Langt pokker i MOL

Gregers TF

Recommended Posts

Jeg prøver :wink:
(Selvom at hvis jeg være ærlig, så ville jeg satme ønske at jeg havde sat sutterne, derude. Tænk at slukke lyset uden forudgående sygdomme og dårligdomme, og (formodentlig) uden at ane hvad der sker. Og så imens man laver noget skide sjovt. Det er da den perfekte måde at dø på. Men den chance forspildte jeg desværre.)

Trods morbiditet, skal vi lige grave i mine sidste kurver?
IMG_5864.thumb.jpeg.aa929a56fa5c76c0bcefc0bd30462d5b.jpeg

Pausen efter 10 min er det vanlige stop for at “resette” wattmåleren og den var længe om at sende data igen. Det sker jævnligt, så ikke underligt at den røde pulskurve stiger lidt mens jeg starter op ned ad bakke uden der er watt.
Så op på broen og ud på diget for at køre 40/20. Jeg kan huske de første tre og intet usædvanlig ved dem. Ved nr 6 er kadencen lidt langsommere end ellers. Men om det er vinden eller det bare føltes rigtigt, aner jeg ikke. Muligheden er at “kondien” ikke slog til og jeg ville flytte belastningen ned i benene. Jeg ligger en snas lavere i watt end de 150% af FTP der var målet, så måske.

Hvis man zoomer og kan stole på dataopsamlingen, så begynder pulsen at falde få sekunder før jeg slipper wattene. Kermit kan sikkert huske fra Hørsholm Cykel Motion, at jeg altid spurtede HELT til stregen og sådan kørte jeg også mine intervaller. Men jeg har snydt tre sekunder og det ligner mig virkelig dårligt. 

Pulsen falder så - eller også er det hjerteflimmer som pulsmåleren mistolker. Det sidste var teorien jeg hørte fra hjertelægerne. Hvad der sker når den igen stiger og så falder er der ingen der helt ved. Men den pludselig pulsstigning halvvejs ud mod enden, passer fint med at komme fire minutter efter jeg slukkede, og efter sigende var jeg væk i fire minutter.
Måske hjerteflimmer og så igen høj puls når hjertet igen arbejdede normalt. Har sikkert fået en hidsig iltgæld imens og er vågnet når den er indhentet. Men det er kun eget gæt.
At pulsen reelt er faldet, er der ingen af kloge der mener kan passe.

Vi er så mange som er glade for, at du vågnede op igen kære Gregers. Fortsat rigtig god bedring og forsinket tillykke med fødselsdagen. Dejligt med vidnesbyrd fra Tina om, at du ser frisk og stærk ud og dejligt, at du er gået i gang med genoptræningen. 

Ligesom Kermit så tænker jeg absolut også, at du skal satse på at modbevise lægernes påstande om hvad du kommer til træningsmæssigt. Men dimensionen mht hvad du får lov / ikke lov til jobmæssigt, forstår jeg godt er super svær at skulle deale med.

Alt godt herfra anyhow :hippy: 

Der skal nok komme mange chancer for at lave noget du elsker fremadrettet ;)

Godt at høre du allerede er i træningsmode og overvejer progressionen :weight_lift:

Skriv lige på messenger hvis jeg skal svinge forbi med udstyr til dig. Arbejder tæt på og har alt fra tynde elastikker, til tykke gummi bands og kettlebells du kan låne... 

Jeg fik sat ICD´en ind i går som den første, hvilket også gjorde at jeg blev sendt hjem i går. Efter livlig hospitalsaktivitet i en måned, var det underlig at komme hjem til en tom lejlighed. Heldigvis kom kollegaen forbi.

Højre arm: Der er ikke skulderen men kravebenet der er gået af led. Kun i svære tilfælde gør man noget ved det. Forklaringen kom tilfældigvis for en uges tid siden, takket være en læge til stuegang der tidligere havde været på ortopædisk. Og han også fik sat gang i hjælp til mine to stive fingre. Tror han syntes det var hyggelig lige at bruge sin gamle viden.

Min egen badevægt med fedt%måling må jeg ikke bruge pga. ICD´en, men sidste vejning på sygehuset viste 89,0 kg med tøj og senderen til hjerteovervågning.
Målebåndet herhjemme viser at min højre overarm er krøbet 1,5 cm
Højre lår næsten 3 cm
Højre læg knap 1 cm - men jeg lavede også jævnlig “stående læg med begge ben” på stepbænken på gangen. Ikke vildt mange reps men bedre end intet. Knæbøjningerne blev ikke til så meget, pga varme, sved osv.

Højre arm går bestemt den rigtige vej men er stadig hæmmet.
De næste fire uger må venstre arm kun bære fire kg ned langs siden og ellers mindre. Pulsen må ikke overstige snakkegrænsen. Så ingen rigtig træning i de næste uger. Er kommet i så dårlig form, at jeg må stoppe op halvvejs fra vaskekælderen og suge luft ind, for ikke at blive mere forpustet end tilladt :tongue: :unsure:

I løbet af de fire uger skal jeg til kontrol med ansigsknoglerne, kravebenet og mere specifik samtale om hjertefejlen og hvad jeg må og ikke må. Har givetvis også fået et los i røven af DSB. Venter lige med tandlægen til jeg har resultatet og en plan B. Hvis jeg alligevel skal på herberg, så får jeg bare revet de knækkede tænder ud.

I den mentale afdeling, var det lidt underligt med de to der døde, mens jeg lå det sidste sted. Begge gange var den globale hjerteovervågning tændt, så man kunne følge med i at livet langsomt ebbede ud. Det gav en trykket stemning på stuen.

Mor har vist sig nogle gange - både i drømme og hvis jeg har lukket øjnene i vågen tilstand. Alle gange den samme scene, hvor hun går imod mig mens hun vinker i en smal mørk gang (kan tydeligt se hende alligevel) med klart lys for enden. Hun ser ud som for 40 år siden og jeg været ekstra bitter over at jeg ikke døde derude, bagefter.

Om det så er mig der er bims, der en kontakt til den anden side, eller jeg bare ikke orker de næste måneders udfordringer, er så det store spørgsmål.

Har været i vaskekælder og koge håndklæder. Skal i bad om lidt og tage plasteret over ICD´en af. Området skal duppes tørt med noget helt rent aht. baktusser. Bagefter med tog og fødder til apoteket, da kørekortet er medicinsk indraget. Det må være være motion nok for i dag.

Velkommen hjem kære Gregers og fortsat rigtig god bedring. Forstår virkelig godt, at det må være ufatteligt svært mht job, begrænsninger og måske fristende tanker om, at det havde været lettere bare at være væk. Fascinerende med tankerne/synene med din mor. Husk stadig, at vi er mange som er super glade for, at du er her til at dele stort og småt og hepper på dig. Hvis du ikke kan fortsætte hos DSB, så må der jo være en eller anden form for pension/ førtidspension eller mulighed for omplacering? Altså ved det ikke og ville selv være i det samme hul.  Men håber, at der viser sig nogle muligheder. Som dig har jeg også altid været tilhænger af flow oplevelsen og nok mest ved løb, hvor du har haft cyklingen og følelsen af at blive gennemarbejdet, svede etc . Personligt er jeg overrasket over, hvor glad jeg er blevet for at gå og også, at det gør masser af godt for fedtforbrændingen. Ikke sikkert, at det vil fungere for dig men jeg er personligt overrasket over, hvad det har gjort for mig. Bare en tanke og masser af helende energi fra mig :hippy: 

Taaak, vi må se. Der er næppe noget pension at hente, så jeg skal satse på at nogen gider ansatte en gammel klovn med hjertestarter, uden uddannelse eller kendskab til verden uden for DSB. Det er jeg ikke ret optimistisk omkring, og det bliver også til en helt anden løn end i dag. Selv hvis jeg skulle beholde mit arbejde, så skal jeg kigge efter en 1V til en billig penge, så boligen (helst) ikke kommer i spil igen.

Selvom der ikke er noget reel træning, så savner jeg altså at logge MOL.

I går fik jeg nappet 50 stående læg på to ben - DOMS i dag.
I dag:
- Lidt mobilitet venstre arm - arret er stadig ømt i de yderste tilladte (aht. til elektroden der skal kunne støde hjertet og skal “gro ordentlig fast”) stillinger.
- Mobilitet højre arm: 3 cirkler: 10 laterals, 10 rotator cuff, 10 Skulderpres. Selvom der ikke er vægt på, syrer skulderen til.
2 x 2x5 mobilitet af de to stive fingre. Langefingeren er  nok snart god igen men pegefingeren gør ingen synlige fremskridt. 
Gåtur i huset: svalegangen til enden - trapper en dobbeltetage op (med to pustepauser undervejs) - til den anden ende - op ovs, også indtil jeg nåede toppen. Til sidst begyndte kravebenet at gøre ondt, så jeg tog bare trappen fra 10ende til 2nden med 3 pustestop undervejs. Når/hvis kravebenet ikke gør ondt når armen hænger og dingler, skal jeg ud på Vestvolden. 
- squat BW, ca 4 sek pr rep: 5, 3, 3, 3, 3 - i minut pause aht puls.

Overboen er ekstremt støjende i dag. Man kan godt få stress-hjertebanken med ICD, kan jeg konstatere. Jeg savner den jævne “summen” fra hospitalerne :heartpump:

Jeg begyndte på “En stor Familie” i går.

- 2 x 5 fingermobilitet. Resten tages før sengetid
- Skuldermobilitet som i går
- Gåtur i blokken: 40 minutter. Svalegang til enden og trappe op og forfra. Kun een pustepause pr etage i dag. Kravebenet var fint så jeg gik også turen ned og uden pustepauser
- Stående læg to ben: 50, 50
- squat (4 sek pr rep): 5, 4, 3, 3, 3

Vågnede i nat pga kløende ben; så skal til det cirkus igen. Der var intet på sygehusene. Der drak jeg mindre end herhjemme, så det er ikke væskemangel. Umiddelbart heller ikke vaskemiddel, da der ikke var noget den første nat.
Gad ikke forsøge at smøre benene ind, da det er 5 uger siden de er blevet barberet og ligner en urskov, så det ville sikkert bliver noget snask.

Har i dag slettet alle træningsapps og genveje til lign. Det føles rart.
Cyklen er meldt skadet til forsikringen, så den forhåbentligt indbringer lidt ved salg. Banecyklen skal også skydes af, men vintergeden beholder jeg indtil videre, så jeg har lidt at trille på i godt vejr,  hvis omstændighederne tillader det.

Den nye cykel kørte godt - især i modvind kunne jeg mærke at den (og jeg) var mere aero. Og jeg sad fantastisk. Men jeg havde aldrig barnlig glæde ved den - heller ikke da de trak frem med den i cykelforretningen. Så det er oplagt at ulykkesfuglen skal ud af mit liv. Jeg savner heller ikke at cykle overhovedet. Men glæder mig til at jeg kan begynde at hive i nogle vægte igen.

Btw ringede fra motionscenteret fordi de undrede sig over at de ikke havde set mig.

Jeg beholder jo også vintergeden. Med hjertelægens ord om at jeg ikke må give den gas, giver det ikke mening at have en racer til over 50K. Desuden kan den og banecyklen (som er for farligt (også for andre) hvis jeg dratter om på den) generere to måneders husleje.

- Fingermobilitet
- Kun mobilitet for højre skulder. Ingen fare for at venstre ar gror “småt” sammen og jeg skal huske at tænke over ikke at løfte albue over skulder, nu det ikke gør ondt. Har sovet på venstre side i nat.
- Gåtur i huset. Langs væggene på reposerne når jeg skulle op, og kunne droppe den reelle pause.
- 3 x 50 stående læg 
- 3 x 25 glute bridge med fødderne på stepbænken. Turde ikke lægge overkroppen derop, for ikke at lave forbudte bevægelser eller komme til at tage fra.

Fik samlet op på alle hængepartier og tidsbestillinger, så nu er der intet af lave den næste uge, andet end at vente. 

- fingre og højre skulder
- Gåtur i huset. I dag tog jeg to trin af gangen. Det bruger lidt mindre ilt, så den kunne gås uden pauser eller omveje. Der er btw ca 360 skridt fra den ene ende af huset til den anden
- 5 x 5 squat ss 4 x 50 stående læg
- glute bridge: 4 x 25

Det er sgu den omvendte verden. Mens mine ben er groet til i hår, så har kollegaen lige barberet ben for første gang. Både han og konen er fan af konceptet nu, selvom jeg ind i mellem blev godmodigt smådrillet lidt med det.

Har også talt med nærmeste leder på arb. Vi lader som om jeg får lov at køre tog igen. Jeg “får fred” til sidst på måneden til ambulante tider og tandlæge, samt at elektroden kan gro fast. Men hvis jeg får lyst, så kan jeg bare raskmelde mig - så finder de en kørerlærer som jeg kan køre med.

Finger, skulder og gåtur som i går:
Squat 5 x 6
ss
Stående læg 5 x 60
Glute bridge 4 x 50
Elastik bundet til trappegelænder og bagom lår: 2 x 20 - for måsen, altså

Nuldag i morgen. Ikke at det på nogen måde er hårdt men kroppen reagerer trods alt på det, så…
Min fingre har gjort tiltagene ondt i de sidste dage, så de få også fri.

Operationen sluttede torsdag kl 10:40. Gad vide om kørekortet så er gyldigt kl 12 eller først på fredag - men det kan man vel ringe om spørge om. Jeg savner en badevægt til min morgen-rutine, så det må jeg have købt.

Scanfit´en er btw til salg for en plov og det gælder også mine 6-kammer Yourboots (lille utæthed der ikke betyder noget).

Jeg “rabler” men jeg keder mig, så….

Forsikringen har “ædt” mit cykel. I morgen tidlig kører jeg tll kollegaen, som lægger den i bilen og tager den ud igen ved Heino Cykler, så de kan lave et tilbud på rep.

Inden jeg kom til de aftaler, var jeg på Hovedbanegården for at lægge en-efter-bogen-tarmkræftscreening i postkassen. MEGET hyggeligt lige at få talt med et par kolleger.
Bare farligt, hvis jeg bliver for positiv mht. at komme tilbage. Det er absolut bedst at være mentalt forberedt på at ende som hjemløs, og alt der er bedre end det, er en positiv overraskelse.

Har omsider fundet et genoptræningsforløb for kraveben, der er gået af led. Det måtte google godt have fundet for et par uger siden :poking:Det er slut med at lægge mig ned på gulvet for glute bridges, da armen ikke må belastes (nok derfor den øffer lidt?). Det er helt forkerte mobilitetsøvelser jeg har gættet mig til, men de gør næppe skade, dog. Men er 2-3 uger bagud med at gøre det rigtige.

For første gang, kan jeg i dag mærke og svagt se omridset af ICD-boksen. Hævelse der lægger sig? Muskler der svinder ved inaktivitet? 
Glæder mig til at skulle røre mig lidt i morgen - man bliver bims af at sidde og sidde.

Cyklen til Heino og hygge et par timer med kollegaen bagefter. Også hyggeligt at køre bil igen.

Kravebenet er ikke så godt, og slet ikke efter besøget, hvor armen hængte frit i nogle timer. Så jeg har fundet arm-slyngen frem igen og droppet mobilitetsøvelserne. Ser hvordan det går mandag - det lindrer allerede virkelig meget, men nu skal man jo ikke blive unødigt kæk igen.
Fingrene har fået turen.

Nu med pulsbælte og cykelcomputer (det er jo skide svært at få bæltet til at sidde rigtigt, uden at vride sig og lave sjove armbevægelser). Den vanlige gåtur i huset. Pulsen lå en del lavere end forventet. Men jeg tror ikke der er sket noget med den, for den var normal på sygehuset, da jeg skulle køre en belastningstest aka trappetest til fail, efter få dage derinde. Det var i øvrigt ret cool med 3 der stod og heppede. Og så skræddersyet til min anatomi, eftersom den skulle køres med en relativ lav RPM, så jeg kapitulerede først ved 400w (hvis den viste rigtigt, altså). Til gengæld havde de sat hjertestarter-plader på mig, hvis nu :wink:

Da jeg kom hjem:
Langsomme squat BW: 5 x 5
ss
Stående læg 25 på 2 ben, 25 på 2 ben, 3 x 10 på et ben
Bagud”spark” med elastik for baller: 2 x 10
På Skrumlet i et kvarter. Ca 80-90 watt i snit men sigtede også kun efter en puls på 100-105. Jeg plejer at sætte zone 2-grænsen til 117-123 “alt efter”. Så der er masser af spillerum, til hvis pulsen pludselig hopper lidt op eller den drifter, hvis jeg bliver ukoncentreret.

Nu i vaskekælderen og koge håndklæder igen. Efter vask skal ICD-arret duppes tørt med et helt rent håndklæde, for at undgå risiko for at der går baktusser fra arret til hjertet.

Jeg er stadig “påvirket” af at få taget blodtryk og blodprøver omkring kl 06, så var oppe 7:30-ish. Lidt i ni, kunne jeg kradse is af bilen. Omkring de heldige på kirkegården, og så i Føtex for at købe en badevægt og chokolade til personalet på hjerteafdelingen på Riget og Hvidovre, hvor det var ekstra hyggeligt. De var ogå flinke på Gentofte men slet ikke i samme liga.

Vægten under 88 kg efter morgenmad

Fingerøvelser
Dobbelt gåtur i huset. Siden jeg kom retur fra sygehuset, har overboen generelt gået/trampet rundt med hårde sko på. Ergo er støjniveauet langt over tidligere. Så det var en dejligt time i fred og ro.
Langsomme squat: 6 x 6
ss
Stående læg: 25 på 2 ben, 25 på 2 ben, 4 x 11 på et ben
Bagud”spark” med elastik for baller: 3 x 10

87,5 kg efter 2300 kcal, 202 gram protein (og det var 183 gram i går)

Kravebenet nogenlunde i dag.
For første gang kunne jeg “let” nå håndfladen på langfingeren, uden af mase. Det kan stadig mærkes, men bestemt en milepæl. Håber det også kommer til at lykkes med pegefingeren, der er begyndt at gøre må fremskridt :poking:

Og så er pelsen lige afmonteret af benene. Det var for deprimerende jævnligt at blive om at jeg hverken kan og må det ene eller det andet. Sikkert tåbeligt, men mentalt gør det altså en forskel og kaster en slags line tilbage i tiden.

Træning:
Fingre og skuldermobilitet
Lunges m forreste ben på stepbænk: 3 x 10
ss (laaange pauser for at holde vejrtrækning og pulsen i ro)
Bulgarsk splitsquat: 3 x 5
Stående læg: 2 x 25 på to ben, 4 x 13 på  et ben
Det var nok til at fornemme den dejlige følelse af efter-træning i benene bagefter. Gal, jeg har savnet det. Satser på at skifte mellem styrk og cardio - selvom det stadig kører på vågeblus.

Har fået indkaldelse til sygedagpengesamtale på kommunen d 22ende. Har aftalt med DSB, at jeg raskmeldes fra den 1ste, hvor jeg skal køre med kørerlærer, så længe der ikke er modtaget (positivt) svar fra Trafikstyrelsen. Men skal til samtalen alligevel. Hvis ikke det er at klatte resourcer væk på kolde hænder, så ved jeg ikke. Når/hvis jeg ikke får mit togkørekort tilbage, SÅ har jeg brug dem big time. Men lur mig, om de så ikke kan bruges til en skid, før jeg har sovet nogle uger på en bænk. Og så sikkert ikke alligevel :dry:

Indtil videre beholder jeg cyklen. Da jeg var på kirkegården forleden, så jeg mange lycratosser og jeg må bare erkende, at det trak altså i mig. Hvordan jeg skal cykle, kommer an på om jeg kan blive ved at køre tog. Men faktisk tror jeg aldrig, det kommer til at ske igen.
Selvom ingen kloge tror på det, så er jeg stadig overbevist om, at energidrikken er skurken. Mener også at jeg har tidligere har skrevet, at intervaller og energidrik, ikke føltes rigtigt og jeg normalt derfor undgik det.

Det eneste der ikke må ske nu er, at når de checker kravebenet i morgen, synes at det skal opereres. Det kan jeg slet ikke kunne overskue hverken for mig selv eller med arbejde.

Jeg tænker virkelig der skal være sket noget vanvittigt for at de i morgen siger de vil operere kravebenet, så den slipper du forhåbentlig for. Men kan sagtens forstå dig - nu er du nået SÅ langt med din genoptræning, at udsigten til lige at skulle starte forfra ikke ligefrem er positiv. 

Af ren og skær nysgerrighed, hvad skulle det så være ved energidrikken der skulle have givet det her udfald?