Langt pokker i MOL

Gregers TF

Recommended Posts

500 gram tungere. Helt fair, da jeg gik om bord i maden kort før sengetid. Skal nok bare blive ved at spise ved 22-tiden, som på arbejdsdagene, så jeg ikke bliver sulten igen.

På cyklen, hvor puls, vejrtrækning og watt heldigvis passede fint sammen i dag. 4 gange rundt om fælleden i sone 2. Jeg havde kun planlagt 2 runder og så nogle spurter. Men benene visnede ikke som de plejer, så holdte bare fast i hyggedelen. 2t 32m
IMG_5632.thumb.jpeg.074c53f7d4442cb336be1723a854a7f6.jpeg
Efter et par timer smuttede jeg ned i sportsfyssen og nappede dødløft og bænkpres op til lukketid.
Hjemme ville jeg have have 5 x stående læg +22 kg med. Men der kom lidt bonus på
4 sæt kropshævninger - to med hvert sit greb. Der er til 9,5 reps i første sæt, så det kommer lige så hurtigt tilbage som forventet :4jumpy:
2 sæt lige mave
2 sæt vipers
3 sæt dips

Jeg har købt et Nooro knæmassageapparat. Det larmer en del. Synes ikke jeg får det til at sidde helt så tæt som jeg gerne ville. Det føles heldigvis rart imens men om det gør noget godt, aner jeg ikke.

Jeg skal møde allerede lidt i elleve i morgen, men er nok også for træt i benene til at lave noget fornuftigt. Jeg vil ellers prøve om jeg kan vende tilbage til nogle intervaller under tidspres, for det fungerede jo fint.

Posted (edited)

Næsten 93 kg igen :dry:

Til gengæld en usansynlig dejligt træningsdag, til en forandring.
Jeg droppede at cykle ude pga. vejret, så fandt en 3 x 8x30/30 på Skrumlet. Frit vurderet, nogenlunde samme watt som for et par måneder siden og i hvert fald bedre end sidst.

Efter et par timer gik jeg ned i sportsfyssen. Planen var bænk, skulder og dødløft. Vejret bliver elendigt hele næste uge, så lidt bentræning ville ikke genere.
Bænkpres: 3 sæt - 1ste gang med 80 kg. ikke mange reps i første sæt men så kom der hul igennem
ss
Dødløft: 5 sæt - teknikken ville ikke rigtigt i dag. Gennemførte alligevel første sæt (dumt!!!!), men i andet og tredje, stoppede jeg når det blev forkert. Men de sidste to sæt, fungerede det hele vejen alle 12 reps.
Stepups…. Sikkerheds”stængerne” i squatstativet burde kunne bære mig, så op i en god høje og 2 x 10. Jeg kunne holde i racket og holde balancen og fokusere på et tempo lavt nok til at der skulle gryntes gennem sticking point til sidst.
Jeg kunne ikke dy mig for også at nappe 3 x 6 i frontsquatten. Absurd iltgæld, for så få reps :omg:
Fik også nappet to skulderøvelser og så en balleøvelser. Kabel i nederste trisse og ryggen til - man skal være der alene, hvis ikke nogen skal krænkes, lol. Men den bed altså godt i ballerne. Eftersom jeg kun har set øvelsen på video, fik jeg fjumset lidt i teknikken og blev lidt kvast i lænden, men det gik hurtigt over.

Fed, fed fornemmelse i lårene da jeg var kommet hjem. Gal, hvor har jeg savnet følelSEN, af at de er blevet brugt. Tror også der gør noget ved kroppen, for da jeg lavede mine 5 sæt stående læg, var der 5 reps mere end der har været i de sidste uger, og venerne var ude og kigge. Ikke normalt når jeg vejer 93 og de var også tykkere end jeg før har set. Mentalt også oppe og ringe.
Ergo totalt optur!!!

Hvis knæene stadig holder, så glæder jeg mig til omsider at træne “rigtigt” ben fra september. De er krøbet små 3 cm siden mit stunt med musen forrige år, så de trænger gevaldigt til at blive brugt.

Edited by Gregers TF

Posted (edited)

Kun 92,3 kg. Det er 500 gram mindre end i går.
Ellers en dårlig nat. Vågnede kl 2 og var tørstig, så var oppe og drikke en lille SodaStream-flaske.
Vågnede igen kl 4, fordi benene brændte og kløede. Tømme stor SodaStream og smøre benene ind. Skulle så op og tisse kl 5 og overboen vækkede mig kl 6.

Jeg ER øm i ben og baller, men ikke så jeg skal tage fra med hænderne, for at sætte mig. Skulderregionen også godt brugt. Trods lidt fejlløft i går, øffer lænden ikke og indtil videre mærker jeg INTET fra knæene. Jeg mangler alle trapperne på Hovedbanen, de har før fået “ting” op til overfladen. Men er da gået ned fra tredje sal og op til perronen.

Normalt er jeg ikke fan af at skulle mød før klokken 11, men jeg slap hjemmefra før overboen kom hjem (plejer at være 10:43), så alt tegner til en dejlig dag :wub: :wub: :wub:

Edited by Gregers TF

I går begyndte dagen med regn - på radarkortet. Men der faldt ingen regn. Men fint nok - det gav benene lidt ekstra tid at komme til hægterne. Ved 14-tiden var der ingen regn på radaren, så ud på Ll Skensvedturen. Efter en time regnede det så. Heldigvis kun et kvarters tid, men vejene var drivvåde resten af vejen hjem. Efter to timer kunne jeg vælge den lige vej hjem eller en omvej med gode reelle veje. Jeg var dog kold og der var sorte skyer, så jeg strammede kæden på hjemturen.
2t 35m med overskud da jeg kom hjem - den følelse er jo altid god. Bedste watt-snit i år er jo også en god ting, selvom det ikke er som før.

Jeg HAVDE nu nok ikke det store overskud, for i morges var benene ømme igen, så jeg droppede den planlagte tur i zone 2.
I stedet:
Den vanlige rumle kropshævninger - nu med 11 reps i første sæt
Stående læg: 4 x BW - stadig småømme efter sidst, hvor de overpræsterede i vildskab, men alligevel også her fem reps mere end længe, så de er næsten tilbage på slut-vinter-niveau. 
Ned i sportsfyssen:
Bænkpres: 3 sæt - ikke det vilde
Bryst cross-overs i kabel-tårnet: 3 sæt - hvorfor har jeg ikke gjort det før - det er jo en sjov øvelse
Arnold pres, siddende: 3 sæt - endelig de samme reps som omkring marts
Bagskulder: 2 sæt
Rotator cuff: 2 sæt
Bicep curl: 2 sæt - masser af reps
Triceps pushdowns: 2 sæt
Mave på rund pude: 2 sæt
Hypers: 1 sæt
et lille minut til at hoppe i træskoene, komme op fra kælderen og ud, inden lukketid.

Jeg begynder efterhånden at tro at formdykket er overstået og det heldigvis kun var midlertidigt. Lige lidt mere umph på cyklen, så :wub:

……
Jeg fik stemt hvad jeg oprindeligt ville og uden skelen til de ikke-enige kandidat-tests.
Der er slet ikke samme magi som til et FT-valg, men tror alligevel at DR skal køre i baggrunden. Desværre er værterne overgearede som jeg ville forvente til Vild med Dans eller X-factor. Men jeg kan ikke se TV2, så kommer nok til at æde stilen.

12 timer siden, Gregers TF skrev:

Jeg begynder efterhånden at tro at formdykket er overstået og det heldigvis kun var midlertidigt. Lige lidt mere umph på cyklen

Godt at høre. Der er jo også en ny låge på vej, og det forpligter :beerchug:

Edited by Henrik S.

Posted (edited)

Jeps. Jeg BLIVER nødt til at rationere styrketræningen, selvom jeg synes det er rigtigt sjovt for tiden. At overkroppen var kvast er et. Men benene var stadig ømme i morges, så det gamle skrog kan ikke helt håndtere træningsmængden.
Vægten ellers 500 gram op fra i går, så masser af føde at arbejde med.

Kunne ikke bestemme mig til om jeg skulle på Skrumlet eller køre ude. Ude vandt.
Ud på diget. Ved at u-vende og køre pause i modsatte retning og vende igen, fik jeg akkurat klemt 3 intervaller ind på udturen i giftig modvind.
2 stk på hjemvejen. Alt uden forhindringer, så fine 5 x 4/2 med painface på de to sidste og et desperat forsøg på at holde wattene til sidst. Det gik ikke men sjov (måske ikke lige imens) kamp for det. Stadig fin vejrtrækning trods halv astmamedicin - er på dag 26 nu, så jeg tror sgu det kommer til at virke.
I den absurde medvind kom jeg hurtigt til hægterne og der var OK watt på Col de Kalveboderne, så jeg ville køre zone 2 til Køgevej og tage “Runden med”. Jeg fik desværre en siver, så i stedet gik jeg efter at komme hjem. Måtte dog pumpe en enkelt gang, men fedt at kunne skifter slange i ro og mag. Jeg var længe opsat på at køre ud igen men heldigvis droppede jeg det, og kan få lidt ro i kroppen i stedet.
1t 2m:
IMG_5652.thumb.jpeg.fc6c04f598e396d30c2246604595dedc.jpeg

I morgen skal der bæres møbler. Min bror har opsagt lejligheden for at flytte til Tokyo, så vi skal både køre ting til opbevaring, og over til min søster med nogle at mors møbler - og så hendes på genbrugsstationen.
Jeg ved ikke hvor meget der er - han er gået fra at leje en lastvogn til en varevogn. Men uvant manuelt arbejde plejer at kunne mærkes bagefter, så…. Og heldigt at både underarm og knæ er gode for tiden.

Edited by Gregers TF

Posted (edited)

Vægten uændret.

Jeg håber aldrig at jeg skal passe et “normalt” arbejde.
Uret ringede 7:30 og det krævede to x snooze at komme op. Jeg har det varm og fryser samtidigt på den der underlige måde, når man (eller er det kun mig) har sovet for lidt.
Det er på en måde en kende ynkeligt :blush:

Edited by Gregers TF

Posted (edited)

Vægten faldet ned til 92,5 - selvom jeg først kom i seng 2.45
Ikke sygt tunge ting at bære på i går men lidt trapper. Ovre hos min søster, kunne vi ikke parkere tæt på, så det skulle gås en del. Mine fødder var godt smadrede da jeg kom hjem og jeg har fået en lille fiber i højre bagskulder - det forventer jeg nu ikke at jeg mærker meget til i det daglige.

Ingen træning i dag men har lige været nede og få æltet benene. Jeg har været inde hos hende den hårdhændede igen.
Ret inspireret af hende her - det “skal” åbenbart kunne mærkes og nu jeg har siddet og grinet at de andre, så skulle jeg da også lige selv skiftevis klynke og grine
https://www.instagram.com/reel/C7ita1hopNR/?igsh=MXZpcThkNHpncGRoZQ==

Edited by Gregers TF

Posted (edited)

Virkelig, virkelig ondt i benene i går efter massagen.

Ved 20-tiden ville jeg spise en skyr. Den var smålunken og der var intet lys i køleskabet. Spiste en del, indtil jeg kom i tanke om at indholdet nok kunne holde sig koldt i efterkulden i fryseren, indtil jeg kunne få fat i et nyt køleskab i dag.
Efter nogle timer startede det pludselig - dog var pæren stadig gået men det køler fint.
Næsten lige så underligt, som den køkkenrulle der hoppede ud midt på gulvet for en uges tid siden - mens jeg var hjemme. Ikke da det var godt vejr og gennemtræk men for lukkede altandøre.

Min bror og jeg hygger os med, at det nok er mor der er sur over at han både flytter og sælger og kasserer det meste af møblerne, da han også oplever lidt underlige ting. Men det er jo næppe en gangbar forklaring :wink:

400 gram tabt til i dag - benene stadig “noget” ømme i morges.
Træning før 10-ugers-knæk hos kiropraktoren:
Vanlige 4 sæt kropshævninger - nu med 11 reps i første sæt. Kan jeg fortsat lægge to reps mere på pr. træning, så er jeg et monster om nogle måneder :tongue:
En skyller og ned i sportsfyssen:
Bænkpres: 3 sæt m 80 kg - bedre end sidst
Cross overs: 3 sæt (det første alt for let - samme vægt som sidst)
1 sæt armstrækkere på “bøjler” til fail. Direkte over til
Bænkpres, DB.:1 sæt med 28´erne, som er de tungeste vægte de har. Også til fail.
Hjem og et enkelt statisk hold v 90 grader i loftbøjlerne

Efter kiro´en, Silvan, Heino Cykler og en tur om hæveautomaten (har brugt 20K på dagligvarer siden 1/11 og var ved at løbe tør for kontanter), fik jeg kørt
30 minutter på Skrumlet i zone 2

Undersiden af mine VMO´er op mod lysken gør stadig nas. Ditto de to “punkter” i læggene. Men jeg satser på at benene er trænbare i morgen

Edited by Gregers TF

Posted (edited)

Vægt uændret. Jeg kom IGEN for sent i seng i går. Jeg er lige inde i en periode, hvor jeg hører glad “sommer”musik fra 70´erne. Det er ret hyggeligt. Kommentarsporet på YouTube er hvad jeg tænker - at det var en gladere tid end i dag. Jeg misser også at høre når overboen går i seng, og glider lidt for meget ind i B-menneske-rytmen. Det må være OK, her de sidste dage inden ferien er slut.

Efter at have sat ny kæde på cyklen, tog jeg den ud på diget for at køre 40/20. Jeg var tæt på at køre i stuen og det burde jeg måske have gjort. Det var en fin laaaang serie i modvinden på udturen men hjemover gik det alt for hurtigt. Jeg lå med over 50 i timen, og det synes ikke stien er bred nok til at udsætte andre for. På hjemvejen smuttede jeg ud på Avedøre Holme og fik kørt nogle små spurter i stedet. 1t 10m
IMG_5658.thumb.jpeg.e1bd56e421803634459896360f9a86a7.jpeg
Jeg skulle måske bare have taget en runde mere i modvinden, men jeg havde sat mig for at jeg også skulle nå i sportsfyssen, før de lukkede tidligt om fredagen:
Dødløft: 5 x 13x70
Frontsquat: 2 x 10 x stang, 5x60, 5x70, 5x70
Langsomme step-ups ellers nok snarere pistols med støtte: 2 x 10
Hjemme:
Stående læg, BW: 3 sæt til komplet fail: Når der ikke var til flere hele reps, så fortsatte jeg med partielle reps, indtil jeg sad i bunden og ikke kunne komme bare en mm op. Det svider ganske hidsigt.

Edited by Gregers TF

Posted (edited)

93,6 kg i morgen - DOMS i stængerne, lidt hygge og carbloading, da jeg havde planlagt 100km på cyklen i dag. Men det gik lidt over gevind - tilbage i de sidste ugers rytme igen :poking:

Det blev så kun til 78km, men det var mest fordi jeg var træt i lænden, at jeg droppede det sidste.
Ellers fint udlæg med lidt mere tro på det, end tidligere. På vej hjem på Køgevej bliver jeg overhalet en en ung tynd gut. Normalt lader jeg folk køre, men hoppede på hjul og spurgte om det var OK. 

Om han alligevel prøvede at køre mig ud af hjulet ved jeg ikke rigtigt. Synes ikke han kom SÅ hurtigt forbi men farten lå 6-8 i timen over mit eget tempo. Jeg lå 4 minutter på hjul i vo2max og blev sat, da han “skar gennem” en rundkørsel. Fik dog fanget ham ved rødt lys og så gik det bare endnu hurtige. Jeg lå 20 watt over 120% af FTP, så kørte op på siden og sagde tak for liftet.
Det var også pænt hektisk, da en bil “glemte” vigepligten og der kom vi fræsende med 40.
Efter han kørte alene trak han ikke meget fra. Pyt - det var sjovt nok at blive revet rundt og hvis han blev glad for at jeg kyllingede ud, så var vi begge glade.
IMG_5676.thumb.jpeg.b53a3f0089ab03b83c3ff17136ee5d74.jpeg
15 snitwatt bedre end hidtil bedste i år. Til gengæld er jeg top smasket i benene. Den DOMS der var i morges er blevet vækket til live. 

….
Pga asbestrenovering, har vi fået nyt pauselokale på arbejde. Indtil nu har lokoførere på fjern og S-tog siddet to forskellige steder. Ditto kontrollører. Så vi sad 4 steder.
Nu er vi alle i eet stort lokale (og ledelsen har også fået et par arbejdsstationer) med 100 siddepladser. Ikke en eneste skillevæg eller lign. Og vi bliver “nødt til” at blande os med hinanden. Der er kun et TV. Kun en “stillezone”. Et køkken osv.

Introverte mig frygter det allerede. Nye lokaler og en masse nye mennesker. Føj, siger jeg bare.
FØJ!!!!!!

Edited by Gregers TF

Vægt uændret - i betragtning af hvor smadret jeg var i går er det også OK, for jeg var konstant sulten.

Kropshævninger: 1 sæt af hvert greb
Stående læg: 3 sæt m 22 kg
I sportsfyssen:
Arnold Pres: 3 sæt
Kabel-laterels: 3 sæt
Bagskulder: 2 sæt
Rotator cuff: 1 sæt
Klassisk chinups (overhåndsgreb): 1 sæt
Bryst crossovers: 3 sæt
Bænkpres: 1 sæt

Typisk nok virker det gode vejr til at indfinde sig, nu jeg begynder på arbejde :dry:

Posted (edited)

Er stadig over 93 kg men 400 gram væk.
Plan A var intervaller, men jeg var stadig træt i benene, og gad ikke køre dem halvhjertet.
Plan B: På diget og køre antrit (det trænger jeg også MEGET til) og så måske Runden bagefter.

Jeg er for gammel til 6/54 - jeg kan ikke længere nå at få “snasket” ud af lårene på 54 sekunder, så lagde et minut til. Måske 30 sekunder havde været nok - det må jeg fifle med en dag…
7 stk i modvinden. Da jeg ville vende, er der en civilcyklist det vælter på kvægristen.

Lidt uhyggeligt. Da jeg opdager at det er en kvinde, er min første reaktion at jeg slipper bremsen og ikke tør hjælpe. Men hun er mindst på min alder og så er jeg nok ikke helt så svinsk og klam, så spørger om hun vil have hjælp (og håber jeg jeg ikke krænker hende alligevel).
Det vil hun. Hun ligger med foden drejet under risten og elcyklen ovenpå hende, så hun kan faktisk ikke rokke sig en tomme.
Men alligevel trist at man(d) skal passe så meget på. Vi har også en togkørerlærer der er kommet klemme, fordi han fortalte sin kvindelige elev, at hun skulle trykke på en knap med et markeret tryk og ikke et tøsetryk. Det må jeg indrømme, at jeg (i hvert fald for nogle år siden) også selv ville kunne fyre af - uden kvindenedsættende tanker bagved. Forhåbentlig når jeg i dag kun at tænke den slags gamle udtryk og ikke få dem sagt :unsure:

Efter en god håndfuld antrit på tilbagevejen, forsætter jeg ud på Runden. Jeg vil køre den baglæns, for at få mindst mulig tid på Køgevej i medvinden. Misser at dreje fra og nåja - så bliver det Skensvedturen baglæns. Jeg har kun en enkelt banen med, så er meget forsigtig med ikke lave noget der er “dyrt”.
Det lykkedes faktisk at nå hjem, uden manden med hammeren kom forbi.
92 km var mere en ventet, så ikke ringe.
IMG_5683.thumb.jpeg.2b48123c3be01badf5cd53d6610fce40.jpeg

Her klokken 20, var der en eller anden der råbte meget højt at “det var helvedes til larm og klokken er 20”. Gad vide om det var overboen eller en anden som han var vred på? Men han er meget stille deroppe lige nu :tongue:

Edited by Gregers TF

Og mig der var så træt….
 1:10 krampe i venstre forlår. Fik drukket en liter vand og gik i seng.
 2:40: Krampe i venstre forlår.
Prøver så en halv liter med med en hydro-tab og håber at slippe for runde 3.

Føler mig ynkelig lige nu, på den lidt komiske måde :tongue:

Posted (edited)

Træt, bare så træt i stængerne. Men det kan jo ikke blive ved at være en undskyldning, så ud på diget og køre 4/2-intervaller. Det var ikke til nummer fem som sidst, men trillede ud på Runden alligevel. På alle måder helt off, men fik i hvert fald ekstra km i regnskabet.
IMG_5687.thumb.jpeg.8549603d2b1010bfa8469cb0a1e5d3c2.jpeg

Weekenden bliver til nuldage, så hvis jeg gik i sportsfyssen og gav underkroppen lidt omsorg, så kan den få tre hele fridage med i morgen:
Dødløft: 5 x 14x70
Bænpres: 3 sæt m 80 kg
Langsomme stepups: 1 x 10 - jeg havde håbet at nå to sæt men de lukkede. Egentlig også fint, ikke at hærge lårene yderligere.
Hjemme: Stående læg, 1 ben: 5 sæt m 22 kg + 1 statisk hold m 22

Jeg MÅ have været totalt off, for den første “pause” på cykelturen…. jeg kan slet ikke huske den.
Men nummer to kan jeg godt huske. Jeg har set billeder af skyerne omtalt (kan ikke huske hvad de hedder) men aldrig set dem i virkeligheden. Typisk mig, fik jeg total gåsehud da jeg så dem og måtte stoppe op og tage et billede.

IMG_5689.jpeg

Edited by Gregers TF

Lige under 93 kg - der er jeg forhåbentlig ikke i morgen, for jeg kan vist godt bruge lidt foder…

Benene egentlig ikke SÅ trætte og jeg var fristet til at bare en lille rulletur i det gode vejr.
Men i stedet nappede jeg de vanlige kropshævninger og så var planen at træne skulder i sportsfyssen og lige teste lårcurl, nu knæene opfører sig OK. 

Det stak fuldstændigt af men for hulen, hvor var det sjovt. Og super dejligt at have god tid - stik modsat cyklingen, hvor jeg helst vil have en bagkant.
Arnold pres: 3 sæt - er oppe på 20 kg igen
Kabel laterals: 3 sæt
Kickbacks m straks arm (bagskulder): 3 sæt
Biceps curl DB: 2 sæt
Total-mave-maskine: 3 sæt
Siddende lårcurl: 2 sæt
Mave på “rund” pude: 2 sæt
Hip thrust: ret famlende da det er ny øvelse men landede på 1 kikset sæt m 70 fra gulv, 20x70 fra en bænk der var for høj og 20x70 fra passende bænk -  dødløft-stangen fra i går
Hypers: 2 sæt
Tricep pushdowns: 3 sæt
Bicepcurl, kabel: 3 sæt
Bryst crossovers: 3 sæt
Bænkpres: 2 sæt
Bicepcurl: 1 dropsæt (20,15,10 kg)
Hjemme: Stående læg: 2 sæt BW til total fail

Seriøst pump i armene og selv den lille venstre, målte næsten 41 cm. Indtil videre mærker jeg INTET i knæene. 

I morgen nuldag. Skal først til farvelkaffe hos min bror og bagefter til grillmad hos kollegaen.
Isoleret set, tror jeg godt benene ville kunne tåle en cykeltur søndag før arbejde, men hvis jeg er DOMSet/smadret i overkroppen, så lader jeg kroppen få ro.

På 18.6.2024 at 21:23 , Gregers TF skrev:

Lidt uhyggeligt. Da jeg opdager at det er en kvinde, er min første reaktion at jeg slipper bremsen og ikke tør hjælpe. Men hun er mindst på min alder og så er jeg nok ikke helt så svinsk og klam, så spørger om hun vil have hjælp (og håber jeg jeg ikke krænker hende alligevel).
Det vil hun. Hun ligger med foden drejet under risten og elcyklen ovenpå hende, så hun kan faktisk ikke rokke sig en tomme.
Men alligevel trist at man(d) skal passe så meget på. Vi har også en togkørerlærer der er kommet klemme, fordi han fortalte sin kvindelige elev, at hun skulle trykke på en knap med et markeret tryk og ikke et tøsetryk. Det må jeg indrømme, at jeg (i hvert fald for nogle år siden) også selv ville kunne fyre af - uden kvindenedsættende tanker bagved. Forhåbentlig når jeg i dag kun at tænke den slags gamle udtryk og ikke få dem sagt :unsure:

Medmindre din første approach er helt i hegnet, så vil alle sku da sætte pris på en høflig henvendelse...

Det muligt verden er lidt for woke på twitter og lign., men oplever aldrig nogle problemer med det til hverdag. Jeg har jo et par hundrede elever hvor flertallet er kvinder, og en absurd humor... Det går fint! 

Dit eksempel med tøsetryk er jo også dumt sagt, særligt hvis man gerne vil have kvinder ind i en mandsdomineret verden.

Det sku ret nemt at undgå at være slesk seksualiserende og bruge nedladende kønnede udtryk i det daglige!

39 minutter siden, kahlua-kalv skrev:

Det muligt verden er lidt for woke på twitter og lign., men oplever aldrig nogle problemer med det til hverdag.

Nej, det er virkelig vigtigt at skelne mellem SoMe-debatterne og den virkelige verden. Det er langt fra altid, at de to ting har noget med hinanden at gøre.

Men… det er jo umuligt at navigere i - især når folk udtrykker et men (måske) mener noget andet. Og konsekvenserne for at træde forkert er jo enorme - det er sådan set det helt store problem.

Et tøsetryk er givetvis ikke et “tidens” udtryk. Men hvis man nu vælger at opfatte “tøse”-delen som nogenlunde det samme som “tøse” i tøsedreng…. Så er det jo ikke generelt kvindenedsættende, men fortæller om en særlig egenskab. “Stodder” er jo heller ikke generelt nedsættende om mænd men lægger sig op af en specifikt “egenskab”.
Fra egen verden kan jeg ved Gud heller ikke se noget nedsættende i “venstrehåndsarbejde”, selvom jeg selv er kejthåndet.

Og der er næppe nogen der går og tænker meget over, at halvfems dækker over en halv fra fem, sinde tyve. Det er jo for hulen bare en fast vending, som der ikke er noget logisk anledning til at grave sproghistorisk i.

Men åbenbart. Jeg kan jo ofte læse at kvinder finder mænd dominerende og bedrevidende. Og de ikke vil have uopfordret opmærksomhed. Mænd ældre end dem selv er klamme - især når de er over 40-60-ish. Og så er der, hvilket jeg sådan set godt kan sætte mig ind i, en utryghed over den fysiske størrelsesforskel.

Fair nok - jeg skifter gladeligt fra den ene side af vejen til den anden, hver gang jeg nærmer mig en modgående kvinde, for at signalere at jeg ikke vil tæve hende. Man skal dog ikke skifte side, når man møder en indvandrerefterkommer, har jeg erfaret. Så er man racist og de vil kneppe min mor. Det bliver taget MEGET ilde op!!!
Hvis jeg ikke er meget presset på tiden, så undlader jeg også at gå ind i elevatoren, når der kun en kvinde derinde - for ikke at skabe utryghed, ved at være spærret inde med en fremmed mand på få kvadratmeter. Det er til gengæld pænt træls, da vi ikke kan komme ud på butiks-etagen på trapper, men kun via elevator. Og skal jeg venter på 3-4 stykker, så tager det sin tid. Men fair nok. Jeg er dog stoppet med at gå ud, når der går en kvinde ind. Der må det være fair at hun venter på den næste - men der trækker jeg måske på mændenes historiske herskertrang? Omvendt…. Hvis men skruer tiden 60 år tilbage og skiftede kvinden ud med en hvid amerikaner og en mand med en afroamerikaner, så ville det opfattes forrykt, at afroamerikaneren skulle stå af, når den hvide steg på. Men sammenligningen holder måske ikke i praksis….
Jeg forstår dog ikke, hvorfor muskuløse unge mænd over 90 kg, ikke skal tage samme hensyn over for mindre og gamle mænd? Det er trods alt væsentlig oftere, at mænd bliver udsat for vold fra fremmede, end kvinder.
Men jeg fatter bare hat af det her…..

Men nu fik hun hjælp, hende der faldt. Og det vil jeg givetvis igen ved mulig personskade.
Men jeg er stoppet med at stoppe og spørge kvinder der er punkterede, om de mangler en slange, patron el lign. Det er kun mænd, jeg tør vise den hjælpsomhed.
Jeg vinker heller ikke længere til modkørende i lycra, da jeg tit kom til at vinke til kvinder. Jeg nøjes med at vinke tilbage. Og det ER nok rigtigt, at kvinder gerne vil undgå kontakt til gamle mænd. Det er virkelig få der vinker mens der er masser af mænd.

….

Der er blevet trænet en lille smule cykling og lidt overkrop.
Tirsdag gik med kursus og fagprøver.
I går slæbte jeg møbler og affald, så min brors lejlighed var til at forlade, så han kunne dampe til Tokyo. Jeg har fået ondt i en bagskulder, et knæ, en albue og mine fødder er totalt smadrede.
Jeg kan godt mærke at det er nogle år siden tælleren rundede 50 - den slags uvant arbejde tager hårdt på skroget :mad:

De sidste dage jeg sovet ad Helvede til og er vågnet en masse gange og været mega længe om at fælde i søvn. Håber at det hjælper, at de uvante indslag er overståede for denne gang.

Den udlægning af tøs/tøsedreng tror jeg du får svært ved at finde opbakning til.

Lavede lige et hurtigt opslag på synonymer til tøs:

• tøs: pige; fypige, gadetøs, glædespige, dulle, kontorfrille, flane, tøjte, luder, skøge, taske, mær, møghakke, pakke, kisselinke, finke, sisken, laptaske, rambakker-mær, smækfillike, mokke, løs fugl, fruentimmer, løsagtig pige, offentlig pige, uartig pige, hore, messalina, prostitueret kvinde, tæve, taxi-girl, call girl, feltmadras, kanaldyne; demimonde, jf. elskerinde

og der er bare en voldsom overvægt at negativtladede ord.

https://sproget.dk/lookup?SearchableText=tøsedreng

Tøsedreng bruges jo også netop nedsættende. Har ihvertfald aldrig set det i en kontekst hvor det er ment positivt...

Dit øvrige skriv handler imo mere om et misforstået hensyn. Det er satme mærkeligt at gå over på den modsatte side af vejen... medmindre du selv er bange.  Oh well, tænker ikke det egner sig til en længere debat på skrift, en drop brugen af tøs, medmindre du vil svine en person til.

Nej-nej - jeg bruger ikke ordet tøs i praksis. Det kan sagtens køre i hovedet - helt på linie med andre ord, der var 112% normale og/eller neutrale i min yngre dage. Men bliver oversat inden de kommer ud.

Problemet er i øvrigt ikke så stort mere, da vores nye storrums-pauselokale er indrettet med en masse 2/4 personers borde. Så man skal sætte sig hen til andre, hvis man vil snakke. Det er for påtrængende for introverte mig, så jeg finder et tomt bord. Og eftersom kvinder jo ikke ønsker uopfordret kontakt fra fremmede mænd, holder mig på behørig afstand af dem, når jeg står i kø til kaffemaskinen o. lign.
Udover min bror, talte jeg kun med kolleger. Så uden at tale med nogen, burde det også være svært af kvaje sig.

Jeg synes ikke det er SÅ mærkeligt at gå over på den anden side. Der er MASSER af kvinder der udtrykker ønske om det og det er jo ikke ret besværligt. Så den da ligger lige for, hvis det kan fjerne noget utryghed. Og burde vel tælle mere end brugen af ord, der tillægges større betydning end det var tiltænkt. Men igen… jeg ser ingen logik.

36 minutter siden, Gregers TF skrev:

Jeg synes ikke det er SÅ mærkeligt at gå over på den anden side. Der er MASSER af kvinder der udtrykker ønske om det og det er jo ikke ret besværligt. Så den da ligger lige for, hvis det kan fjerne noget utryghed. Og burde vel tælle mere end brugen af ord, der tillægges større betydning end det var tiltænkt. 

Interessant diskussion. Jeg går ikke over på den anden side, hvis der går en enlig kvinde den modsatte vej. Jeg tænker, at det næsten er med til at piske en stemning op? Men nu hører det med i billedet, at jeg sjældent går på mørke veje om aftenen, så det er ikke så relevant.

Til gengæld går jeg som hovedregel i en ekstra bue uden om folk, når jeg har hunden med (og hvis der er plads til det). Jeg er mig meget bevidst om, at det ikke er alle mennesker, der er lige begejstrede for de firbenede væsner (selv om vores ikke ser synderlig farlig ud).