Got legs?

Kermit

Recommended Posts

7 timer siden, kahlua-kalv skrev:

:devil:

Var også ude og tosse rundt i fire dage! Satme en fed omgang musik, omend det virker til at jeg er lidt tungere og ondere end dig ;)

Hahaha fedt. Jeg valgte at være ret selektiv, fordi der også var familie og job der skulle passes. Så der kunne nok godt have været en håndfuld ekstra koncerter jeg kunne have set. Body Count, Mr Bungle, Corey Taylor, Hatebreed o.lign. Fik faktisk set lidt af Dying Fetus ved et tilfælde - det var sgu ikke lige mig :laugh: Mega fedt når de bare chuggede, men når de "sang" var det lidt for rodet. 

Nå, der er blevet trænet. I går valgte jeg at rykke hjemmetræneren udenfor og ramme lidt skygge. Det var lidt optimistisk for er du gal det blev varmt. Men tænkte det var bedre end at sidde i kælderen og svede. 

Kørte et løb, 4 omgange på den korte Innsbruckring, som passer mig ret fint. Vi startede 14 ryttere, og halvvejs inde var vi ca. 7 i frontgruppen. Opad bakken og ved foden var vi 9 ryttere - der var et par stykker der var kørt op på nedkørslen. Anden omgang, og der var vi 5 der kørte afsted på bakken og fik et godt hul. På 3. omgang hang jeg lige med, men kræfterne var ved at løbe op. Sidste omgang og der blev trykket til, og jeg havde bare ikke mere at køre med. Lod de andre køre afsted, og så trillede jeg faktisk bare i mål derfra - helt smadret. Men det var fedt at blive presset igen. Endte med lige at køre efterfølgende også og endte på 2 timer. 

Her til morgen tog jeg en gang styrketræning. Det gik rigtig fint, og det handler for mig om at få sikkerheden tilbage i mine positioner. 

JEG ER TILBAGE :cooldance:

Det var egentlig meningen at jeg ville vente til næste uge, så blev det meningen jeg ville vente til lørdag, men det endte med at jeg i går hoppede i tøjet og drønede ud på landevejen for første gang i 7 uger. SUPER underlig fornemmelse og jeg var virkelig usikker de første km af turen, indtil jeg fandt en ro. 

Men det var en lækker følelse at være ude på landevejen igen, og kunne se fremad. Jeg har stadig lidt gener fra kravebenet/armen, men ikke noget der generede mig når jeg bare sad, men kun når jeg kom op og stå. Jeg har en muskel eller sene eller et eller andet i venstre underarm der "sætter sig" når jeg vinkler håndleddet på en bestemt måde, som så lige skal justeres tilbage. Det kom hver gang jeg rejste mig op, så der skal jeg lige lave en modbevægelse for at få den på plads igen. 

Jeg kørte ud til flyvestationen fordi jeg tænkte der var begrænset med trafik derude, og dermed også mindre risiko for at ryge på røven. Da jeg kom derud kunne jeg se at der blev kørt noget enkeltstart derude, og så slog det mig at jeg faktisk havde tilmeldt mig det event. Nu var jeg derude, så jeg kunne jo lige så godt tage nummer på. Som sagt så gjort. På med nummer og så igang med at køre de 20 km. Der var 10, 20 og 30 km man kunne vælge imellem, og jeg valgte den mellemste. 

Jeg var omringet TT cykler og aerostrømper, mens jeg lige optimerede ved at smide den ene dunk, tage saddeltasken af og fjerne ringeklokken. Jeg droppede at kigge watt, og kørte den bare 100% på feel. 

Ikke så meget at fortælle andet end at 3. omgang var den der skulle mentalt passeres, og så var den hjemme. Jeg blev overhalet af 2 andre ryttere, og fik selv overhalet en del andre. Min officielle tid hed 33:25, og rækkede til en 10. plads ud af 21. Hvor mange foran mig der kørte på TT ved jeg ikke, men jeg er ret godt tilfreds med min indsats. Min splittider var også ret stabile:
8:18
8:24
8:27
8:16

Så god start tilbage på cyklen. 

Samtidig lader det til at min ramme fra Elves er på vej. Jeg fik billeder af den for nogle dage siden til godkendelse, og så håber jeg at den denne gang ikke sidder fast i tolden nær så længe som sidst. 

Jeg mangler dog også mit styr fra Avian, som ikke er blevet produceret færdigt endnu, før jeg kan få bygget cyklen op igen. Men forhåbentlig har jeg en cykel klar til lige efter sommerferien. Heldigvis har jeg et par andre at vælge imellem indtil da.

Et smut forbi fyssen i går der var meget positiv på mine vegne og mobiliteten i min arm/skulder. Der blev løsnet en anelse op, og så fik jeg et par øvelser jeg skulle lave. Den ene var en lat raise og den anden var en variation af lat raise, men hvor den ligesom bliver trukket mere skråt. 

Jeg fik lavet lidt styrketræning da jeg kom hjem, og kunne for første gang lave en back squat med vægtstang på skuldrene. Jeg har været udfordret i at komme i positionen, og det var jeg reelt set også i går, men da jeg gik ind for 3. gang kunne jeg pludselig være i det uden at mærke smerter, og forsøgte mig med et squat. Det gik faktisk rigtig fint, så tænker at det heller ikke varer længe før jeg for alvor kan lave back squat igen. 

Bænkpres er stadig kun med stangen, men tænker at der skal lidt mere vægt på næste gang. Dødløft var på 50 kg i går, og det gik også ret fint. 

Så alt i alt går det hele i den rigtige retning. 

Solid træning i går i det noget vekslende vejr. Kørte ud i tørvejr, fik lidt regn undervejs, så tørre veje, så regn igen, og så tørvejr det sidste stykke hjem. 

Der var okay hul igennem til stængerne, og det første interval med 5x 8 sekunder all out siddende med 52 sekunders hvile føltes okay. Det er bare en underlig følelse at skulle køre max siddende. 

Herefter stod den på 2x15 min AT. Jeg har sat min AT lidt konservativt på 260 watt, indtil jeg får den testet i næste uge. Kørte meget på feel i det første interval og endte på 275 watt i snit. Andet interval blev ødelagt lidt af en bil der troede den kunne komme ud, og derefter lå og sænkede min fart. Havde også et sted hvor jeg kom over et bump og min ene drikkedunk røg ud, så der måtte jeg lige vende rundt og få samlet den op. Det ødelagde flowet en anelse, men endte på 268 watt i snit. 

Herfra var det egentlig bare hjemad med fuld pres i pedalerne. 

Små 70 km og 2 timer og 10 minutter i sadlen. 

Mindre setback da jeg torsdag var ude og træne. Da jeg næsten var hjemme kom der en gut kørende på cykel fra en sidevej, han så ingenting, og svingede bare ud. Jeg måtte korrigere, røg ud i græsrabatten der var våd, og så røg jeg ellers ned. Ramte jeg græsset? Niks. Ramte jeg cykelstien? Bingo. Heldigvis var det højre side jeg røg ned på, men nåede at blive godt nervøs for om der var sket noget med kravebenet. Heldigvis ikke. Men har fået 2 ret dybe hudafskrabninger på skulderen og en på underarmen. Har også fået et solidt stød på hoften, der gjorde jævnt naller i starten. Heldigvis havde jeg en tid hos osteopat allerede dagen efter, så det kunne blive løsnet godt op. 

I går var jeg så på hjemmetræneren, og endte med at køre et løb. Der var mig og én anden, så det var en lidt halvkedelig fornøjelse. Men på bakken på sidste omgang åbnede jeg op og fik lavet et hul på 20 sekunder, som endte med at være et lille minut inden jeg fik krydset målstregen. Så power er der nok af i stængerne. 

Lidt sent hjem fra arbejde i går, så direkte på hjemmetræneren og køre et Zwift løb. En af mine favoritruter som er VM ruten fra 2015 i Richmond. Det VM løb hvor man ikke så Sagan før de sidste meter af løbet. Det er en flad rute og så slutter den med en led bakke de sidste 500 meter eller noget i den dur. 

Nå, 18 ryttere til start, og efter nogle få km var vi 13-14 ryttere i frontgruppen. Der var nogle der trådte godt igennem på udvalgte steder, men det blev lukket ned hver gang. Cirka halvvejs inde i løbet havde jeg luret at der blev trådt igennem hen til spurten, og derefter gik den så i stå. Så jeg planlagde at jeg ville sidde med, og så når den gik i stå, så ville jeg rykke igennem. Jeg skulle dog lige have et lille hul så jeg kunne komme med schwung på. Denne gang gik de dog ikke i stå, men brugte det til at angribe på. Så der blev åbnet et hul hvor en 6-7 ryttere kom afsted, og jeg blev sat i en anden gruppe. Jeg måtte køre godt igennem for at lukke hullet, men det lykkedes. 

Da vi nærmede os de sidste 10 km, var der en der skrev i chatten om vi danskere skulle rykke ved 10 km mærket i 1000 meter. Det fungerede bedre på skrift end i virkeligheden, men der blev da alligevel skivet et par ryttere fra. 

Herfra var det ned mod slutningen, hvor der var en dansker der prøvede at rykke afsted på nedkørslen, men blev hentet kort før bakken. På bakken, sad jeg bare og ventede, og ved omkring 500 meter til mål rykkede jeg igennem. Der var en der prøvede at gå med, men han kunne ikke følge min acceleration, og jeg endte med at komme alene til toppen. 

Lidt opdatering på træningen. Fik kørt et løb torsdag, hvor jeg blev fuldstændig slagtet på en stigning. Kørte samme løb om lørdagen, og blev lidt mindre slagtet, men stadig slagtet. Endte med at køre 3 timer lørdag. I går holdt jeg hviledag, hvilket nok også var tiltrængt. 

Min ramme fra Elves er landet, og den er jo en anelse anderledes end den gamle ramme. De har opdateret den til 2025, og jeg tror måske jeg er en af de første der får fingrene i den. De har gjort overrøret lidt længere, hvilket også har øget reachet fra 378 mm til 393 mm. Samtidig har de gjort sadelrøret kortere, hvilket betyder at dens standover height er blevet lidt lavere. Så har den fået en threaded krankboks frem for en pressfit. Sjovt at man havde den slags krankbokse før i tiden, så skulle alle have pressfit, og nu går man tilbage. Åbenbart kan man ikke lave tolerancen skarp nok til at man kan undgå at de forskellige lejer begynder at knirke med tiden. Og den sidste ting de har opdateret er rørprofilerne, som faktisk er blevet knap så kantede, men mere afrundede. 

Jeg fik også sat mine CRW hjul op til tubeless, hvilket er første gang jeg gør det selv. Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke har gjort det før, for det var virkelig nemt at sætte op. Jeg har valgt at bruge Silcas væske, som bliver kaldt for fiberfoam, hvor der er kulfiber i der skulle være med til at lukke hullerne bedre. 

Jeg mangler faktisk kun styret fra Avian, som stadig ikke er sendt afsted fra Kina endnu. 

Tidligt hjem fra arbejde i går og et smut på hjemmetræneren. Kort opvarmning og et et Zwift løb. 40 km med 305 højdemetre. Tror vi var en 11 ryttere til start, og efter starten sad vi 8. Der blev kørt okay godt igennem, især på stigningerne undervejs hvor jeg lige fik kæmpet mig med over. Til sidst sad vi 3 ryttere i front med 5-6 km til mål. Den ene droppede ud, og så var vi to. Med 3-4 km til mål rykkede ham den anden, og frem for at sætte efter holdt jeg bare et kontinuerligt tempo. Han fik 4-5 sekunder, og så kom der en kort bakke hvor jeg kunne rykke forbi ham og køre solo til mål. Endte med at komme i mål 36 sekunder foran ham, så der blev virkelig taget tid til sidst fra min side. 

Lidt trilleri, og så meldte jeg mig til endnu et løb. Her var historien lidt det samme. En 12-14 ryttere til start, en gruppe der kommer afsted i starten. Faktisk var der en rytter der kørte afsted fra starten af som vi aldrig så igen. Det er mig stadig en gåde hvordan han kunne holde det forspring, for han kom i mål over et minut foran os andre på 33 km. 

Der var lidt angreb fra den gruppe jeg sad i, men alt blev halet ind igen. Jeg var godt smadret, og da vi ramte den sidste stigning og jeg trådte igennem, kom jeg flyvende, men fik også krampe i højre lår. Strække ud og igang igen, så i venstre lår. Strække ud, og så var det egentlig bare om at komme i mål. Jeg endte med en 3. plads hvilket jeg er ganske tilfreds med. 

Tror jeg endte med at køre 70 km løb i går, så en ret solid træning. Nu håber jeg vejret bliver lidt mere tørt, og knap så vådt. 

Du Kermit, er du ikke MOLs mand til at købe sådan en her hjem og så køre nogle aerotests ude på flyvestationen? :cool:
Og har du i øvrigt planer om at køre dit arbejdes tt-konkurrence på trods af dine styrt?

test.thumb.PNG.a3326dfeb95ca6bb72b09ab4badf408d.PNG

1 minut siden, Davai skrev:

Du Kermit, er du ikke MOLs mand til at købe sådan en her hjem og så køre nogle aerotests ude på flyvestationen? :cool:
Og har du i øvrigt planer om at køre dit arbejdes tt-konkurrence på trods af dine styrt?

test.thumb.PNG.a3326dfeb95ca6bb72b09ab4badf408d.PNG

Hahaha altid - hvor kan jeg finde den henne? :D 
Og ja, planen er stadig at køre TT. Sidste styrt var trods alt kun hudafskrabninger, og nu er det bare mentalt at jeg lige skal forberede mig på at lide i 25 minutter :D 

https://sport.tv2.dk/cykling/2024-07-17-rygterne-svirrer-hvem-er-personen-der-forudsagde-pogacars-store-fremgang

"Hans træning er ikke længere kedelig zone 2 (70-85 procent af din makspuls) over fire timer. Nu træner Pogacar fast to gange om ugen på sin enkeltstartscykel, og Javier Sola har sat ham i gang med stigningsintervaller, hvor han efter 40 minutter stadig vil kunne træde 6.5 w/ kilo, skriver 'mou'."

Hvem ved - måske Gregers havde ret i at Zone 2 var en fis i en hornlygte :cooldance:

Lidt update på kravebenet - det går fremad. Jeg mærker faktisk mindre og mindre til det, hvilket er super positivt. Jeg kan stadig godt være øm i området, specielt efter træning, men slet ikke noget der er bekymrende. Ift. styrketræning kan jeg det meste, men skal vænne mit til vægten igen. Så lige nu hedder det f.eks. bænkpres med 40 kg, hvilket strammer i venstre arm. Det er ret vildt. 

Så det er meget stille og roligt den vægt der bliver lagt på, for jeg vil ikke have at jeg pludselig stresser området mere end højst nødvendigt, om end jeg tænker at det efterhånden må være groet ret meget sammen. Det er trods alt snart 2,5 måned siden det brækkede. 

Jeg kom op i centret for første gang siden 2019! Vildt at tænke på det er så længe siden jeg rent faktisk har styrketrænet (Har dog styrketrænet ret seriøst tilbage i 2012-2016).

Overrasket over hvor meget styrke jeg faktisk har beholdt, når man tænker på det sidst er 5 år siden. 

Nuppede 3x6 i de forskellige øvelser - bl.a. SQUAT på 80kg, Dødløft på 110kg, bænk 90kg - og det som overraskede mig mest var skråbænk bryst med håndvægte, hvor jeg alligevel kunne lave sæt med 32kg håndvægte på hver arm. Positiv! 

På 19.7.2024 at 20:54 , Gregers TF skrev:

Hvad Fanden, Kermit… Har du lånt et par af dine bibs ud til Klamme Jack :omg::tongue:
(0:51 og frem)

Ha, haaaa, sjovt. Minder lidt om en fjollet slagerversion af denne her corny videoklassiker:

• 2 weeks later...

Lidt opdatering herfra. 

For lidt over 14 dage siden blev mindstemanden syg. Super varm, snottet og hostede. Der gik ikke lang tid før jeg selv blev ramt. Det tog mig en lille uges tid, og så følte jeg mig bedre, og det passede heldigvis med at vi skulle på ferie. Det betød så bare at jeg lige løb ind i en anden bølge også, fordi jeg ikke kan finde ud af at starte langsomt op igen, og det med at tage storbyferie sjældent harmonerer med afslapning i traditionel forstand. Jeg er endelig ved at komme op til overfladen igen for alvor, og snotter heldigvis ikke så meget mere, og hosten er også ved at være væk. 

En uges tid inden vores ferie gik min svigerfar også bort, ikke noget overraskende og det gik heldigvis så perfekt som det overhovedet kunne. Vi har også familie der er nået til en tilstand hvor de bare sidder på et plejehjem og intet kan, så det var rart at opleve at han sov ind i eget hjem uden smerter. 

Jeg har stadig ferie ugen ud, så jeg håber så småt at kunne komme tilbage på cyklen og få nogle ture ind og sikre at forkølelsen/influenzaen ikke vender retur. 

Jeg bestilte faktisk den der undertrøje Davai snakkede om tidligere - og den ankom i dag. Jeg skal nok se om ikke jeg kan få lavet en test ude på flyvestationen, selvom jeg ikke har de store forventninger om vilde aero gains :laugh: men måske den kan lidt?

Mit styr er også ankommet fra Avian, og i str. 130x380 mm vejede det 289,xx gram. Det er sgu ret vildt for styr og frempind i et. Jeg holdt det op mod det styr der kom standard med Elves rammen, og det vejede 444 gram i str. 120x400 mm. Jeg har smidt cyklen ind til AH Cykler på Istedgade for at blive sat ordentligt op. Jeg fik lige sat de fleste dele sammen, men jeg har ikke erfaringen til at rode med hydrauliske kabler, indvendig kabelføring og save forgaflen til. Forhåbentlig er den klar i starten af næste uge - de har okay travlt derinde nu grundet Ironman i næste weekend. Så er det egentlig bare mig der skal lave de sidste ting såsom sadelhøjde og indstilling af grebene. Jeg skal have dem vinklet en anelse mere ind end jeg havde på den gamle, og så er træningen ellers i fuld gang frem mod 6. september hvor der er enkeltstart på Flyvepladsen i arbejdsregi. 

Og en sidste ting - jeg er blevet tung. Hoppede på vægten i morges der klokkede ind på 90,2 kg. Det er sgu for meget :laugh: Så det skal der lige styr på igen. 

De sidste par ture på cyklen har været sløje. 170 watt har været svært at holde, og det har været en meget underlig fornemmelse. I går var jeg så på cyklen, og som med et trylleslag var der hul igennem til stængerne igen - 200 watt uden de store problemer, og det krævede lidt ikke bare at gå all in :laugh: Men har lovet mig selv at denne uge er easy easy easy, så jeg kan komme ovenpå og være klar til at give gas i næste uge. 

Der er en 4-5 uger til jeg skal performe med en enkeltstart, og efter at have set Jeppe Tolbølls video om hvordan han bruger TrainerRoad har jeg kastet 22 dollars efter det, for at se om jeg kan bruge det til noget. Jeg synes det er en overkommelig pris for et træningsprogram. Det er selvfølgelig ikke lavet af en træner, men ud fra noget AI og TrainerRoads adgang til ekstremt mange træningsfiler, så jeg tænker det er okay. Den reelle udfordring er at blande styrketræning og cykeltræning, men jeg tænker at skrue en anelse ned for styrketræningen, som ellers har været 3x om ugen her på det seneste for at få noget bevægelse og styrke ind efter mit brækkede kraveben. 

Resten af ugen er som sagt easy, og så tirsdag skal der køres en ramptest til at definere mine zoner. Bliver også spændende at se hvor lav min FTP efterhånden er, og hvad den kan forbedres til på 4 uger. 

Jeg har selv kørt TR gennem mange sæsoner, og synes egentlig det er ganske udmærket. Deres AI FTP detector passer også overraskende godt synes jeg :) Så tænker du bliver glad. 

Der hvor jeg synes TR er virkelig god, er deres kalender - jeg bruger faktisk TR som en form for erstatning for trainingpeaks, idet deres kalender er så overskuelig og nem at navigere i. 

5 hours ago, Kermit said:

... Jeg bestilte faktisk den der undertrøje Davai snakkede om tidligere - og den ankom i dag. ...

Der er en 4-5 uger til jeg skal performe med en enkeltstart, og efter at have set Jeppe Tolbølls video om hvordan han bruger TrainerRoad har jeg kastet 22 dollars efter det, for at se om jeg kan bruge det til noget.

Haha, fedt at du bestilte den hjem! Hvilken størrelse har du bestilt i og passer den fint?

Med trainerroad og 4-5 uger til enkeltstart skal du nok få smidt en vo2max, en omgang threshold og en omgang over/unders efter dig i løbet af en uge :)
God fornøjelse frem mod enkeltstarten!
Ligesom WBO har jeg også selv benyttet mig flittigt af trainerroad igennem årene og været godt tilfreds.

Rampetest i går, nåede lige akkurat de 380 watt og så var det som om jeg både mentalt og fysisk bare lukkede ned. Jeg kunne måske nok have holdt den lidt længere, men det var hovedet sgu ikke til i går. Men umiddelbart en FTP omkring de 270 watt - det kan jeg fint leve med. Havde da håbet at den var højere, men set ud fra min træning og kontinuitet de sidste 3 måneder, så havde det været for meget af det gode hvis den havde været høj. 

I dag står den egentlig bare på 1,5 times zone 2 for lige at restituere lidt, og så kommer intervallerne i morgen.