Got legs?

Kermit

Recommended Posts

Status for marts

Marts endte med 59 timer og 41 minutters træning, en markant forøgelse ift. februars lige under 44 timer og januars lige under 41 timer. Som jeg husker det, var 3 af de 59 timer fokuseret omkring styrketræning, så der har været et gigantisk fokus på cykling. Ift. TSS har der også været mere tryk på - 3222 (marts), 2170 (februar) og 1947 (januar). 

Vægten er klokket til 90,1 kg her til morgen. Er jeg tæt på mit mål? Langt fra. Jeg ville gerne have været omkring 85-86 kg, men jeg kan trods alt finde en trøst i at jeg den seneste måneds tid har tabt mig, hvor de første måneder var utrolig stabile. Kunne være fint at se om jeg kan tabe et kg eller to inden slutningen af april, men mindre kan også gøre det. Så længe jeg ser en positiv tendens i at vægten går ned, så er jeg tilfreds. 

Min hvilepuls faldt fra 48 i februar til 46 i marts. Endnu et godt tegn på at min krop er et godt sted. 

Ligeledes er min HRV på 70, hvilket er en stigning fra 63 i februar, og 52 i januar. En anden ting der måske har påvirket min HRV lidt negativt på det seneste er at jeg ikke har haft så mange hårde træninger. Generelt bliver min HRV positivt påvirket af hård træning, men i og med at jeg egentlig har bakket af den seneste uges tid for at være frisk til min test i dag, så har intensiteten også været en anelse fraværende. 

April byder på en lille smule mængde her i starten af måneden. Planen er at udnytte påsken til at få kørt en FTP test udendørs også, og så få kørt den sidste del km. 

Herefter er der stadig kvalitetstræning med FTP intervaller om tirsdagen, VO2max intervaller om torsdagen, og så mængde i weekenden. Men der er ikke 4 og 6 timers ture på menuen. Det maksimale bliver 3 timer, for ikke at trætte kroppen unødvendigt. Varmetræningen fortsætter selvfølgelig også, og jeg har en plan om at ramme min rejseuge så tæt på 100 i min Core app som muligt, da effekten aftager ret hurtigt. 

Ifølge mine prognoser bør jeg ramme race day med en form på -2, hvilket er ret ideelt. 

2 timer siden, Kermit skrev:

Ifølge mine prognoser bør jeg ramme race day med en form på -2, hvilket er ret ideelt. 

Hvad er det for en af udgaverne af Mallorca du skal køre? :smile: 312, 225 eller 167 kilometer? 

Kørte den lange for nogle år siden - i regnvejr. Var...udfordret ned ad bjergene, hvor vandet løb på vejene. Var på smalle 23c slicks, som var det man kørte på dengang :4jumpy:

Det bliver 225 km udgaven. Det er lidt Guldlok og de 3 små bjørne. 167 km synes jeg bliver lige kort nok (man misser ud på nogle stigninger), 312 km bliver lidt for lang (især den sidste del fra 225 til 312 skulle være virkelig kedelig), og så er der 225 som er helt perfekt. 

Nedkørslerne i regnvejr lyder heller ikke på nogen måde særlig interessante :laugh:

9 timer siden, Kermit skrev:

Det bliver 225 km udgaven. Det er lidt Guldlok og de 3 små bjørne. 167 km synes jeg bliver lige kort nok (man misser ud på nogle stigninger), 312 km bliver lidt for lang (især den sidste del fra 225 til 312 skulle være virkelig kedelig), og så er der 225 som er helt perfekt. 

Nedkørslerne i regnvejr lyder heller ikke på nogen måde særlig interessante :laugh:

Enig. De ekstra km på den lange er mere op og ned end egentlige bjerge, selv om kilometerne selvfølglig i sig selv betyder noget til sidst.

En af de gode ting ved løbet er, at langt det meste af klatringen ligger i løbets første del. Når man vender om nede i Andratx, er det lidt op og ned resten af vejen, men ingen hårde stigninger. Ikke som Marmotte, hvor man ved at Alpe d'Huez venter til sidst :devil:

Omvendt kommer man med stor sandsynlighed til at sidde i den gruppe, man sidder i ved Andratx, i MANGE km, så det kan godt betale sig at bruge lidt kræfter i bjergene for at sidde i en god gruppe.

Der er mange højdemeter, men ingen stigninger hvor man virkelig er presset. Puig Major er det højeste punkt, men det sker gradvist.

Først og fremmest har du noget at glæde dig til. Cykling på Mallorca er fantastisk, vejene er generelt gode, og stemningen i morgenlyset de første flade km, hvor man ruller over Alcudia og Puerto Pollensa til den første stigning lige efter rundkørslen, er fantastisk.

Jeg tænker, du har helt styr på udstyr, gearing osv :smile:

Edited by polykrom

Jeg føler faktisk helt overordnet set efterhånden har fået dannet mig et godt indtryk af det hele. Jeg kommer derned med en 34/28 gearing, som jeg tænker er nok. Det var det i hvert fald til La Marmotte, også selvom jeg vejede 14 kg mindre end i dag og var i bedre form. Som du selv siger, så er der mange højdemetre, men ingen seriøst lede stigninger. Der har La Marmotte trods alt både nogle lede stigninger, og nogle høje punkter. 

Rent mentalt handler det for mig også bare at lande i Andratx og så skal den bare køres hjem derfra. 

Har set en del videoer fra folk der har kørt og gennemført, og har lavet en del noter. Og så er jeg heldig at jeg starter i en af de prioriterede startbokse, så jeg kan komme løbet lidt i forkøbet, og forhåbentlig sidde med nogle gode typer på returen til Alcudia. 

Hold op for en påske, og hold op jeg er mast. 

Torsdag var jeg lige ud på rammen og køre en times tid, inden resten af dagen stod på fødselsdag for den yngste. Jeg var vågnet med en rød recovery, den første i utrolig lang tid, og jeg havde det også virkelig underligt på selve dagen. En tur i biografen og se Mario i 4DX hjalp ikke det store på det, og så minigolf bagefter, inden den stod på pandekagebagning til aftensmad. Jeg var færdig. 

Fredag kørte jeg ud mod Flyvestationen for at køre en FTP igen, men hverken ben, vejr eller hoved var indstillet på det. Vinden var allerede begyndt at tage til, så den ene langside var bare konstant modvind. De første 5 minutter var fine, men da jeg kom over i modvinden var der bare intet til at holde wattene oppe. Efter 7,5 minut valgte jeg at stoppe og køre hjemad. Bare lige for at understrege hvor meget det blæste, så endte jeg med 25 km/t i snit med 210 watt. 

Derhjemme kastede jeg mig over hjemmetræneren for at køre varmetræning, og fik klokket 1,5 times træning. I alt 3 timer om fredagen. 

Lørdag endnu engang på hjemmetræneren, hvor de sidste 1,5 time også stod på varmetræning. I alt 3 timer og 5 minutter. 

Søndag skulle vi holde fødselsdag for hele familien, men jeg tænkte jeg lige kunne klemme 1,5 times træning ind. Dog havde jeg en irriterende følelse i højre fod jeg ikke kunne lokalisere. Efter 25 minutter valgte jeg at stoppe, og brugte så resten af tiden på at finde ud af hvad det var der var galt. Jeg kører med Speedplay pedaler, og på højre fod kunne jeg ligesom rykke min klampe frem og tilbage, nok mindre end en mm, men det var mærkbart. Jeg prøvede i første omgang at smøre klamperne, det virkede ikke. Så tog jeg klampen af, rengjorde den fuldstændig, smurte den op, og monterede igen. Stadig samme problem. Så bemærkede jeg at pedalen kunne rokkes en smule fra side til side - så prøvede at smide en anden pedal på - samme problem. Her var der efterhånden gået så lang tid, at jeg valgte at lægge det fra mig, og koncentrere mig om fødselsdagen i stedet for. 

I dag, mandag, var det tidligt op, og så ned i kælderen og fejlsøge. Strammede kranksættet en anelse, og skiftede klampen. Det hjalp. Så blev jeg i tvivl om hvad det var der havde hjulpet, så på med den gamle klampe igen, og så var problemet der igen. Prøve at finde ud af om jeg kunne se hvad fejlen ved den ene klampe var, for de er ikke særlig gamle, men det havde jeg ikke held med. 

Efter fejlsøgningen var det gang i cyklen. Startede med en paceparter i en times tid eller sådan noget, og så valgte jeg at kaste mig over et løb. Valgte et på lidt over 17 km med en bakke efter nogle km, så hørte man på et højdedrag, en nedkørsel, og så en kort stigning kort inden mål. På oversigten så den første bakke ikke så lang ud, så jeg tænkte at jeg ville give den et skud for at se om jeg kunne lave en udskilning. Det var så kun mig, så jeg lod mig falde tilbage og køre med gruppen op. Tror gruppen var på lige over 20 ryttere. Kæden blev holdt stram på toppen, og jeg fandt en god placering i gruppen. 

Da vi nærmede os sidste stigning, fik jeg kørt mig i front og trykkede den af. Fik relativt hurtigt åbnet et hul på 5-6 sekunder, og kan efterfølgende se at jeg kørte stigningen med 451 watt over 1 minut og 19 sekunder. 

På nedkørslen stabiliserede jeg afstanden, og så holdt jeg ellers bare på på det flade stykke ind mod mål. Med 300 meter til mål havde jeg stadig 7-8 sekunder, så valgte at slå op og trille stille og roligt over stregen som 1'er. 253 watt i snit (NP på 300), 27 minutter. 

Efterfølgende var det på med tøjet og så lige køre en varmetræning det sidste af tiden. I alt nåede jeg op på 2 timer og 41 minutter. 

Jeg havde på en måde håbet på mere træning i påsken, men kroppen har været lidt ramt af andre faktorer der ikke har givet det store overskud. Derudover har vejret jo bare ikke været til at køre udenfor, og det har også taget lidt på motivationen. 

I morgen er der 14 dage til afrejse - fuck hvor jeg glæder mig!

Tidligt op i morges og klare dagens styrketræning. Føltes som en evighed siden at jeg sidst har styrketrænet, selvom det vidst kun er 14 dage. Men da kroppen fik lov til at vågne lidt, gik det faktisk rigtig fint. 

En ting jeg missede at fortælle i sidste indlæg var at jeg ENDELIG har vundet en Veloropa kop. Jeg har hørt Veloropa podcast siden den startede, også inden Claus Elming og Stefan Djurhuus kom til, og har derfor også støttet via deres 10er kampagne. 

Det var dog en ret funky oplevelse at vinde, for havde det kørende på Youtube da det skete. Når de når til den del i deres podcast håber jeg altid de siger mig, men denne gang kiggede jeg på skærmen og tænkte "De siger Kenneth Stolten" nu, og ganske rigtigt, så var det mit navn. Det sjoveste skete dog da man så reaktionen fra Claus Elming, der lige må have navnet gentaget igen, for Claus og jeg har noget historie sammen. 

Tilbage i min gymnasietid så jeg meget NFL, og dengang var det Bøjgaard og Elming der var på skærmen. De udloddede på et tidspunkt nogle billetter til Mermaid Bowl, som var det danske Superbowl, og en kammerat og jeg valgte så at oprette nflming.dk - den uofficielle Claus Elming fanklub. Vi lavede hjemmesiden, som primært bestod af de mange gyldne citater de havde, og vandt billetterne. Og siden da har jeg mødt Claus et par gange, og været connected med ham forskellige steder. 

Elming fortalte lige historien i podcasten, så det var sgu et ret fedt segment. Nu venter jeg på at min kop lander :laugh:

En lille uge gik der, og så var døgnrytmen tilbage. Kan også de på mine øvrige tal at jeg stille og roligt er ved at finde tilbage til mit gamle niveau. Det er ret sjovt at følge med i hvordan en enkelt time, virkelig kan skubbe til systemet, specielt hos en som mig der er meget opmærksom på følelsen i kroppen og hovedet. 

Jeg er egentlig også ret glad for at være tilbage til en normal hverdag, efter påskens lidt mere løsslupne rammer. 

Lavede et solidt bounce back i går med grøn recovery, høj hrv og lav hvilepuls. Helt som det skulle være. Var dog også helt mast ovenpå tirsdagen. 

I går blev det således til en tidlig varmetræning hvor jeg hurtigt kom op i den rigtige zone, og dermed kunne træne lidt kortere. Endte med 1 time og 10 minutter, med 45 minutter i varmezone 3. Lige nu er min heat adaptation score på 97 ud af 100, så det er ret fornuftigt. 

Vejret var fantastisk, så i løbet af eftermiddagen fik jeg smidt Enve hjulene på cyklen, og drønede et smut til Farum og retur. Ikke det store at berette - der var lidt "støj" fra cyklen, jeg lige skal have kigget nærmere på. Svært at lokalisere, men i første omgang har jeg valgt lige at vaske cyklen for at se om det måske var noget snavs der sad et sted det ikke skulle. 

I alt 56 minutter med 215 watt. 

Det er i sandhed en interessant tid vi lever i. 

Mens vi i Europa har talt om en potential 3. verdenskrig startende med krigen i Ukraine, så lader det til at der er større sandsynlighed for en 3. verdenskrig startende med krigen i Mellemøsten. For jeg skal da love for at krigen i Mellemøsten i højere grad har fået den orange excellence op i det røde felt. Den krig han har startet, kan han ikke finde ud af at stoppe igen. Han er utilfreds med NATO, som egentlig bare gør hvad NATO er sat i verden for at gøre, og nu begynder han at tale om Grønland igen. 

Det spændende bliver om Trump ender med blive så meget uvenner med hele verden, at verdenskrigen for første gang bliver med USA i centrum. Som i en tegnefilm hvor hovedpersonen pludselig bare får rettet alle raketterne imod sig. 

Under alle omstændigheder, så håber jeg fandme snart at der er en voksen der træder i karakter og sætter Trump på plads, og får indskrænket sine muligheder. For hvis vi syntes han var en idiot i sin første periode, så lader det til at den sidste form for fornuft har forladt manden. Henrik er god til at dele opslag fra Trump på sin FB side, og det er fuldstændig rablende sindssygt det manden skriver og måden han kommunikerer. 

Fyforpyffer en led tur på cyklen i dag. Inden jeg kørte ud, fik jeg lige klaret nogle småmekaniske ting ved cyklen, for at se om det kunne fjerne de lyde jeg hørte i går. Af med baghjulet, kassette af, kassettebody af, tørre af, smørre op, sætte på igen. Sætte kassette på og smøre låseringen. 

Noget har virket, for lydene fra i går var væk. 

Ud mod Flyvestationen til nogle lede intervaller. Min krop har været lidt kvæstet i dag, og jeg mistænker noget DOMS fra tirsdagens styrketræning. Stængerne var i hvert fald matte. 

Ude på Flyvestationen var det den sædvanlige opvarmning, og så igang med intervallerne. 4x 5,5 minut VO2max. Target watt var 330, hvilket svarer til 110% af FTP. 

Første interval var okay, men hård i slutningen. Andet interval var modbydeligt. 3. interval var ulideligt og kroppen var ikke meget for at træde de watt der skulle til, og 4. interval var bare at køre med hvad jeg havde og lade være med at kigge på wattene. Kom dog i mål med alle 4, og så var der udsolgt. 

1. interval - 340 watt i snit
2. interval - 331 watt i snit
3. interval - 322 watt i snit
4. interval - 333 watt i snit

Herfra var det egentlig bare hjemad med nogenlunde pres i pedalerne, og fik da også lige fyret en enkelt spurt af inden jeg ramte AB's baner. 

I alt en tur på 1 time og 56 minutter, 57,8 km, 29,9 km/t, 202 watt i snit og en normalized power på 252 watt. 

I aften skal jeg prioritere at få strukket dybt ud som forhåbentlig kan være med til at sikre lidt friskere ben til varmetræningen i morgen. 

Sov elendigt i nat. Virkelig elendigt. Vågnede omkring kl. 1, havde det varmt, kunne ikke falde i søvn igen, så efter 45 minutter gik jeg ned i sofaen og faldt efter noget tid i søvn. Allerede da jeg gik i seng kunne jeg mærke at der var et eller andet galt. Min puls var højere end normalt, og var ikke rolig. Ved ikke lige hvad der gjorde det i går aftes, men måske det simple faktum at vi spiste noget senere end andre dage, og lige pludselig tættere på min sengetid. Jeg er allerede nu igang med at skubbe min døgnrytme en anelse, for jeg skal flyve kl. 6 om morgenen når jeg skal til Mallorca, og jeg fungerer på ingen måde hvis jeg pludselig står 2,5 time tidligere op end normalt. 

Anyways, her til morgen røg jeg på cyklen for at køre varmetræning, og denne gang med et nyt trick. Jeg så i går en video af Mads Wurtz der havde kørt varmetræning, og som et lag havde en affaldssæk han havde klippet huller i og taget på. Det gjorde jeg også, og jeg skal da love for at det havde en positiv effekt. Normalt rammer jeg lige omkring 5 i heat strain i sådan en session, lidt over, lidt under. I dag ramte jeg 6,9 og måtte nærmest stoppe med at træde for at få den ned igen (ryger den over 7 er det at det bliver "farligt"). 

I alt endte jeg med 50 minutter i varmezone 3 som jeg ramte allerede efter 21 minutter, og i alt 1 time og 11 minutters træning. 

Det betød også et bump op til 98 i heat adaptation score. 

Fik skudt et billede af cyklen jeg skal køre Mallorca 312 på. 

Det bliver min S-Works Tarmac SL6. 

Den har en speciallakering hvor den fader fra teal til lilla, samtidig med at der er et colorflip afhængig af hvordan lyset falder. Der er nogle små detaljer i lakeringen, f.eks. små hvide prikker der skal symbolisere stjerner, stjernetegnene for begge mine drenge er lavet på hver side af forgaflen, der står "Got legs?" på overrøret lige bag frempinden, og der står ProudOne på saddelrøret hvor der normalt ville stå "Tarmac" - mit efternavn oversat til engelsk. 

Styret er et Zipp SL70 Aero i 380 mm bredde. Jeg elsker det her styr - det har virkelig en god ergonomi, også selvom jeg gerne ville have at den lige have 10 mm ekstra reach. 

Frempinden er en Zipp Sprint SL som er lakeret på samme måde som rammen. 130 mm. Solid, stiv og tung. 

Gruppen er lidt en bastard. Den består primært af af SRAM Red dele - skiftegreb, forskifter og bagskifter, SRAM Red kæde og SRAM Red kassette på 11-28. Bremserne er dog directmount Dura Ace og kranksættet er et Magene Teo med 515 wattmåler. Pedalarmene er 165 mm. 

Pedalerne er et sæt modificerede Wahoo Speedplay Zero pedaler. Modificerede da de oprindeligt er Stainless Steel udgaven, men her med titanium aksler. Det tager 2 minutter at skifte dem, og koster utrolig lidt. 

Saddelpind er Specializeds egen. 

Sadlen er en Specialized S-Works Romin Evo 143 mm. Det er den letteste udgave af sadlen, og er desværre ikke længere i produktion. Jeg har heldigvis 3 af dem, men kan godt se at skulle der ske noget med dem, så er jeg lidt på bar bund ift. hvad der så skal erstatte dem. 

Hjulene er et sæt Enve 4.5 med den "nye" bremseflade, hvor Enve gav dem en anelse tekstur så de bremsede bedre i våde forhold. Hjulene er bygget op omkring et sæt Carbon TI nav, og er overraskende lette. Tror de er omkring 1350 gram eller sådan noget. 

De er sat op med et sæt Continental GP5000 med tan vægge. Ikke tubeless, men med TPU slanger. Jeg lurer lidt på om jeg måske skal køre med nogle andre dæk, og endda måske prøve et sæt Vittoria Corsa dæk. Anyways, de er 25 mm, og virker utroligt smalle ift. dem jeg har på min Winspace. 

Dunkholderne er fra Supacaz og styrbåndet er sgu fra Aliexpress. 

Jeg har lyst til at sige at den står i 6,7 kg, men vejer den senere i dag. 

Edited by Kermit

4 minutter siden, Kermit skrev:

Spændende - noget bestemt du har i tankerne?

Grøn OP 41mm. Jeg er ikke så meget til de der kæmpe klumper som eksempelvis GMT Master II. Det har jeg slet ikke håndled til. Og er heller ikke så vild med den der lup (Cyclops?) over dato-vinduet. Men OP er elegant og no nonsense, og matcher mit budget perfekt. 

Edited by Oksen fra Århus N

33 minutter siden, Kermit skrev:

Interessant valg. Det er i hvert fald et solidt ur. Hvorfor lige 41 mm og ikke 36 mm udgaven?

Jeg havde også kig på et 34mm, men det bliver nok lige småt nok. Selv om den er super flot i farven pistachio. Har ikke lige kunnet finde nogle 36mm, der har matchet min smag og mit budget. 

Ah det giver mening. Mit bedste råd er i første omgang at få defineret hvilken størrelse der reelt set passer dig bedst. Diameteren på et ur kan komme til udtryk på mange forskellige måder. 

Så forbi en urhandler og prøv dem af i forskellige størrelser. Jeg ved der ligger en virksomhed i Aarhus, Urhandleren, som er ret store på Rolex. De gør sig også i at hente ure hjem hvis man har specifikke ønsker - både nye og brugte. Med din vinkel hvor det samtidig godt må være en god investering, så kunne de være et besøg værd. 

I går tikkede der en mail ind fra arrangøren af Mallorca 312. Jeg skal starte i rød startgruppe hvilket er en opgradering. De har opgjort det således: 

1. Hvid startgruppe (VIP deltagere)
2. Gul startgruppe (Sponsorer)
3. Rød stargruppe (Dem med hurtigste tider på de 3 distancer over de sidste 2 udgaver)
4. Sort startgruppe (Dem der har gennemført en af de seneste to gange plus nogle heldige)
5. Grøn startgruppe (Alle andre)

Det betyder at jeg kommer afsted godt i midten, og forhåbentlig ikke skal stå for længe og vente på at blive sendt afsted. Der har været en del snak om at de bagerste kommer meget sent afsted, og faktisk bliver sendt afsted efter den første cut off tid. Ruten har forskellige punkter man skal nå inden et bestemt tidspunkt inden vejene bliver åbnet igen, og det bliver altså lidt lettere når man kommer tidligere over startstregen. 

Som jeg har nævnt tidligere ændrede jeg hotellet for et par uger siden. Det nye hotel ligger LIGE ved start og mål. Som i at det er lige ude foran. Det gør det let for mig at komme til starten. God start indtil videre!

30 minutter siden, Kermit skrev:

I går tikkede der en mail ind fra arrangøren af Mallorca 312. Jeg skal starte i rød startgruppe hvilket er en opgradering. De har opgjort det således: 

1. Hvid startgruppe (VIP deltagere)
2. Gul startgruppe (Sponsorer)
3. Rød stargruppe (Dem med hurtigste tider på de 3 distancer over de sidste 2 udgaver)
4. Sort startgruppe (Dem der har gennemført en af de seneste to gange plus nogle heldige)
5. Grøn startgruppe (Alle andre)

Det betyder at jeg kommer afsted godt i midten, og forhåbentlig ikke skal stå for længe og vente på at blive sendt afsted. Der har været en del snak om at de bagerste kommer meget sent afsted, og faktisk bliver sendt afsted efter den første cut off tid. Ruten har forskellige punkter man skal nå inden et bestemt tidspunkt inden vejene bliver åbnet igen, og det bliver altså lidt lettere når man kommer tidligere over startstregen. 

Som jeg har nævnt tidligere ændrede jeg hotellet for et par uger siden. Det nye hotel ligger LIGE ved start og mål. Som i at det er lige ude foran. Det gør det let for mig at komme til starten. God start indtil videre!

Det er da vildt fedt at du skal starte i rød gruppe! Kæmpe fordel, som du skriver :banana:

Hvordan gjorde du det? Købte du en pakke med hotel inkluderet da du bookede, eller hvordan?