Jeg er enig, og så alligevel ikke. Jeg æder stadig etaperne, men giver Gregers ret i at de "kedelige" etaper er blevet markant kedeligere end tidligere. Om det er fordi resten af touren er så hård, at de lette etaper ender med at være rigtig lette, eller det er fordi ingen hold tror på at udbruddet kan holde hjem, skal jeg ikke kunne sige. Men Touren har et problem med transportetaperne i øjeblikket. Som Plessner sagde i Veloropa podcasten, så er situationen den nu at ASO mister seere hvis man ved at der ikke sker en skid i 5 timer, så tænder man først fjernsynet når der er 10 km til mål.
Ift. tiderne, så er der ingen tvivl om at Pogacar er en utrolig komplet rytter, og at Vingegaard er en exceptionel dygtig rytter. Pogacar har jeg før stillet spørgsmålstegn ved, fordi det for mig virker latterligt at en rytter der kan dominere i bjergene, også kan gøre sig gældende i Milano San Remo eller Flandern. En ting er teknikken, men hans power matcher altså ryttere der vejer 10-15 kg mere på flad vej. Det lugter.
Men vi kan bare heller ikke tage noget fra den teknologiske udvikling. En ting er at materialet bare er sindssygt i øjeblikket, hvilket vi også kan se på de hastigheder de kører. Rullemodstand er lavere end nogensinde, dragter er aerodynamiske, strømper er aerodynamiske, hele cyklen får en overhaling, og der er fokus på hvordan rytteren sidder optimalt. Derudover er der hele kostdelen, hvor især energi på cyklen har ændret sig. For et par år siden kunne jeg køre en 3-4 timers tur med en dunk med 50 gram kulhydrat i, og så bare vand. I dag snakker vi 100 gram kulhydrat I TIMEN! Jeg forestiller mig at det er det samme som forskellen på at køre Blyfri 92 og så højoktan. Der er bare langt mere power i brændstoffet.
Og som Gregers siger, hvis den ene rytter er dopet, så er de andre det nok også. Nu er Touren ikke slut, men jeg tror at Pogacar får en seriøs offdag eller to i denne uge, eller det håber jeg i hvert fald. For det vil stadig vise at han er menneskelig. Han har altid haft en etape eller to hvor han går ned, og har han ikke det i år så vil jeg mene der er noget der lugter. For godt nok er der mange penge hos UAE, men rent strategisk er de ikke der. Der har jeg langt større tiltro til Visma, der altid har været optimerende på mange punkter, men lige nu er der bare et vildt spring mellem Pogacar og Vingegaard, som jeg er sikker på også chokerer Visma. De har ikke sendt Jonas afsted hvis de ikke troede han kunne vinde, og lige nu kigger de ind i en kæmpe lussing. Og de undrer sig nok også over hvordan Jonas kan levere sine bedste tal, mens Pogacar så leverer noget der er BEDRE! Og det endda med en Giro i benene, og en okay forårskampagne.