Kermit Posted April 26 Author Report Share Posted April 26 Mallorca 312 Vågnede allerede omkring 4.45, hvilket var et kvarter før planen. Men jeg var frisk, og trillede let ud af sengen og gik igang med at få noget morgenmad ned. Jeg havde helt glemt lyden af toiletter der bliver trukket ud på skift om morgenen på race day. En rolig morgen i virkeligheden hvor jeg allerede følte mig frisk. Havregryn og en banan, og så hvad jeg lige kunne klemme ned af en Monster for at få lidt koffein i kroppen. Inden jeg var ude af døren havde jeg været på toilettet 3 gange, og så var det til starten. En kølig morgen, men helt tørt, begrænset med vind, og en solopgang der var godt på vej. Jeg fik kørt til min startgruppe, og nåede at tisse 4 gange på 25 minutter - var der nogen der sagde fight or flight? Fordelen ved at starte i rød viste sig ikke at være så voldsom, da det primært var hvid og gul der blev sendt afsted for sig selv, og da vi blev sendt afsted lukkede de også op for den sorte gruppe. Med svag belysning og et gigantisk felt der rullede ud af Platja de Muro, valgte jeg at køre meget konservativt. Det havde givet god mening at buldre afsted, og udnytte starten til at komme længere frem i feltet, men med rundkørsler, helleanlæg og en masse ryttere med forskellig erfaring, så tog jeg det relativt stille. Det gjorde sig egentlig gældende hele vejen frem til første stigning hvor vi holdt et fint snit på lige over 34 km/t. Jeg hoppede af cyklen lige inden starten af stigningen fordi jeg skulle tisse igen, og så var det ellers igang med at klatre. Det var relativt kaotisk med så mange ryttere på én gang, men det gik uden de store problemer. Samtidig kom solen stille og roligt op, og det var faktisk en virkelig smuk tur op. Lidt oppe af stigningen kom der en gut forbi der på engelsk med spansk accent sagde "30 kms down - only 280 to go". Havde han jo ret i. Kom også forbi en rytter hvor hans bremseskive gik på for hver rotation og gav en pivende lyd. Det må have været en ekstrem lang tur. Toppen blev nået med en ny PB fra min side af - 30 minutter og 22 sekunder. Kort nedkørsel og så videre på ruten op af nogle stigninger som på ingen måde er kategoriseret på ruten, men som samtidig trækker lidt tænder ud. På nedkørslen kort inden Puig Major stigningen, oplevede jeg så dagens første, men ikke sidste styrt. Med en fart omkring 50 km/t, er der nogle ryttere foran mig der kommer i ubalance. Den ene af dem, ender med at tabe styringen over sin cykel, og frem for at køre ligeud, er det som om hans cykel styrer 90 grader på tværs af vejen, får ekstra acceleration og han brager direkte ind i en lodret klippevæg med ansigtet først. Det så ret voldsomt ud, og det gjorde også at jeg lige trak lidt ekstra i bremsen på nedkørslerne. Jeg er egentlig ret glad for at køre nedad, og synes egentlig også at jeg er okay til det, men jeg kunne i går mærke at jeg ikke bryder mig om andre på nedkørsler. Der er simpelthen for mange typer der tror de er gode til det, og overvurderer egne evner. Jeg gjorde op med mig selv at det ville være begrænset hvad jeg kunne tabe på nedkørslerne, så jeg prioriterede at komme godt og sikkert ned, frem for hurtigt. Jeg erfarede også hurtigt at dem der kørte fra mig på nedkørslerne, hentede jeg ofte igen kort tid efter når det var blevet fladt eller let stigende igen. Puig Major stigningen gik også ganske fint, lidt lavere watt, men her var det også begyndt at blive lidt lunere, og vindvesten var åbnet godt op. De 5 km blev klaret på lige omkring de 20 minutter. Så var det nedkørslen fra Puig ned til Soller. Igen tog jeg det ret stille og roligt, lod cyklen rulle hvor det gav mening, og lod hurtigere ryttere passere. I øvrigt stor ros til arrangøren for virkelig at skilte godt med de farlige sving. Der var både personale med fløjter inden skarpe sving, og når man så kom derned havde de sat bander op og et display der viste at det var et skarpt sving. I bunden var det ind mod Soller, og så var det tid til den næste stigning. Den var mega fed! Lige omkring de 5% tror jeg, og jeg blev et par gange overrasket over at jeg lå bag nogle og kørte langsommere end jeg kunne, og derfor måtte køre forbi dem med relativ høj fart og overskud. Det var den stigning der hed Col de Bleda - super flot. Da jeg nåede toppen røg vindvest og løse ærmer af. Det var efterhånden blevet omkring de 18 grader, og solen bankede ned. Kom opad stigningen på lige under 16 minutter. Næste stigning kom kort tid efter - Sa Pedrissa. Igen fint med overskud hele vejen til toppen og den blev klaret på 23 minutter og 33 sekunder. Det var også her omkring jeg egentlig havde planlagt et vandstop. De tidligere år havde der været et stop kun med vand omkring 86 km, som jeg havde planlagt at køre efter. Det kom bare aldrig. Næste stop var således efter 101 km, så supplerede med lidt gels og strak mine to flasker lidt ekstra hvilket også fungerede rigtig fint. Coll Ferrandell var næstsidste stigning op mod depotet, og det viste sig at depotet var på toppen af en stigning jeg kørte da jeg var hernede sidste år - bare fra modsatte side. Det gjorde trods alt at jeg følte mig en anelse på hjemmebane. Da jeg ankom til depotet stod der en gut og sagde at selvom der var haner i starten af depotet, så nåede vandet ikke derned. Jeg fik mixet min drink mix op i dunkene, og fandt en hane der kom vand ud af. Det var dog også sådan at hvis der var en af hanerne før min der blev åbnet, så kom der ikke noget vand ud af min. Det gik dog fint og jeg fik fyldt op. På cyklen igen og så igang med nedkørslen. Efter Coll Ferrandell var der en nedkørsel, og det var også her dem der skulle køre 167 ruten blev ledt fra. Nu kom vi så til den smukkeste del af ruten hvor vi kørte på MA10 langs vandet. Perfekte veje, dejligt brede sving og det hele. Virkelig en fornøjelse. Ikke så mange lange stigninger, men korte bakker. Det var så her jeg så dagens andet styrt. Jeg kom til et sving, hvor jeg kunne se 6-8 ryttere der alle lå langs kanten af svinget og alle var røget ned. Der var endda et par stykker der styrtede da jeg kom igennem svinget, og da jeg kom rundt kunne jeg se at der også lå et par stykker i modsatte side. Et klassisk eksempel på at man nogle gange kan overvurdere sine evner. De næste to stigninger var meget ens, hvor især Gramola trak lidt tænder ud for mig. Kom dog op på lige under 13 minutter. Galilea stigningen var dagens næstsidste, og jeg var ved at være der. Kom op på lige over 17 minutter, men kunne efterhånden godt mærke at jeg var ved at være lidt træt af at klatre. Es Grau var sidste stigning, og den var elendig at køre op ad. Dårlig asfalt, intet der rullede, og så en række hårnålesving hvor den steg meget kraftigt. Kom op på 16 minutter og 7 sekunder (føltes som langt mere) og 11,2 km/t i snit! Herefter var der en nedkørsel inden vi ramte et depot igen. Her var det ind, tisse, fylde dunke op, og så videre hurtigst muligt. En helt igennem forfærdelig nedkørsel med utrolig dårlig vejbelægning, huller, revner og sådan. Meget modsat det vi lige var kommet fra. Det var også her at vi blev koblet sammen med dem der havde kørt 167 km ruten. Det var mit fikspunkt. Herfra skulle det være mere eller mindre nedad bakke hele vejen til mål, med et par enkelte bakker undervejs. Da nedkørslen var overstået og vi kom ud på lidt bedre veje, fik jeg lukket et hul op til en gruppe, og gik direkte i front. Endelig var vi nået til mit terræn. Godt nok er jeg ikke en tempomaskine, men jeg formåede da at sætte lidt fart i gruppen og tage en lang føring. Jeg havde i mit hoved tænkt at vi skulle køre ad hovedveje hele vejen til Platja de Muro - det skulle vi ikke. Jeg nåede at finde en gruppe hvor vi var nogle stykker der valgte at køre rulleskift, lige indtil vi skulle til venstre indad en cami, og hvor vejen blev smal, ujævn, og en masse ryttere der skulle overhales lidt hasarderet. Jeg bakkede af og kom igen fornuftigt igennem stykket, og så videre til det næste. På et tidspunkt kom der pludselig et skilt med en stigning - Tofla. Lille led bakke på lige over 2 km som jeg husker det. Jeg var ikke klar til flere stigninger på dette tidspunkt. Fandt en ny gruppe, og så blev der sat kul på igen. Jeg kom til fronten og fik taget nogle gode føringer undervejs, og kunne sidde på smækken når det passede. Så ramte vi endnu en cami hvor vejen var så ustyrligt ujævn. Det var næsten som at køre på brosten, så meget rystede cyklen og styret. Overraskende for mig havde jeg ret ondt i hænder og håndled på dette tidspunkt af løbet, så det var virkelig ikke en særlig fed oplevelse at køre på det stykke. Og så ramte vi stedet med 9,6 km til mål hvor 312 og 226 skiltes. På det tidspunkt sad jeg kun med en anden gut. Han røg på smækken, og jeg endte med at holde fronten hele vejen ind til ca. 2 km. Vi fik hentet en række ryttere, nogle kom med, andre blev sat. Jeg fik bl.a. overhalet et par stykker som tidligere var kørt fra mig på de kringlede passager som nu var gået helt kolde. Der var modvind det sidste stykke ind, og jeg havde ondt i hele kroppen, men kunne også fornemme at der ikke var nogen der ville afløse mig, så det blev næsten til et princip at jeg bare kørte fra spids. Igennem naturparken og ind mod Muro kørte jeg et segment på 4,84 km med 244 watt i snit. Det var vidst det sidste der var tilbage. Med 2 km til mål kom der pludselig en rytter forbi mig i et angreb. Han havde siddet på smækken, og tænkte at han lige skulle køre den hjem derfra. Det skulle han så ikke. Fik hentet ham igen og kørt fra ham, og kunne komme ind på opløbsstrækningen alene, da jeg samtidig havde fået sat de andre på den sidste kilometers penge. Krydsede stregen, og var lykkelig. Den officielle tid hedder vidst 8:39. Min Garmin siger 8.18, så det passer nok meget godt med et par stop undervejs. 193 watt i snit og 229 i normalized power. 226 km. 27,2 km/t i snit. Maksfart på 71 km/t. 3.560 højdemetre. 480 TSS. 5.600 kcal. Jeg har undervejs indtaget 7x45 gram gels, 4x90 gram energidrik og en enkelt saltpille. Fik ikke drukket al energidrikken til sidst, da jeg var lidt træt af sødmen. Ingen kramper eller noget der lignede. Placeringsmæssigt er jeg blevet 231 ud af 1750 gennemførende på 226 ruten, hvilket placerer mig i noget ala top 15%. Det er jeg faktisk hamrende stolt af, og jeg var faktisk i chok da det gik op for mig, at jeg faktisk havde kørt så godt som jeg havde. For selvom jeg havde fået den perfekte optakt til løbet, og havde den perfekte morgen, så er jeg bare ikke bygget til at køre den slags stigninger. Men jeg formår åbenbart at æde mig selv alligevel, og har åbenbart et fornuftigt hoved til den slags ting. Age group mæssigt bliver jeg 74. Jeg skal nok vende retur med hvad der skete efter løbet, og mine betragtninger omkring løbet generelt. Men overordnet set var det en succes. Alt spillede, inklusiv vejret. Jeg er helt smadret i dag, især mit venstre ben er medtaget, men det var også forventet, for det er generelt det jeg bøvler med. Og med 226 km på rammen, så ville det fandme også være underligt ikke at kunne mærke det dagen efter. Spinderella, Bjergtrold, Gregers TF and 4 others 2 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted April 26 Report Share Posted April 26 Fabulous Bjergtrold 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahlua-kalv Posted April 26 Report Share Posted April 26 Stærk fortælling! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BLACKICE Posted April 29 Report Share Posted April 29 Tænkte lige på dig https://www.instagram.com/reel/DXmVYskERmR/?igsh=bHlxMnJnMHV1dGcw Kermit 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NielsS Posted April 29 Report Share Posted April 29 Rigtig godt kørt. Super god beskrivelse også Kermit 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted April 30 Author Report Share Posted April 30 Hjemme igen. Lang rejse hjem. I lufthavnen kl. 8, flyet var 1,5 time forsinket. Relativ nem flyvetur hjem. Ventede ret længe på bagage, og så brugte vi en evighed på at komme hen til bilen (elevatorer, smalle indgange hvor kufferten ikke kunne komme igennem. Ud på motorvejen og holde stille fra Tårnby og mere eller mindre hele vejen til Brøndby. Det tog en times tid, så jeg var først hjemme omkring 16.30. Hej til unger og kone, fortælle mens jeg pakkede ud, dele ting ud jeg havde købt til dem, og så mod Burger King for at spise aftensmad. Kunne dog runde aftenen af med god samvittighed da alle kufferter var tømt, inkl. cykelkufferten. Og så spoler vi lige tiden lidt tilbage. Efter løbet fik jeg købt en ny speedsuit fra Santini i deres Madss kollektion. Navnet er ikke tilfældigt. Jeg havde også besluttet mig for at købe nogle DMT sko, men da vi gik forbi deres bod var de ved at lukke ned. Jeg spurgte om jeg kunne nå at købe et par sko, det kunne jeg ikke, men jeg kunne få lov til at prøve dem. Det havde jeg ikke behov for, jeg ville bare gerne købe dem. Vi gik videre, men gik så forbi deres stand igen 5 minutter senere, og der måtte jeg lige spørge igen om det virkelig kunne passe at jeg ikke kunne få lov til at købe et par sko til 350 euros. Første melding var stadig nej, men så blev jeg lidt frustreret (havde trods alt for nyligt lige kørt 226 km), og så var det som om de forstod at jeg faktisk gerne ville købe sko. Før jeg vidste af det kom Alessandro Petacchi, ja Ale-Jet, gående med et par til mig, pakkede dem ud og viste dem til mig. Jeg måtte undskylde lidt for min opførsel, og de undskyldte for at de ikke havde forstået hvad jeg mente i starten. Jeg endte med et par Pogi sko og 2 par strømper :D Søndag var komplet off day, dog lige med undtagelse af en lille styrkesession med lidt squat og bryst. Vi tog til Palma og tullede rundt og kørte så noget af ruten fra løbet omvendt da vi kørte hjemad. Mandag røg jeg på rammen igen, og valgte at køre mod Femenia igen, og se om jeg kunne sætte en ny PR på stigningen. Stængerne havde ikke så meget at byde på, men jeg fik da alligevel kappet noget tid af. Klemte den præcis under 30 minutter med 29 minutter og 57 sekunder. 276 watt i snit. Herfra kørte jeg så videre, stoppede på toppen af Batalla inden jeg kørte ned igen. Blev lidt fanget bag en bus der kæmpede med at få lov til at køre ned med de mange hårnålesving og cykelryttere over det hele. Nede i bunden kunne jeg sætte lidt gas på cyklen og blæse hjemad. I alt en tur på 3 timer og 4 minutter, 84,4 km, 27,5 km/t og 195 watt i snit. Om eftermiddagen drønede vi til Palma igen for at hoppe i Primark og købe tøj til mine unger. Tirsdag var rejsedag fra Platja de Muro til Palma, så jeg valgte at tage cyklen, mens min veninde tog bilen. En relativt kedelig tur, men til gengæld relativ flad. De sidste km inde i Palma var helt igennem forfærdelige. 1 time og 41 minutter, 53,7 km, 31,9 km/t og 190 watt i snit. Resten af dagen gik med at pakke bagage, pakke cykel og så ellers bare lige nyde den sidste aften i Palma. I alt blev det til 542 km på cyklen, lige over 6200 højdemetre, og 19 timer og 30 minutter på en uges penge. Kunne sagtens have brugt mere tid og kørt længere ture, men det blev bare ikke i denne omgang. Mine takeaways fra løbet er: Hotellet og hotellets beliggenhed spillede 100% Løbet var ekstremt godt arrangeret, både før, under og efter Der er mange deltagere, og mange forskellige niveauer. Rigtig mange tropper op til løbet med minimal erfaring med cykler, så det skal man lige være opmærksom på Efter Gramola stigningen på de to lange ruter, er asfalten relativt ringe Jeg skal helt sikkert køre løbet igen, men kunne godt finde på at køre 167 km ruten næste gang, og se hvordan det går (det er i hvert fald tanken nu, men skal ikke afvise at 226 km ruten kan komme i spil igen. 312 gider jeg nok ikke) Selvom jeg er tung, omkring 90 kg, så klatrer jeg faktisk ret hæderligt. Dog ser jeg virkelig tyk ud på billederne, så der skal smides nogle kg - især på maven! Jeg har en del video fra løbet jeg skal have arbejdet med, og håber at jeg snart kan smide en komplet video op på Youtube. Bjergtrold and Henrik S. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted May 1 Author Report Share Posted May 1 Hoppede på cyklen i går efter arbejde, ingen plan, bare stram kæde. Buldrede til Farum, rundt på Stumpedyssen, og så retur igen. To gange undervejs blev jeg overhalet af en bil der valgte at gøre det i et sving med fuldt optrukne linjer - den ene af gangene kom der endda en modkørende. Det er vildt at tænke på at jeg har kunnet køre i en uge på Mallorca uden at opleve noget overhovedet, og så 1,5 time på de danske veje oplever man det 2 gange. Det positive var at det gjorde mig sur, så der var ekstra skud i stængerne. 1 time og 37 minutter, 55,3 km, 34,1 km/t, 252 watt i snit og 271 watt i NP. Kørte min bedste 60 minutters watt siden 2021 - det er. jeg ret glad for. 268 watt. Er spændt på om det var en enlig svale, eller om niveauet er til det her lige i øjeblikket. Næste mål er en 20 km enkeltstart i juni, så et godt output i 30 minutter er at foretrække. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted May 1 Report Share Posted May 1 3 timer siden, Kermit skrev: Hoppede på cyklen i går efter arbejde, ingen plan, bare stram kæde. Buldrede til Farum, rundt på Stumpedyssen, og så retur igen. To gange undervejs blev jeg overhalet af en bil der valgte at gøre det i et sving med fuldt optrukne linjer - den ene af gangene kom der endda en modkørende. Det er vildt at tænke på at jeg har kunnet køre i en uge på Mallorca uden at opleve noget overhovedet, og så 1,5 time på de danske veje oplever man det 2 gange. Det positive var at det gjorde mig sur, så der var ekstra skud i stængerne. 1 time og 37 minutter, 55,3 km, 34,1 km/t, 252 watt i snit og 271 watt i NP. Kørte min bedste 60 minutters watt siden 2021 - det er. jeg ret glad for. 268 watt. Er spændt på om det var en enlig svale, eller om niveauet er til det her lige i øjeblikket. Næste mål er en 20 km enkeltstart i juni, så et godt output i 30 minutter er at foretrække. Bør den gode form ikke udnyttes til nogle rigtige cykelløb med licens og krig på kniven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted May 1 Author Report Share Posted May 1 Det burde jeg måske gøre, føler bare mine weekender på denne side af sommerferien er lidt maste i forvejen. Der sker en del på arbejde, min kone har også lige en kommende periode hvor førstemanden i restauranten er hjemme på Sardinien i 14 dage, og så er det som om skole og og børnehave også lige vælger at beslaglægge en del tid den kommende periode Uden at kende kalenderen, så tror jeg også der kun lige er en håndfuld løb her i maj, inden kalenderen bliver tom. Men måske værd at kigge på lige efter sommerferien hvor der ofte lige er et lille push af løb inden sæsonen går på hæld. Henrik S. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted May 4 Author Report Share Posted May 4 Lørdag blev det til 3 timer på cyklen. Kørte op nordpå via Farum og Fredensborg, tog en afstikker til en af HCM's gamle ruter hvor man kørte langs Esrum Sø, efterfølgende kører ind mod Tikøb for så at dreje fra lidt før og tage lidt længere rute. Ganske hyggeligt, udover at jeg havde glemt at billisterne på den sidste del af ruten er super aggressive. Videre ind mod Tikøb, og omkring Danstrup kunne jeg se nogle skriggrønne trøjer lidt længere fremme. Det viste sig at være netop HCM der var på tur. Jeg kan melde retur at intet har ændret sig i måden de kører på, hvilket på sin vis er skræmmende og charmerende på samme tid. Den første rytter jeg hentede var tydeligvis blevet sat, og en anden rytter var på vej op til gruppen foran. Da han nåede frem blev der selvfølgelig sat tempo på. De kørte videre ind mod Humlebæk, hvor der plejer at være en sprint lige efter Aarstiderne. Ganske rigtigt blev der virkelig givet den gas, men da jeg havde mere at skyde med, valgte jeg at køre forbi dem i et andet tempo. Jeg kunne se at jeg fik én rytter med på hjul, og så var der hul ned til resten af gruppen. Jeg gad ikke spurte, for den spurt er altid Kamikaze (den der tør køre i modsatte vejbane vinder), så jeg lod ham fra HCM køre foran mens jeg selv bakkede af. Herfra var alt ved det samme hos HCM. Ham jeg var kørt afsted med, valgte at sætte tempo på ud af Strandvejen. Ved et lyskryds var han netop nået over, mens jeg blev holdt tilbage for rødt. Da jeg skulle igang igen var der 2 fra HCM der lige kom forbi, mens resten af gruppen halsede langt bagefter. Så på ingen tid var gruppen på 8-10 ryttere nu lavet om til 3 grupper. Klassisk. Jeg fortsatte turen ad Strandvejen til Klampenborg uden de store udsving, op ad Klampenborgvej og igennem Lyngby og hjem. I alt 3 timer og 5 minutter, 100 km, 32,5 km/t, 219 watt i snit. Søndag blev det til en omgang styrketræning i kælderen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted May 4 Author Report Share Posted May 4 Og nu skal der ikke gå for meget træning i den. Om under et år udløber leasingen på vores to biler derhjemme, så jeg er så småt gået igang med at kigge ind i erstatninger når vi når så langt. Sammensætningen har været at vi har en mindre benzinbil (Opel Corsa) og så en primær elbil (BYD Seal). Det har egentlig fungeret ret fint, men jeg savner lidt køreglæde. Det har jeg trods alt haft tidligere med vores Mini Cooper eller vores Alfaer, men det er godt nok lang tid siden at jeg har sat mig ud i en af bilerne for bare at køre en tur, som jeg ofte gjorde i nogle af de andre biler. Jeg gik derfor med tanken om at have en primær elbil, som så ikke behøver have 500+ hk, men stadig være stor nok til at huse hele familien når vi skal på tur, og så have en sjov bil ved siden af. Den kan så køre markant færre km om året, så udgiften til den ikke stikker helt af ift. benzin. Hvad det skal være ved jeg ikke helt endnu, men har haft kig på både Mini Cooper, Alfa Giulia og Giulietta. Alternativet er at vi går over på 2x elbil. Corsaen kan så blive udskiftet med en Renault 5 eller lignende, som jeg synes er en møgfed lille bil. Hvad den primære skal være, er dog det jeg klør mig mest i hovedet over. Jeg havde egentlig haft kig på Zeekr 7GT, som lader til at være en ret lækker bil. Men ude i kulissen spøger BMW i4 stadigvæk. Jeg synes det er en absurd flot bil, og den kører også godt - især til prisen. Jeg har hele tiden haft M50 eller M60 udgaven i tankerne, men har læst flere og flere steder at det faktisk er edrive40 udgaven der giver mest køreglæde. Ja M50 udgaven er vold hurtig, men den er også tung og med firehjulstræk, hvor edrive40 udgaven er en anelse lettere og med baghjulstræk. Der er 200 hk til forskel, men edrive er på ingen måde sløv med sine 340 hk. Det er også ved at være sidste udkald for modellen som i løbet af i år bliver erstattet med den nye i3, som teknisk er i en helt anden liga end i4'eren, men rent visuelt er lidt en øjebæ. Så lige nu går diskussionen på om jeg kan leve med en edrive40 med markant færre heste end jeg har været vant til tidligere, eller om jeg skal op i topmodellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted May 4 Report Share Posted May 4 25 minutter siden, Kermit skrev: Corsaen kan så blive udskiftet med en Renault 5 eller lignende, som jeg synes er en møgfed lille bil. Den er bare 100 % vellykket, og det har markedet tydeligvis fået øje på. Hold nu kæft, hvor kører der allerede mange af dem. Man ser dem jo hel, der og alle vegne. Kermit 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted May 4 Author Report Share Posted May 4 Enig, og lige om lidt kommer der markant flere biler i den klasse. Cupra Raval og VW ID2 kommer senere på året. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted May 4 Report Share Posted May 4 19 minutter siden, Kermit skrev: Enig, og lige om lidt kommer der markant flere biler i den klasse. Cupra Raval og VW ID2 kommer senere på året. Kan man nøjes med den helt kompakte bil - og det kan vi fx - så ser den nye Twingo virkelig charmerende ud, men det bliver trods alt nok en ren bybil. I mellemtiden sætter Citroën trumf på rent prismæssigt med en ë-C3 fra kun 139.990 kroner. Så begynder det at blive svært at argumentere imod el ud fra et finansielt standpunkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gregers TF Posted May 4 Report Share Posted May 4 Jeg savner stadig de tider, hvor der det var flere biler at vælge imellem til 99.995. Den dag man lægger et batteri i en lille bil, så jeg kan køre til Gørding (v Esbjerg) med kun et enkelt ladestop, uden at ligge i slipstrømmen bag en lastbil, så bliver det interessant. Jeg har en OK-lader et par km væk, så lavpraktisk kan hverdagen i en elbil sagtens hænge sammen. Men de længere ture (og så lange er de trods alt heller ikke) vil irritere mig helt vildt. Og så må man godt stoppe den generelle sammenhæng mellem lang rækkevidde og en masse heste, som man alligevel ikke skal bruge til noget. Hvis den unode også flyttes ned i de små biler, så stikker priserne af. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted May 4 Report Share Posted May 4 51 minutter siden, Gregers TF skrev: Og så må man godt stoppe den generelle sammenhæng mellem lang rækkevidde og en masse heste, som man alligevel ikke skal bruge til noget. Hvis den unode også flyttes ned i de små biler, så stikker priserne af. Præcis! Der er afgjort et marked for elbiler med laaaaang rækkevidde, hvor man til gengæld får færre heste, en tophastighed på 150 km/t og 0-100 på 9-10 sekunder. Det er alt rigeligt. Det er godt nok ofte, man ser fornuftige familiefædre i motorvejstrafikken, der liiiige skal prøve accelerationen i deres Model Y Performance af. Det er som en Mate på cykelstien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted May 4 Author Report Share Posted May 4 Det er faktisk en meget reel sammenligning. Jeg synes der er noget fantastisk i at have accelerationen, men for langt det meste bliver alle kræfter ikke udnyttet. Vil da også sige at nogle af de sjoveste biler jeg har kørt, ikke har været særlig hurtige. De har selvfølgelig ikke været langsomme heller, men det har måske været 0-100 mellem 5 og 7 sekunder. Det der har givet oplevelsen har været styretøjet og ikke mindst lyden. Min svoger havde en Maserati Quattroporte på et tidspunkt der var langsommere end vores Alfa, men den føltes hurtigere fordi den larmede så meget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polykrom Posted May 4 Report Share Posted May 4 2 timer siden, Gregers TF skrev: Jeg savner stadig de tider, hvor der det var flere biler at vælge imellem til 99.995. Den dag man lægger et batteri i en lille bil, så jeg kan køre til Gørding (v Esbjerg) med kun et enkelt ladestop, uden at ligge i slipstrømmen bag en lastbil, så bliver det interessant. Jeg har en OK-lader et par km væk, så lavpraktisk kan hverdagen i en elbil sagtens hænge sammen. Men de længere ture (og så lange er de trods alt heller ikke) vil irritere mig helt vildt. Og så må man godt stoppe den generelle sammenhæng mellem lang rækkevidde og en masse heste, som man alligevel ikke skal bruge til noget. Hvis den unode også flyttes ned i de små biler, så stikker priserne af. Jeg kørte Holstebro-Hellerup i fredags uden ladestop. 115 km/t hvor man måtte køre 110, 80 km/t ved (ganske lidt) vejarbejde og 130 km/t, hvor man måtte køre det. Kom hjem med 18% tilbage på batteriet, så masser af km endnu. Den rækkevidde får man sjældent i en lille bil, men man kan nemt finde nye og snart-kommende små elbiler med 450-500 km i WLTP, og så er det 300-350 ved motorvejskørsel. Dvs. Stevns-Esbjerg uden stop. (Og så vil jeg sige, at et 15 minutters stop undervejs på en lang tur måske ikke er helt skævt, uanset hvad?) Priserne på nye, mindre elbiler rasler ned. Jeg kan godt huske alle bilerne til omkring 100.000 kr., meeen det er jo 15 år siden, en Up startede ved det. Alting er steget siden, også vores lønninger Kermit 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polykrom Posted May 4 Report Share Posted May 4 3 timer siden, Henrik S. skrev: Kan man nøjes med den helt kompakte bil - og det kan vi fx - så ser den nye Twingo virkelig charmerende ud, men det bliver trods alt nok en ren bybil. I mellemtiden sætter Citroën trumf på rent prismæssigt med en ë-C3 fra kun 139.990 kroner. Så begynder det at blive svært at argumentere imod el ud fra et finansielt standpunkt. Nu har E-C3 så nogle udfordringer der gør, at de har været nødt til at sætte den ned til 140. Og at man skal overveje tingene grundigt inden man køber den, selv til den pris Men Twingoen og søstermodellerne fra Nissan (som nok skal lidt ned i pris?) er mere end fine! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polykrom Posted May 4 Report Share Posted May 4 OG så er der på Kermits arbejdsplads (Bilbasen, ikke?) masser af eksempler på 0-kilometerbiler: Elbiler, der ikke kan sælges ude i Europa (fordi de ikke rigtigt gider elbiler endnu) og derfor bliver parallelimporteret til DK. Man skal kigge sig for ift. garanti og specs, men tit er der nogle MEGET fornuftige køb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted May 4 Author Report Share Posted May 4 Og med indsigt fra Bilbasen, så er det utroligt få lande i Europa hvor interessen for elbiler ikke er på vej op. Spanien er et af dem. Men i langt de fleste Europæiske lande er interessen for elbiler stigende. Det skyldes i høj grad de stigende brændstofspriser vi har set siden starten af marts, og det interessante er faktisk at kigger vi på tallene for marts måned, så blev den gennemsnitlige benzinbil sat ned med ca. 8000,-. For elbiler hed det ca. 1000,-. Så selvom incitamentet til elbiler, især i Tyskland, har været fjernet, så er de så småt ved at komme over til det igen. I øvrigt helt enig i det med ladestop, og udfordringen ved det. Det er voldsomt overdrevet at det skulle være en gene. De få gange vi har behov for at lade ude, så bliver det alligevel altid lige timet med et toiletbesøg og lidt benstrækkeri - og med de nye teknologier der er i nyere biler, så får man hurtigt god rækkevidde på ved korte ladestop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted May 4 Report Share Posted May 4 54 minutter siden, polykrom skrev: Nu har E-C3 så nogle udfordringer der gør, at de har været nødt til at sætte den ned til 140. Og at man skal overveje tingene grundigt inden man køber den, selv til den pris. Men Twingoen og søstermodellerne fra Nissan (som nok skal lidt ned i pris?) er mere end fine! Enig. C3'eren er ikke optimal, men jeg tror også, deres seneste prisdumping hænger sammen med netop Twingoen, der bliver lanceret fra 146.999 (dvs. lige under under C3'eren gamle frapris). Citroën har simpelthen været pisket til gå under for overhovedet at få langet nogle biler over disken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spinderella Posted May 4 Report Share Posted May 4 (edited) 7 timer siden, Kermit skrev: I øvrigt helt enig i det med ladestop, og udfordringen ved det. Det er voldsomt overdrevet at det skulle være en gene. De få gange vi har behov for at lade ude, så bliver det alligevel altid lige timet med et toiletbesøg og lidt benstrækkeri - og med de nye teknologier der er i nyere biler, så får man hurtigt god rækkevidde på ved korte ladestop. Helt enig. Efterhånden er det heller ikke noget, hvor man skal være bekymret for at der er for langt imellem ladestanderne. Jeg vil dog sige, at ladehastighed er en parameter man skal holde øje med, hvis man køber brugt. Min første elbil var en Kona med en max ladehastighed på 77 kWh (i praksis stort set aldrig over 50). Det gider man ikke ret mange gange. Til gengæld var rækkevidden fin, og jeg har flere gange kørt turen mellem Aarhus og København uden ladepause (også om vinteren, her dog godt nok med en del tid bag lastbiler eller busser). Edited May 4 by Spinderella Kermit 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gregers TF Posted Tuesday at 07:00 AM Report Share Posted Tuesday at 07:00 AM Jeg plejer at nappe de 267 km til Gørding uden pause. Men har også vant til 3-4 gange om ugen, at køre tog i 3t20m mellem pauserne. Og et par gange om måneden i 3t40m. Kan sagtens ske at jeg er faldet af på den. Og så skal jeg nok glemme oplevelserne med kollegaens gamle Nissan Leaf, der ladede pænt langsomt, og hvor man sad og kukkelurede i evigheder, mens den kæmpede med at fylde batteriet. Der er jo sket en masse siden da - men det har jeg bare ikke oplevet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted Tuesday at 06:45 PM Author Report Share Posted Tuesday at 06:45 PM Dagens træning stod på 5x4 minutters VO2max intervaller. Kørte afsted mod Farum, hvor jeg kørte lidt opvarmning. Ud til Kongevejen hvor jeg så begyndte at køre intervallerne. Dem fik jeg kørt rundt på Stumpedyssevej og videre op til Hillerød. I alt 5 intervaller hvor målet var at ramme 330-345 watt i snit. 1. interval - 350 watt (344 NP) 2. interval - 349 watt (352 NP) 3. interval - 347 watt (346 NP) 4. interval - 340 watt (342 NP) 5. interval - 341 watt (343 NP) Herfra var det egentlig bare igennem Karlebo, og så retur mod Farum. Tid: 2 timer og 12 minutter Distance: 71,1 km Hastighed: 32,3 km/t Watt: 222 watt (260 NP) kahlua-kalv 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts