Kermit Posted February 8 Author Report Share Posted February 8 Lørdagstræningen blev til ca. 1,5 times hjemmetræner med varmetræning. Ikke så meget at berette. Om jeg får trænet i dag ved jeg faktisk ikke helt endnu. Vi havde noget søskendedag i går med mine søskende i Sverige, og vi var først hjemme og i seng omkring kl. 2 i nat. Jeg kigger samtidig ind i en uge hvor der er lidt kalenderbingo der skal gå op sammen med træningen, inden hovedmålet rammer lørdag med 5 timer. Så lidt kortere dage end i denne uge, for lige at balancere det hele. En ting der dog har været ekstremt positivt de sidste par uger har været min recovery. Indtil i dag har jeg ramt grønne recoveries over hele banen, inklusiv en hvilepuls der oftere har ligget i 40'erne end i 50'erne. Hvad det skyldes ved jeg ikke helt, men det er nok en kombination af at nyt job har gjort mig mere træt, så jeg er kommet tidligere i seng, og så er jeg kommet ind i en god rytme med at tage Pillar Performance Triple Mag inden sengetid. Målsætningen er i hvert fald at fortsætte den gode stime. Vægten virker stadig urokkelig, om end den begynder at være lidt nedad. Men med den mængde varmetræning jeg kører for tiden, er mit indtryk at jeg ophober meget væske i kroppen dagen efter, som gør mig tungere på vægten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted February 8 Author Report Share Posted February 8 Efter ursnakken tidligere på ugen, har jeg kigget lidt på om jeg skal have venindeure med Blackice ved at få fingrene i et Breitling Navitimer. Min udfordring ved Breitling har været lidt todelt. På den ene side handler det om at Bretling i starten af 00'erne blev koblet sammen med rockere og rockertyper. Det var i perioden hvor Porsche Cayenne kom på gaderne, og ure generelt skulle være større og større. Så en solid tatoveret arm og så et gigantisk Breitling der blændede dig fuldstændig. Det næste er at de virkelig har lavet nogle grimme ure. Men Breitling er et utrolig hæderkronet mærke med en vild historik, og fjerner man bling bling modellerne, så er Navitimer uret en fantastisk chronograph der er oppe blandt de bedste i verden, men til en brøkdel af prisen. B01 modellen er i hvert fald et godt bud. Men jeg falder hele tiden tilbage til et Tudor Black Bay. Ikke et af de nyere, men et af dem der efterhånden er en 7-10 år gamle og blev kaldt for Smiley Dial. Kigger man på teksten, så er de på de moderne skrevet helt lige, mens de på disse modeller er skrevet i en bue - deraf navnet Smiley. De kan handles for 15-20k, og kunne bestemt være det næste ur der skulle i samlingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted February 8 Author Report Share Posted February 8 Jeg kom på cyklen, og valgte at køre et Zwift løb. Taktikken var egentlig bare at sikre at ingen kom afsted, og så se hvordan det ville gå i finalen. Der var 2 "længere" stigninger på ruten, men der var ingen der for alvor rykkede igennem, så vi kom nogenlunde samlet over dem begge. Der var flere gange hvor jeg var ved at prøve at køre fra gruppen, fordi det virkede som om det faktisk ville kunne lade sig gøre, men holdt mig til den oprindelige plan om at vente til spurten. Da vi ramte spurten, var der en der rykkede med 400 meter til mål, og jeg valgte at følge med siddende indtil jeg rejste mig op og trådte mere igennem. Jeg passerede ham med lige over 100 meter til mål og kunne tage sejren uden de store udfordringer. Blev i alt til 43 minutter med 213 w i snit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WBO Posted February 9 Report Share Posted February 9 Lavere hvilepuls kan nemt skyldes varmetræning - det giver større slagvollume. BTO :) Jeg har haft et Breitling Navitimer - det er virkeligt et lækkert ur. Kermit 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted February 9 Author Report Share Posted February 9 Det er et usædvanligt flot ur. Tror dog som sagt det næste bliver endnu et Tudor. Det skyldes at jeg egentlig gerne ville have et ur fra mit fødselsår, 1985, men enten er de virkelig grimme ellers er de virkelig dyre. Det gav mig en tanke om at jeg rent faktisk har mulighed for at gøre det med mine ungers fødselsår (2016 og 2020). Jeg var ikke så meget inde i ure da jeg fik dem, og havde derfor ikke et bestemt ur på til deres fødsel. Så planen er nu at finde et ur fra 2016 og 2020 til dem hver især, som jeg så kan bruge indtil de er gamle nok til selv at passe godt på det. Om de så vælger at sælge det eller ej, det må være deres sag. Så næste ur, hvor jagten nu er gået ind, bliver et Tudor Black Bay Heritage 79220R, det samme som det Tudor jeg postede lidt længere oppe, bare med rød lynette. De er til at betale for penge, har Smiley Dial som jeg synes gør det interessant, kan findes i 2016 udgave, lige præcis til vores ældste er den røde farve helt perfekt. Han har utrolig meget varme i sig og er samtidig rolig, så det er et ret perfekt ur til når han bliver større. Min tanke er så at jeg skal have indgraveret hans navn og fødselsdato på bagkassen. Uret til rollingen fra 2020 har jeg ikke låst mig på endnu. Han er noget mere anderledes end sin bror - lidt mere krudt i røven, mere attitude. Første tanke var et Black Bay Harrods (sort skive med grøn lynette), alternativt et Tudor Pelagos i blå. Men ved nærmere tanke kunne det også snildt være et mere field præget ur som et Explorer II. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted February 10 Author Report Share Posted February 10 Underlig dag i går. Kom hjem til en pakke der var kommet fra Tyskland med ny hjelm, et par løse ærmer og noget imprægneringsvask til tøj. Fantastisk. Tænkte at jeg lige ville sætte klamper på mine backup cykelsko, som jeg primært bruger på hjemmetræneren, og da jeg skulle sætte dem på knækkede den ene af de indsatser der er i skoen til klamper. Prøvede at skubbe det til side, og så få styrketrænet i stedet for, men det blev en underlig omgang hvor jeg prøvede at holde fokus på styrketræningen, men hvor tankerne hele tiden vandrede over på hvordan jeg kunne fikse problemet. Fik dog klaret de vigtigste øvelser i min styrketræning med squat, død og bænk, inden jeg kastede mig over telefonen for at finde ud af at sådan en indsats hedder en t-nut og er umulige at opdrive. Om aftenen prøvede jeg at flytte den ene op hvor den anden sad, men det var en semiumulig opgave, så til sidst kiggede jeg på skoene og tænkte at det måske var på tide de kom på pension. Jeg købte dem brugte tilbage i 2019, så de har vidst udtjent deres værnepligt op til flere gange. Aftenen blev således brugt på at vurdere hvad jeg så ville have i stedet for. Har allerede et par ganske fine S-Works Torch sko, og udsigten til at købe et par nye i samme farve var ikke lige det der trak mest, så jeg fandt et par brugte Torch 2.0 på DBA til 650,- som jeg hopper i og se om de kan noget. De skal bare fungere som sko jeg kan have på når vejret ser lidt funky ud, eller på hjemmetræneren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted February 11 Author Report Share Posted February 11 Tirsdagstræningen bød på en tur op af Alpe D'Zwift. Tanken var at holde godt med pres i pedalerne hele vejen op, og det endte da også med at jeg fik kørt ét langt interval på 1 time og 2 minutter med 263 watt i snit. Ganske hæderligt. Afsluttede træningen med 10x 6/54, og endte med 2 timer på hjemmetræneren med 212 watt i snit. I dag står den så på 1,5 times varmetræning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davai Posted February 11 Report Share Posted February 11 Meget spændende at læse og følge med i din varmetræning. Det lyder hidsigt når du fyrer varmetræningen oven på træninger med intervaller også :) Hvad svarer de forskellige varmezoner til i kropstemperatur? Og har du målt din kropstemperatur om morgenen i forløbet og set om den har reageret på din varmetræning? Har du også overvejet at købe en laktatmåler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted February 11 Author Report Share Posted February 11 Jeg mener at varmezone 3 svarer til noget ala 38,5-39 grader i kropstemperatur. Og har læst flere steder at man bruger varmetræning som afslutning på deres intervaller, men den er altså led. Har ikke målt temperaturer og sådan noget endnu, og kommer nok ikke til det. Så det bliver mere om jeg faktisk kan mærke en forskel når jeg træner i varme temperaturer, men lige nu er jeg også et stykke vej fra at være akklimatiseret varmetræningen. Jeg har faktisk overvejet at køre en laktatmåler, også efter at jeg forsøgte lidt med Graspor for nogle år siden. Men har ikke endeligt besluttet mig for at gå den rute ift. træning, men tænker at det faktisk ville være et sted der ville give mening. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted February 12 Author Report Share Posted February 12 Varmetræningen i går var lidt ekstra led - jeg tror måske jeg var lidt træt da jeg gik igang, og det føltes som en evighed før jeg ramte den rigtige zone. Efter en halv time røg jeg ind i varmezone 3, og hoppede af cyklen efter 70 minutter i den zone. Så i alt blev det til 1 time og 40 minutters træning. Core, dem der har lavet sensoren, har en app man bruger for at se hvordan udviklingen i ens heat adaptation går. Min er på 71% på nuværende tidspunkt, og falder i kategorien "Heat Adapted". Næste mål hedder vidst "Heat Champion". For hver træning får man et Heat Training Load på en skala fra 0 til 10, hvor 10 er det højeste. Jeg kan for det meste opnå 10 ved omkring 70 minutters varmetræning. Uden at være helt sikker, tror jeg at jeg kan nå Heat Champion om en lille måneds tid med 2-3 varmetræninger om ugen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted February 12 Author Report Share Posted February 12 Og så lykkedes det mig at finde et Tudor Black Bay Heritage 79220R til en pris jeg var villig til at betale. Modellen er fra 2016, som er samme årstal som min ældste søn blev født. Uret kommer på læderrem og NATO rem, og uden lænke. Mange vil nok være mere tilbøjelige til at vælge den på lænke, men jeg synes at læderremmen er et bedre look. Prisen inkl. fragt til Danmark, endte på 2600 euro, så nu er det bare at vente på at det bliver sendt afsted. Oksen fra Århus N 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WBO Posted February 12 Report Share Posted February 12 Har du ikke stadig din graspor? Den er meget lig laktat. Jeg har haft både graspor og har en laktat måler - og kan sige de måler ret ens ift. de zoner man får. Av - 1t40m varmetræning? Er det overhovedet nogle som gør det? Det jeg har læst mig frem til, er minimal effektive dosis er omkring 30-40 minutter efter et endt træningspas - op til 60min - men alt over 60m stresser kroppen mere end det gavner. Hvor hurtigt kommer du i zone 3, hvis du tager varmetærning efter HT træningspas? Jeg er også begyndt lidt på varmetræning, og gør det efter træningssessions - men efter en 30-40m så kan jeg ikke mere - og det er ikke engang fordi min puls stikker af - jeg har bare en alt for træls følelse i kroppen til at kunne fortsætte - systemet lukker :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oksen fra Århus N Posted February 12 Report Share Posted February 12 Tíllykke med købet af den Tudor. Man må trods alt være nået et stykke vej her i verden, når man overvejer at købe nogenlunde high-end ure til sine unger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted February 12 Author Report Share Posted February 12 29 minutter siden, WBO skrev: Har du ikke stadig din graspor? Den er meget lig laktat. Jeg har haft både graspor og har en laktat måler - og kan sige de måler ret ens ift. de zoner man får. Av - 1t40m varmetræning? Er det overhovedet nogle som gør det? Det jeg har læst mig frem til, er minimal effektive dosis er omkring 30-40 minutter efter et endt træningspas - op til 60min - men alt over 60m stresser kroppen mere end det gavner. Hvor hurtigt kommer du i zone 3, hvis du tager varmetærning efter HT træningspas? Jeg er også begyndt lidt på varmetræning, og gør det efter træningssessions - men efter en 30-40m så kan jeg ikke mere - og det er ikke engang fordi min puls stikker af - jeg har bare en alt for træls følelse i kroppen til at kunne fortsætte - systemet lukker :P Solgte min Graspor for et par uger siden - brugte den aldrig. Men imponerende at den var ret præcis ift. laktatmålinger. Det som Core lægger op til er at varmetræningen først begynder når du rammer de rigtige zoner. På en dag hvor jeg ikke har kørt intervaller inden, men bare hopper på cyklen og skal køre varmetræning, tager det mig ca. 30 minutter at ramme varmezone 3, som er den hvor man får mest for pengene. Det er 30 minutter hvor jeg ligger i watt zone 3 og så rammer jeg varmezone 3. Derfra er det så minimum 45 minutter for at få noget effekt, igen ud fra hvad Core lige foreskriver, og op til 90 minutter. Deres protokol ligger her - https://help.corebodytemp.com/en/articles/10447127-basics-of-heat-training Hurtigt forklaret så følger de forskellige varmezoner en skala. Så zone 1 går fra 0 til 0,9, zone 2 fra 1 til 2,9, og zone 3 fra 3 til 6,9. 60 minutter med 4,5 giver vidst omkring 8,8 i strain. De har en skala her hvordan det udvikler sig - https://help.corebodytemp.com/en/articles/10447113-heat-training-load Min puls stikker som sådan heller ikke af, det er bare hele viljen til at leve der forsvinder fra kroppen når man har de her træningspas. Udover at man har det varmt, så svulmer mine fødder vildt meget op, mit tøj er fuldstændig gennemblødt og gør at jeg sidder dårligere på cyklen, skoene svupper og alt sådan noget. Jeg må ofte også sidde i 5-10 minutter efter træning for lige at komme mig. Men jeg synes Core måleren er god til at holde mig indenfor skiven, så jeg ikke famler i blinde - specielt ift. at ramme de rigtige zoner. Usikkerheden i dens måling, er måske også medvirkende til at det aldrig bliver "farligt". De første par gange havde jeg det underligt efter varmetræningen, men nu er det kun tørsten der er det gennemgående tema. Jeg vejer mig før og efter træningen, og på en session som i går taber jeg mig lige over 2,5 kg i væske trods væskeindtag undervejs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted February 12 Author Report Share Posted February 12 11 minutter siden, Oksen fra Århus N skrev: Tíllykke med købet af den Tudor. Man må trods alt være nået et stykke vej her i verden, når man overvejer at købe nogenlunde high-end ure til sine unger. Jeg føler mig på ingen måde velhavende, og tjener på ingen måde svimlende summer. Men jeg ser det som en investering - ikke at uret som sådan skal være mere værd om x antal år, men som en måde at placere penge der kan skabe minder. Nogle brænder 20k af på en ferie til Alanya med familien, jeg gør det med ure. Det er også vigtigt for mig at understrege at uret er købt til mig, ikke til mine unger. Jeg kunne sagtens have købt et ur til dem og have placeret det i en bankboks indtil de var gamle nok til at bruge det, men jeg ved ikke hvilken stil de har om 15-20 år eller hvor lang tid der går, og om de overhovedet har en interesse i ure. Det her er et ur jeg gerne vil have, som jeg kommer til at gå med, og som mine unger kommer til at forbinde med mig. Mit håb er så at de kommer til at glæde sig ved at have et ur fra deres fødselsår og som de kan mindes mig ved fordi de har set mig gå med det. Når det så er sagt - så ja, jeg føler egentlig at jeg er kommet et stykke vej her i verden. Jeg har ikke uanede ressourcer at gøre godt med, men jeg skal modsat heller ikke klage. Jeg kan spare op over en periode, og så vælge at købe en ny cykel, et ur eller meget andet. Det er et privilegium jeg er glad for at have, og minder mig om den følelse jeg havde da jeg for alvor begyndte at tjene mine egne penge og kunne gå ind i TP Musikmarked og købe alle de cd'er jeg havde lyst til, uden at tænke på hvad det reelt set kostede. Spinderella, NielsS and Oksen fra Århus N 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oksen fra Århus N Posted February 12 Report Share Posted February 12 Så du er sådan lidt af en samler, hvad ure angår? Selv har jeg kun mit Seamaster 300M, som jeg købte i 2010. Dengang kunne man jo stadig få lov at købe dyre ting kontant. Tidligere var jeg fan af Tag Heuer, men det er jeg gået lidt væk fra, da jeg ikke mener, at de helt kan måle sig med Omega. Min boss har heller ikke andet end bøvl med sit TH, så nu render han rundt med et farvestrålende plastik-ur, som ungerne i hans datters børnehave misunder ham. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BLACKICE Posted February 12 Report Share Posted February 12 4 minutter siden, Oksen fra Århus N skrev: Så du er sådan lidt af en samler, hvad ure angår? Selv har jeg kun mit Seamaster 300M, som jeg købte i 2010. Dengang kunne man jo stadig få lov at købe dyre ting kontant. Tidligere var jeg fan af Tag Heuer, men det er jeg gået lidt væk fra, da jeg ikke mener, at de helt kan måle sig med Omega. Min boss har heller ikke andet end bøvl med sit TH, så nu render han rundt med et farvestrålende plastik-ur, som ungerne i hans datters børnehave misunder ham. Jeg har lige sat mit Tag Heur Carrera Calibre 5 til salg. Det koster ikke mange penge. Det er et smukt dress ur, men det er for småt til min smag. Just saying Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted February 12 Author Report Share Posted February 12 36 minutter siden, Oksen fra Århus N skrev: Så du er sådan lidt af en samler, hvad ure angår? Selv har jeg kun mit Seamaster 300M, som jeg købte i 2010. Dengang kunne man jo stadig få lov at købe dyre ting kontant. Tidligere var jeg fan af Tag Heuer, men det er jeg gået lidt væk fra, da jeg ikke mener, at de helt kan måle sig med Omega. Min boss har heller ikke andet end bøvl med sit TH, så nu render han rundt med et farvestrålende plastik-ur, som ungerne i hans datters børnehave misunder ham. Det kan man vel egentlig godt sige. Kan godt lide variationen i forskellige ure og den vibe de giver. Af de lidt dyrere ure har jeg for nuværende et Longines Hydroconquest GMT, et Tudor Pelagos FXD og nu snart et Tudor Black Bay Heritage. Derudover har jeg 3 G-Shock ure (2x 2100 og et enkelt 6900 i Ed Sheeran design), samt et Moonswatch, to Festina ure og to Nixon ure. Oksen fra Århus N 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted February 13 Author Report Share Posted February 13 Gårsdagens træning bestod af 3 sæt af 8x40/20 intervaller ved omkring 120% af FTP. Forsøgte også at køre et kriterium efterfølgende, men stængerne var godt tømte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oksen fra Århus N Posted February 13 Report Share Posted February 13 På 12.2.2026 at 13:04 , BLACKICE skrev: Jeg har lige sat mit Tag Heur Carrera Calibre 5 til salg. Det koster ikke mange penge. Det er et smukt dress ur, men det er for småt til min smag. Just saying Jeg kommer næppe til at købe et dress-ur. Som du sikkert ved, er jeg ikke ligefrem jakkesæt-typen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BLACKICE Posted February 13 Report Share Posted February 13 3 minutter siden, Oksen fra Århus N skrev: Jeg kommer næppe til at købe et dress-ur. Som du sikkert ved, er jeg ikke ligefrem jakkesæt-typen. Din omverden ville for alvor blive overrasket, hvis du blev det............Never let them know your next move Du er jo sådan en investor type. Sååå Oksen fra Århus N 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted February 13 Author Report Share Posted February 13 2026 - year of Jesper Buch. Oksen fra Århus N 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oksen fra Århus N Posted February 14 Report Share Posted February 14 20 timer siden, BLACKICE skrev: Din omverden ville for alvor blive overrasket, hvis du blev det............Never let them know your next move Du er jo sådan en investor type. Sååå Jeg havde heller aldrig troet, at jeg, der ikke kunne lægge to tal sammen, da jeg gik i skole, skulle blive investor på bare nogenlunde seriøst plan. Men hvis jeg ser på nogle af de virkelig store professionelle investorer heromkring, så ser mange af dem mere bonderøvs-agtige ud, end jeg gør. Sorry for log-spam, Kermit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted February 16 Author Report Share Posted February 16 Lørdag var der den helt store menu på programmet. 5 timer på hjemmetræner, og jeg er egentlig overrasket over hvor hurtigt de første 3 timer går når man har markant flere timer på programmet. Efter de første 3 timer begyndte jeg at lukke vinduet, og tage lidt mere tøj på så min temperatur kom roligt op. Før jeg vidste af af det lå i jeg i varmezone 3, og blev liggende der i en god rum tid. Med 20-25 minutter tilbage af træningen begyndte jeg så at tage tøjet af igen, og stille og roligt komme ned i temperatur. Det fungerede faktisk rigtig godt, og gav en mere blid afslutning til træningen end når jeg bare hopper af cyklen med alt tøj på. I alt nåede jeg op på lige over 5 timers træning, med 1 time og 18 minutter i varmezone 3. Bagefter var jeg godt baldret, så resten af dagen blev brugt i sofaen. Søndag var det de sidste fastelavnsboller der skulle indtages, inden jeg hoppede på cyklen i 1,5 times tid. Igen med varmetræning som fokus, og det blev til 55 minutter i varmezone 3. Træningsmæssigt blev det faktisk til en ret solid uge med lige under 13 timers træning. Der er efterhånden kun en 9-10 uger til Mallorca, så det er ret fint at få banket lidt flere timer i sadlen ind, også med tanke på at før eller siden åbner Tivoli igen, så skal min kone arbejde, og jeg får mindre tid til træning. Dog kan jeg godt se en idé i at de dage hvor jeg ikke kan være ude og træne, der kan jeg bruge Zwift til varmetræning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted February 17 Author Report Share Posted February 17 Nu hvor Blackice holder ferie i sin log, er vi jo andre der må påtage os den tunge byrde at logge noget styrketræning. Mandags kasterier med vægte Front squat: 12x20 kg Back squat: 12x20 kg, 3x70 kg, 1x115 kg, 4x107 kg, 4x107 kg, 4x107 kg Dødløft: 5x70 kg, 2x120 kg, 4x137 kg, 4x137 kg, 4x137 kg Bulgarian split squat: 2x10 a 12 kg Bænkpres: 12x20 kg, 3x70 kg, 1x107 kg, 8x80 kg, 7x80 kg, 5x80 kg Plate rocker: 2x20 a 20 kg Sideplanke: 60 sekunder Deadbug: 20 Hypers: 10 Reverse hyper: 15 I alt 1 time og 18 minutters kælderdisko BLACKICE and Gregers TF 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts