Got legs?

Kermit

Recommended Posts

Skulle ud og køre i går, men da jeg kørte ud af indkørslen var det som om der var noget galt med forenden af cyklen, den virkede meget flexy. Tilbage til huset, ekstra luft i dækkene, som dog allerede var på 4 bar. Kørte afsted og måtte så stoppe lidt efter AB's baner, fordi jeg ikke følte mig helt sikker. Tilbage til huset, løsne styr og topcap og stramme op igen, det hjalp heller ikke. Kigge på egerne der virkede lidt flexy, men ikke så flexy. Besluttede mig for at køre afsted alligevel. 

Kørte i lidt under 2 timer og med 33 km/t i snit. 

Her til morgen prøvede jeg med et andet forhjul - stadig samme flex. Løsnede topcappen og så en revne i styret. Ikke lige det jeg havde håbet på. Sendte billeder til Pandapodium som reagerede prompte - der kommer et nyt styr. De skal lige have "styr" på leverandøren om der er et styr på lager i min størrelse de kan få sendt afsted. 

Under alle omstændigheder bliver der ikke kørt mere på den cykel før der er et nyt styr. Derfor man skal have flere cykler :D 

Man kan sige meget om kineserne, men al frygt bliver gjort til skamme om kundeservice. Som sagt bytter de styret uden noget. De har allerede haft fat i leverandøren, som sender et nyt styr til dem med det samme, og så sender de det mod Europa i næste uge. 

I urverdenen er det også lykkedes mig at smide en bestilling afsted, og burde modtage uret i slutningen af oktober. 

10 hours ago, Kermit said:

Fik lige taget et billede af revnen, og den er ret tydelig. 

Vildt nok. Godt at du var opmærksom og ikke fortsatte videre :)
Skørt hvad der har udløst det og hvad årsagen er til det.
Men godt at høre at kundeservicen lyder til at køre på skinner.

På 18.9.2024 at 19:03 , WBO skrev:

Ja, ure er en dyr fornøjelse - så pas på. Jeg ejer selv et Breitling Navitimer, og et Omega Seamaster. 

Tudor kan jeg godt lide også, men må sige longiness slet ikke gør det for mig.

Det er sgu også nogle dejlige ure. Det er egentlig sjovt at der er mærker der ikke siger en noget, det er vel lidt som med cykling :tongue: Jeg har også cykelmærker der ikke siger mig det fjerneste, ligesom jeg også har urmærker nu der intet gør for mig. Men det giver heldigvis noget kulør på markedet. 

En af de ting jeg faldt for ved uret var udseendet. Det jeg godt kan lide ved Longines er at de har en meget rig historie, og at de har lavet nogle ure der er blevet båret ved historiske lejligheder. Det taler på en måde til mig. 

Nå, et af de lidt mere interessante indlæg. Det handler om arbejde, og der skal man jo altid passe på når man ikke ligefrem er anonym og alle kan læse med. Modsat så er det også noget der fylder hos mig. Vi tager chancen. 

En af de ting der har fyldt hos mig den seneste måneds tid er at jeg har været i spil til et job. Det var et job hvor jeg for en gangs skyld skød højere end jeg normalt ville have gjort, og det har krævet en del af mig mentalt egentlig at indse at jeg var klar til den stilling. Efter den første snak, hvor jeg var meget åben omkring min egen usikkerhed, sad jeg med en god fornemmelse for jeg var faktisk blevet grebet i min usikkerhed, og ved anden samtale sagde de direkte at jeg var klar til stillingen, den position, og at de også var indstillet på at tage mig ind på holdet, selvom de egentlig havde søgt en mere færdig profil. Samtidig havde jeg gået og tænkt over det hele, og kunne mærke at jeg blev mere og mere klar til det, og egentlig glædede ved tanken om at tage det skridt. 

Fra anden samtale skulle der også være en 3. samtale, hvor man skulle møde direktøren. Jeg var blandt de to sidste, og på en måde havde vi mange af de samme kvaliteter, men vi var samtidig meget forskellige. Det tog lang tid at få lavet en aftale med direktøren,og jeg måtte rykke for at få en aftale i bogen en enkelt gang. Fin samtale, hvor jeg efterfølgende havde en rigtig god fornemmelse. Svaret var at de ville komme retur senest i slutningen af denne uge. Og så gik det i stå igen. Jeg skrev allerede et par dage efter samtalen, at jeg stadig var på. I onsdags, en uge efter samtalen, endte jeg med at ringe til dem da jeg stadig ikke havde hørt noget. Forklaringen var at der havde været en produktlancering der havde taget al deres tid - det havde jo været fedt hvis de havde kommunikeret det. Men at de ville sætte sig sammen torsdag (i går), og finde en løsning, for de var heller ikke tilfredse med at det var trukket i langdrag. 

I går kom opkaldet så. Jeg fik ikke jobbet. Det havde været super tæt, og de havde skiftet mening flere gange i processen. Jeg fik nogle fine ord med på vejen, og hende jeg snakkede med var nærmest undskyldende i sin tone. Meldingen tog fuldstændig pusten fra mig. Jeg kan ikke mindes at jeg har været så skuffet over et afslag, jeg røg bare helt i kulkælderen for fuld smadder. Alle de positive tanker, alle de gode følelser jeg havde haft undervejs og den helt rigtige mavefornemmelse. Det hele var bare væk som med et trylleslag. Det var bare et perfekt match, alt var linet op, og så bliver man lige slået på målstregen. 

Kan jeg tage en masse med fra processen? Bestemt. Jeg har indset at jeg egentlig er klar til en stilling af den kaliber, og har også mulighed for at søge muligheder internt hvor jeg er nu. For jeg er faktisk ret glad for mit nuværende job, og søgte egentlig kun stillingen fordi det var en mulighed, og fordi jeg altid har ment at man bør udforske sine muligheder når man er glad for hvor man er - for så har man reelt set ikke travlt med at komme videre. Men det ændrer ikke på at det var en koldere spand vand end jeg havde regnet med. Samtidig sidder jeg med en fornemmelse af at den ikke er helt lukket, i øvrigt for første gang nogensinde. 

Sidste styrketræning i går inden vi rammer Sardinien senere på ugen. Solid session. Lørdag fik jeg kørt lige under 3 timers zone 2 hvor jeg bare nød det gode vejr. 

Jeg har også fået gjort min ene S-Works klar til at ryge i hjemmetræneren. Spritny kæde og kassette der har fået den helt store tur med lampeolie, og efterfølgende har fået Ceramic Speed UFO drip indoor/track på, så den burde være så effektiv, have så lavt slid som muligt, og også holde sig ren i lang tid. Velofit lavede en længere podcast om kædevoks for en uges tid siden der faktisk har fået mig til at overveje om jeg skal gå i den retning. Generelt snakker de om at levetid på kæde og kassette på 2-3 gange det normale. 

Samtidig fik jeg vasket cyklen godt ned, og givet den en coating der skulle være meget vand- og snavsafvisende. Det er selvfølgelig begrænset hvor meget vand og snavs der kommer på den, men det hele tæller. 

• 2 weeks later...

Der er gået ferie i loggen. Vi har sidste dag på Sardinien i dag, eller det er faktisk i morgen, men vi flyver hjemad 10.30 eller sådan noget i morgen, så vi har reelt set kun lige en morgenmad og så går turen til lufthavnen. 

Vejret har været meget blæsende de første dage, men varmt nok. De seneste par dage har vinden lagt sig meget, og det har været rigeligt varmt til shorts og korte ærmer. 

Jeg har fået trænet hver dag, og har fået opbygget en rutine. Op kl. 6.30, ned i deres træningssal hvor der er vægtstænger, skiver, og et fint rack. Generelt har jeg trænet omkring en times tid hver dag, og har afsluttet det med en tur i en ret kold pool på taget. Der har været noget nærmest terapeutisk ved at være den første der hopper i poolen, mens solen kun lige har løftet sig over bjergene. 

Hjemme igen, og desværre ikke helt til det vi havde håbet på. Da vi kom hjem kunne vi nemlig konstatere at der havde været ubudne gæster. De var kommet ind igennem et kældervindue, og løbet ud igennem vores havedør. Intet var heldigvis ødelagt, udover et par hasper til vinduerne. De har taget ligegyldige ting som et par ure, solbriller, kontanter, kameraer og sådan, men ikke noget af større affektionsværdi. Vores fjernsyn hang stadig på væggen, så udover det ubehagelige i at andre havde været inde i vores hus og rode alting til, så tror jeg vi er sluppet ret heldigt. 

Lidt træning er det også blevet til, og i dag fik jeg kørt en FTP. Højst overraskende endte jeg et godt sted inde i 400 watts intervallet, og kunne regne mig frem til en FTP på ca. 292 watt. Så 14 watt højere end det var i starten af august. Det er jeg ret godt tilfreds med, især med tanke på at jeg har haft en uges ferie hvor der kun er lavet styrketræning. 

Efterfølgende skulle der hives noget luft ind, og så endte jeg med at køre et løb, hvor jeg bare var med. Ingen ambitioner om noget som helst. I alt blev det til 2 timer og 15 minutters træning. 

Som sagt har jeg fået kastet noget kærlighed på ure, og om ikke så forfærdeligt længe får jeg fingrene i mit første "rigtige" ur. Rigtig ment på den måde at det er et mekanisk ur, frem for et batteridrevet ur. Det virker nærmest idiotisk at betale mere for et dårligere ur. Et batteridrevet ur taber meget få sekunder og er enormt holdbart. Et mekanisk ur kræver at det bliver brugt, taber relativt meget tid om dagen, og er mere sporvogn i en tid med metro. Men samtidig er det også det mekaniske, at det faktisk er rigtig mekanik der får tingene til at køre rundt, der er det interessante i det. 

Nå, sidespring, for det jeg egentlig ville sige var at mange personer der går op i ure har et dykkerur. Og det på trods af at de reelt set ikke dykker. Derfor har man et udtryk der hedder "desk diver", som netop er personer der sidder med ure på håndleddet der kan klare 300 meters dybde, men som sidder på et dødsygt storrumskontor og klimper på tastaturet. Guilty as charged. 

For et par uger siden lancerede urmærket Christopher Ward så deres Desk Diver, der netop tager tykt pis på hele den kultur. Hvor der er lagt pauser ind, husk at sige hej, og alt sådan noget. En anden fed detalje er også at datoviseren viser penge når man rammer d. 1. i måneden. 

Christopher Ward Desk Diver | WatchUSeek Watch Forums

Desværre så jeg for sent at uret blev sat til salg, og med et begrænset oplag på kun 500 ure, så røg det hurtigt. Endnu mere desværre så er det endnu en hobby, ligesom min fascination ved sneakers, hvor mange køber ting for at sælge dem bagefter med profit. Uret blev sat til salg fra 1300 euro som jeg husker det, og bliver nu solgt for 1800-2000 euro. 

Selv endte jeg som sagt med et Longines, som jeg glæder mig meget til at modtage. Og så har jeg faktisk også bestilt et ekstra ur fra mærket Spinnaker, som er et microbrand der køber tingene ude i byen. Mener de er fra Hong Kong, men fik fingrene i deres Fleuss Severn model til under 200 dollars: 

Spinnaker SP-5118-22 - Fleuss Skeleton Automatic Severn Edition SET  Moonlight Blue Watch • Watchard.com

Jeg vejer mere end Gregers :hmmm:

På vægten efter en uge sydpå, hvor jeg godt nok har trænet hver dag, og gået en del skridt, men også indtaget en del flydende og faste kcal. Bum, vægten op på 89 kg. Ikke så slemt som frygtet, men heller ikke så godt som håbet. 

Forhåbningen er at jeg henover den næste måneds tid kommer ned i vægt igen. Jeg skal skrue ned for indtaget af sodavand, slik og chips, og reelt finde de gode vaner frem igen uden at det bliver for restriktivt. 

I den forbindelse opdagede jeg noget interessant i går da jeg sad og drak en Pepsi. Jeg har ALTID elsket Pepsi. Jeg syntes deres smag var sødere end Coca Cola, men jeg lærte også for et år siden at Pepsi har et mål om at nedskære mængden af sukker i deres produkter. Det betyder at de det seneste 1,5 års tid har skåret ned på kalorierne og øget mængden af sødemiddel i deres produkter. Jeg har ikke som sådan kunnet smage det, men det kunne jeg i går. Jeg tog et kig på dåsen og undrede mig over at den totalt set kun skulle indeholde 61 kcal - hvor en tilsvarende Coca Cola er på 139 kcal, og en "ældre" Pepsi på ca. 91 kcal. 

Så Pepsi reducerede mængden af sukker fra omkring 125-130 kcal til først 91 kcal, og nu 61 kca. Så over 50% reduktion. Det kan smages, og det smages meget tydeligt. Det bliver selvfølgelig pakket ind i en sundhedsbølge og alt det her, men det giver ikke mening når man i forvejen har Pepsi Max med 0 kcal i. Men årsagen skal åbenbart findes i at Pepsi prøver at undgå at betale en bestemt sukkerskat. 

Der er jeg langt større tilhænger af at man har tiltro til os som forbrugere, at vi godt selv kan finde ud af navigere i en verden med og uden sukker. Og jeg vil langt hellere drikke en rigtig Pepsi med sukker i, frem for to med det halve sukkerindhold i hver. 

Hjemmetræner dag i går, og der var både intervaller og lidt race på menuen. Ifølge Trainerroad skulle jeg køre nogle VO2max intervaller. Så 12 minutters opvarmning, og så 4 sæt af 4 minutter hvor man først kører 45 sekunder ved 257 watt, så 15 sekunder ved 350 watt, tilbage til 257 watt i 45 sekunder, og 15 sekunders 350 watt, 30 sekunder hvile, og så gentage. Jeg synes altid sådan nogle intervaller er sjove, men de er også lidt besværlige når man skal fra de høje watt tilbage til de lavere watt. 

Efter en time var det slut med det, og så var der lige 15 minutter til DBR's løb gik igang. VM ruten fra 2015 i Richmond, eller i hvert fald en del af den. En rute der passer mig ret fint, da den er relativt flad det meste af tiden, og så har en led stigning de sidste 1000 meter op mod mål. 

Zwift har ændret i deres rangeringssystem, så hvor man før blev inddelt i forskellige kategorier ud fra w/kg, så er det nu lidt anderledes med en pointsystem. Det kommer helt sikkert til at give en anelse bøvl her i starten, indtil alle begynder at ramme de rigtige klasser. Min gruppe svarede til C klassen på Zwift, men kan se på resultatet at der faktisk var en god del B ryttere med også, som bare ikke have point nok til at køre B. 

Starten gik og det var som sædvanlig med okay smæk på. Stort felt på 65 ryttere, og der var ingen der gav hinanden noget. Efter bakken på den første omgang blev der måske lige sorteret 5-10 ryttere fra, men ellers var det en stor gruppe der lå og kørte. Der var nogle stykker der undervejs forsøgte at komme afsted, men de blev kørt ind hver evig eneste gang. Det kriblede for at komme afsted, men med intervaller i stængerne allerede, så vidste jeg at jeg ville få markant mere ud af det ved bare at hænge på til finalen, for så ville mine chancer være gode. 

Hver gang vi ramte en bakke, blev tempoet skruet i vejret, og feltet strukket godt ud, men jeg tror aldrig vi kom ned på færre end 45 ryttere. Det var først da vi skulle over bakken sidste gang at der røg et par stykker efter af, og det skyldtes nok mere at trykket blev holdt efterfølgende også. Jeg hang nogenlunde på, men kunne også mærke at der var ved at være udsolgt. 

Da vi ramte stigningen op mod mål sad jeg med blandt de 10 første i en stor gruppe, og holdt trykket på da stigningen startede. Jeg fik hentet et par ryttere ind foran mig, og var selv kortvarigt i front med ca. 400 meter til mål. Der var bare ikke mere at komme efter, og jeg havde svært ved at få nok luft ind i systemet, så jeg blev overhalet af to andre der lige havde den sidste finish, men holdt på så jeg kunne tage 3. pladsen - små 4 sekunder efter vinderen. 

Ifølge min Garmin kørte jeg i 48 minutter og 51 sekunder, 251 watt i snit, og normalized power på 281 watt. Jeg kørte løbet med et watt snit på 2,8 w/kg, og det var det laveste i top 10. Faktisk var 8 ryttere i top 10 kategoriseret som B ryttere i Zwiftpower, så ikke dårligt at blive 3'er i sådan et løb. Det skal dog også siges at det lige præcis er et løb som nærmest er skræddersyet til mig. Relativt fladt, og så en punchy stigning. Havde der været en 2 eller 3 km stigning med 7-8%, så var jeg røget bagud. 

I alt blev det til 2 timer og 8 minutters træning med en god sjat intensitet. 

Lørdagstræning, og første gang udenfor i meget lang tid. Havde en del AT intervaller på programmet i dag, ret svært at forklare selve programmet, men det var noget ala 1 minut ved 350 watt, og så 2 minutter ved 280 watt. 2 minutters pause. Så 1 minut ved 350 watt, og 2 minutter ved 250 watt. 2 minutters pause. Så 2 minutter ved 280 watt, og 2 minutter ved 250 watt, 2 minutters pause. Sådan fortsatte det i lidt over en time :4jumpy:Det gik faktisk bedre end forventet, og efter 1 time og 40 minutter var jeg færdig. Derfra kørte jeg resten af turen i zone 2. 

Men det var en af den slags dage hvor der bare var hul igennem til stængerne. Lige over 3 timer, og ca. 94 km. 

Søndagsstyrketræning uden de store problemer, og i løbet af eftermiddagen valgte jeg så lige at køre et hurtigt Zwiftløb. Det var ikke særlig langt, men til gengæld fuld smæk på. Det korte af det lange - jeg blev 3'er. Lige under 17 minutters race, 347 watt i normalized power og så 273 i average watt. I alt blev det til 45 minutter på cyklen i kælderen. 

Suveræne Pogacar. Det er næsten umuligt at forestille sig en bedre sæson end den Pogacar har haft i år. 

Vandt Strade Bianche i marts
3'er i Milano-San Remo
Vandt samlet, pointtrøjen og bjergtrøjen i Catalonien, hvor han også tog 4 etapesejre
Vandt Liege-Bastogne-Liege
Vandt Giro D'Italia samlet, og bjergtrøjen. 6 etapesejre. 
Vandt Tour de France samlet. 6 etapesejre. 
Vandt i Montreal
Vandt VM
Vandt Giro del Emilia
Vandt Lombardiet i oktober. 

Men der er også malurt i bægeret. Cykelfans verden over er begyndt at være lidt trætte af ham, og den fascination der var ved hans kørestil i starten, er nu blevet triviel. Det er ikke sjovt at se cykelløb hvor han er med i, fordi han næsten altid vinder, og fordi han låser løbet med 50-70 eller 100 km til mål. Derudover har vi nok ikke set så dominerende en rytter i meget lang tid, der ikke efterfølgende har haft nogle historier der er kommet frem. 

Jeg er altid skeptisk anlagt, og jeg synes der er noget mislyd her. Han kan være et unikum vi bare aldrig har set før, men at være så meget på toppen fra start marts til start oktober er uhørt. At vinde begge Grand Tours i samme sæson er i sig selv en voldsom bedrift, også selvom modstanden ikke har været 100%. Så har måden han har vundet på bare været så ekstrem, og det har jo nærmest bare været legestue. 

Historierne hjælper heller ikke på det - kortere krankarme, ny træner, mere seriøsitet i træningen etc. Det er sgu lidt tilbage til Armstrongs højere kadence, og Team Sky's svømmetræner. 

Det er spændende at se hvordan det bliver næste sæson, hvor vi forhåbentlig har en Vingegaard på 100% igen, men kører Pogacar som i år, så bliver mistanken altså for tyk.