitness World åbnede på Jens Baggesens vej. 

Jeg har også trænet på Jens Baggesens Vej. Det har i hvert fald været fra 2008 og et stykke tid frem. Skiftede så igen tilbage til Ny Helse & Motion, inden jeg flyttede fra Århus. 

Ja, man har da i hvert fald oplevet et og andet. Og gudskelov for det. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå, jeg prøver lige om jeg kan puste lidt liv i loggen igen - og håber det kan hjælpe til lidt træningsmotivationen. :hands:

Siden sidst er der sket væsentligt mere på livsfronten end på træningsfronten.

Januar: Startede året lidt tættere på ækvator, og fik et par gode vandreture ud af det. Men ellers faktisk ikke nogen træning. Var meget presset, men 2. samtale gik godt, og jeg lukkede måneden med aftale i hus og opsigelse på det gamle. :cooldance: 

Februar var præget af at lukke ned, og selv om jeg stod med det ene ben ud af døren, slap jeg ikke for at være del af nogle ret energikrævende processer. Fik dog også lige klemt en snedig lille tur til Sydfrankrig ind i programmet. Der var god mad og en anelse day drinking, men også daglig morgenyoga og en del gode vandreture i smukt landskab og med sol i ansigtet. 

Marts har så været opstart på nyt arbejde og finde mig til rette i nye rammer. Er blevet taget rigtig godt imod, og synes også det er spændende, så jeg er meget glad for at have skiftet. Men det er jo klart at så meget nyt også koster på energikontoen, så træning blev der altså ikke noget af. Selv om jeg bruger en del kræfter på at falde på plads, så er det på en helt anden måde end det jeg kom fra, og jeg kan mærke at den tunge dyne af dårlige følelser er ved at løfte sig - så både humøret og energiniveauet stiger. :sun:

April har dermed betydet en meget rolig opstart. Startede påskelørdag med at komme ud at lunte en kort tur. Bagkant af infektion og dårlig kondition gjorde at jeg havde ret ondt i lungerne lige efter, men føltes alligevel godt at være i gang igen. Hele sidste uge er jeg så startet dagen med en kort og blid morgenyoga (ca. 15 min). Her i går kom jeg så ud på endnu en lille løbetur. Samme distance som sidst, men uden at føle mig helt død bagefter. 

Planen for den næste tid er regelmæssig yoga, skal gerne op på 2-3 ugentlige (små) løbeture, og så snart vejret begynder at blive lidt mere stabilt, skulle jeg gerne komme i gang med at cykle på arbejde. 

God aften til MOL. :smile:

Link to comment
Share on other sites

På 12.4.2026 at 20:35 , Spinderella skrev:

Planen for den næste tid er regelmæssig yoga, skal gerne op på 2-3 ugentlige (små) løbeture, og så snart vejret begynder at blive lidt mere stabilt, skulle jeg gerne komme i gang med at cykle på arbejde. 

Ihhh du er sej med morgen hjemme yoga søde + glæder mig til at høre mere om alting når jeg lige får lidt overblik over min tid. Knus og på gensyn :hippy: 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.